Si raro scribes, vt toto non qvater anno. 2.3.pr.1
  In hac introducit Damasippum corripientem se tamquam
desidiosum.
  Iratvs tibi, qvod vini somniqve benignvs. Ipse sibi iratus, 3.1
quod uino somnoque indulgeat.
  Cvlpantvr frvstra. Frustra, quia non mereantur. 7.1
  Irat<i>s natvs paries. Incerare parietes soliti erant poetae 8.1
et ibi scribere, siquid noctu in mente<m> uenisset.
  Invidiam placare paras? Sensus: si uirtutem reliqueris 13.1
propter inuidiam, incipies contemni.
  Nam ita est natura hominum, ut potentioribus inuideant,
humiliores spernant.
  Vervm ob consilivm donent tonsore s. Iocatur in bar- 17.1
batum.
  Postqvam omnis res mea Ianvm. 18.1
  Hoc ideo, quia omnes ad Ianum in basilica consistebant
faeneratores.
  Ad medivm fracta est. 19.1
  Fracta est: minuta est.
  Qvo vafer ille. Vafer: astutus. 21.1
  Lavisset Sisyphvs aere.
  Per hoc significat Corinthiorum uasorum se amatorem
fuisse.
  Vnde freqventia Mercvriale inposvere mihi. Mercu- 25-26.1
riale[m] quasi lucrosum, quia Cocio appellabatur. Omnes
enim cociones lucro student. Item compita sunt loca, in quae
multae uiae competunt.
  Traiecto lateris. Proprie. Ita enim medici dicunt 29.1
μεταλαμβάνει θώρακα.
  Hic cvm fit pvgil. 30.1
  Pugilem posuit pro frenetico.
  Dvm neqvid simile hvic. Sensus: Dum ne et tu tun- 31.1
dere me incipias.
  F<r>vstrere: insanis. Quia Stoici omnes homines in- 32.1
sanos et stultos esse dicunt excepto sapiente. Stertinius autem
unus e Stoicis fuit.
  Ivssit sapientem pascere barbam. Sapientem non quasi 35.1
ipsum sapientem, sed barbam sapientem iussit me pascere,
id est nutrire.
  Atqve a Fabricio n. t. p. r. 36.1
  Pons dicitur, qui est insula<e> illius, quae in medi<o>
Tiberi[m] posita est, ideo Fabricius, quia a Fabricio factus.
  In flvmen, dexter stetit. 38.1
  Dexter, aut dextera parte aut bono [h]omine. Et
Vergilius sic:
      Et sidera caelo
    Dextra feras. 5
  Et Persius:
      Dextro
    Hercule
pro: bono.
  Primvm nam inqviram. 41.1
  Ostendit, quid sit furor, ut Lucilius * *
  Qvi te deridet, cavdam trahat. Vt pecus, id est stultus; 53.1
aut ex consuetudine puerorum sumptum est pro: deride<a>-
tur. Solent enim pueri deridentes nescientibus <stuppas>
suspendere, ut uelut pecus caudam traha<n>t.
  Altervm et hvic varvm. 56.1
  Varum [diuersum ac] distortum, ac per hoc a re di-
uersum.
  Amica mater, honesta soror. 57-58.1
  Melius est sic accipi: 'amica mater', ut sit ex Graeco
tractum:
    Φίλη μήτηρ,
quam per se 'amica', per se deinde 'mater', quia mentionem 5
uxoris facit in sequentibus.
  Non magis avdierit, qvam Fvfivs ebrivs olim. Hic Fu- 60.1
fius Focaeus tragoediarum actor fuit. Qui cum uellet Ilionam
dormientem exprimere, ut ad filii Polydori exsurgeret uocem,
in scaena[m] obdormiit.
  Et edormit pro praeterito accipi, non praesenti debet. 5
  Non magis avdierit < . . . 'Mater, te appello'>. Hoc 60-62.1
uersu clamitabant, qui est Pacuuii:
    Mater, te appello; tu, quae curam somno sus-
      pensam leuas.
  Catienis mille dvcentis. Catienis: cantoribus a Ca- 61.1
tieno nobili cantatore dictis.
  Scribe decem a Nerio. Quidam 'Anerio' ὑφ’ ἓν legunt 69.1
  Verum et hic et Cicuta iuris studiosi fuerunt, quos quasi
auaros tangit. Sensus: pecunia[m] a faeneratore accepta[m]
lege decem tabularum, quas Nerio instituit, et aliis centum,
quas Perellius Cicuta auarissimus, consignatores frustrabitur. 5
  Scribe decem a Nerio. Iuris uerbo 'scribere' est mu-
tuum sumere, 'rescribere' restituere.
  Cvm rapies in ivs malis ridentem alienis. Graecus est, 72.1
sensus
    Ο<ἱ> δ’ ἤ<δη> γνάθοισι γελ<ώ>ων ἀλλοτρίοισ<ι>
quod significat: si in ius rapere coeperis, non ex animo
ridebit. 5
  Fi<e>t aper, modo avis, modo saxvm. Et Vergilius: 73.1
    Fi<e>t enim subito sus horridus.
  Mihi crede, Parelli. Parellius faenerator fuit et iuris 75.1
peritus. Et [ait] putidius, magis, inquit, insanus est. Et
dictantis pro: dantis; est enim sensus: id credentis, quod
recepturus non est.
  Rescribere. Reddere. 76.1
  Atqve togam ivbeo componere, qvisqvis ambitione. 77-78.1
Sensus: Iubeo audire et ad praecepta nostra auaros intentos
esse bene tectos. [Nam qui dissoluto pallio audiunt, negle-
gentes iudicantur, et minime ad uirtutis honorem accensi.]
Ideo ait togam iubeo componere, quia hii diligentius 5
audiunt, qui cultu concinni sunt. Allegoricos totum.
  Nescio an Anticyram. Anticyra oppidum et insula hoc 83.1
nomine, sicut Claranus testatur, in qua elleborum pluri-
mum nascitur. Et alibi
    Nauiget Anticyram.
  Et est Propontidis insula. 5
  Heredes Staberi svmmam incidere. Staberius homo 84.1
auarissimus fuit <et> eo usque magnitudine pecuniae dele-
ctatus est, ut, cum finem uitae intellexisset, [et] testamento
ita inscriberet, ut heredes sui sepulchro eius insculperent,
quis quantum in pa<rt>em sumpserit. 5
  Quod si in aliquo mentiti essent, damnationis nomine
paria centum gladiatorum populo exhiberent, et epulum ad
Arri uoluntatem, qui luxuriosus fuit.
  Damnati pro addicti. 86.1
  Ipse videretvr sibi neqvior. Pro luxuriosior, ut et 94.1
supra:
    Illu<m> aut nequities.
  Clarvs erit, ivstvs, fortis, sapiens. 97.1
  Haec hironicos dixit.
  Graecvs Aristippvs. Vult et hunc Aristippum insa- 100.1
num uideri, qui pecuniam, cu[m]ius <u>sus esset necessarius,
abiecerit.
  Nihil agit exemplvm, litem qvod lite resolvit. Sensus 103.1
est: id exemplum, quod in se quaestionem et litem habet,
non est uerum. Intellego, inquit, me contraria exempla po-
suisse. Quoniam argumentatus non erat, uter ex his insanus
esset, nunc ait se probaturum. 5
  Qvod splendida vilis. Κατὰ ἀντίφρασιν 'atra' uel 'flaua'. 141.1
  Pavper Opimivs. Sic dicitur: 142.1
    Magnas inter opes inops.
  Et hac figura dictum est qu[i]a diues opum pro
'opibus'.
  Qvi Veientanvm. Pessimum uinum <in> Veiento 143.1
nascitur. Et Persius:
    Veientanumque rubellum.
  Deficient inopem. 153.1
  Sic ait, ut inopia aliquem defecisse dicimus. Et Ver-
gilius:
    Tuque o dubiis ne defice rebus.
  Qvisnam igitvr sanvs? Incipit de Stoicis disputare. 158.1
  Cratervm dixisse pvtato. 161.1
  Craterus nobilis medicus Augusti temporibus fuit.
  De hoc Persius:
    Quid opus Cratero magnos promittere montes?
  Morbo temptentvr acvto. Graece ὀξὺ πάθος. 163.1
  Qvid enim differt Barathron<i>. 166.1
  Barathro luxuriosus.
  Verum quidam legunt barathro, ut ueniat a nomi-
natiuo barathrus.
  Servivs Oppidivs Canvsi dvo praedia dives <an- 168-169.1
tiqvo censv>. H<o>c est: paruo censu diues.
  Tv ne seqverere Cicvtam. 175.1
  Ne aut luxuriosus aut auarus euaderes. Nomentanus
enim luxuriosus, Cicuta auarus.
  Is intestabilis et sacer esto. 181.1
  Antiqui eos, quos in testamento nolebant <ad>mitti inte-
stabiles uocabant, scilicet quorum testimonium malum et
exsecrandum esset.
  In cicer<e> atqve faba. Antiqui aediles huius modi res 182.1
populo Floralibus spargebant.
  Inde et Persius:
    Vigila et cicer ingere <lar>g<e>
    Rixanti populo. 5
  [Pauperes enim fuerunt.]
  Neqvis hvmasse vel<i>t. Adnotandum, quod dialogicon 187.1
fecit. Introduxit enim quendam altercantem cum Agame-
mnon<e>, ut doceret saniores esse eos, qui insani uidentur,
his, quos sanos putamus.
  Dogma autem Stoicorum quoddam πραγματικόν, quo con- 5
tine[n]tur omnes homines insanos esse.
  'Rex svm.' 'Nihil vltra.' Per hoc illud prouerbium 188.1
uult interpretari μωρῶ<ι> καὶ βασιλεῖ νόμος ἄγραφος.
  Di tibi dent capta classem dedvcere Troia. Homeri- 191.1
cum est:
    Ὑμεῖν μὲν θεοὶ δοῖεν Ὀλύμπια δώματ’ ἔχοντες
    ἐκπέρσαι Πριάμοιο πόλιν, εὖ δ’ οἴκαδ’ ἱκέσθαι.
  Per qvem tot ivvenes patrio. Troiani scilicet. 196.1
  Mille ovivm <in>sanvs. Vt duo milia hominum di- 197.1
cimus.
  Qvorvm insanvs, qvid enim. Inter quos, inquit, in- 201.1
sanus est?
  Vtrum inter luxuriosos et auaros, an inter ambitiosos?
  Avt ipsvm violavit Vlixen. Ipsum subaudimus: ini- 204.1
micum suum.
  Qvi species alias veri sceleri<s>qve. 208.1
  Qui concipit animo suspiciones falsas et uera non uidet,
is demens est.
  Ob titvlos committit inanis. 212.1
  Subaudiendum: non est insanus?
  Interdicto hvic omne adimat ivs. Insani solent acci- 217.1
pere a praetore curatores bonorum suorum, ita ut illis uti
non liceat nisi ad arbitrium alienum, scilicet ne perdant.
  Qvem cepit vitrea fama. Aut fragilis, aut splendida. 222.1
  Nvnc age, lvxvriam et Nomentanvm. Nunc luxuriosos 224.1
insanos probat, supra auaros et ambitiosos.
  Ac Tvsci tvrba inpia vici. Lenones dicit. Ibi enim 228.1
commanent. [Tuscus dicitur uicus, qua itur ad Velabrum,
ubi harum rerum mercatores, id est unguentarii consistunt.
  Turba impia, quia in patriam Tusci redire nolue-
runt.] 5
  Cvm scvrris fartor. Nunc auium, alias nomen- 229.1
clator.
  Responderit aeqvos. Hironicos. 233.1
  Nocte citata. Legitur et uocata. 238.1
  Filivs Aesopi detractam ex avre Metellae. Aesopus 239.1
tragicus magnas opes M. Aesopo filio luxurioso reliquit.
  Hic cum uellet patrimonium animo euincere, dicitur de-
cies sestertium concupisse una hora absumere atque ita bacas
detractas uxori Metellae in aceto deluisse. De hoc Maeuius 5
poeta scribit * *[, de quo Vergilius:
    Amet tua carmina Maeui].
Scilicet vt deciens solidvm absor<b>eret, aceto. Solidum: 240.1
integrum.
  Et amore gemellvm, pro: gemellorum. 244.1
  Inpenso prandere coemptas. Inpenso pro magno 245.1
posuit. [De amatoribus.]
  Qvorsvm abeant, [in]sani. Quorsum: in quam par- 246.1
tem discedant.
  Aedificare casas. Haec omnia infantes faciunt. 247.1
  Lvdere par inpar. Vni dui. 248.1
  Amentia verset. Alio nomine amentiam suam ap- 249.1
pellet.
  Si pverilivs his ratio esse[t]. Si optinere potuerit 250.1
puerilius esse amare quam ludere puerili ratione, <n>e<c> ita
<c>esset, id est amentiam suam tum excuset.
  Mvtatvs Polemon. Polemon fuit Atheniensis iuuenis 254.1
luxuriosus et perditus. Qui cum comisabundus incederet per
urbem, audisse fertur e proximo Xenocratis uocem dispu-
tantis. Deinde introisse ad deridendum, ut erat coronatus
unguentatus<que>. Quo uiso senex perseuerauit, et inuectus 5
in luxuri<a>m coegit Polemonem paenitere sui et coronas abi-
cere sumptoque philosophi habitu tantus uir postea fuit, ut
dignus existimatus sit, qui <Xeno>crati succederet.
  Fasciolas, cvbital, focalia. Aut allegoricos tamquam 255.1
de aegro haec, aut quia solent amantes talia insignia gestare,
ut mulierculis placeant.
  Nec nvnc, cvm me vocet vltro. Totus hic locus de 262.1
Eunocho Terentii est.
  Qvi cvm Picenis ex<c>erpe<ns>. Solent amantes semina 272.1
ex malis [s]orbiculatis duobus primis compressa[re] digitis
mittere in cameram, uelut augurantes, si cameram contigerint,
posse sperari ad effectum duci, quod animo conceperunt.
  Qvid? cvm balba feris annoso verba palato. Qui, cum 274.1
per delicias balbuttire adfectas senex et puerilia imitaris?
  Atqve ignem gladio. Πυθαγορικὸν est Πῦρ μαχέρη<ι> 276.1
μὴ σκαλεύειν.
  Cvm praecipitat se, cerritvs fvit. Cerritus. 277-278.1
Furiosus.
  Commotae mentis, id est insanus. 278.1
  Lib<e>rtinvs erat, qvi circvm compita. Hic incipit de 281.1
superstitiosis et religiosis loqui.
  Qvi circvm compita siccvs. Ab Augusto enim lares
[id est dii domestici] in compitis positi sunt, et libertini sa-
cerdotes dati qui Augustales appellati. 5
  Sanvs vtrisqve avribvs atqve ocvlis: mentem, 284-285.1
nisi litigiosvs. Quia hi, qui uendunt mancipia, solent hoc
adicere: sanum corpore et animo <putes>. Hunc
superstitiosum negat sanae mentis fuisse, et dicit allegorice
sanum esse omni corpore [putes]. 5
  Nisi litigiosvs, dominvs exciperet. Id est: inter- 285-286.1
posita fide adseueraret.
  Chrysippvs ponit. Hoc ait: eius mod<i> stultorum co- 287.1
piam et multitudinem Chrysippus philosophus, inter M[a]ene-
nios haberi dicit. M[a]enenius autem fuit illis temporibus in-
sanus. Vel certe plebei<o>s uult uideri a Men<en>io, qui senatum
et populum in gratiam reduxit. Sed Menenium melius furio- 5
sum accipimus, uel potius stultum, unde Men<en>iae stul-
titiae uel ineptiae. Et mire fecundam <g>entem stultorum ait,
id est multiplicem. Chrysippus Stoicus fuit.
  Illo mane die, qvo tv indicis. Die Iouis. 290-291.1
  Sapientvm octavos, amico, quia Graeci septem sa- 296.1
pientes dicunt, quibus hunc addit:
    Ἑπτὰ σοφοὶ χαίροιτε, τὸν ὄγδοον ὥστε Κόρυβον
    Οὐ συναριθμέομεν.
  Discet pendentia tergo. 299.1
  Hoc ideo, quia Aesopus tradit homines duas manticas
habere, unam ante se, aliam retro.
  In priore<m> aliena uitia mittimus, ideo et uidemus fa-
cile; in posteriorem nostra, quae abscondimus et uidere no- 5
lumus. Hoc <Ca>tull[i]us meminit:
    Videmus manticae quod in tergo est.
  Ait et Persius:
    Spectatur mantica tergo.
  Post damnvm sic vendas omnia plvris. Bene, quia ille 300.1
bonis suis uenditis philosophari coepit; et dicit hoc Dama-
sippo.
  Insanire pvtas? Interrogatiue dicit. 302.1
  Hoc est, longos imitaris. 308.1
  Longos diuites significat.
  Rides Tvrbonis in armis. Turbo gladiator fuit paruo 310.1
corpore, sed animosus in pugna[t]. Quid rides, si Turb<o> cum
longioribus certat, cum tu te diuitibus compar[ar]es? Et fuit
Threx Turbo.
  Te qvoqve vervm est. Verum est pro: aequum est. 312.1
Et Vergilius:
      Me uerius unum
    Pro uobis foedus l. e. <d.> f.
  Bel<v>a cognatos [d]eliserit. Adnotandum, quod hoc 316.1
loco cognatos pro f<ratribu>s posuit[, id est, secum natos, id est
congeneratos].
  Nvm tan<tv>m, svfflans. Adnotandum tan<tu>m pro 317.1
'tam' positum, id est: tam magna.
  Adde poemata nvnc. Sensus: adde illud, quod poeta 321.1
es, id est: praeter reliquum errorem poeta<ru>m <mo>re insanis.
  Et <est> usus uulgari prouerbio:
    Oleum in incendium.
  San<v>s facis et tv. [Non dico inquit sanus.] 322-323.1
  Non dico horrendam rabiem. Vt tibi parcam, non dico
poeticam rabiem esse.
  O maior tandem parcas, insane, minori. Vehementer 326.1
furiose <ne> te tuis uitiis redde, quibus te liberatum dicis.
Cum superior insanus sis, parce minori insano.