Cuiusmodi sit lex apud dialecticos percontandi disserendique; et 16.2.pr.1
quae sit eius legis reprehensio.
  Legem esse aiunt disciplinae dialecticae, si de quapiam re 1.1
quaeratur disputeturque atque ibi quid rogere, ut respon-
deas, tum ne amplius quid dicas, quam id solum, quod es
rogatus, aut aias aut neges; eamque legem qui non seruent
et aut plus aut aliter, quam sunt rogati respondeant, existu- 5
mantur indoctique esse disputandique morem atque rati-
onem non tenere. Hoc quidem, quod dicunt, in plerisque 2.1
disputationibus procul dubio fieri oportet. Indefinitus nam- 3.1
que inexplicabilisque sermo fiet, nisi interrogationibus re-
sponsionibusque simplicibus fuerit determinatus.
  Sed enim esse quaedam uidentur, in quibus, si breuiter et 4.1
ad id, quod rogatus fueris, respondeas, capiare. Nam si quis 5.1
his uerbis interroget: 'Postulo, uti respondeas, desierisne
facere adulterium an non', utrumcumque dialectica lege re-
sponderis, siue aias seu neges, haerebis in captione, tam-
quam si te dicas adulterum * * * negent; nam qui facere non 6.1
desiuit, non id necessario etiam fecit. Falsa igitur est species 7.1
istius captionis et nequaquam procedere ad id potest, ut
conligi concludique possit eum facere adulterium qui se
negauerit facere desisse. Quid autem legis istius propugna- 8.1
tores in illa captiuncula facient, in qua haerere eos necessum
est, si nihil amplius, quam quod interrogati erunt, respon-
derint? Nam si ita ego istorum aliquem rogem: 'Quicquid 9.1
non perdidisti, habeasne an non habeas, postulo ut aias
aut neges', utrumcumque breuiter responderit, capietur.
Nam si non habere se negauerit, quod non perdidit, collige- 10.1
tur oculos eum non habere, quos non perdidit; sin uero
habere se dixerit, colligetur habere eum cornua, quae non
perdidit. Rectius igitur cautiusque ita respondebitur: 'Quic- 11.1
quid habui, id habeo, si id non perdidi.' Sed huiuscemodi 12.1
responsio non fit ex ea lege, quam diximus; plus enim,
quam quod rogatus est, respondet. Et propterea id quoque 13.1
ad eam legem addi solet non esse captiosis interrogationibus
respondendum.