Intactis opvlentior thesavris. 3.24.pr.1
  Hac ὠ<ι>δῆ<ι> generaliter inuehitur in luxuriam [omnem]
omnia profanantem et aedificiis nouis non terram tantum,
uerum etiam maria occupantem.
  Si figit adamantinos svmmis verticibvs dira Necessitas. 5-6.1
  Necessitatem hic pro morte posuit.
  Sensus autem: Quamuis multa ampla possideas, non
tamen sincera uolu<p>tate his frui potes, quippe cum necessi-
tat<e> mortis te obstrictum esse scias, nec possis inde te ullo 5
remedio aut praemio redimere.
  Adamantinos autem clauos pro necessitate mortis,
quae dura est et inmutabilis, non mala conceptione dictum est.
  Campestres melivs Scythae. 9.1
  Campestres Scythae, quod in campis sine tectis uiuant,
dicti sunt; de quibus et Sallustius sic ait:
  Scythae nomades tenent, quibus plaustra
sedes sunt. 5
  Et rigidi Getae. Getae Thraces sunt; quos rigidos 11.1
dixit propter frigora regionum earum.
  Inmetata qvibvs ivgera liberas frvges et Cererem 12-13.1
fer<v>nt.
  Inmetata, id est: interminata.
  Commune autem inter se barbaris solum eorum esse
omnibus notum est. 5
  Nec cvltvra placet longior annva. 14.1
  Hoc est: nec plus colunt, quam unde unius anni fructum
percipiant.
  Defvnctvmqve laboribvs aeqvali rec<r>eat sorte vica- 15-16.1
rivs. Vicem inter se laborandi praestare barbaros ostendit.
  Et metvens alterivs viri. Subaudiendum extrinsecus 22.1
'concubitum'.
  Et peccare nefas, avt pretivm est mori. Hoc est: pec- 24.1
care nefas uidetur aut qui peccauerit, morte poenas luit.
  O qvisqvis volet inpias. Non recte a superiore ὠ<ι>δῆ<ι> 25.1
haec separata sunt, cum inde pendeant et illi[s] adnexa sint.
  Si qvaeret pater vrbivm svbscribi statvis. Id est: 27-28.1
si uult gratiam apud ciues suos collocare, per quam mereatur,
ut public[a]e statuae ponantur, et in titulo earum 'pater ur-
bium' adscribatur.
  Qva[m]tenvs hev nefas virtvtem incolvmem odimvs, 30-31.1
svblatam ex ocvlis qvaerimvs invidi. Qui bonos uiros incolumes
oderimus, <s>et iam mortuos <desi>der<e>mus, ipse ostendit in-
ferendo 'inuid<i>'. Re uer<a> enim per inuidiam fit, ut boni uiri,
dum uiuant, osi sint. 5
  Qvid tristes qv[a]erimoniae, si non svpplicio cvlpa 33-34.1
reciditvr. Ordo est: Quid tristes qu[a]erimoniae proficiunt.
Sensus est autem: Quid prodest nos de malis moribus con-
qu[a]eri, si non culpae licentia poena conpescitur?
  Qvid leges. 35.1
  Sensus est: Vanae sunt leges, si non obseruentur a mo-
ribus.
  Si neqve fervidis pars inclvsa caloribvs. Id est: 36-37.1
si nihil potest obstare cupiditatibus, per quas non tantum
leges inrumpuntur, uerum etiam ipsa natura expugnatur
adeuntibus lucri causa paene iam inhabitabiles orbis terrae
regiones. 5
  Nec Boreae finitimvm latvs. 38.1
  Quo modo 'finitimum latus Boreae' dicitur Australi no-
minato, cum inter se haec longinqua [h]a[e]c toto medio orbe
diuisa sint?
  Numquid et huic elocutioni subtiliorem intellectum ad- 5
hibe<bi>mus, ut 'nec' particulam bis accipiamus, semel sic
intellegentes 'nec finitimum Boreae latus', <it>erum simpliciter
'Nec Boreae finitimum latus durataeque niues
mercatorem a<b>igunt'.
  Magnvm pavperies obprobrivm ivbet qvidvis et fa- 42-43.1
cere et pati.
  Ex quo coepit, inquit, paupertas probrosa esse et cri-
mini dari, per omne nefas diuitiae quaeri coeperunt.
  Virtvtisqve viam deserit . [Obprobrivm:] Obprobrium 44.1
scilicet paupertatis [uiam deserit].
  Scelervm si bene. 50.1
  Pro 'ualde' positum, ut apud Ennium frequenter.
  Et tenerae nimis mentes. 52-53.1
  Vtrum puerorum mentes teneras nimis di<c>it <ea>sque
formandas ad asperiora studia, an uero luxuriosorum mentes
teneras appellat, quas uult abiectis gemmis et auro formari
ad asperiora studia? 5
  Nescit eqvo rvdis h<a>erere ingenvvs pver. Irascitur 54-55.1
Romanos omisso militaris exercitii studio ad Graecos ineptos
luxuriososque lusus transisse.
  Cvm perivra patris fides consortem socivm fallat et 59-60.1
hospitem.
  Non est, inquit, mirum augeri cotidie censum unicuique
priuatorum, cum omnes scelere grassentur in hospitem, in
socium, in consortem adquirendi studio. 5
  Et tamen non multum hoc his prodest, quia indigno
heredi haec relictur<i sin>t, qui corruptus luxuria seruare sci-
licet haec non possit.
  Tamen cvrtae nescio qvid semper abest rei. 63-64.1
  Hoc ad ipsam auaritiae naturam refertur, cui, dum nihil
ex<pl>et, semper uidetur deesse.