Quemnam esse natalem diem M. Varro dicat, qui ante noctis horam 3.2.pr.1
sextam postue eam nati sunt; atque inibi de temporibus ter-
minisque dierum, qui ciuiles nominantur et usquequaque gentium
uarie obseruantur; et praeterea quid Q. Mucius scripserit super ea
muliere, quae a marito non iure se usurpauisset, quod rationem 5
ciuilis anni non habuerit.
  Quaeri solitum est, qui noctis hora tertia quartaue siue 1.1
qua alia nati sunt, uter dies natalis haberi appellarique
debeat, isne, quem nox ea consecuta est, an qui dies noctem
consecutus est. M. Varro in libro rerum humanarum, quem 2.1
de diebus scripsit: 'homines', inquit 'qui inde a media nocte
ad proximam mediam noctem in his horis uiginti quattuor
nati sunt, uno die nati dicuntur.' Quibus uerbis ita uidetur 3.1
dierum obseruationem diuisisse, ut qui post solem occasum
ante mediam noctem natus sit, is ei dies natalis sit, a quo die
ea nox coeperit; contra uero, qui in sex noctis horis pos-
terioribus nascatur, eo die uideri natum, qui post eam noc- 5
tem diluxerit.
  Athenienses autem aliter obseruare idem Varro in eodem 4.1
libro scripsit eosque a sole occaso ad solem iterum occiden-
tem omne id medium tempus unum diem esse dicere.
Babylonios porro aliter; a sole enim exorto ad exortum 5.1
eiusdem incipientem totum id spatium unius diei nomine
appellare; multos uero in terra Vmbria unum et eundem 6.1
diem esse dicere a meridie ad insequentem meridiem; 'quod
quidem' inquit 'nimis absurdum est. Nam qui Kalendis hora
sexta apud Vmbros natus est, dies eius natalis uideri debebit
et Kalendarum dimidiarum et qui est post Kalendas dies 5
ante horam eius diei sextam.'
  Populum autem Romanum ita, uti Varro dixit, dies 7.1
singulos adnumerare a media nocte ad mediam proximam
multis argumentis ostenditur. Sacra sunt Romana partim 8.1
diurna, alia nocturna; sed ea, quae inter noctem fiunt,
diebus addicuntur, non noctibus; quae igitur sex posteriori- 9.1
bus noctis horis fiunt, eo die fieri dicuntur, qui proximus
eam noctem inlucescit. Ad hoc ritus quoque et mos auspi- 10.1
candi eandem esse obseruationem docet: nam magistratus,
quando uno die eis auspicandum est et id, super quo auspi-
cauerunt, agendum, post mediam noctem auspicantur et
post meridialem solem agunt, auspicatique esse et egisse 5
eodem die dicuntur. Praeterea tribuni plebei, quos nullum 11.1
diem abesse Roma licet, cum post mediam noctem proficis-
cuntur et post primam facem ante mediam sequentem
reuertuntur, non uidentur afuisse unum diem, quoniam ante
horam noctis sextam regressi parte aliqua illius in urbe 5
Roma sunt.
  <Q.> quoque Mucium iureconsultum dicere solitum legi 12.1
non esse usurpatam mulierem, quae, cum Kalendis Ianuariis
apud uirum matrimonii causa esse coepisset, ante diem IV.
Kalendas Ianuarias sequentes usurpatum isset: non enim 13.1
posse impleri trinoctium, quod abesse a uiro usurpandi
causa ex duodecim tabulis deberet, quoniam tertiae noctis
posteriores sex horae alterius anni essent, qui inciperet ex
Kalendis. 5
  Ista autem omnia de dierum temporibus et finibus <ad> 14.1
obseruationem disciplinamque iuris antiqui pertinentia cum
in libris ueterum inueniremus, non dubitabamus, quin Ver-
gilius quoque id ipsum ostenderit, non exposite atque aperte,
sed, ut hominem decuit poeticas res agentem, recondita et 5
quasi operta ueteris ritus significatione:
    'torquet' inquit 'medios nox umida cursus, 15.1
    et me saeuus equis oriens afflauit anhelis.'
His enim uersibus oblique, sicuti dixi, admonere uoluit 16.1
diem, quem Romani 'ciuilem' appellauerunt, a sexta noctis
hora oriri.