LIBER TERTIVS
  Quaesitum atque tractatum, quam ob causam Sallustius auaritiam 3.1.pr.1
dixerit non animum modo uirilem, sed corpus quoque ipsum
effeminare.
  Hieme iam decendente apud balneas Titias in area sub- 1.1
calido sole cum Fauorino philosopho ambulabamus, atque
ibi inter ambulandum legebatur Catilina Sallustii, quem in
manu amici conspectum legi iusserat. Cumque haec uerba 2.1
ex eo libro lecta essent: 'Auaritia pecuniae studium habet,
quam nemo sapiens concupiuit; ea quasi uenenis malis
inbuta corpus animumque uirilem effeminat, semper in-
finita et insatiabilis est, neque copia neque inopia minuitur', 5
tum Fauorinus me aspiciens 'quo' inquit 'pacto corpus 3.1
hominis auaritia effeminat? quid enim istuc sit, quod ani-
mum uirilem ab ea effeminari dixit, uideor ferme assequi;
set quonam modo corpus quoque hominis effeminet, non-
dum reperio.' 'Et ego' inquam 'longe iamdiu in eo ipse 4.1
quaerendo fui ac, nisi tu occupasses, ultro te hoc rogassem.'
  Vix ego haec dixeram cunctabundus, atque inibi quis- 5.1
piam de sectatoribus Fauorini, qui uidebatur esse in litteris
ueterator, 'Valerium' inquit 'Probum audiui hoc dicere:
usum esse Sallustium circumlocutione quadam poetica et,
cum dicere uellet hominem auaritia corrumpi, corpus et 5
animum dixisse, quae duae res hominem demonstrarent;
namque homo ex animo et corpore est.' 'Numquam,' inquit 6.1
Fauorinus 'quod equidem scio, tam inportuna tamque audaci
argutia fuit noster Probus, ut Sallustium, uel subtilissimum
breuitatis artificem, periphrasis poetarum facere diceret.'
  Erat tum nobiscum in eodem ambulacro homo quispiam 7.1
sane doctus. Is quoque a Fauorino rogatus, ecquid haberet 8.1
super ea re dicere, huiuscemodi uerbis usus est: 'Quorum' 9.1
inquit 'auaritia mentem tenuit et corrupit quique sese
quaerundae undique pecuniae dediderunt, eos plerosque tali
genere uitae occupatos uidemus, ut sicuti alia in his omnia
prae pecunia, ita labor quoque uirilis exercendique corporis 5
studium relictui sit. Negotiis enim se plerumque umbraticis 10.1
et sellulariis quaestibus intentos habent, in quibus omnis
eorum uigor animi corporisque elanguescit et, quod Sallus-
tius ait, "effeminatur".'
  Tum Fauorinus legi denuo uerba eadem Sallustii iubet 11.1
atque, ubi lecta sunt, 'quid igitur' inquit 'dicimus, quod
multos uidere est pecuniae cupidos et eosdem tamen corpore
esse uegeto ac ualenti?' Tum ille ita respondit non hercle 12.1
inscite. 'Quisquis' inquit 'est pecuniae cupiens et corpore
tamen est bene habito ac strenuo, aliarum quoque rerum uel
studio uel exercitio eum teneri necessum est atque in sese
colendo non aeque esse parcum. Nam si auaritia sola summa 13.1
omnes hominis partes affectionesque occupet et si ad in-
curiam usque corporis grassetur, ut per illam unam neque
uirtutis neque uirium neque corporis neque animi cura adsit,
tum denique id uere dici potest effeminando esse et animo et 5
corpori, qui neque sese neque aliud curent, nisi pecuniam.'
Tum Fauorinus: 'aut hoc,' inquit 'quod dixisti, probabile 14.1
est, aut Sallustius odio auaritiae plus, quam oportuit, eam
criminatus est.'