Morbus et uitium quid differat; et quam uim habeant uocabula ista 4.2.pr.1
in edicto aedilium; et an eunuchus et steriles mulieres redhiberi
possint; diuersaeque super ea re sententiae.
  In edicto aedilium curulium, qua parte de mancipiis uen- 1.1
dundis cautum est, scriptum sic fuit: 'Titulus seruorum
singulorum scriptus sit curato ita, ut intellegi recte possit,
quid morbi uitiiue cuique sit, quis fugitiuus erroue sit
noxaue solutus non sit.' 5
  Propterea quaesierunt iureconsulti ueteres, quod 'man- 2.1
cipium morbosum' quodue 'uitiosum' recte diceretur quan-
tumque 'morbus' a 'uitio' differret. Caelius Sabinus in libro, 3.1
quem de edicto aedilium curulium composuit, Labeonem
refert, quid esset 'morbus', hisce uerbis definisse: 'Morbus est
habitus cuiusque corporis contra naturam, qui usum eius
facit deteriorem.' Sed 'morbum' alias in toto corpore acci- 4.1
dere dicit, alias in parte corporis. Totius corporis 'morbum'
esse, ueluti sit pthisis aut febris, partis autem, ueluti sit
caecitas aut pedis debilitas. 'Balbus autem' inquit 'et atypus 5.1
uitiosi magis quam morbosi sunt, et equus mordax aut cal-
citro uitiosus, non morbosus est. Sed cui morbus est, idem
etiam uitiosus est. Neque id tamen contra fit; potest enim
qui uitiosus est non morbosus esse. Quamobrem, cum de 5
homine morboso agetur, aeque' inquit 'ita dicetur: "quanto
ob id uitium minoris erit".'
  De eunucho quidem quaesitum est, an contra edictum 6.1
aedilium uideretur uenundatus, si ignorasset emptor eum
eunuchum esse. Labeonem respondisse aiunt redhiberi posse 7.1
quasi morbosum; sues etiam feminae si sterilae essent et 8.1
uenum issent, ex edicto aedilium posse agi Labeonem scrip-
sisse. De sterila autem muliere, si natiua sterilitate sit, 9.1
Trebatium contra Labeonem respondisse dicunt. Nam cum 10.1
redhiberi eam Labeo quasi minus sanam putasset, negasse
aiunt Trebatium ex edicto agi posse, si ea mulier a principio
genitali sterilitate esset. At si ualitudo eius offendisset exque
ea uitium factum esset, ut concipere fetus non posset, tum 5
sanam non uideri et esse in causa redhibitionis. De myope 11.1
quoque, qui 'luscitiosus' Latine appellatur, dissensum est;
alii enim redhiberi omnimodo debere, alii contra, nisi id
uitium morbo contractum esset. Eum uero, cui dens deesset, 12.1
Seruius redhiberi posse respondit, Labeo in causa esse red-
hibendi negauit: 'nam et magna' inquit 'pars dente aliquo
carent, neque eo magis plerique homines morbosi sunt, et
absurdum admodum est dicere non sanos nasci homines, 5
quoniam cum infantibus non simul dentes gignuntur.'
  Non praetereundum est id quoque in libris ueterum 13.1
iurisperitorum scriptum esse 'morbum' et 'uitium' distare,
quod 'uitium' perpetuum, 'morbus' cum accessu decessu-
que sit. Sed hoc si ita est, neque caecus neque eunuchus 14.1
morbosus est contra Labeonis, quam supra dixi, sententiam.
  Verba Masuri Sabini apposui ex libro iuris ciuilis secundo: 15.1
'Furiosus mutusue cuiue quod membrum lacerum laesumue
est aut obest, quo ipse minus aptus sit, morbosi sunt. Qui
natura longe minus uidet tam sanus est quam qui tardius
currit.' 5