Cuiusmodi quaestionum certationibus Saturnalicia ludicra Athenis
|
18.2.pr.1
|
agitare soliti simus; atque inibi inspersa quaedam sophismatia et
|
|
aenigmata oblectatoria.
|
|
Saturnalia Athenis agitabamus hilare prorsum ac modeste,
|
1.1
|
non, ut dicitur, remittentes animum—nam 'remittere' in-
|
|
quit Musonius 'animum quasi amittere est'—, sed demul-
|
|
centes eum paulum atque laxantes iucundis honestisque
|
|
sermonum inlectationibus. Conueniebamus autem ad ean-
|
2.1
|
dem cenam conplusculi, qui Romani in Graeciam ueneramus
|
|
quique easdem auditiones eosdemque doctores colebamus.
|
|
Tum qui et cenulam ordine suo curabat, praemium sol-
|
3.1
|
uendae quaestionis ponebat librum ueteris scriptoris uel
|
|
Graecum uel Latinum et coronam e lauro plexam totidem-
|
|
que res quaerebat, quot homines istic eramus; cumque eas
|
|
omnis exposuerat, rem locumque dicendi sors dabat. Quaes-
|
4.1
|
tio igitur soluta corona et praemio donabatur; non soluta
|
|
autem tramittebatur ad eum, qui sortito successerat, idque
|
|
in orbem uice pari seruabatur. Si nemo dissoluebat, corona
|
5.1
|
quaestionis eius deo, cuius id festum erat, dicabatur. Quaere-
|
6.1
|
bantur autem res huiuscemodi: aut sententia poetae ueteris
|
|
lepide obscura, non anxie, aut historiae antiquioris requisitio
|
|
aut decreti cuiuspiam ex philosophia perperam inuulgati
|
|
purgatio aut captionis sophisticae solutio aut inopinati
|
5
|
rariorisque uerbi indagatio aut tempus item in uerbo per-
|
|
spicuo obscurissimum.
|
|
Itaque nuper quaesita esse memini numero septem,
|
7.1
|
quorum prima fuit enarratio horum uersuum, qui sunt in
|
|
saturis Quinti Ennii uno multifariam uerbo concinniter
|
|
inplicati. Quorum exemplum hoc est:
|
|
nam qui lepide postulat alterum frustrari,
|
5
|
quem frustratur, frustra eum dicit frustra esse;
|
|
nam qui sese frustrari quem frustra sentit,
|
|
qui frustratur is frustrast, si non ille est frustra.
|
|
Secunda quaestio fuit, quonam modo audiri atque accipi
|
8.1
|
deberet, quod Plato in ciuitate, quam in libris suis condidit,
|
|
κοινὰς τὰς γυναῖκας id est communes esse mulieres, censuit et
|
|
praemia uiris fortibus summisque bellatoribus posuit sauiati-
|
|
ones puerorum et puellarum. Tertio in loco hoc quaesitum
|
9.1
|
est, in quibus uerbis captionum istarum fraus esset et quo
|
|
pacto distingui resoluique possent: 'quod non perdidisti,
|
|
habes; cornua non perdidisti: habes igitur cornua'; item
|
|
altera captio: 'quod ego sum, id tu non es; <homo ego sum:>
|
5
|
homo igitur tu non es'. Quaesitum ibidem, quae esset huius
|
10.1
|
quoque sophismatis resolutio: 'cum mentior et mentiri me
|
|
dico, mentior an uerum dico?' Postea quaestio istaec fuit,
|
11.1
|
quam ob causam patricii Megalensibus mutitare soliti sint,
|
|
plebes Cerealibus. Secundum ea hoc quaesitum est, uerbum
|
12.1
|
'uerant', quod significat 'uera dicunt', quisnam poetarum
|
|
ueterum dixerit. Sexta quaestio fuit, 'asphodelum' cuius-
|
13.1
|
modi herba sit, quod Hesiodus in isto uersu posuerit:
|
|
νήπιοι, οὐδὲ ἴσασιν, ὅσῳ πλέον ἥμισυ παντός,
|
|
οὐδ’ ὅσον ἐν μαλάχῃ τε καὶ ἀσφοδέλῳ μέγ’ ὄνειαρ,
|
|
et quid item Hesiodus se dicere sentiat, cum dimidium plus
|
5
|
esse toto dicit. Postrema quaestionum omnium haec fuit:
|
14.1
|
'scripserim', 'legerim', 'uenerim' cuius temporis uerba sint,
|
|
praeteriti an futuri an utriusque.
|
|
Haec ubi ordine, quo dixi, proposita atque singulis sorte
|
15.1
|
ductis disputata explanataque sunt, libris coronisque omnes
|
|
donati sumus nisi ob unam quaestionem, quae fuit de uerbo
|
|
'uerant'. Nemo enim tum commeminerat dictum esse a
|
16.1
|
Q. Ennio id uerbum in tertio decimo annalium in isto uersu:
|
|
satin uates uerant aetate in agunda?
|
|
Corona igitur huius quaestionis deo feriarum istarum Sa-
|
|
turno datast.
|
5
|