An qui causas defendit, recte Latineque dicat 'superesse <se>' is, 1.22.pr.1
quos defendit; et 'superesse' proprie quid sit.
  Inroborauit inueterauitque falsa atque aliena uerbi signi- 1.1
ficatio, quod dicitur 'hic illi superest', cum dicendum est
aduocatum esse quem cuipiam causamque eius defendere.
Atque id dicitur non in compitis tantum neque in plebe 2.1
uolgaria, sed in foro, in comitio, apud tribunalia. Qui integre 3.1
autem locuti sunt, magnam partem 'superesse' ita dixerunt,
ut eo uerbo significarent superfluere et superuacare atque
esse supra necessarium modum. Itaque M. Varro in satura, 4.1
quae inscripta est nescis quid uesper uehat, 'superfuisse' dicit
immodice et intempestiue fuisse. Verba ex eo libro haec 5.1
sunt: 'In conuiuio legi nec omnia debent et ea potissimum,
quae simul sint βιωφελῆ et delectent, potius ut id quoque
uideatur non defuisse quam superfuisse.'
  Memini ego praetoris, docti hominis, tribunali me forte 6.1
assistere atque ibi aduocatum non incelebrem sic postulare,
ut extra causam diceret remque, quae agebatur, non at-
tingeret. Tunc praetorem ei, cuia res erat, dixisse aduocatum
eum non habere, et cum is, qui uerba faciebat, reclamasset: 5
'ego illi V. C. supersum', respondisse praetorem festiuiter:
'tu plane superes, non ades'.
  M. autem Cicero in libro, qui inscriptus est de iure ciuili in 7.1
artem redigendo, uerba haec posuit: 'nec uero scientia iuris
maioribus suis Q. Aelius Tubero defuit, doctrina etiam
superfuit.' In quo loco 'superfuit' significare uidetur 'supra
fuit et praestitit superauitque maiores suos doctrina sua 5
superfluenti tamen et nimis abundanti': disciplinas enim
Tubero stoicas dialecticas percalluerat. In libro quoque de 8.1
republica secundo id ipsum uerbum Cicero ponit non temere
transeundum. Verba ex eo libro haec sunt: 'Non grauarer,
Laeli, nisi et hos uelle putarem et ipse cuperem te quoque
aliquam partem huius nostri sermonis attingere, praeser- 5
tim cum heri ipse dixeris te nobis etiam superfuturum.
Verum id quidem fieri non potest; ne desis, omnes te
rogamus.'
  Exquisite igitur et comperte Iulius Paulus dicebat, homo 9.1
in nostra memoria doctissimus, 'superesse' non simplici
ratione dici tam Latine quam Graece: Graecos enim περισσόν
in utramque partem ponere, uel quod superuacaneum esset
ac non necessarium, uel quod abundans nimis et afluens et 5
exuberans; sic nostros quoque ueteres 'superesse' alias 10.1
dixisse pro superfluenti et uaciuo neque admodum neces-
sario, ita, ut supra posuimus, Varronem dicere, alias ita, ut
Cicero dixit, pro eo, quod copia quidem et facultate ceteris
anteiret, super modum tamen et largius prolixiusque flueret, 5
quam esset satis. Qui dicit ergo 'superesse se' ei, quem 11.1
defendit, nihil istorum uult dicere, sed nescio quid aliud 12.1
indictum inscitumque dicit ac ne Vergilii quidem poterit
auctoritate uti, qui in georgicis ita scribsit:
    primus ego in patriam mecum, modo uita supersit.
Hoc enim in loco Vergilius ἀκυρότερον eo uerbo usus uidetur, 5
quod 'supersit' dixit pro 'longinquius diutiusque adsit',
illudque contra eiusdem Vergili aliquanto est probabilius: 13.1
    florentisque secant herbas fluuiosque ministrant
    farraque, ne blando nequeat superesse labori;
significat enim supra laborem esse neque opprimi a labore.
  An autem 'superesse' dixerint ueteres pro 'restare et per- 14.1
ficiendae rei deesse', quaerebamus. Nam Sallustius in signi- 15.1
ficatione ista non 'superesse', sed 'superare' dicit. Verba eius
in Iugurtha haec sunt: 'Is plerumque seorsum a rege exerci-
tum ductare et omnis res exequi solitus erat, quae Iugurthae
fesso aut maioribus astricto superauerant.' Sed inuenimus in 16.1
tertio Enni annalium in hoc uersu:
    inde sibi memorat unum super esse laborem,
id est relicum esse et restare, quod, quia id est, diuise
pronuntiandum est, ut non una pars orationis esse uideatur, 5
sed duae. Cicero autem in secunda Antonianarum, quod est 17.1
relicum, non 'superesse', sed 'restare' dicit.
  Praeter haec 'superesse' inuenimus dictum pro 'super- 18.1
stitem esse'. Ita enim scriptum est in libro epistularum M. 19.1
Ciceronis ad L. Plancum et in epistula M. Asini Pollionis ad
Ciceronem uerbis his: 'Nam neque deesse reipublicae uolo
neque superesse', per quod significat, si respublica emoriatur
et pereat, nolle se uiuere. In Plauti autem Asinaria mani- 20.1
festius id ipsum scriptum est in his uersibus, qui sunt eius
comoediae primi:
    sicut tuum uis unicum gnatum tuae
    superesse uitae sospitem et superstitem. 5
  Cauenda igitur est non inproprietas sola uerbi, sed 21.1
etiam prauitas ominis, si quis senior aduocatus adulescenti
'superesse se' dicat.