C. PLINIVS CERIALI SVO S.
|
|
Hortaris ut orationem amicis pluribus recitem. Faciam
|
2.19.1.1
|
quia hortaris, quamuis uehementer addubitem. Neque enim
|
2.1
|
me praeterit actiones, quae recitantur, impetum omnem
|
|
caloremque ac prope nomen suum perdere, ut quas soleant
|
|
commendare simul et accendere iudicum consessus, celebritas
|
|
aduocatorum, exspectatio euentus, fama non unius actoris,
|
5
|
diductumque in partes audientium studium, ad hoc dicentis
|
|
gestus incessus, discursus etiam omnibusque motibus animi
|
|
consentaneus uigor corporis. Vnde accidit ut ii qui sedentes
|
3.1
|
agunt, quamuis illis maxima ex parte supersint eadem illa
|
|
quae stantibus, tamen hoc quod sedent quasi debilitentur et
|
|
deprimantur. Recitantium uero praecipua pronuntiationis
|
4.1
|
adiumenta, oculi manus, praepediuntur. Quo minus mirum
|
|
est, si auditorum intentio relanguescit, nullis extrinsecus aut
|
|
blandimentis capta aut aculeis excitata. Accedit his quod
|
5.1
|
oratio de qua loquor pugnax et quasi contentiosa est. Porro
|
|
ita natura comparatum est, ut ea quae scripsimus cum labore,
|
|
cum labore etiam audiri putemus. Et sane quotus quisque
|
6.1
|
tam rectus auditor, quem non potius dulcia haec et sonantia
|
|
quam austera et pressa delectent? Est quidem omnino turpis
|
|
ista discordia, est tamen, quia plerumque euenit ut aliud
|
|
auditores aliud iudices exigant, cum alioqui iis praecipue
|
5
|
auditor adfici debeat, quibus idem si foret iudex, maxime
|
|
permoueretur. Potest tamen fieri ut quamquam in his diffi-
|
7.1
|
cultatibus libro isti nouitas lenocinetur, nouitas apud nostros;
|
|
apud Graecos enim est quiddam quamuis ex diuerso, non
|
|
tamen omnino dissimile. Nam ut illis erat moris, leges quas
|
8.1
|
ut contrarias prioribus legibus arguebant, aliarum collatione
|
|
conuincere, ita nobis inesse repetundarum legi quod postu-
|
|
laremus, cum hac ipsa lege tum aliis colligendum fuit; quod
|
|
nequaquam blandum auribus imperitorum, tanto maiorem
|
5
|
apud doctos habere gratiam debet, quanto minorem apud
|
|
indoctos habet. Nos autem si placuerit recitare adhibituri
|
9.1
|
sumus eruditissimum quemque. Sed plane adhuc an sit
|
|
recitandum examina tecum, omnesque quos ego moui in
|
|
utraque parte calculos pone, idque elige in quo uicerit ratio.
|
|
A te enim ratio exigetur, nos excusabit obsequium. Vale.
|
5
|