Nequaquam esse uerum, quod minutis quibusdam rhetoricae artifici-
|
17.5.pr.1
|
bus uideatur, M. Ciceronem in libro, quem de amicitia scripsit,
|
|
uitioso argumento usum ἀμφισβητούμενον ἀντὶ ὁμολογουμένου
|
|
posuisse; totumque id consideratius tractatum exploratumque.
|
|
M. Cicero in dialogo, cui titulus est Laelius uel de amicitia,
|
1.1
|
docere uolens amicitiam non spe expectationeque utilitatis
|
|
neque pretii mercedisque causa colendam, sed, quod ipsa
|
|
per sese plena uirtutis honestatisque sit, expetendam dili-
|
|
gendamque esse, etiamsi nihil opis nihilque emolumenti ex
|
5
|
ea percipi queat, hac sententia atque his uerbis usus est
|
|
eaque dicere facit C. Laelium, sapientem uirum, qui Publii
|
|
Africani fuerat amicissimus: 'Quid enim? Africanus indi-
|
2.1
|
gens mei? ne ego quidem illius. Sed ego admiratione quadam
|
|
uirtutis eius, ille uicissim opinione fortasse nonnulla, quam
|
|
de meis moribus habebat, me dilexit; auxit beniuolentiam
|
|
consuetudo. Sed quamquam utilitates multae et magnae
|
5
|
consecutae sunt, non sunt tamen ab earum spe causae dili-
|
|
gendi profectae. Vt enim benefici liberalesque sumus, non ut
|
|
exigamus gratiam—neque enim beneficium faeneramur, sed
|
|
natura propensi ad liberalitatem sumus—, sic amicitiam
|
|
non spe mercedis adducti, sed quod omnis eius fructus in
|
10
|
ipso amore inest, expetendam putamus.'
|
|
Hoc cum legeretur in coetu forte hominum doctorum,
|
3.1
|
rhetoricus quidam sophista utriusque linguae callens, haut
|
|
sane ignobilis ex istis acutulis et minutis doctoribus, qui
|
|
τεχνικοί appellantur, atque in disserendo tamen non impiger,
|
|
usum esse existimabat argumento M. Tullium non probo
|
5
|
neque apodictico, sed eiusdem quaestionis, cuius esset ea
|
|
ipsa res, de qua quaereretur; uerbisque id uitium Graecis
|
|
appellat, quod accepisset ἀμφισβητούμενον ἀντὶ ὁμολογου-
|
|
μένου. 'Nam beneficos' inquit 'et liberales sumpsit ad con-
|
4.1
|
firmandum id, quod de amicitia dicebat, cum ipsum illud et
|
|
soleat quaeri et debeat, quisquis liberaliter et benigne facit,
|
|
qua mente quoue consilio benignus liberalisque sit: utrum
|
|
quia mutuam gratiam speret et eum, in quem benignus sit,
|
5
|
ad parem curam sui prouocet, quod facere plerique omnes
|
|
uidentur, an quia natura sit beniuolus benignitasque eum
|
|
per sese ipsa et liberalitas delectet sine ulla recipiendae
|
|
gratiae procuratione, quod est omnium ferme rarissimum.'
|
|
Argumenta autem censebat aut probabilia esse debere aut
|
5.1
|
perspicua et minime controuersa idque 'apodixin' uocari
|
|
dicebat, cum ea, quae dubia aut obscura sunt, per ea, quae
|
|
ambigua non sunt, inlustrantur. Atque ut ostenderet bene-
|
6.1
|
ficos liberalesque ad id, quod de amicitia quaereretur, quasi
|
|
argumentum exemplumue sumi non oportere: 'eodem' in-
|
|
quit 'simulacro eademque rationis imagine amicitia inuicem
|
|
pro argumento sumi potest, si quis adfirmet homines bene-
|
5
|
ficos liberalesque esse debere non spe aliqua conpendii, set
|
|
amore et studio honestatis. Poterit enim consimiliter ita
|
7.1
|
dicere: "Namque ut amicitiam non spe utilitatis amplecti-
|
|
mur, sic benefici liberalesque non gratiae reciperandae studio
|
|
esse debemus." Poterit sane' inquit 'ita dicere, sed neque
|
8.1
|
amicitia liberalitati neque liberalitas amicitiae praebere
|
|
argumentum potest, cum de utraque pariter quaeratur.'
|
|
Haec ille rhetoricus artifex dicere quibusdam uidebatur
|
9.1
|
perite et scienter, sed uidelicet eum uocabula rerum uera
|
|
ignorauisse. Nam 'beneficum et liberalem' Cicero appellat,
|
10.1
|
ita ut philosophi appellandum esse censent, non eum, qui,
|
|
ut ipse ait, beneficia faeneratur, sed qui benigne facit nulla
|
|
tacita ratione ad utilitates suas redundante. Non ergo ob-
|
11.1
|
scuro neque ambiguo argumento usus est, sed certo atque
|
|
perspicuo, siquidem, qui uere beneficus liberalisque est, qua
|
|
mente bene aut liberaliter faciat, non quaeritur. Aliis enim
|
12.1
|
longe nominibus appellandus est, si, cum talia facit, sui
|
|
potius quam alterius iuuandi causa facit. Processisset autem
|
13.1
|
argutatori isti fortassean reprehensio, si Cicero ita dixisset:
|
|
'ut enim benefice liberaliterque facimus, non ut exigamus
|
|
gratiam'; uideretur enim benefice facere etiam in non bene-
|
|
ficum cadere posse, si id per aliquam circumstantiam fieret,
|
5
|
non per ipsam perpetuae benignitatis constantiam. Sed
|
14.1
|
cum 'beneficos liberalesque' dixerit neque alius modi isti
|
|
sint, quam cuius esse eos supra diximus, inlotis, quod aiunt,
|
|
pedibus et uerbis reprehendit doctissimi uiri orationem.
|
|