LIBER OCTAVVS DECIMVS
  Disputationes a philosopho Stoico et contra a Peripatetico arbitro 18.1.pr.1
Fauorino factae; quaesitumque inter eos, quantum in perficienda
uita beata uirtus ualeret quantumque esset in his, quae dicuntur
'extranea'.
  Familiares Fauorini erant duo quidam non incelebres 1.1
in urbe Roma philosophi. Eorum fuit unus Peripateticae
disciplinae sectator, alter Stoicae. His quondam ego acriter 2.1
atque contente pro suis utrimque decretis propugnantibus,
cum essemus una omnes Ostiae cum Fauorino, interfui.
Ambulabamus autem in litore, cum iam aduesperasceret, 3.1
aestate anni noua.
  Atque ibi Stoicus censebat et uitam beatam hominum uir- 4.1
tute animi sola et miseriam summam malitia sola posse
effici, etiamsi cetera bona omnia, quae corporalia et externa
appellarentur, uirtuti deessent, malitiae adessent. Ille contra 5.1
Peripateticus miseram quidem uitam uitiis animi et malitia
sola fieri concedebat, sed ad conplendos omnes uitae beatae
numeros uirtutem solam nequaquam satis esse existimabat,
quoniam et corporis integritas sanitasque et honestus modus 5
formae et pecunia familiaris et bona existimatio ceteraque
omnia corporis et fortunae bona necessaria uiderentur per-
ficiendae uitae beatae.
  Reclamabat hoc in loco Stoicus et, tamquam duas ille res 6.1
diuersas poneret, mirabatur, quod, cum essent malitia et
uirtus duo contraria, uita misera et beata quoque aeque
contraria, non seruaret in utrisque uim et naturam contrarii 7.1
et ad miseriam quidem uitae conficiendam satis ualere
malitiam solam putaret, ad praestandam uero uitam beatam
non satis solam esse uirtutem diceret. Atque id maxime 8.1
dissidere neque conuenire dicebat, quod, qui profiteretur
uitam nullo pacto beatam effici posse, si uirtus sola abesset,
idem contra negaret beatam fieri uitam, cum sola uirtus
adesset, et quem daret haberetque uirtuti absenti honorem, 5
eundem petenti atque praesenti adimeret.
  Tum Peripateticus perquam hercle festiue 'rogo te' in- 9.1
quit 'cum bona uenia respondeas, an existimes esse uini
amphoram, cum abest ab ea unus congius?' 'Minime' inquit 10.1
'uini amphora dici potest, ex qua abest congius.' Hoc ubi 11.1
accepit Peripateticus 'unus igitur' inquit 'congius amphoram
facere dici debebit, quoniam, cum deest ille unus, non
fit uini amphora et, cum accessit, fit amphora. Quod si id
dicere absurdum est uno congio solo fieri amphoram, itidem 5
absurdum est una sola uirtute uitam fieri beatam dicere,
quoniam, cum uirtus abest, beata esse uita numquam
potest.'
  Tum Fauorinus aspiciens Peripateticum 'est quidem' 12.1
inquit 'argutiola haec, qua de congio uini usus es, exposita
in libris; sed, ut scis, captio magis lepida quam probum aut
simile argumentum uideri debet. Congius enim, cum deest, 13.1
efficit quidem, ne sit iustae mensurae amphora; sed cum
accedit et additur, non ille unus facit amphoram, sed
supplet. Virtus autem, ut isti dicunt, non accessio neque 14.1
supplementum, sed sola ipsa uitae beatae instar est et
propterea beatam uitam sola una, cum adest, facit.'
  Haec atque alia quaedam minuta magis et nodosa tam- 15.1
quam apud arbitrum Fauorinum in suam uterque senten-
tiam conferebant. Sed cum iam prima fax noctis et densiores 16.1
esse tenebrae coepissent, prosecuti Fauorinum in domum,
ad quam deuertebat, discessimus.