Non esse compertum, cui deo rem diuinam fieri oporteat, cum terra 2.28.pr.1
mouet.
  Quaenam esse causa uideatur, quamobrem terrae tremores 1.1
fiant, non modo his communibus hominum sensibus opinioni-
busque incompertum, sed ne inter physicas quidem philo-
sophias satis constitit, uentorumne ui accidant specus
hiatusque terrae subeuntium an aquarum subter in ter- 5
rarum cauis undantium pulsibus fluctibusque, ita uti uiden-
tur existimasse antiquissimi Graecorum, qui Neptunum
σεισίχθονα appellauerunt, an cuius aliae rei causa alteriusue
dei ui ac numine, nondum etiam, sicuti diximus, pro certo
creditum. Propterea ueteres Romani cum in omnibus aliis 2.1
uitae officiis tum in constituendis religionibus atque in dis
inmortalibus animaduertendis castissimi cautissimique, ubi
terram mouisse senserant nuntiatumue erat, ferias eius rei
causa edicto imperabant, sed dei nomen, ita uti solet, cui 5
seruari ferias oporteret, statuere et edicere quiescebant, ne
alium pro alio nominando falsa religione populum alli-
garent. Eas ferias si quis polluisset piaculoque ob hanc rem 3.1
opus esset, hostiam 'si deo, si deae' immolabant, idque ita
ex decreto pontificum obseruatum esse M. Varro dicit,
quoniam, et qua ui et per quem deorum dearumue terra
tremeret, incertum esset. 5
  Sed de lunae solisque defectionibus non minus in eius rei 4.1
causa reperienda sese exercuerunt. Quippe M. Cato, uir in 5.1
cognoscendis rebus multi studii, incerta tamen et incuriose
super ea re opinatus est. Verba Catonis ex originum quarto 6.1
haec sunt: 'Non lubet scribere, quod in tabula apud ponti-
ficem maximum est, quotiens annona cara, quotiens lunae
aut solis lumine caligo aut quid obstiterit.' Vsque adeo parui 7.1
fecit rationes ueras solis et lunae deficientium uel scire uel
dicere.