LIBER QVARTVS
  Sermo quidam Fauorini philosophi cum grammatico iactantiore 4.1.pr.1
factus in Socraticum modum; atque ibi in sermone dictum, quibus
uerbis 'penus' a Q. Scaeuola definita sit; quodque eadem definitio
culpata reprehensaque est.
  In uestibulo aedium Palatinarum omnium fere ordinum 1.1
multitudo opperientes salutationem Caesaris constiterant;
atque ibi in circulo doctorum hominum Fauorino philosopho
praesente ostentabat quispiam grammaticae rei ditior scho-
lica quaedam nugalia de generibus et casibus uocabulorum 5
disserens cum arduis superciliis uocisque et uultus grauitate
composita tamquam interpres et arbiter Sibyllae oracu-
lorum. Tum aspiciens ad Fauorinum, quamquam ei nondum 2.1
etiam satis notus esset: '"penus" quoque' inquit 'uariis
generibus dictum et uarie declinatum est. Nam et "hoc
penus" et "haec penus" et "huius peni" et "penoris"
ueteres dictauerunt; "mundum" quoque muliebrem Lucilius 3.1
in satirarum XVI. non uirili genere, ut ceteri, sed neutro
appellauit his uerbis:
    legauit quidam uxori mundum omne penumque.
    atqui quid mundum, quid non? quis diuidet istuc?' 5
Atque horum omnium et testimoniis et exemplis constrepe- 4.1
bat; cumque nimis odiose blatiret, intercessit placide Fauori-
nus et 'amabo,' inquit 'magister, quicquid est nomen tibi,
abunde multa docuisti, quae quidem ignorabamus et scire
haud sane postulabamus. Quid enim refert mea eiusque, 5.1
quicum loquor, quo genere "penum" dicam aut in quas
extremas litteras declinem, si nemo id non nimis barbare
fecerimus? sed hoc plane indigeo discere, quid sit "penus" et 6.1
qua fini id uocabulum dicatur, ne rem cotidiani usus, tam-
quam qui in uenalibus Latine loqui coeptant, alia quam
oportet uoce appellem.'
  'Quaeris' inquit 'rem minime obscuram. Quis adeo igno- 7.1
rat "penum" esse uinum et triticum et oleum et lentim et
fabam atque huiuscemodi cetera?' 'Etiamne' inquit Fauori- 8.1
nus 'milium et panicum et glans et hordeum "penus" est?
sunt enim propemodum haec quoque eiusdemmodi'; cum- 9.1
que ille reticens haereret, 'nolo' inquit 'hoc iam labores, an
ista, quae dixi, "penus" appelletur. Sed potesne mihi non
speciem aliquam de penu dicere, sed definire genere pro-
posito et differentiis adpositis, quid sit "penus"?' 'Quod' 5
inquit 'genus et quas differentias dicas, non hercle intellego.'
'Rem' inquit Fauorinus 'plane dictam postulas, quod diffi- 10.1
cillimum est, dici planius; nam hoc quidem peruolgatum est
definitionem omnem ex genere et differentia consistere. Sed 11.1
si me tibi praemandere, quod aiunt, postulas, faciam sane id
quoque honoris tui habendi gratia.'
  Ac deinde ita exorsus est: 'Si' inquit 'ego te nunc rogem, 12.1
ut mihi dicas et quasi circumscribas uerbis, cuiusmodi
"homo" sit, non, opinor, respondeas hominem esse te atque
me. Hoc enim, quis homo sit, ostendere est, non, quid
homo sit, dicere. Sed si, inquam, peterem, ut ipsum illud, 5
quod homo est, definires, tum profecto mihi diceres homi-
nem esse animal mortale rationis et scientiae capiens uel
quo alio modo diceres, ut eum a ceteris omnibus separares.
Proinde igitur nunc te rogo, ut, quid sit "penus", dicas, non
ut aliquid ex penu nomines.' Tum ille ostentator uoce iam 13.1
molli atque demissa: 'philosophias' inquit 'ego non didici
neque discere adpetiui et, si ignoro, an hordeum ex "penu"
sit aut quibus uerbis "penus" definiatur, non ea re litteras
quoque alias nescio.' 5
  'Scire,' inquit ridens iam Fauorinus 'quid "penus" sit, 14.1
non ex nostra magis est philosophia quam ex grammatica
tua. Meministi enim, credo, quaeri solitum, quid Vergilius 15.1
dixerit, "penum struere" uel "longam" uel "longo ordine";
utrumque enim profecto scis legi solitum. Sed ut faciam te 16.1
aequiore animo ut sis, ne illi quidem ueteres iuris magistri,
qui "sapientes" appellati sunt, definisse satis recte existi-
mantur, quid sit "penus". Nam Quintum Scaeuolam ad 17.1
demonstrandam penum his uerbis usum audio: "'Penus'
est", inquit "quod esculentum aut posculentum est, quod
ipsius patrisfamilias <aut matris familias> aut liberum patris-
familias <aut familiae> eius, quae circum eos aut liberos eius 5
est et opus non facit, causa paratum est. * * * , ut Mucius ait,
'penus' uideri debet. Nam quae ad edendum bibendumque
in dies singulos prandii aut cenae causa parantur, 'penus'
non sunt; sed ea potius, quae huiusce generis longae usionis
gratia contrahuntur et reconduntur, ex eo, quod non in 10
promptu est, sed intus et penitus habeatur, 'penus' dicta
est." Haec ego,' inquit 'cum philosophiae me dedissem, non 18.1
insuper tamen habui discere; quoniam ciuibus Romanis
Latine loquentibus rem non <suo> uocabulo demonstrare
non minus turpe est, quam hominem non suo nomine
appellare.' 5
  Sic Fauorinus sermones id genus communes a rebus par- 19.1
uis et frigidis abducebat ad ea, quae magis utile esset audire
ac discere, non allata extrinsecus, non per ostentationem,
sed indidem nata acceptaque.
  Praeterea de penu adscribendum hoc etiam putaui Ser- 20.1
uium Sulpicium in reprehensis Scaeuolae capitibus scripsisse
Cato Aelio placuisse, non quae esui et potui forent, sed thus
quoque et cereos in penu esse, quod esset eius ferme rei
causa comparatum. Masurius autem Sabinus in iuris ciuilis 21.1
secundo etiam, quod iumentorum causa apparatum esset,
quibus dominus uteretur, penori attributum dicit. Ligna 22.1
quoque et uirgas et carbones, quibus conficeretur penus,
quibusdam ait uideri esse in penu. Ex his autem, quae 23.1
promercalia et usaria isdem in locis <essent>, esse ea sola
penoris putat, quae satis sint usu annuo.