LIBER UICESIMUS PRIMUS
DE AEDILICIO EDICTO ET REDHIBITIONE ET QUANTI
MINORIS
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Labeo scribit edictum 21.1.1.pr.1
aedilium curulium de uenditionibus rerum esse tam earum quae soli sint quam earum quae
mobiles aut se mouentes. Aiunt aediles: 'Qui mancipia uendunt certiores faciant emptores, 1.1
quid morbi uitiiue cuique sit, quis fugitiuus erroue sit noxaue
solutus non sit: eademque omnia, cum ea mancipia uenibunt, palam recte pronun-
tianto. quodsi mancipium aduersus ea uenisset, siue aduersus quod dictum promissumue
fuerit cum ueniret, fuisset, quod eius praestari oportere dicetur: emptori omnibusque ad 5
quos ea res pertinet iudicium dabimus, ut id mancipium redhibeatur. si quid autem post
uenditionem traditionemque deterius emptoris opera familiae procuratorisue eius factum
erit, siue quid ex eo post uenditionem natum adquisitum fuerit, et si quid aliud in uen-
ditione ei accesserit, siue quid ex ea re fructus peruenerit ad emptorem, ut ea omnia re-
stituat. item si quas accessiones ipse praestiterit, ut recipiat. item si quod mancipium 10
capitalem fraudem admiserit, mortis consciscendae sibi causa quid fecerit, inue harenam
depugnandi causa ad bestias intromissus fuerit, ea omnia in uenditione pronuntianto: ex
his enim causis iudicium dabimus. hoc amplius si quis aduersus ea sciens dolo malo uen-
didisse dicetur, iudicium dabimus'. Causa huius edicti proponendi est, ut occurratur fal- 2.1
laciis uendentium et emptoribus succurratur, quicumque decepti a uenditoribus fuerint:
dummodo sciamus uenditorem, etiamsi ignorauit ea quae aediles praestari iubent, tamen
teneri debere. nec est hoc iniquum: potuit enim ea nota habere uenditor: neque enim
interest emptoris, cur fallatur, ignorantia uenditoris an calliditate. Illud sciendum est edictum 3.1
hoc non pertinere ad uenditiones fiscales. Si tamen res publica aliqua faciat uenditionem, 4.1
edictum hoc locum habebit.
In pupillaribus quoque uenditionibus erit edicto locus. 5.1
Si in- 6.1
tellegatur uitium morbusue mancipii (ut plerumque signis quibusdam solent demonstrare
uitia), potest dici edictum cessare: hoc enim tantum intuendum est, ne emptor decipiatur.
Sed sciendum est morbum apud Sabinum sic definitum esse habitum cuiusque corporis 7.1
contra naturam, qui usum eius ad id facit deteriorem, cuius causa natura nobis eius cor-
poris sanitatem dedit: id autem alias in toto corpore, alias in parte accidere (namque to-
tius corporis morbus est puta φθίϲιϲ febris, partis ueluti caecitas, licet homo itaque natus
sit): uitiumque a morbo multum differre, ut puta si quis balbus sit, nam hunc uitiosum 5
magis esse quam morbosum. ego puto aediles tollendae dubitationis gratia bis κατὰ τοῦ
αὐτοῦ idem dixisse, ne qua dubitatio superesset. Proinde si quid tale fuerit uitii siue morbi, 8.1
quod usum ministeriumque hominis impediat, id dabit redhibitioni locum, dummodo memi-
nerimus non utique quodlibet quam leuissimum efficere, ut morbosus uitiosusue habeatur.
proinde leuis febricula aut uetus quartana quae tamen iam sperni potest uel uulnusculum
modicum nullum habet in se delictum, quasi pronuntiatum non sit: contemni enim haec 5
potuerunt. exempli itaque gratia referamus, qui morbosi uitiosique sunt. Apud Uiuianum 9.1
quaeritur, si seruus inter fanaticos non semper caput iactaret et aliqua profatus esset, an
nihilo minus sanus uideretur. et ait Uiuianus nihilo minus hunc sanum esse: neque enim
nos, inquit, minus animi uitiis aliquos sanos esse intellegere debere: alioquin, inquit, fu-
turum, ut in infinito hac ratione multos sanos esse negaremus, ut puta leuem superstitio- 5
sum iracumdum contumacem et si qua similia sunt animi uitia: magis enim de corporis
sanitate, quam de animi uitiis promitti. interdum tamen, inquit, uitium corporale usque
ad animum peruenire et eum uitiare: ueluti conti<n>geret φρενητικῷ, quia id ei ex febribus
acciderit. quid ergo est? si quid sit animi uitium tale, ut id a uenditore excipi oporteret
neque id uenditor cum sciret pronuntiasset, ex empto eum teneri. Idem Uiuianus ait, 10.1
quamuis aliquando quis circa fana bacchatus sit et responsa reddiderit, tamen, si nunc hoc
non faciat, nullum uitium esse: neque eo nomine, quod aliquando id fecit, actio est, sicuti
si aliquando febrem habuit: ceterum si nihilo minus permaneret in eo uitio, ut circa fana
bacchari soleret et quasi demens responsa daret, etiamsi per luxuriam id factum est, uitium 5
tamen esse, sed uitium animi, non corporis, ideoque redhiberi non posse, quoniam aediles
de corporalibus uitiis loquuntur: attamen ex empto actionem admittit. Idem dicit etiam 11.1
in his, qui praeter modum timidi cupidi auarique sunt aut iracundi
  Paulus libro primo ad edictum aedilium curulium. uel melancholici 2.pr.1
  Gaius libro primo ad edictum aedilium curulium. uel proterui uel gibberosi 3.1.1
uel curui uel pruriginosi uel scabiosi, item muti et surdi:
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. ob quae uitia negat 4.1.1
redhibitionem esse, ex empto dat actionem. Sed si uitium corporis usque ad animum pe-
netrat, forte si propter febrem loquantur aliena uel qui per uicos more insanorum deridenda
loquantur, in quos id animi uitium ex corporis uitio accidit, redhiberi posse. Item aleatores 2.1
et uinarios non contineri edicto quosdam respondisse Pomponius ait, quemadmodum nec
gulosos nec impostores aut mendaces aut litigiosos. Idem Pomponius ait, quamuis non 3.1
ualide sapientem seruum uenditor praestare debeat, tamen, si ita fatuum uel morionem
uendiderit, ut in eo usus nullus sit, uideri uitium. et uidemur hoc iure uti, ut uitii mor-
bique appellatio non uideatur pertinere nisi ad corpora: animi autem uitium ita demum
praestabit uenditor, si promisit, si minus, non. et ideo nominatim de errone et fugitiuo 5
excipitur: hoc enim animi uitium est, non corporis. unde quidam iumenta pauida et cal-
citrosa morbosis non esse adnumeranda dixerunt: animi enim, non corporis hoc uitium
esse. In summa si quidem animi tantum uitium est, redhiberi non potest, nisi si dictum 4.1
est hoc abesse et non abest: ex empto tamen agi potest, si sciens id uitium animi reticuit:
si autem corporis solius uitium est aut et corporis et animi mixtum uitium, redhibitio lo-
cum habebit. Illud erit adnotandum, quod de morbo generaliter scriptum est, non de son- 5.1
tico morbo, nec mirum hoc uideri Pomponius ait: nihil enim ibi agitur de ea re, cui hic
ipse morbus obstet. Idem ait non omnem morbum dare locum redhibitioni, ut puta leuis 6.1
lippitudo aut leuis dentis auriculaeue dolor aut mediocre ulcus: non denique febriculam
quantulamlibet ad causam huius edicti pertinere.
  Paulus libro undecimo ad Sabinum. et quantum interest inter haec uitia quae Graeci 5.pr.1
κακοήθειαν dicunt, interque πάθοϲ aut νόϲον aut ἀρρωϲτίαν, tantum inter talia uitia et eum
morbum, ex quo quis minus aptus usui sit, differt.
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Pomponius recte ait non tantum 6.pr.1
ad perpetuos morbos, uerum ad temporarios quoque hoc edictum pertinere. Tre- 1.1
batius ait impetiginosum morbosum non esse, si eo membro, ubi impetigo esset, aeque
recte utatur: et mihi uidetur uera Trebatii sententia. Spadonem morbosum non esse neque 2.1
uitiosum uerius mihi uidetur, sed sanum esse, sicuti illum, qui unum testiculum habet, qui
etiam generare potest.
  Paulus libro undecimo ad Sabinum. Sin autem quis ita spado est, ut tam 7.pr.1
necessaria pars corporis et penitus absit, morbosus est.
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Si cui lingua abscisa 8.pr.1
sit, an sanus esse uideatur, quaeritur. et exstat haec quaestio apud Ofilium relata apud
eum in equo: ait enim hunc uideri non esse sanum.
  Idem libro quadragesimo quarto ad Sabinum. Mutum morbosum esse Sa- 9.pr.1
binus ait: morbum enim esse sine uoce esse apparet. sed qui grauiter loquitur, morbosus
non est, nec qui ἀϲαφῶϲ· plane qui ἀϲήμωϲ loquitur, hic utique morbosus est.
  Idem libro primo ad edictum aedilium curulium. Idem Ofilius ait, si homini 10.pr.1
digitus sit abscisus membriue quid laceratum, quamuis consanauerit, si tamen ob eam rem
eo minus uti possit, non uideri sanum esse. Catonem quoque scribere lego, cui digitus 1.1
de manu aut de pede praecisus sit, eum morbosum esse: quod uerum est secundum supra
scriptam distinctionem. Sed si quis plures digitos habeat siue in manibus siue in pedibus, 2.1
si nihil impeditur numero eorum, non est in causa redhibitionis: propter quod non illud
spectandum est, quis numerus sit digitorum, sed an sine impedimento uel pluribus uel
paucioribus uti possit. De myope quaesitum est, an sanus esset: et puto eum redhiberi 3.1
posse. Sed et νυκτάλωπα morbosum esse constat, id est ubi homo neque matutino tempore 4.1
uidet neque uespertino, quod genus morbi Graeci uocant νυκτάλωπα. Luscitionem eam esse
quidam putant, ubi homo lumine adhibito nihil uidet. Quaesitum est, an balbus et blaesus 5.1
et atypus isque qui tardius loquitur et uarus et uatius sanus sit: et opinor eos sanos esse.
  Paulus libro undecimo ad Sabinum. Cui dens abest, non est morbosus: 11.pr.1
magna enim pars hominum aliquo dente caret neque ideo morbosi sunt: praesertim cum
sine dentibus nascimur nec ideo minus sani sumus donec dentes habeamus: alioquin nullus
senex sanus esset.
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Qui clauum habet, 12.pr.1
morbosus est: sed et polyposus. Eum, qui alterum oculum aut alteram maxillam maiorem 1.1
habet, si recte iis utatur, sanum uideri Pedius scribit: ait enim inaequalitatem maxillarum
oculorum bracchiorum, si nihil ex ministerio praestando subtrahit, extra redhibitionem esse.
sed et latus uel crus breuius potest adferre impedimentum; ergo et hic erit redhibendus.
Si quis natura gutturosus sit aut oculos eminentes habeat, sanus uidetur. 2.1
Item sciendum 3.1
est scaeuam non esse morbosum uel uitiosum, praeterquam si inbecillitate dextrae ualidius
sinistra utitur: sed hunc non scaeuam, sed mancum esse. Is cui os oleat an sanus sit 4.1
quaesitum est: Trebatius ait non esse morbosum os alicui olere, ueluti hircosum, strabo-
nem: hoc enim ex illuuie oris accidere solere. si tamen ex corporis uitio id accidit, ueluti
quod iecur, quod pulmo aut aliud quid similiter dolet, morbosus est.
  Gaius libro primo ad edictum aedilium curulium. Item clodus morbosus est. 13.pr.1
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Quaeritur de ea mu- 14.1.1
liere, quae semper mortuos parit, an morbosa sit: et ait Sabinus, si uuluae uitio hoc con-
tingit, morbosam esse. Si mulier praegnas uenierit, inter omnes conuenit sanam eam esse: 1
maximum enim ac praecipuum munus feminarum est accipere ac tueri conceptum: Puer- 2.1
peram quoque sanam esse, si modo nihil extrinsecus accidit, quod corpus eius in aliquam
ualetudinem immitteret. De sterili Caelius distinguere Trebatium dicit, ut, si natura ste- 3.1
rilis sit, sana sit, si uitio corporis, contra. Item de eo qui urinam facit quaeritur. et Pe- 4.1
dius ait non ob eam rem sanum non esse, quod in lecto somno uinoque pressus aut etiam
pigritia surgendi urinam faciat: sin autem uitio uesicae collectum umorem continere non
potest, non quia urinam in lecto facit, sed quia uitiosam uesicam habet, redhiberi posse:
et uerius est quod Pedius. Idem ait, si uua alicuius praecisa sit, tollere magis quam prae- 5.1
stare redhibitionem, quod morbus minuitur: ego puto, si morbus desinit, non esse redhibi-
tioni locum, sin autem uitium perseueret, redhibitionem, locum habere. Si quis digitis con- 6.1
iunctis nascatur, non uidetur sanus esse, sed ita demum, si incommodatur ad usum manus.
Mulierem ita artam, ut mulier fieri non possit, sanam non uideri constat. 7.1
Si quis ἀντιάδαϲ 8.1
habeat, an redhiberi quasi uitiosus possit, quaeritur. et si ἀντιάδεϲ hae sunt quas existimo,
id est inueteratas, et qui iam discuti non possint faucium tumores, qui ἀντιάδαϲ habet ui-
tiosus est. Si uenditor nominatim exceperit de aliquo morbo et de cetero sanum esse 9.1
dixerit aut promiserit, standum est eo quod conuenit (remittentibus enim actiones suas non
est regressus dandus), nisi sciens uenditor morbum consulto reticuit: tunc enim dandam
esse de dolo malo replicationem. Si nominatim morbus exceptus non sit, talis tamen mor- 10.1
bus sit, qui omnibus potuit apparere (ut puta caecus homo uen<i>bat, aut qui cicatricem
euidentem et periculosam habebat uel in capite uel in alia parte corporis), eius nomine
non teneri Caecilius ait, perinde ac si nominatim morbus exceptus fuisset: ad eos enim
morbos uitiaque pertinere edictum aedilium probandum est, quae quis ignorauit uel igno- 5
rare potuit.
  Paulus libro undecimo ad Sabinum. Quae bis in mense purgatur, sana 15.pr.1
non est, item quae non purgatur, nisi per aetatem accidit.
  Pomponius libro uicesimo tertio ad Sabinum. Quod ita sanatum est, ut in 16.pr.1
pristinum statum restitueretur, perinde habendum est, quasi numquam morbosum esset.
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Quid sit fugitiuus, 17.pr.1
definit Ofilius: fugitiuus est, qui extra domini domum fugae causa, quo se a domino ce-
laret, mansit. Caelius autem fugitiuum esse ait eum, qui ea mente discedat, ne ad domi- 1.1
num redeat, tametsi mutato consilio ad eum reuertatur: nemo enim tali peccato,
inquit, paenitentia sua nocens esse desinit. Cassius quoque scribit fugitiuum esse qui 2.1
certo proposito dominum relinquat. Item apud Uiuianum relatum est fugitiuum fere ab 3.1
affectu animi intellegendum esse, non utique a fuga: nam eum, qui hostem aut latronem,
incendium ruinamue fugeret, quamuis fugisse uerum est, non tamen fugitiuum esse. item
ne eum quidem, qui a praeceptore cui in disciplinam traditus erat aufugit, esse fugitiuum,
si forte ideo fugit, quia immoderate eo utebatur. idemque probat et si ab eo fugerit cui 5
erat commodatus, si propter eandem causam fugerit. idem probat Uiuianus et si saeuius
cum eo agebat. haec ita, si eos fugisset et ad dominum uenisset: ceterum si ad dominum
non uenisset, sine ulla dubitatione fugitiuum uideri ait. Idem ait interrogatus Proculus 4.1
de eo, qui domi latuisset in hoc scilicet, ut fugae nactus occasionem se subtraheret: ait,
tametsi fugere non posset uideri, qui domi mansisset, tamen eum fugitiuum fuisse: sin
autem in hoc tantum latuisset, quoad iracundia domini efferuesceret, fugitiuum non esse,
sicuti ne eum quidem, qui cum dominum animaduerteret uerberibus se adficere uelle, prae- 5
ripuis<s>et se ad amicum, quem ad precandum perduceret. ne eum quidem fugitiuum esse,
qui in hoc progressus est, ut se praecipitaret (ceterum etiam eum quis fugitiuum diceret,
qui domi in altum locum ad praecipitandum se ascendisset), magisque hunc mortem sibi
consciscere uoluisse. illud enim, quod plerumque ab imprudentibus, inquit, dici solet, eum
esse fugitiuum, qui nocte aliqua sine uoluntate domini emansisset, non esse uerum, sed 10
ab affectu animi cuiusque aestimandum. Idem Uiuianus ait, si a magistro puer recessit et 5.1
rursus ad matrem peruenit, cum quaereretur, num fugitiuus esset: si celandi causa quo,
ne ad dominum reuerteretur, fugisset, fugitiuum esse: sin uero ut per matrem faciliorem
deprecationem haberet delicti alicuius, non esse fugitiuum. Caelius quoque scribit, si ser- 6.1
uum emeris, qui se in Tiberim deiecit, si moriendi dumtaxat consilio suscepto a domino
discessisset, non esse fugitiuum, sed si fugae prius consilium habuit, deinde mutata uo-
luntate in Tiberim se deiecit, manere fugitiuum. eadem probat et de eo, qui de ponte se
praecipitauit. haec omnia uera sunt, quae Caelius scribit. Idem ait, si seruus tuus fugiens 7.1
uicarium suum secum abduxit: si uicarius inuitus aut imprudens secutus est neque occa-
sionem ad te redeundi nactus praetermisit, non uideri fugitiuum fuisse: sed si aut olim
cum fugeret intellexit quid ageretur aut postea cognouit quid acti esset et redire ad te
cum posset noluit, contra esse. idem putat dicendum de eo, quem plagiarius abduxit. 5
Idem Caelius ait, si seruus, cum in fundo esset, exisset de uilla ea mente, ut profugeret 8.1
et quis eum, priusquam ex fundo tuo exisset, comprehendisset, fugitiuum uideri: animum
enim fugitiuum facere. Idem ait nec eum, qui ad fugam gradum unum alterumue pro- 9.1
mouit uel etiam currere coepit, si dominum sequentem non potest euadere, non esse fugi-
tiuum. Idem recte ait libertatis cuiusdam speciem esse fugisse, hoc est potestate dominica 10.1
in praesenti liberatum esse. Pignori datus seruus debitorem quidem dominum habet, sed 11.1
si, posteaquam ius suum exercuit creditor, ei se subtraxit, potest fugitiuus uideri. Apud 12.1
Labeonem et Caelium quaeritur, si quis in asylum confugerit aut eo se conferat, quo so-
lent uenire qui se uenales postulant, an fugitiuus sit: ego puto non esse eum fugitiuum,
qui id facit quod publice facere licere arbitratur. ne eum quidem, qui ad statuam Caesaris
confugit, fugitiuum arbitror: non enim fugiendi animo hoc facit. idem puto et 5
in eum,
qui in asylum uel quod aliud confugit, quia non fugiendi animo hoc facit: si tamen ante
fugit et postea se contulit, non ideo magis fugitiuus esse desinit. Item Caelius scribit 13.1
placere eum quoque fugitiuum esse, qui eo se conferat, unde eum dominus reciperare non
possit, multoque magis illum fugitiuum esse, qui eo se conferat, unde abduci non possit.
Erronem ita definit Labeo pusillum fugitiuum esse, et ex diuerso fugitiuum magnum er- 14.1
ronem esse. sed proprie erronem sic definimus: qui non quidem fugit, sed frequenter sine
causa uagatur et temporibus in res nugatorias consumptis serius domum redit. Apud Cae- 15.1
lium scriptum est: liberti apud patronum habitantis sic, ut sub una claue tota eius habi-
tatio esset, seruus ea mente, ne rediret ad eum, extra habitationem liberti fuit, sed intra
aedes patroni, et tota nocte oblituit: uideri esse fugitiuum Caelius ait. plane si talem
custodiam ea habitatio non habuit et in ea cella libertus habitauit, cui commune et pro- 5
miscuum plurium cellarum iter est, contra placere debere Caelius ait et Labeo probat.
Idem Caelius ait seruum in prouinciam missum a domino, cum eum mortuum esse et testa- 16.1
mento se liberum relictum audisset et in eodem officio permansisset tantumque pro libero
se gerere coepisset, hunc non esse fugitiuum: nec enim mentiend<o> se liberum, inquit, fu-
gitiuus esse coepit, quia sine fugae consilio id fecit. Quod aiunt aediles 'noxa solutus non 17.1
sit', sic intellegendum est, ut non hoc debeat pronuntiari nullam eum noxam commississe,
sed illud noxa solutum esse, hoc est noxali iudicio subiectum non esse: ergo si noxam
commisit nec permanet, noxa solutus uidetur. Noxas accipere debemus priuatas, hoc est 18.1
eas, quaecumque committuntur ex delictis, non publicis criminibus, ex quibus agitur iu-
diciis noxalibus: denique specialiter cauetur infra de capitalibus fraudibus. ex priuatis
autem noxiis oritur damnum pecuniarium, si quis forte noxae dedere noluerit, sed litis
aestimationem sufferre. Si quis talis sit seruus, qui omnino manumitti non possit ex con- 19.1
stitutionibus, uel si sub poena uinculorum distractus sit a domino (uel ab aliqua potestate
damnatus) uel si exportandus: aequissimum erit etiam hoc praedici. Si quis adfirmauerit 20.1
aliquid adesse seruo nec adsit, uel abesse et adsit, ut puta si dixerit furem non esse et
fur sit, si dixerit artificem esse et non sit: hi enim, quia quod adseuerauerunt non prae-
stant, aduersus dictum promissumue facere uidentur.
  Gaius libro primo ad edictum aedilium curulium. Si quid uenditor de man- 18.pr.1
cipio adfirmauerit idque non ita esse emptor queratur, aut redhibitorio aut aestimatorio
(id est quanto minoris) iudicio agere potest: uerbi gratia si constantem aut laboriosum
aut curracem uigilacem esse, aut ex frugalitate sua peculium adquirentem adfirmauerit,
et is ex diuerso leuis proteruus desidiosus somniculosus piger tardus comesor inueniatur. 5
haec omnia uidentur eo pertinere, ne id quod adfirmauerit uenditor amare ab eo exigatur,
sed cum quodam temperamento, ut si forte constantem esse adfirmauerit, non exacta gra-
uitas et constantia quasi a philosopho desideretur, et si laboriosum et uigilacem adfirma-
uerit esse, non continuus labor per dies noctesque ab eo exigatur, sed haec omnia ex bono
et aequo modice desiderentur. idem et in ceteris quae uenditor adfirmauerit intellegemus. 10
Uenditor, qui optimum cocum esse dixerit, optimum in eo artificio praestare debet: qui 1.1
uero simpliciter cocum esse dixerit, satis facere uidetur, etiamsi mediocrem cocum praestet.
idem et in ceteris generibus artificiorum. Aeque si quis simpliciter dixerit peculiatum esse 2.1
seruum, sufficit, si is uel minimum habeat peculium.
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Sciendum tamen est 19.pr.1
quaedam et si dixerit praestare eum non debere, scilicet ea, quae ad nudam laudem serui
pertinent: ueluti si dixerit frugi probum dicto audientem. ut enim Pedius scribit, multum
interest, commendandi serui causa quid dixerit, an uero praestaturum se promiserit quod
dixit. Plane si dixerit aleatorem non esse, furem non esse, ad statuam numquam confu- 1.1
gisse, oportet eum id praestare. Dictum a promisso sic discernitur: dictum accipimus, quod 2.1
uerbo tenus pronuntiatum est nudoque sermone finitur: promissum autem potest referri et
ad nudam promissionem siue pollicitationem uel ad sponsum. secundum quod incipiet is,
qui de huiusmodi causa stipulanti spopondit, et ex stipulatu posse conueniri et redhibitoriis
actionibus: non nouum, nam et qui ex empto potest conueniri, idem etiam redhibitoriis 5
actionibus conueniri potest. Ea autem sola dicta siue promissa admittenda sunt, quaecum- 3.1
que sic dicuntur, ut praestentur, non ut iactentur. Illud sciendum est: si quis artificem 4.1
promiserit uel dixerit, non utique perfectum eum praestare debet, sed ad aliquem modum
peritum, ut neque consumma<ta>e scientiae accipias, neque rursum indoctum esse in arti-
ficium: sufficiet igitur talem esse, quales uolgo artifices dicuntur. Deinde aiunt aediles: 5.1
'emptori omnibusque ad quos ea res pertinet iudicium dabimus'. pollicentur emptori actio-
nem et successoribus eius qui in uniuersum ius succedunt. emptorem accipere debemus
eum qui pretio emit. sed si quis permutauerit, dicendum est utrumque emptoris et uendi-
toris loco haberi et utrumque posse ex hoc edicto experiri. Tempus autem 6.1
redhibitionis sex menses utiles habet: si autem mancipium non redhibeatur, sed quanto
minoris agitur, annus utilis est. sed tempus redhibitionis ex die uenditioni<s> currit aut, si
dictum promissumue quid est, ex eo ex quo dictum promissumue quid est.
  Gaius libro primo ad edictum aedilium curulium. Si uero ante uenditionis 20.pr.1
tempus dictum intercesserit, deinde post aliquot dies interposita fuerit stipulatio, Caelius
Sabinus scribit ex priore causa, quae statim, inquit, ut ueniit id mancipium, eo nomine
posse agere coepit.
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Redhibere est facere, ut rursus 21.pr.1
habeat uenditor quod habuerit, et quia reddendo id fiebat, idcirco redhibitio est appellata
quasi redditio. Cum redditur ab emptore mancipium uenditori, de dolo malo 1.1
promitti oportere e<i> Pomponius ait et ideo cautiones necessarias esse, ne forte aut pignori
datus sit seruus ab emptore aut iussu eius furtum siue damnum cui datum sit. Idem Pom- 2.1
ponius ait interdum etiam dupliciter cautiones interponi debere, alias in praeteritum, alias
in futurum, ut puta si eius serui nomine qui redhibetur emptor procuratorue eius iudicium
accepit, uel quod cum eo ageretur uel quod ipse eius nomine ageret. cauendum autem
esse ait, si quid sine dolo malo emptor condemnatus fuerit aut dederit, his rebus recte 5
praestari, uel si quid ex eo quod egerit ad eum peruenerit doloue malo uel culpa eius
factum sit, quo minus perueniret isdem diebus, reddi. Idem ait futuri temporis nomine 3.1
cautionem ei, qui sciens uendidit, fieri solere, si in fuga est homo sine culpa emptoris et
nihilo minus condemnatur uenditor: tum enim cauere oportere, ut emptor hominem perse-
quatur et in sua potestate redactum uenditori reddat,
  Gaius libro primo ad edictum aedilium curulium. et neque per se neque per heredem 22.pr.1
suum futurum, quo minus eum hominem uenditor hebeat.
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Cum autem redhi- 23.pr.1
bitio fit, si deterius mancipium siue animo siue corpore ab emptore factum est, praestabit
emptor uenditori, ut puta si stupratum sit aut saeuitia emptoris fugitiuum esse coeperit:
et ideo, inquit Pomponius, ut ex quacumque causa deterius factum sit, id arbitrio iudicis
aestimetur et uenditori praestetur. quod si sine iudice homo redhibitus sit, reliqua autem 5
quae diximus nolit emptor reddere, sufficiat uenditori ex uendito actio. Iubent aediles re- 1.1
stitui et quod uenditioni accessit et si quas accessiones ipse praestiterit, ut uterque reso-
luta emptione nihil amplius consequatur, quam non haberet, si uenditio facta non esset.
Excipitur etiam ille, qui capitalem fraudem admisit. capitalem fraudem admittere est tale 2.1
aliquid delinquere, propter quod capite puniendus sit: ueteres enim fraudem pro poena
ponere solebant. capitalem fraudem admisisse accipiemus dolo malo et per nequitiam: ce-
terum si quis errore, si quis casu fecerit, cessabit edictum. unde Pomponius ait neque im-
puberem neque furiosum capitalem fraudem uideri admisisse. Excipitur et ille, qui mortis 3.1
consciscendae causa quid fecerit. malus seruus creditus est, qui aliquid facit, quo magis
se rebus humanis extrahat, ut puta laqueum torsit siue medicamentum pro ueneno bibit
praecipitemue se ex alto miserit aliudue quid fecerit, quo facto sperauit mortem peruen-
turam, tamquam non nihil in alium ausurus, qui hoc aduersus se ausus est. Si seruus sit 4.1
qui uendidit uel filius familias, in dominum uel patrem de peculio aedilicia actio competit:
quamuis enim poenales uideantur actiones, tamen quoniam ex contractu ueniunt, dicendum
est eorum quoque nomine qui in aliena potestate sunt competere. proinde et si filia fami-
lias uel ancilla distraxit, aeque dicendum est actiones aedilicias locum habere. Hae actiones 5.1
quae ex hoc edicto oriuntur etiam aduersus heredes omnes competunt. Et si bona fide 6.1
nobis seruient liberi forte homines uel serui alieni qui uendiderunt, potest dici etiam hos
hoc edicto contineri. Iulianus ait iudicium redhibitoriae actionis utrumque, id est uendito- 7.1
rem et emptorem quodammodo in integrum restituere debere. Quare siue emptori seruus 8.1
furtum fecerit siue alii cuilibet, ob quod furtum emptor aliquid praestiterit, non aliter ho-
minem uenditori restituere iubetur, quam si indemnem eum praestiterit. quid ergo, inquit
Iulianus, si noluerit uenditor hominem recipere? non esse cogendum ait quicquam prae-
stare, nec amplius quam pretio condemnabitur: et hoc detrimentum sua culpa emptorem 5
passurum, qui cum posset hominem noxae dedere, maluerit litis aestimationem sufferre:
et uidetur mihi Iulian<i> sententia humanior esse. Cum redhibetur mancipium, si quid ad 9.1
emptorem peruenit uel culpa eius non peruenit, restitui oportet, non solum si ipse fructus
percepit mercedesue a seruo uel conductore serui accepit, sed etiam si a uenditore fuerit
idcirco consecutus, quod tardius ei hominem restituit: sed et si a quouis alio possessore
fructus accepit emptor, restituere eos debebit: sed et si quid fructuum nomine consecutus 5
est, id praestet: item si legatum uel hereditas seruo obuenerit. neque refert, potuerit haec
consequi uenditor an non potuerit, si seruum non uendidisset: ponamus enim talem esse,
qui capere aliquid ex testamento non potuerat: nihil haec res nocebit. Pedius quidem etiam
illud non putat esse spectandum, cuius contemplatione testator seruum heredem scribserit
uel ei legauerit, quia et si uenditio remansisset, nihil haec res emptori proderat: et per 10
contrarium, inquit, si contemplatione uenditoris institutus proponeretur, tamen diceremus
restituere emptorem non debere uenditori, si nollet eum redhibere.
  Gaius libro primo ad edictum aedilium curulium. Et generaliter dicendum 24.pr.1
est, quidquid extra rem emptoris per eum seruum adquisitum est, id iustum uideri reddi
oportere.
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Aediles etiam hoc 25.pr.1
praestare emptorem uolunt, si in aliquo deterior factus sit seruus, sed ita demum, si post
uenditionem traditionemque factus sit: ceterum si ante fuit, non pertinet ad hoc iudicium
quod ante factum est. Siue ergo ipse deteriorem eum fecit siue familia eius siue procu- 1.1
rator, tenebit actio. Familiae appellatione omnes qui in seruitio sunt continentur, etiam 2.1
liberi homines, qui ei bona fide seruiunt, uel alieni: accipe eos quoque qui in potestate
eius sunt. Procuratoris fit mentio in hac actione: sed Neratius procuratorem hic eum ac- 3.1
cipiendum ait, non quemlibet, sed cui uniuersa negotia aut id ipsum, propter quod deterius
factum sit, mandatum est. Pedius ait aequum fuisse id dumtaxat imputari emptori ex facto 4.1
procuratoris et familiae, quod non fuit passurus seruus nisi uenisset: quod autem passurus
erat etiam, si non uenisset, in eo concedi emptori serui sui noxae deditionem et ex eo,
inquit, quod procurator commisit, solum actionum praestandarum necessitatem ei iniungi.
Quid ergo, si culpa, non etiam dolo emptoris seruus deterior factus sit? aeque condemna- 5.1
bitur. Hoc autem, quod deterior factus est seruus, non solum ad corpus, sed etiam ad 6.1
animi uitia referendum est, ut puta si imitatione conseruorum apud emptorem talis factus
est, aleator forte uel uinarius uel erro euasit. Sed notandum est, quod non permittitur 7.1
emptori ex huiusmodi causis noxae dedere seruum suum: nec enim factum seruorum suo-
rum itemque procuratoris praestat. Item sciendum est haec omnia, quae exprimuntur edicto 8.1
aedilium, praestare eum debere, si ante iudicium acceptum facta sint: idcirco enim necesse
habuisse ea enumerari, ut, si quid eorum ante litem contesta<ta>m contigisset, praestaretur.
ceterum post iudicium acceptum tota causa ad hominem restituendum in iudicio uersatur,
et tam fructus ueniunt quam id quo deterior factus est ceteraque ueniunt: iudici enim 5
statim atque iudex factus est omnium rerum officium incumbit, quaecumque in iudicio
uersantur: ea autem quae ante iudicium contingunt non ualde ad eum pertinent, nisi fuerint
ei nominatim iniuncta. Praeterea in edicto adicitur sic: 'et quanta pecunia pro eo homine 9.1
soluta accessionisue nomine data erit, non reddetur: cuiusue pecuniae quis eo nomine ob-
ligatus erit, non liberabitur'. Ordine fecerunt aediles, ut ante uenditori emptor ea omnia, 10.1
quae supra scripta sunt, praestet, sic deinde pretium consequatur.
  Gaius libro primo ad edictum aedilium curulium. Uideamus tamen, ne ini- 26.pr.1
quum sit emptorem compelli dimittere corpus et ad actionem iudicati mitti, si interdum
nihil praestatur propter inopiam uenditoris, potiusque res ita ordinanda sit, ut emptor ca-
ueat, si intra certum tempus pecunia sibi soluta sit, se mancipium restituturum.
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Debet autem recipere 27.pr.1
pecuniam, quam dedit pro eo homine, uel si quid accessionis nomine. dari autem non id
solum accipiemus, quod numeratur uenditori, ut puta pretium et usuras eius, sed et si quid
emptionis causa erogatum est. hoc autem ita demum deducitur, si ex uoluntate uenditoris
datur: ceterum si quid sua sponte datum esse proponatur, non imputabitur: neque enim 5
debet quod quis suo arbitrio dedit a uenditore exigere. quid ergo, si forte uectigalis no-
mine datum est, quod emptorem forte sequeretur? dicemus hoc quoque restituendum: in-
demnis enim emptor debet discedere.
  Gaius libro primo ad edictum aedilium cu- 28.pr.1
rulium. Si uenditor de his quae edicto aedilium continentur non caueat, pollicentur ad-
uersus eum redhibend<i> iudicium intra duos menses uel quanti emptoris intersit intra sex
menses.
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Illud sciendum est, si emptor 29.pr.1
uenditori haec non praestat, quae desiderantur in <hac> actione, non posse ei uenditorem
condemnari: si autem emptori uenditor ista non praestat, condemnabitur ei. Item emptori 1.1
praestandum est, ut pecuniae, cuius nomine obligatus erit, liberetur, siue ipsi uenditori ob-
ligatus sit siue etiam alii. Condemnatio autem fit, quanti ea res erit: ergo excedet pre- 2.1
tium an non, uideamus. et quidem continet condemnatio pretium accessionesque. an et
usuras pretii consequatur, quasi quod sua intersit debeat accipere, maxime cum fructus
quoque ipse restituat? et placet consecuturum. Si quid tamen damni sensit uel si quid 3.1
pro seruo impendit, consequetur arbitrio iudicis, sic tamen, non ut ei horum nomine uen-
ditor condemnetur, ut ait Iulianus, sed ne alias compellatur hominem uenditori restituere,
quam si eum indemnem praestet.
  Paulus libro primo ad edictum aedilium curulium. Item si serui redhibendi 30.pr.1
nomine emptor iudicium accepit uel ipse eius nomine dictauit, cauendum ex utraque parte
erit, ut, si quid sine dolo malo condemnatus sit uel si quid ex eo quod egerit ad eum
peruenerit doloue malo eius factum sit quo minus perueniret, id reddat. Quas impensas 1.1
necessario in curandum seruum post litem contestatam emptor fecerit, imputabit: praece-
dentes impensas nominatim comprehendendas Pedius: sed cibaria seruo data non esse im-
putanda Aristo, nam nec ab ipso exigi, quod in ministerio eius fuit.
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Quodsi nolit uenditor 31.pr.1
hominem recipere, non in maiorem summam, inquit, quam in pretium ei condemnandum.
ob haec ergo, quae propter seruum damna sensit, solam dabimus ei corporis retentionem:
ceterum poterit euitare praestationem uenditor, si nolit hominem recipere, quo facto pretii
praestationem eorumque quae pretium sequuntur solam non euitabit. Si uenditor pronun- 1.1
tiauerit uel promiserit furem non esse, tenetur ex sua promissione, si furtum seruus fecit:
esse enim hoc casu furem non tantum eum, qui extraneo, sed et eum, qui domino suo res
subtraxit, intellegendum est. Si ancilla redhibeatur, et quod ex ea post uenditionem natum 2.1
erit reddetur, siue unus partus sit siue plures. Sed et si forte usus fructus proprietati ad- 3.1
creuerit, indubitate hic quoque restituetur. Si peculium quaesiit apud emptorem, quid de 4.1
hoc dicemus? et si quidem ex re emptoris accessit, dicendum est apud ipsum relinquen-
dum, si aliunde creuit, uenditori restituendum est. Si plures heredes sint emptoris, an 5.1
omnes ad redhibendum consentire debeant, uideamus. et ait Pomponius omnes consentire
debere ad redhibendum dareque unum procuratorem, n<e> forte uenditor iniuriam patiatur,
dum ab alio partem recipit hominis, alii in partem pretii condemnatur, quanti minoris is
homo sit. Idem ait homine mortuo uel etiam redhibito singulos pro suis portionibus recte 6.1
agere. pretium autem et accessiones pro parte recipient: sed et fructus accessionis et si
quo deterior homo factus est pro parte praestabitur ab ipsis, nisi forte tale sit, quod diui-
sionem non recipiat, ut puta ancillae partus: in hoc enim idem seruandum est, quod in ipsa
matre uendita, quam pro parte redhiberi posse negauimus. Marcellus quoque scribit, si 7.1
seruus communis seruum emerit et sit in causa redhibitionis, unum ex dominis pro parte
sua redhibere seruum non posse: non magis, inquit, quam cum emptori plures heredes ex-
stiterunt nec omnes ad redhibendum consentiunt. Idem Marcellus ait non posse alterum 8.1
ex dominis consequi actione ex empto, ut sibi pro parte uenditor tradat, si pro portione
pretium dabit: et hoc in emptoribus seruari oportere ait: nam uenditor pignoris loco quod
uendidit retinet, quoad emptor satisfaciat. Pomponius ait, si unus ex heredibus uel familia 9.1
eius uel procurator culpa uel dolo fecerit rem deteriorem, aequum esse in solidum eum
teneri arbitrio iudicis: hoc autem expeditius esse, si omnes heredes unum procuratorem
ad agendum dederunt. tunc et si quo deterior seruus culpa unius heredum factus est et
hoc solutum est, ceteri familiae herciscundae iudicium aduersus eum habent, quia propter 5
ipsum damnum sentiunt impediunturque redhibere. Si uenditori plures heredes exstiterint, 10.1
singulis pro portione hereditaria poterit seruus redhiberi. et si seruus plurium uenierit, idem
erit dicendum: nam si unus a pluribus uel plures ab uno uel plura mancipia ab uno eman-
tur, uerius est dicere, si quasi plures rei fuerunt uenditores, singulis in solidum redhiben-
dum: si tamen partes emptae sint a singulis, recte dicetur alteri quidem posse redhiberi, 5
cum altero autem agi quanto minoris. item si plures singuli partes ab uno emant, tunc
pro parte quisque eorum experietur: sed si in solidum emant, unusquisque in solidum
redhibebit. Si mancipium quod redhiberi oportet mortuum erit, hoc quaeretur, numquid 11.1
culpa emptoris uel familiae eius uel procuratoris homo demortuus sit: nam si culpa eius
decessit, pro uiuo habendus est, et praestentur ea omnia, quae praestarentur si uiueret.
Culpam omnem accipiemus, non utique latam: propter quod dicendum est, quamcumque 12.1
occasionem morti emptor praestitit, debere eum: etiam si non adhibuit medicum, ut sa-
nari possit, uel malum adhibuit, sed culpa sua. Sed hoc dicemus, si ante iudicium acceptum 13.1
decessit: ceterum si post iudicium acceptum decessisse proponatur, tunc in arbitrium iu-
dicis ueniet, qualiter mortuus sit: ut enim et Pedio uidetur, ea, quaecumque post litis con-
testationem contingunt, arbitrium iudicis desiderant. Quod in procuratore diximus, idem 14.1
et in tutore et curatore dicendum erit ceterisque, qui ex officio pro aliis interueniunt: et
ita Pedius ait, et adicit, quibus administratio rerum, culpam abesse praestare non inique
dominum cogi. Idem Pedius ait familiae appellatione et filios familias demonstrari: facta 15.1
enim domesticorum redhibitoria agentem praestare uoluit. Si quis egerit quanto 16.1
minoris propter serui fugam, deinde agat propter morbum, quanti fieri condemnatio debeat?
et quidem saepius agi posse quanto minoris dubium non est, sed ait Iulianus id agendum
esse, ne lucrum emptor faciat et bis eiusdem rei aestimationem consequatur. In factum 17.1
actio competit ad pretium reciperandum, si mancipium redhibitum fuerit: in qua non hoc
quaeritur, an mancipium in causa redhibitionis fuerit, sed hoc tantum, an sit redhibitum,
nec immerito: iniquum est enim, posteaquam uenditor agnouit recipiendo mancipium esse
id in causa redhibitionis, tunc quaeri, utrum debuerit redhiberi an non debuerit: nec de 5
tempore quaeretur, an intra tempora redhibitus esse uideatur. Illud plane haec actio exigit, 18.1
ut sit redhibitus: ceterum nisi fuerit redhibitus, deficit ista actio, etiamsi nudo consensu
placuerit, ut redhibeatur. conuentio ergo de redhibendo non facit locum huic actioni, sed
ipsa redhibitio. Restitui autem debet per hanc actionem etiam quod ei seruo in uenditione 19.1
accessit. Quia adsidua est duplae stipulatio, idcirco placuit etiam ex empto agi posse, si 20.1
duplam uenditor mancipii non caueat: ea enim, quae sunt moris et consuetudinis, in bonae
fidei iudiciis debent uenire. Qui mancipia uendunt, nationem cuiusque in uenditione pro- 21.1
nuntiare debent: plerumque enim <n>atio serui aut prouocat aut deterret emptorem: idcirco
interest nostra scire nationem: praesumptum etenim est quosdam seruos bonos esse, quia
natione sunt non infamata, quosdam malos uideri, quia ea natione sunt, quae magis infamis
est. quod si de natione ita pronuntiatum non erit, iudicium emptori omnibusque ad quos 5
ea res pertinebit dabitur, per quod emptor redhibet mancipium. Si 22.1
quid ita uenierit, ut, nisi placuerit, intra praefinitum tempus redhibeatur, ea conuentio rata
habetur: si autem de tempore nihil conuenerit, in factum actio intra sexaginta dies utiles
accommodatur emptori ad redhibendum, ultra non. si uero conuenerit, ut in perpetuum
redhibitio fiat, puto hanc conuentionem ualere. Item si tempus sexaginta dierum praefini- 23.1
tum redhibitioni praeteriit, causa cognita iudicium dabitur: in causae autem cognitione hoc
uersabitur, si aut mora fuit per uenditorem, aut non fuit praesens cui redderetur,
aut aliqua iusta causa intercessit, cur intra diem redhibitum mancipium non est, quod ei
magis displicuerat. In his autem actionibus eadem erunt obseruanda, quae de partu fructi- 24.1
bus accessionibus quaeque de mortuo redhibendo dicta sunt. Quod emptioni accedit, partem 25.1
esse uenditionis prudentibus uisum est.
  Gaius libro secundo ad edictum aedilium curulium. Itaque sicut superius 32.pr.1
uenditor de morbo uitioue et ceteris quae ibi comprehensa sunt praedicere iubentur, et
praeterea in his causis non esse mancipium ut promittat praecipitur: ita et cum accedat
alii rei homo, eadem et praedicere et promittere compellitur. quod non solum hoc casu
intellegendum est, quo nominatim adicitur accessurum fundo hominem Stichum, sed etiam 5
si generaliter omnia mancipia quae in fundo sint accedant uenditioni.
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Proinde Pomponius 33.pr.1
ait iustam causam esse, ut quod in uenditione accessurum esse dictum est tam integrum
praestetur, quam illud praestari debuit quod principaliter ueniit: nam iure ciuili, ut integra
sint quae accessura dictum fuerit, ex empto actio est, ueluti si dolia accessura fundo dicta
fuerint. sed hoc ita, si certum corpus accessurum fuerit dictum: nam si seruus cum peculio 5
uenierit, ea mancipia quae in peculio fuerint sana esse praestare uenditor non debet, quia
non dixit certum corpus accessurum, sed peculium tale praestare oportere, et, quemad-
modum certam quantitatem peculii praestare non debet, it nec hoc. eandem rationem
facere Pomponius ait, ut etiam, si hereditas aut peculium serui uenierit, locus edicto aedi-
lium non sit circa ea corpora, quae sunt in hereditate aut in peculio. idem probat et si 10
fundus cum instrumento uenierit et in instrumento mancipia sint. puto hanc sententiam
ueram, nisi si aliud specialiter actum esse proponatur. Si uendita res redhibeatur, seruus 1.1
quoque qui ei rei accessit, licet nullum in eo uitium sit, redhibetur.
  Africanus libro sexto quaestionum. Cum eiusdem generis plures res simul 34.pr.1
ueneant, ueluti comoedi uel chorus, referre ait, in uniuersos an in singulos pretium con-
stituatur, ut scilicet interdum una, interdum plures uenditiones contractae intellegantur:
quod uel eo quaeri pertinere, ut, si quis eorum forte morbosus uel uitiosus sit, uel omnes
simul redhibeantur. Interdum etsi in singula capita pretium constitutum sit, tamen una 1.1
emptio est, ut propter unius uitium omnes redhiberi possint uel debeant, scilicet cum ma-
nifestum erit non nisi omnes quem empturum uel uenditurum fuisse, ut plerumque circa
comoedos uel quadrigas uel mulas pares accidere solet, ut neutri non nisi omnes habere
expediat. 5
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Plerumque propter 35.pr.1
morbosa mancipia etiam non morbosa redhibentur, si separari non possint sine magno in-
commodo uel ad pietatis rationem offensam. quid enim, si filio retento parentes redhibere
maluerint uel contra? quod et in fratribus et in personas contubernio sibi coniunctas ob-
seruari oportet. 5
  Pomponius libro uicesimo tertio ad Sabinum. Si plura mancipia uno pretio 36.pr.1
uenierint et de uno eorum aedilicia actione utamur, ita demum pro bonitate eius aestimatio
fiet, si confuse uniuersis mancipiis constitutum pretium fuerit: quod si singulorum manci-
piorum constituto pretio uniuersa tanti uenierunt, quantum ex consummatione singulorum
fiebat, tunc cuiusque mancipii pretium, seu pluris seu minoris id esset, sequi debemus. 5
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Praecipiunt aediles, 37.pr.1
ne ueterator pro nouicio ueneat. et hoc edictum fallaciis uenditorum occurrit: ubique enim
curant aediles, ne emptores a uenditoribus circumueniantur. ut ecce plerique solent man-
cipia, quae nouicia non sunt, quasi nouicia distrahere ad hoc, ut pluris uendant: prae-
sumptum est enim ea mancipia, quae rudia sunt, simpliciora esse et ad ministeria aptiora 5
et dociliora et ad omne ministerium habilia: trita uero mancipia et ueterana difficile est
reformare et ad suos mores formare. quia igitur uenaliciarii sciunt facile decurri ad noui-
ciorum emptionem, idcirco interpolant ueteratores et pro nouiciis uendunt. quod ne fiat,
hoc edicto aediles denuntiant: et ideo si quid ignorante emptore ita uenierit, redhibebitur.
  Idem libro secundo ad edictum aedilium curulium. Aediles aiunt: 38.pr.1
'Qui iumenta uendunt, palam recte dicunto, quid in quoque eorum morbi uitiique sit, uti-
que optime ornata uendendi causa fuerint, ita emptoribus tradentur. si quid ita factum
non erit, de ornamentis restituendis iumentisue ornamentorum nomine redhibendis in diebus
sexaginta, morbi autem uitiiue causa inemptis faciendis in sex mensibus, uel quo 5
minoris cum uenirent fuerint, in anno iudicium dabimus. si iumenta paria simul uenierint
et alterum in ea causa fuerit, ut redhiberi debeat, iudicium dabimus, quo utrumque redhi-
beatur'.
Loquuntur aediles in hoc edicto de iumentis redhibendis. 1.1
Causa autem huius edicti 2.1
eadem est, quae mancipiorum redhibendorum. Et fere eadem sunt in his, quae in manci- 3.1
piis, quod ad morbum uitiumue attinet: quidquid igitur hic diximus, huc erit transferen-
dum. et si mortuum fuerit iumentum, pari modo redhiberi poterit, quemadmodum manci-
pium potest. Iumentorum autem appellatione an omne pecus contineatur, uideamus. et 4.1
difficile est, ut contineatur: nam aliud significant iumenta, aliud significatur pecoris appel-
latione. Idcirco elogium huic edicto subiectum est, cuius uerba haec sunt: 'quae de iumen- 5.1
torum sanitate diximus, de cetero quoque pecore omni uenditores faciunto'. Unde dubitari 6.1
desiit, an hoc edicto boues quoque contineantur: etenim iumentorum appellatione non con-
tineri eos uerius est, sed pecoris appellatione continebuntur. Sed enim sunt quaedam, quae 7.1
in hominibus quidem morbum faciunt, in iumentis non adeo: ut puta si mulus castratus
est, neque morbi neque uitii quid habere uidetur, quia neque de fortitudine quid eius de-
trahitur neque de utilitate, cum ad generandum numquam sit habilis. Caelius quoque scribit
non omnia animalia castrata ob id ipsum uitiosa esse, nisi propter ipsam castrationem facta 5
sunt inbecilliora: et ideo mulum non esse uitiosum. idem refert Ofilium existimasse equum
castratum sanum esse, sicuti spado quoque sanus est, sed si emptor ignorauit, uenditor
scit, ex empto esse actionem: et uerum est quod Ofilius. Quaesitum est, si mula talis sit, 8.1
ut transiungi non possit, an sana sit. et ait Pomponius sanam esse: plerasque denique car-
rucharias tales esse, ut non possi<n>t transiungi. Idem ait, si nata sit eo ingenio aut cor- 9.1
pore, ut alterum iugum non patiatur, sanam non esse. Non tantum autem ob morbum 10.1
uitiumue redhibitio locum habebit in iumentis, uerum etiam si contra dictum promissumue,
erit locus redhibitioni exemplo mancipiorum. Uendendi autem causa ornatum iumentum 11.1
uideri Caelius ait non, si sub tempus uenditionis, hoc est biduo ante uenditionem ornatum
sit, sed si in ipsa uenditione ornatum sit, aut ideo, inquit, uenale cum esset sic ornatum
inspiceretur: semperque cum de ornamentis agitur, et in actione et in edicto adiectum est:
'uendendi causa ornata ducta esse': poterit enim iumentum ornatum itineris causa duci, 5
deinde uenire. Si plura iumenta uenierint, non omnia erunt redhibenda propter unius or- 12.1
namentum: nam et si uitiosum sit unum iugum, non tamen propter hoc cetera iuga redhi-
bebuntur. Si forte iugum mularum sit, quarum altera uitiosa est, non ex pretio tantum 13.1
uitiosae, sed ex utriusque erit componendum, quanti minoris sit: cum enim uno pretio
utraeque uenierint, non est separandum pretium, sed quanto minoris cum ueniret utrumque
fuit, non alterum quod erat uitiosum. Cum autem iumenta paria uen<e>unt, edicto 14.1
expressum est, ut, cum alterum in ea causa sit, ut redhiberi debeat, utrumque redhi-
beatur: in qua re tam emptori quam uenditori consulitur, dum iumenta non separantur.
simili modo et si triga uenierit, redhibenda erit tota, et si quadriga, redhibeatur. sed si
duo paria mularum sint et una mula uitiosa sit uel par, solum par redhibebitur, alterum 5
non: si tamen nondum sint paria constituta, sed simpliciter quattuor mulae uno pretio
uenierint, unius erit mulae redhibitio, non omnium: nam et si polia uenierit, dicemus
unum equum qui uitiosus est, non omnem poliam redhiberi oportere. haec et in homini-
bus dicemus pluribus uno pretio distractis, nisi si separari non possint, ut puta si tragoedi
uel mimi 10
  Paulus libro primo ad edictum aedilium curulium. uel fratres: 39.pr.1
  Ulpianus libro secundo ad edictum aedilium curulium. hi enim non erunt 40.1.1
separandi. Deinde aiunt aediles: 'ne quis canem, uerrem uel minorem aprum, lupum, ur-
sum, pantheram, leonem',
  Paulus libro secundo ad edictum aedilium curulium. et generaliter 'aliudue 41.1.1
quod noceret animal, siue soluta sint, siue alligata, ut contineri uinculis, quo minus
damnum inferant, non possint'.
  Ulpianus libro secundo ad edictum aedilium curulium. 'qua uulgo iter fiet, 42.1.1
ita habuisse uelit, ut cuiquam nocere damnumue dare possit. si aduersus ea factum erit
et homo liber ex ea re perierit, solidi ducenti, si nocitum homini libero esse dicetur,
quanti bonum aequum iudici uidebitur, condemnetur, ceterarum rerum, quanti damnum
datum factumue sit, dupli'. 5
  Paulus libro primo ad edictum aedilium curulium. Bouem qui cornu petit 43.1.1
uitiosum esse plerique dicunt, item mulas quae cessum dant: ea quoque iumenta, quae
sine causa turbantur et semet ipsa eripiunt, uitiosa esse dicuntur. Qui ad amicum domini 1
deprecaturus confugit, non est fugitiuus: immo etiamsi ea mente sit, ut non impetrato
auxilio domum non reuertatur, nondum fugitiuus est, quia non solum consilii, sed et facti
fugae nomen est. Qui persuasu alterius a domino recessit, fugitiuus est, licet id non fuerit 2.1
facturus citra consilium eius qui persuasit. Si seruus meus bona fide tibi seruiens fugerit 3.1
uel sciens se meum esse uel ignorans, fugitiuus est, nisi animo ad me reuertendi id fecit.
Mortis consciscendae causa sibi facit, qui propter nequitiam malosque mores flagitiumue 4.1
aliquod admissum mortem sibi consciscere uoluit, non si dolorem corporis non sustinendo
id fecerit. Si quis seruum emerit et rapto eo ui bonorum raptorum actione quadruplum 5.1
consecutus est, deinde seruum redhibeat, reddere debebit quod accepit: sed si per eum
seruum iniuriam passus iniuriae nomine egerit, non reddet uenditori: aliter forsitan atque
si loris ab aliquo caeso aut quaestione de eo habita emptor egerit. Aliquando etiam red- 6.1
hiberi mancipium debebit, licet aestimatoria, id est quanto minoris, agamus: nam si adeo
nullius sit pretii, ut ne expediat quidem tale mancipium domini habere, ueluti si furiosum
aut lunaticum sit, licet aestimatoria actum fuerit, officio tamen iudicis continebitur, ut red-
dito mancipio pretium recipiatur. Si quis, cum consilium inisset fraudandorum creditorum, 7.1
redhibuerit non redhibiturus alias, nisi uellet eos fraudare, tenetur creditoribus propter
mancipium uenditor. Pignus manebit obligatum, etiamsi redhibitus fuerit seruus: quemad- 8.1
modum, si eum alienasset aut usum fructum eius, non recte redhibetur nisi redemptum,
sic et pignore liberatum redhibetur. Si sub condicione homo emptus sit, redhibitoria actio 9.1
ante condicionem exsistentem inutiliter agitur, quia nondum perfecta emptio arbitrio iudicis
imperfecta fieri non potest: et ideo etsi ex empto uel uendito uel redhibitoria ante actum
fuerit, expleta condicione iterum agi poterit. Interdum etiamsi pura sit uenditio, propter 10.1
iuris condicionem in suspenso est, ueluti si seruus, in quo alterius usus fructus, alterius
proprietas est, aliquid emerit: nam dum incertum est, ex cuius re pretium soluat, pendet,
cui sit adquisitum, et ideo neutri eorum redhibitoria competit.
  Idem libro secundo ad edictum aedilium curulium. Iustissime aediles no- 44.pr.1
luerunt hominem ei rei quae minoris esset accedere, ne qua fraus aut edicto aut iure ci-
uili fieret: ut ait Pedius, propter dignitatem hominum: alioquin eandem rationem fuisse
et in ceteris rebus: ridiculum namque esse tunicae fundum accedere. ceterum hominis
uenditioni quiduis adicere licet: nam et plerumque plus in peculio est quam in seruo, et 5
nonnumquam uicarius qui accedit pluris est quam is seruus qui uenit. Proponitur actio ex 1.1
hoc edicto in eum cuius maxima pars in uenditione fuerit, quia plerumque uenaliciarii ita
societatem coeunt, ut quidquid agunt in commune uideantur agere: aequum enim aedilibus
uisum est uel in unum ex his, cuius maior pars aut nulla parte minor esset, aedilicias
actiones competere, ne cogeretur emptor cum multis litigare, quamuis actio ex empto cum 5
singulis sit pro portione, qua socii fuerunt: nam id genus hominum ad lucrum potius uel
turpiter faciendum pronius est. In redhibitoria uel aestimatoria potest dubitari, an, quia 2.1
alienum seruum uendidit, et ob euictionem et propter morbum forte uel fugam simul teneri
potest: nam potest dici nihil interesse emptoris sanum esse, fugitiuum non esse eum, qui
euictus sit. sed interfuit emptoris sanum possedisse propter operas, neque ex postfacto
decrescat obligatio: statim enim ut seruus traditus est committitur stipulatio quanti inter- 5
est emptoris.
  Gaius libro primo ad edictum aedilium curulium. Redhibitoria actio du- 45.pr.1
plicem habet condemnationem: modo enim in duplum, modo in simplum condemnatur uen-
ditor. nam si neque pretium neque accessionem soluat neque eum qui eo nomine obligatus
erit liberet, dupli pretii et accessionis condemnari iubetur: si uero reddat pretium et ac-
cessionem uel eum qui eo nomine obligatus est liberet, simpli uidetur condemnari. 5
  Pomponius libro octauo decimo ad Sabinum. Cum mihi redhibeas, furtis 46.pr.1
noxisque solutum esse promittere non debes, praeterquam quod iussu tuo fecerat aut eius
cui tu eum alienaueris.
  Paulus libro undecimo ad Sabinum. Si hominem emptum manumisisti, et 47.pr.1
redhibitoriam et quanti minoris denegandam tibi Labeo ait, sicut duplae actio periret: ergo
et quod aduersus dictum promissumue sit, actio peribit. Post mortem autem hominis 1.1
aediliciae actiones manent,
  Pomponius libro uicesimo tertio ad Sabinum. si tamen sine culpa actoris 48.pr.1
familiaeue eius uel procuratoris mortuus sit. Audiendus est is, qui de uitio uel morbo 1.1
serui querens retinere eum uelit. Non nocebit emptori, si sex mensum exceptione redhibi- 2.1
toria exclusus uelit intra annum aestimatoria agere. Ei, qui seruum uinctum uendiderit, 3.1
aedilicium edictum remitti aequum est: multo enim amplius est id facere, quam pronuntiare
in uinculis fuisse. In aediliciis actionibus exceptionem opponi aequum est, si emptor sciret 4.1
de fuga aut uinculis aut ceteris rebus similibus, ut uenditor absoluatur. Aediliciae actiones 5.1
et heredi et in heredem competunt, ut tamen et facta heredum quae postea accesserint et
quod experiri potuerint, quaerantur. Non solum de mancipiis, sed de omni animali hae 6.1
actiones competunt, ita ut etiam, si usum fructum in homine emerim, competere debeant.
Cum redhibitoria actione de sanitate agitur, permittendum est de uno uitio agere et prae- 7.1
dicere, ut, si quid aliud postea apparuisset, de eo iterum ageretur. Sim- 8.1
plariarum uenditionum causa ne sit redhibitio, in usu est.
  Ulpianus libro octauo disputationum. Etiam in fundo uendito redhibitionem 49.pr.1
procedere nequaquam incertum est, ueluti si pestilens fundus distractus sit: nam redhiben-
dus erit. et benignum est dicere uectigalis exactionem futuri temporis post redhibitionem
aduersus emptorem cessare.
  Iulianus libro quarto ex Minicio. Uaricosus sanus non est. 50.pr.1
  Africanus libro octauo quaestionum. Cum mancipium morbosum uel ui- 51.1.1
tiosum seruus emat et redhibitoria uel ex empto dominus experiatur, omnimodo scientiam
serui, non domini spectandam esse ait, ut nihil intersit, peculiari an domini nomine emerit
et certum incertumue mandante eo emerit, quia tunc et illud ex bona fide est seruum,
cum quo negotium sit gestum, deceptum non esse, et rursus delictum eiusdem, quod in 5
contrahendo admiserit, domino nocere debet. sed si seruus mandatu domini hominem
emerit, quem dominus uitiosum esse sciret, non tenetur uenditor. Circa procuratoris per- 1
sonam, cum quidem ipse scierit morbosum uitiosum esse, non dubitandum, quin, quamuis
ipse domino mandati uel negotiorum gestorum actione sit obstrictus, nihilo magis eo no-
mine agere possit: at cum ipse ignorans esse uitiosum mandatu domini qui id sciret emerit
et redhibitoria agat, ex persona domini utilem exceptionem ei non putabat opponendam. 5
  Marcianus libro quarto regularum. Si furtum domino seruus fecerit, non 52.pr.1
est necesse hoc in uenditione serui praedicere nec ex hac causa redhibitio est: sed si dixerit
hunc furem non esse, ex illa parte tenebitur, quod dixit promisitue.
  Iauolenus libro primo ex posterioribus Labeonis. Qui tertiana 53.pr.1
aut quartana febri aut podagra uexarentur quiue comitialem morbum haberent, ne quidem
his diebus, quibus morbus uacaret, recte sani dicentur.
  Papinianus libro quarto responsorum. Actioni redhibitoriae non est locus, 54.pr.1
si mancipium bonis condicionibus emptum fugerit, quod ante non fugerat.
  Idem libro duodecimo responsorum. Cum sex menses utiles, quibus expe- 55.pr.1
riundi potestas fuit, redhibitoriae actioni praestantur, non uidebitur potestatem experiundi
habuisse, qui uitium fugitiui latens ignorauit: non idcirco tamen dissolutam ignorationem
emptoris exc<u>sari oportebit.
  Paulus libro primo quaestionum. Latinus Largus: quaero, an fide- 56.pr.1
iussori emptionis redhiberi mancipium possit. respondi, si in uniuersam causam fide-
iussor sit acceptus, putat Marcellus posse ei fideiussori redhiberi.
  Idem libro quinto quaestionum. Si seruus mancipium emit et dominus red- 57.pr.1
hibitoria agat, non aliter ei uenditor daturus est, quam si omnia praestiter<i>t quae huic
actioni continentur et quidem solida, non peculio tenus: nam et si ex empto dominus agat,
nisi pretium totum soluerit, nihil consequitur. Quod si seruus uel filius uendiderit, redhibi- 1.1
toria in peculium competit. in peculio autem et causa redhibitionis continebitur: nec nos
moueat, quod antequam reddatur seruus non est in peculio (non enim potest esse in pe-
culio seruus, qui adhuc emptoris est) sed causa ipsius redhibitionis in peculio computatur:
igitur si seruus decem milibus emptus quinque milibus sit, haec quoque in peculio esse 5
dicemus. hoc ita, si nihil domino debeat aut ademptum peculium non est: quod si plus
domino debeat, eueniet, ut hominem praestet et nihil consequatur.
  Idem libro quinto responsorum. Quaero, an, si seruus apud emptorem fugit 58.pr.1
et in causa redhibitionis esse pronuntiatus fuerit, non prius uenditori restitui debeat, quam
rerum ablatarum a seruo aestimationem praestiterit. Paulus respondit uenditorem cogen-
dum non tantum pretium serui restituere, sed etiam rerum ablatarum aestimationem, nisi
si pro his paratus sit seruum noxae nomine relinquere. Item quaero, si nolit aestimationem 1.1
et pretia rerum restituere, an seruus retinendus sit et danda sit actio de peculio uel de
pretio redhibiti serui ex duplae stipulatione. Paulus respondit de pretio serui repetendo
competere actionem etiam ex duplae stipulatione: de rebus per furtum ablatis iam respon-
sum est. Seruum dupla emi, qui rebus ablatis fugit: mox inuen- 2.1
tus praesentibus honestis uiris interrogatus, an et in domo uenditoris fugisset, respondit
fugisse: quaero, an standum sit responso serui. Paulus respondit: si et alia indicia prioris
fugae non deficiunt, tunc etiam serui responso credendum est.
  Ulpianus libro septuagesimo quarto ad edictum. Cum in ea causa est uenditum man- 59.pr.1
cipium, ut redhiberi debeat, iniquum est uenditorem pretium redhibendae rei consequi.
Si quis duos homines uno pretio emerit et alter in ea causa est, ut redhibeatur, 1.1
deinde petatur pretium totum, exceptio erit obicienda: si tamen pars pretii petatur, magis
dicetur non nocere exceptionem, nisi forte ea sit causa, in qua propter alterius uitium
utrumque mancipium redhibendum sit.
  Paulus libro sexagesimo nono ad edictum. Facta redhibitione omnia in integrum re- 60.pr.1
stituuntur, perinde ac si neque emptio neque uenditio intercessit.
  Ulpianus libro octogesimo ad edictum. Quotiens de seruitute agitur, uictus 61.pr.1
tantum debet praestare, quanti minoris emisset emptor, si scisset hanc seruitutem im-
positam.
  Modestinus libro octauo differentiarum. Ad res donatas edictum aedilium 62.pr.1
curulium non pertinere dicendum est: etenim quid se restituturum donator repromittit,
quando nullum pretium interueniat? quid ergo si res ab eo cui donata est melior facta
sit, numquid quanti eius qui meliorem fecit interest donator conueniatur? quod minime
dicendum est, ne eo casu liberalitatis suae donator poenam patiatur. itaque si qua res do- 5
netur, necesse non erit ea repromittere, quae in rebus uenalibus aediles repromitti iubent.
sane de dolo donator obligare se et debet et solet, ne quod benigne contulerit fraudis
consilio reuocet.
  Ulpianus libro primo ad edictum aedilium curulium. Sciendum est ad uen- 63.pr.1
ditiones solas hoc edictum pertinere non tantum mancipiorum, uerum ceterarum quoque
rerum. cur autem de locationibus nihil edicatur, mirum uidebatur: haec tamen ratio red-
ditur uel quia numquam istorum de hac re fuerat iurisdicti<o> uel quia non similiter loca-
tiones ut uenditiones fiunt. 5
  Pomponius libro septimo decimo epistularum. Labeo scribit, si uno pretio 64.pr.1
plures seruos emisti et de uno agere uelis, interaestimationem seruorum proinde fieri de-
bere, atque ut fieret in aestimationem bonitatis agri, cum ob euictam partem fundi agatur.
Idem ait, si uno pretio plures seruos uendidisti sanosque esse promisisti et pars dumtaxat 1.1
eorum minus sana sit, de omnibus 'aduersus dictum promissum' recte a<gi>. Ibidem ait er- 2.1
rare et fugere iumentum posse, nec tamen erronem aut fugitiuum esse agi posse.
  Uenuleius libro quinto actionum. Animi potius quam corporis uitium est, ueluti si 65.pr.1
ludos adsidue uelit spectare aut tabulas pictas studiose intueatur, siue etiam mendax aut
similibus uitiis teneatur. Quotiens morbus sonticus nominatur, eum significari Cassius ait, 1.1
qui noceat: nocere autem intellegi, qui perpetuus est, non qui
tempore finiatur: sed morbum sonticum eum uideri, qui inciderit in hominem postquam is
natus sit: sontes enim nocentes dici. Seruus tam ueterator quam nouicius dici 2.1
potest. sed ueteratorem non spatio seruiendi, sed genere et causa aestimandum Caelius
ait: nam quicumque ex uenalicio nouiciorum emptus alicui ministerio praepositus sit, sta-
tim eum ueteratorum numero esse: nouicium autem non tirocinio animi, sed condicione
seruitutis intellegi. nec ad rem pertinere, Latine sciat nec ne: nam ob id ueteratorem 5
esse, si liberalibus studiis eruditus sit.