An aemuli offensique inter sese fuerint Xenophon et Plato. 14.3.pr.1
  Qui de Xenophontis Platonisque uita et moribus pleraque 1.1
omnia exquisitissime scripsere, non afuisse ab eis motus
quosdam tacitos et occultos simultatis aemulationisque
mutuae putauerunt et eius rei argumenta quaedam coniec-
tatoria ex eorum scriptis protulerunt. Ea sunt profecto huius- 2.1
cemodi: quod neque a Platone in tot numero libris mentio
usquam facta sit Xenophontis neque item contra ab eo in
suis libris Platonis, quamquam uterque ac maxime Plato
complurium Socratis sectatorum in sermonibus, quos scri- 5
psit, commeminerit. Id etiam esse non sincerae neque amicae 3.1
uoluntatis indicium crediderunt, quod Xenophon inclito illi
operi Platonos, quod de optimo statu reipublicae ciuitatis-
que administrandae scriptum est, lectis ex eo duobus fere
libris, qui primi in uolgus exierant, opposuit contra con- 5
scripsitque diuersum regiae administrationis genus, quod
παιδείας Κύρου inscriptum est. Eo facto scriptoque eius 4.1
usque adeo permotum esse platonem ferunt, ut quodam in
libro mentione Cyri regis habita detractandi leuandique eius
operis gratia uirum quidem Cyrum gnauum et strenuum
fuisse dixerit, παιδείας δὲ οὐκ ὀρθῶς ἧφθαι τὸ παράπαν; haec 5
enim uerba sunt de Cyro Platonis.
  Praeterea putant id quoque ad ista, quae dixi, accedere, 5.1
quod Xenophon in libris, quos dictorum atque factorum
Socratis commentarios composuit, negat Socraten de caeli
atque naturae causis rationibusque umquam disputauisse,
ac ne disciplinas quidem ceteras, quae μαθήματα Graeci ap- 5
pellant, quae ad bene beateque uiuendum non pergerent,
aut attigisse aut comprobasse, idcircoque turpiter eos men-
tiri dicit, qui dissertationes istiusmodi Socrati adtribuerent.
'Hoc autem' inquiunt 'Xenophon cum scripsit, Platonem 6.1
uidelicet notat, in cuius libris Socrates physica et musica et
geometrica disserit.' Sed enim de uiris optimis et grauissimis 7.1
si credendum hoc aut suspicandum fuit, causam equidem
esse arbitror non obtrectationis nec inuidiae neque de gloria
maiore parienda certationis; haec enim procul a moribus
philosophiae absunt, in quibus illi duo omnium iudicio 5
excelluerunt. Quae igitur est opinionis istius ratio? Haec 8.1
profecto est: aequiperatio ipsa plerumque et parilitas uirtu-
tum inter sese consimilium, etiamsi contentionis studium et
uoluntas abest, speciem tamen aemulationis creat. Nam cum 9.1
ingenia quaedam magna duorum pluriumue in eiusdem rei
studio inlustrium aut pari sunt fama aut proxima, oritur
apud diuersos fauisores eorum industriae laudisque aestu-
mandae contentio. Tum postea ex alieno certamine ad eos 10.1
quoque ipsos contagium certationis adspirat, cursusque
eorum ad eandem uirtutis calcem pergentium, quando est
compar uel ambiguus, in aemulandi suspiciones non suo,
sed fauentium studio delabitur. Proinde igitur et Xenophon 11.1
et Plato, Socraticae amoenitatis duo lumina, certare aemu-
larique inter sese existimati sunt, quia de his apud alios,
uter esset exsuperantior, certabatur et quia duae eminen-
tiae, cum simul iunctae in arduum nituntur, simulacrum 5
quoddam contentionis aemulae pariunt.