* * * 19.12.pr.1
  Herodem Atticum, consularem uirum, Athenis disseren- 1.1
tem audiui Graeca oratione, in qua fere omnes memoriae
nostrae uniuersos grauitate atque copia et elegantia uocum
longe praestitit. Disseruit autem contra ἀπάθειαν Stoicorum 2.1
lacessitus a quodam Stoico, tamquam minus sapienter et
parum uiriliter dolorem ferret ex morte pueri, quem ama-
uerat. In ea dissertione, quantulum memini, huiuscemodi 3.1
sensus est: quod nullus usquam homo, qui secundum natu-
ram sentiret et saperet, adfectionibus istis animi, quas πάθη
appellabat, aegritudinis, cupiditatis, timoris, irae, uolupta-
tis, carere et uacare totis posset, atque, si posset etiam 5
obniti, ut totis careret, non fore id melius, quoniam lan-
gueret animus et torperet adfectionum quarundam admini-
culis ut necessaria plurium temperie priuatus. Dicebat enim 4.1
sensus istos motusque animi, qui cum inmoderatiores sunt,
uitia fiunt, innexos inplicatosque esse uigoribus quibusdam
mentium et alacritatibus, ac propterea, si omnino omnis eos 5.1
inperitius conuellamus, periculum esse, ne eis adhaerentes
bonas quoque et utiles animi indoles amittamus. Moderan- 6.1
dos esse igitur et scite considerateque purgandos censebat,
ut ea tantum, quae aliena sunt contraque naturam uidentur
et cum pernicie adgnata sunt, detrahantur, ne profecto id
accidat, quod cuipiam Thraco insipienti et rudi in agro, 5
quem emerat, procurando uenisse usu fabulast.
  'Homo Thracus' inquit 'ex ultima barbaria ruris colendi 7.1
insolens, cum in terras cultiores humanioris uitae cupidine
conmigrasset, fundum mercatus est oleo atque uino con-
situm. Qui nihil admodum super uite aut arbore colenda
sciret, uidet forte uicinum rubos alte atque late obortas 5
excidentem, fraxinos ad summum prope uerticem deputan-
tem, suboles uitium e radicibus caudicum super terram fusas
reuellentem, stolones in pomis aut in oleis proceros atque
derectos amputantem, acceditque prope et cur tantam ligni
atque frondium caedem faceret percontatus est. Et uicinus 8.1
ita respondit: "Vt ager" inquit "mundus purusque fiat, eius
arbor atque uitis fecundior." Discedit ille a uicino gratias 9.1
agens et laetus tamquam adeptus rei rusticae disciplinam.
Tum falcem ibi ac securim capit; atque ibi homo misere
inperitus uites suas sibi omnis et oleas detruncat comasque
arborum laetissimas uberrimosque uitium palmites decidit 5
et frutecta atque uirgulta simul omnia pomis frugibusque
gignendis felicia cum sentibus et rubis purificandi agri
gratia conuellit mala mercede doctus audaciam fiduciamque
peccandi imitatione falsa eruditus. Sic' inquit 'isti apathiae 10.1
sectatores, qui uideri se esse tranquillos et intrepidos et
inmobiles uolunt, dum nihil cupiunt, nihil dolent, nihil
irascuntur, nihil gaudent, omnibus uehementioris animi
officiis amputatis in torpore ignauae et quasi eneruatae 5
uitae consenescunt.'