INCIPIT LIBER III
  Odi profanvm vvlgvs et arceo. Indoctos detestatur. Haec 3.1.pr.1
autem ὠ<ι>δὴ multiplex per uarios deducta est sensus.
  Odi profanvm. Profanos allegoricos indoctos dicit. 1.1
  Ceterum profani proprie dicuntur sacris non initiati.
  Ergo quasi Musarum profanos dicit.
  Favete lingvis. Hic mos in sacrificiis usurpatur et si- 2.1
gnificat 'bona om<in>a habet<e>', quod oportune poeta hic in-
tulit, qu<i>a et profanos praedicendo et Musarum sacerdote<m>
subi<ci>endo sacrorum meminerat.
  Carmina non privs avdita. Romanis utique non 2-3.1
prius audita, quamuis L<a>euius lyrica ante Horatium scri-
pserit.
  Sed uidentur illa non Graecorum lege ad lyricum cha-
racterem exacta. 5
  Virginibvs pverisqve c. Dicit se carmen proditurum, 4.1
quod teneras aetates ad utilia instituat, quibus ad beatam
uitam peruenire possint.
  Reg[n]vm <t.> in proprios greges r. i. <i.> i. <e.> I. <c.> 5-8.1
G. t. c. <s.> m.
  Zeugma est [et] hic, ut 'imperium' et ad superiorem sen-
sum referamus, quia totum tale est: regum timendorum in
proprios greges imperium est et <in> i<l>los <I>o<ui>s. 5
Ostendit autem neminem hominem a metu inmunem esse,
ac per hoc, et infimos et maximos [h]isdem condicionibus
uita<e> subiectos esse.
  Est vt viro vir lativs ordinet arbvsta svlcis et re- 9-10.1
liqua. Per haec ostendit studia quidem et gradus honorum
et mores diuersa esse hominibus; condicionem tamen morta-
litatis unam esse.
  Hic [in]generosior d<e>scend. in c. p. 10-12.1
  Candidatum magistratu<u>m petendorum significat.
  Aeqva lege [n.] necessitas. Necessitatem mortem dixit, 14.1
quia necesse sit mori.
  Omne capax movet[vr] vrna nomen. Haec secundum 16.1
opinionem illam uulgarem dicuntur, qu[i]a adfirmatur sorte
duct<o>s ad mortem ab Orco trahi.
  Destrictvs ensis c. s. i. c. p. 17-18.1
  Per allegoriam significat neminem libenter posse uiuere,
qui metuat; et sumpsit in exemplum Damoclem, super quem
Dionysius Siciliae tyrannus saeta gladi<um> suspendit ante
positis [a]epulis quam amplissimis et ceteris, quae ad uolu- 5
ptatem animos auocare possint; per quae ostendit similiter
regiam uitam splendore rerum suarum uti non posse, quia
semper insidiarum metu suspecta sit.
  Non av<i>vm citharaeqve cantvs somnvm r. 20-21.1
  Hoc ideo dixit, quoniam quidam regum Siculorum per
nimias d<el>i<c>ias ad citharae et auium cantum dormiebant.
  Somn<v>s agrestivm l. v. <n.> h. d. f. 21-23.1
  Ordo est: non fastidit humiles domos; et ideo apud 'non'
particulatim subdistinguendum.
  Nec saevvs Arctvri cadentis impetvs avt orient<is> 27-28.1
Haedi.
  [E contrario est,] antitheton; cadenti enim orientem
opposuit.
  Videlicet autem Arcturum occasu sui magis tempestates 5
concitare.
  Non verberatae grandine vineae fvndvsqve mendax. 29-30.1
Per zeugma ex superiore et hic accipiendum est 'sollicitant[e]'.
Fundus autem mendax merito dicitur, quia plerumque cul-
tor<i>s sui spem fallit, non perferens ad maturitatem fructus,
quos ostenderat. 5
  Arbore nvnc aqvas cvlpante nvnc t. a. s. n. h. i. 30-32.1
Hic illud ostendit, quod dixerat fundusque mendax.
Plerumque autem sterilitas arboribus euenit per nimias aquas,
interdum per siccitates, aliquando per uiolentiam frigorum.
  Contracta pisces aeqvora sentivnt. Transit ad eos, qui 33.1
per nimiam luxuriam elaborant sibi aedificia etiam in mari
ponere.
  Sed Timor et Minae scandvnt eodem qvo dominvs. 37-38.1
Redit ad illa, quae beatam uitam adimunt.
  Neqve decedit aerata triremi. Post eqvit[i]em s. a. C. 38-40.1
  Hic ostendit, nec terra nec mari quemquam posse effu-
gere insita animi uitia.
  Qvod si dolentem nec Frygivs lapis nec p. s. c. d. v. Sensus 41.1
est: si dolorem corporis animique nulli diuitiarum apparatus
excludere possunt, cur laboremus in adquirenda re? Frygius
lapis marmor est Synna<d>icum.
  Synnada enim esse dicunt urbem Frygiae, iuxta qu<a>m 5
hoc marmor caeditur.
  Nec pvrpvrarvm sidere. Hoc est: quamuis sider<e> cla- 42.1
rior sit.
  Non enim omnem purpuram sidere clariorem intellegi
uult.
  Achemenivmqve costvm. Odoratum est quoddam gra- 44.1
tissimum.
  Achem<e>nii autem Persae dicti ab Achemene rege[, qui
quondam totum orbem tenuerunt.]
  Cvr invidendis postibvs, id est: magnificis ac nobilibus. 45.1
  Et novo svblime ritv moliar atrivm? Ordo est 'ritu 45-46.1
nouo sublime atrium cur moliar?'. Sublime[m] autem et
ad altitudinem referre possumus et ad magnificentiam.
  Cvr valle[m] permvtem Sabina divitias operosiores. 47-48.1
  Cur, inquit, relicto Sabino agro, ubi paruo contentus
securam uitam ago, adpetam amplissimas domuum fundorum-
que possessiones, quae mihi oneri et molestiae sint?