Non esse compertum, cui deo rem diuinam fieri oporteat, cum terra
|
2.28.pr.1
|
mouet.
|
|
Quaenam esse causa uideatur, quamobrem terrae tremores
|
1.1
|
fiant, non modo his communibus hominum sensibus opinioni-
|
|
busque incompertum, sed ne inter physicas quidem philo-
|
|
sophias satis constitit, uentorumne ui accidant specus
|
|
hiatusque terrae subeuntium an aquarum subter in ter-
|
5
|
rarum cauis undantium pulsibus fluctibusque, ita uti uiden-
|
|
tur existimasse antiquissimi Graecorum, qui Neptunum
|
|
σεισίχθονα appellauerunt, an cuius aliae rei causa alteriusue
|
|
dei ui ac numine, nondum etiam, sicuti diximus, pro certo
|
|
creditum. Propterea ueteres Romani cum in omnibus aliis
|
2.1
|
uitae officiis tum in constituendis religionibus atque in dis
|
|
inmortalibus animaduertendis castissimi cautissimique, ubi
|
|
terram mouisse senserant nuntiatumue erat, ferias eius rei
|
|
causa edicto imperabant, sed dei nomen, ita uti solet, cui
|
5
|
seruari ferias oporteret, statuere et edicere quiescebant, ne
|
|
alium pro alio nominando falsa religione populum alli-
|
|
garent. Eas ferias si quis polluisset piaculoque ob hanc rem
|
3.1
|
opus esset, hostiam 'si deo, si deae' immolabant, idque ita
|
|
ex decreto pontificum obseruatum esse M. Varro dicit,
|
|
quoniam, et qua ui et per quem deorum dearumue terra
|
|
tremeret, incertum esset.
|
5
|
Sed de lunae solisque defectionibus non minus in eius rei
|
4.1
|
causa reperienda sese exercuerunt. Quippe M. Cato, uir in
|
5.1
|
cognoscendis rebus multi studii, incerta tamen et incuriose
|
|
super ea re opinatus est. Verba Catonis ex originum quarto
|
6.1
|
haec sunt: 'Non lubet scribere, quod in tabula apud ponti-
|
|
ficem maximum est, quotiens annona cara, quotiens lunae
|
|
aut solis lumine caligo aut quid obstiterit.' Vsque adeo parui
|
7.1
|
fecit rationes ueras solis et lunae deficientium uel scire uel
|
|
dicere.
|
|