LIBER VICESIMVS
  Disceptatio Sex. Caecilii iureconsulti et Fauorini philosophi de legi- 20.1.pr.1
bus duodecim tabularum.
  Sextus Caecilius in disciplina iuris atque in legibus populi 1.1
Romani noscendis interpretandisque scientia, usu auctori-
tateque inlustri fuit. Ad eum forte in area Palatina, cum 2.1
salutationem Caesaris opperiremur, philosophus Fauorinus
accessit conlocutusque est nobis multisque aliis praesenti-
bus. In illis tunc eorum sermonibus orta mentiost legum 3.1
decemuiralium, quas decemuiri eius rei gratia a populo
creati conposuerunt, in duodecim tabulas conscripserunt.
  Eas leges cum Sex. Caecilius inquisitis exploratisque 4.1
multarum urbium legibus eleganti atque absoluta breuitate
uerborum scriptas diceret, 'sit' inquit 'hoc' Fauorinus 'in
pleraque earum legum parte ita, uti dicis; non enim minus
cupide tabulas istas duodecim legi quam illos duodecim 5
libros Platonis de legibus. Sed quaedam istic esse animad-
uertuntur aut obscurissima <aut durissima> aut lenia contra
nimis et remissa aut nequaquam ita, ut scriptum est,
consistentia.'
  'Obscuritates' inquit Sex. Caecilius 'non adsignemus 5.1
culpae scribentium, sed inscitiae non adsequentium,
quamquam hi quoque ipsi, qui, quae scripta sunt, minus
percipiunt, culpa uacant. Nam longa aetas uerba atque 6.1
mores ueteres oblitterauit, quibus uerbis moribusque senten-
tia legum conprehensa est. Trecentesimo quippe anno post
Romam conditam tabulae conpositae scriptaeque sunt, a
quo tempore ad hunc diem anni esse non longe minus ses- 5
centi uidentur. Dure autem scriptum esse in istis legibus 7.1
quid existimari potest? nisi duram esse legem putas, quae
iudicem arbitrumue iure datum, qui ob rem dicendam
pecuniam accepisse conuictus est, capite poenitur aut quae
furem manifestum ei, cui furtum factum est, in seruitutem 5
tradit, nocturnum autem furem ius occidendi tribuit. Dic 8.1
enim, quaeso, dic, uir sapientiae studiosissime, an aut
iudicis illius perfidiam contra omnia iura diuina atque
humana iusiurandum suum pecunia uendentis aut furis
manifesti intolerandam audaciam aut nocturni grassatoris 5
insidiosam uiolentiam non dignam esse capitis poena existu-
mes?'
  'Noli' inquit Fauorinus 'ex me quaerere, quid ego existu- 9.1
mem. Scis enim solitum esse me pro disciplina sectae, quam
colo, inquirere potius quam decernere. Sed non leuis existi- 10.1
mator neque aspernabilis est populus Romanus, cui delicta
quidem istaec uindicanda, poenae tamen huiuscemodi nimis
durae esse uisae sunt; passus enim est leges istas de tam
inmodico supplicio situ atque senio emori. Sicut illud quo- 11.1
que non humaniter scriptum improbauit, quod, si homo in
ius uocatus morbo aut aetate aeger ad ingrediendum in-
ualidus est, arcera non sternitur, sed ipse aufertur et iumento
imponitur atque ex domo sua ad praetorem in comitium 5
noua funeris facie effertur. Quam enim ob causam morbo
adfectus et ad respondendum pro sese non idoneus iumento
adhaerens in ius aduersario deportatur? Quod uero dixi 12.1
uideri quaedam esse inpendio molliora, nonne tibi quoque
uidetur nimis esse dilutum, quod ita de iniuria poenienda
scriptum est: "Si iniuriam alteri faxsit, uiginti quinque aeris
poenae sunto." Quis enim erit tam inops, quem ab iniuriae 5
faciendae libidine uiginti quinque asses deterreant? Itaque 13.1
cum eam legem Labeo quoque uester in libris quos ad duo-
decim tabulas conscripsit, non probaret: " * * * " inquit "L.
Veratius fuit egregie homo inprobus atque inmani uecordia.
Is pro delectamento habebat os hominis liberi manus suae 5
palma uerberare. Eum seruus sequebatur ferens crumenam
plenam assium; ut quemque depalmauerat, numerari statim
secundum duodecim tabulas quinque et uiginti asses iube-
bat." Propterea' inquit 'praetores postea hanc abolescere et
relinqui censuerunt iniuriisque aestumandis recuperatores se 10
daturos edixerunt. Nonnulla autem in istis legibus ne con- 14.1
sistere quidem, sicuti dixi, uisa sunt, uelut illa lex talionis,
cuius uerba, nisi memoria me fallit, haec sunt: "si mem-
brum rupit, ni cum e pacto, talio esto." Praeter enim ulci- 15.1
scendi acerbitatem ne procedere quoque exsecutio iustae
talionis potest. Nam cui membrum ab alio ruptum est, si
ipsi itidem rumpere per talionem uelit, quaero, an efficere
possit rumpendi pariter membri aequilibrium? In qua re 5
primum ea difficultas est inexplicabilis. Quid si membrum' 16.1
inquit 'alteri inprudens ruperit? quod enim per inpruden-
tiam factum est, retaliari per inprudentiam debet. Ictus
quippe fortuitus et consultus non cadunt sub eiusdem
talionis similitudinem. Quonam igitur modo inprudentem 5
poterit imitari, qui in exsequenda talione non licentiae ius
habet, sed inprudentiae? Sed et si prudens ruperit, nequa- 17.1
quam patietur aut altius se laedi aut latius. Quod cuiusmodi
libra atque mensura caueri possit, non reperio. Quin etiam, 18.1
si quid plus erit aliterue conmissum, res fiet ridiculae atroci-
tatis, ut contraria actio mutuae talionis oriatur et adolescat
infinita quaedam reciprocatio talionum. Nam de inmanitate 19.1
illa secandi partiendique humani corporis, si unus ob pecu-
niam debitam iudicatus addictusque sit pluribus, non libet
meminisse et piget dicere. Quid enim uideri potest effera-
tius, quid ab hominis ingenio diuersius, quam quod membra 5
et artus inopis debitoris saeuissimo laniatu distrahebantur,
sicuti nunc bona uenum distrahuntur?'
  Tum Sex. Caecilius amplexus utraque manu Fauorinum 20.1
'tu es' inquit 'unus profecto in nostra memoria non Graiae
modo, sed Romanae quoque rei peritissimus. Quis enim
philosophorum disciplinae suae leges tam scite atque docte
callet, quam leges tu nostras decemuirales percalluisti? sed 21.1
quaeso tecum tamen, degrediare paulisper e curriculis istis
disputationum uestrarum academicis omissoque studio, quic-
quid lubitum est, arguendi tuendique, consideres grauius,
cuimodi sint ea, quae reprehendisti, nec ideo contemnas 22.1
legum istarum antiquitates, quod plerisque ipse iam populus
Romanus uti desiuerit. Non enim profecto ignoras legum
oportunitates et medelas pro temporum moribus et pro
rerum publicarum generibus ac pro utilitatum praesentium 5
rationibus proque uitiorum, quibus medendum est, feruori-
bus mutari atque flecti neque uno statu consistere, quin, ut
facies caeli et maris, ita rerum atque fortunae tempestatibus
uarientur. Quid salubrius uisum est rogatione illa Stolonis 23.1
iugerum de numero praefinito? quid utilius plebisscito
Voconio de coercendis mulierum hereditatibus? quid
tam necessarium existimatum est propulsandae ciuium
luxuriae quam lex Licinia et Fannia aliaeque item leges 5
sumptuariae? Omnia tamen haec oblitterata et operta sunt
ciuitatis opulentia quasi quibusdam fluctibus exaestuantis.
Sed cur tibi esse uisa est inhumana lex omnium mea quidem 24.1
sententia humanissima, quae iumentum dari iubet aegro aut
seni in ius uocato? Verba sunt haec de lege "si in ius uocat": 25.1
"Si morbus aeuitasue uitium escit, qui in ius uocabit,
iumentum dato; si nolet, arceram ne sternito." An tu forte 26.1
morbum appellari hic putas aegrotationem grauem cum
febri rapida et quercera iumentumque dici pecus aliquod
unicum tergo uehens? ac propterea minus fuisse humanum
existumas aegrotum domi suae cubantem iumento in- 5
positum in ius rapi? Hoc, mi Fauorine, nequaquam ita est. 27.1
Nam "morbus" in lege ista non febriculosus neque nimium
grauis, sed uitium aliquod inbecillitatis atque inualentiae
demonstratur, non periculum uitae ostenditur. Ceteroqui
morbum uehementiorem uim grauiter nocendi habentem 5
legum istarum scriptores alio in loco non per se "morbum",
sed "morbum sonticum" appellant. "Iumentum" quoque 28.1
non id solum significat, quod nunc dicitur; sed uectaculum
etiam, quod adiunctis pecoribus trahebatur, ueteres nostri
"iumentum" a "iungendo" dixerunt. "Arcera" autem uoca- 29.1
batur plaustrum tectum undique et munitum quasi arca
quaedam magna uestimentis instrata, qua nimis aegri aut
senes portari cubantes solebant. Quaenam tibi igitur 30.1
acerbitas esse uisa est, quod in ius uocato paupertino homini
uel inopi, qui aut pedibus forte aegris esset aut quo alio
casu ingredi non quiret, plaustrum esse dandum censuerunt?
neque insterni tamen delicate arceram iusserunt, quoniam 5
satis esset inualido cuimodi uectaculum. Atque id fecerunt,
ne causatio ista aegri corporis perpetuam uacationem daret
fidem detractantibus iurisque actiones declinantibus. Sed 31.1
enim †ipsum uide. Iniurias factas quinque et uiginti assibus
sanxerunt. Non omnino omnes, mi Fauorine, iniurias aere
isto pauco diluerunt, tametsi haec ipsa paucitas assium
graue pondus aeris fuit; nam librariis assibus in ea tempe- 5
state populus usus est. Sed iniurias atrociores, ut de osse 32.1
fracto, non liberis modo, uerum etiam seruis factas inpen-
siore damno uindicauerunt, quibusdam autem iniuriis tali- 33.1
onem quoque adposuerunt. Quam quidem tu talionem, uir
optime, iniquius paulo insectatus es ac ne consistere quidem
dixisti lepida quadam sollertia uerborum, quoniam talioni
par non sit talio neque rumpi membrum facile possit ad 5
alterius rupturae, ut ais tu, "aequilibrium". Verum est, mi 34.1
Fauorine, talionem parissimam fieri difficillime. Sed decem-
uiri minuere atque exstinguere uolentes huiuscemodi
uiolentiam pulsandi atque laedendi talione, eo quoque metu
coercendos esse homines putauerunt neque eius, qui mem- 5
brum alteri rupisset et pacisci tamen de talione redimenda
nollet, tantam esse habendam rationem arbitrati sunt, ut,
an prudens inprudensne rupisset, spectandum putarent aut
talionem in eo uel ad amussim aequiperarent uel in librili
perpenderent; sed potius eundem animum eundemque im- 10
petum in eadem parte corporis rumpenda, non eundem
quoque casum exigi uoluerunt, quoniam modus uoluntatis
praestari posset, casus ictus non posset. Quod si ita est, ut 35.1
dico et ut ipse aequitatis habitus demonstrat, taliones illae
tuae reciprocae argutiores profecto quam ueriores fuerunt.
Sed quoniam acerbum quoque esse hoc genus poenae putas, 36.1
quae, obsecro te, ista acerbitas est, si idem fiat in te, quod
tute in alio feceris? praesertim cum habeas facultatem
paciscendi et non necesse sit pati talionem, nisi eam tu
elegeris. Quod edictum autem praetorum de aestimandis 37.1
iniuriis probabilius esse existimas, nolo hoc ignores hanc
quoque ipsam talionem ad aestimationem iudicis redigi
necessario solitam. Nam si reus, qui depecisci noluerat, 38.1
iudici talionem imperanti non parebat, aestimata lite iudex
hominem pecuniae damnabat, atque ita, si reo et pactio
grauis et acerba talio uisa fuerat, seueritas legis ad pecuniae
multam redibat. Restat, ut ei, quod de sectione partitione- 39.1
que corporis inmanissimum esse tibi uisum est, respondeam.
Omnibus quidem uirtutum generibus exercendis colendis-
que populus Romanus e parua origine ad tantae amplitudinis
instar emicuit, sed omnium maxime atque praecipue fidem 5
coluit sanctamque habuit tam priuatim quam publice. Sic 40.1
consules, clarissimos uiros, hostibus confirmandae fidei pub-
licae causa dedidit, sic clientem in fidem acceptum cariorem
haberi quam propinquos tuendumque esse contra cognatos
censuit, neque peius ullum facinus existimatum est, quam 5
si qui probaretur clientem diuisui habuisse. Hanc autem 41.1
fidem maiores nostri non modo in officiorum uicibus, sed in
negotiorum quoque contractibus sanxerunt maximeque in
pecuniae mutuaticae usu atque commercio: adimi enim
putauerunt subsidium hoc inopiae temporariae, quo com- 5
munis omnium uita indiget, si perfidia debitorum sine graui
poena eluderet. Confessi igitur aeris ac debiti iudicatis 42.1
triginta dies sunt dati conquirendae pecuniae causa, quam
dissoluerent, eosque dies decemuiri "iustos" appellauerunt, 43.1
uelut quoddam iustitium, id est iuris inter eos quasi inter-
stitionem quandam et cessationem, quibus diebus nihil
cum his agi iure posset. Post deinde, nisi dissoluerant, ad 44.1
praetorem uocabantur et ab eo, quibus erant iudicati, ad-
dicebantur, neruo quoque aut compedibus uinciebantur.
Sic enim sunt, opinor, uerba legis: "Aeris confessi rebusque 45.1
iure iudicatis triginta dies iusti sunto. Post deinde manus
iniectio esto, in ius ducito. Ni iudicatum facit aut quis endo
eo in iure uindicit, secum ducito, uincito aut neruo aut
compedibus. Quindecim pondo ne minore aut si uolet 5
maiore uincito. Si uolet, suo uiuito. Ni suo uiuit, qui eum
uinctum habebit, libras farris endo dies dato. Si uolet, plus
dato." Erat autem ius interea paciscendi ac, nisi pacti 46.1
forent, habebantur in uinculis dies sexaginta. Inter eos dies 47.1
trinis nundinis continuis ad praetorem in comitium pro-
ducebantur, quantaeque pecuniae iudicati essent, praedica-
batur. Tertiis autem nundinis capite poenas dabant aut
trans Tiberim peregre uenum ibant. Sed eam capitis poenam 48.1
sanciendae, sicuti dixi, fidei gratia horrificam atrocitatis
ostentu nouisque terroribus metuendam reddiderunt. Nam
si plures forent, quibus reus esset iudicatus, secare, si uel-
lent, atque partiri corpus addicti sibi hominis permiserunt. 5
Et quidem uerba ipsa legis dicam, ne existimes inuidiam me 49.1
istam forte formidare: "Tertiis" inquit "nundinis partis
secanto. Si plus minusue secuerunt, se fraude esto." Nihil 50.1
profecto inmitius, nihil inmanius, nisi, ut reapse apparet, eo
consilio tanta inmanitas poenae denuntiatast, ne ad eam
umquam perueniretur. Addici namque nunc et uinciri 51.1
multos uidemus, quia uinculorum poenam deterrimi homines
contemnunt, dissectum esse antiquitus neminem equidem 52.1
neque legi neque audiui, quoniam saeuitia ista poenae con-
temni non quitast. An putas, Fauorine, si non illa etiam ex 53.1
duodecim tabulis de testimoniis falsis poena aboleuisset et si
nunc quoque, ut antea, qui falsum testimonium dixisse con-
uictus esset, e saxo Tarpeio deiceretur, mentituros fuisse
pro testimonio tam multos, quam uidemus? Acerbitas 5
plerumque ulciscendi maleficii bene atque caute uiuendi
disciplinast. Historia de Metto Fufetio Albano nobis quoque 54.1
non admodum numero istiusmodi libros lectitantibus ignota
non est, qui, quoniam pactum atque condictum cum rege
populi Romani perfide ruperat, binis quadrigis euinctus in
diuersa nitentibus laceratus est. Nouum atque asperum 5
supplicium quis negat? sed, quid elegantissimus poeta dicat,
uide:
    at tu dictis, Albane, maneres.'
  Haec taliaque alia ubi Sextus Caecilius omnibus, qui 55.1
aderant, ipso quoque Fauorino adprobante atque laudante
disseruit, nuntiatum est Caesarem iam salutari, et separati
sumus.