DE AGNOSCENDIS ET ALENDIS LIBERIS UEL PARENTIBUS
UEL PATRONIS UEL LIBERTIS
  Ulpianus libro trigesimo quarto ad edictum. Senatus consultum, quod factum 25.3.1.pr.1
est de liberis agnoscendis, duas species complectitur, unam eorum qui agnoscunt, aliam
e<a>rum quae falsum partum subiciunt. Permittit igitur mulieri parentiue in cuius potestate 1.1
est uel ei cui mandatum ab eis est, si <se> putet praegnatem, denuntiare intra dies triginta
post diuortium connumerandos ipsi marito uel parenti in cuius potestate est, aut domum
denuntiare, si nullius eorum c<o>piam habeat. Domum accipere debemus hospitium, si in 2.1
ciuitate maneat: quod si non sit, sed in uilla uel in municipio, illic ubi larem matrimonio
collocarent: Denuntiare autem hoc tantum esse mulierem ex eo praegnantem. non ergo 3.1
hoc denuntiat, ut mittat custodes maritus: sufficit enim mulieri hoc notum facere, quod
sit praegnas. mariti est iam aut mittere custodes aut ei denuntiare, quod non sit ex se
praegnas: hoc autem uel ipsi marito uel alii nomine eius facere permittitur. Poena autem 4.1
mariti ea est, ut, nisi aut custodes praemiserit aut contra denuntiauerit non esse ex se
praegnatem, cogatur maritus partum agnoscere: et, si non agnouerit, extra ordinem coer-
cetur. debebit igitur respondere non esse ex se praegnatem aut nomine eius responderi:
quod si factum fuerit, non alias necesse habebit agnoscere, nisi uere filius fuerit. Illud 5.1
notandum est, quod denuntiatio a marito non incipit, sed a muliere: Sed si maritus ultro 6.1
custodes offerat et ea non admittat, uel si non denuntiauerit mulier, aut si denuntiauerit
quidem, custodes autem arbitrio iudicis non admiserit, liberum est marito parentiue eius
partum non agnoscere. Si mulier esse se praegnatem intra triginta dies non denun- 7.1
tiauerit, postea denuntians causa cognita audiri debebit. Quin immo et si in totum omiserit 8.1
denuntiationem, Iulianus ait nihil hoc nocere ei quod editur. Dies autem triginta 9.1
continuos accipere debemus ex die diuortii, non utiles. Eleganter autem apud Iulianum 10.1
libro nono decimo digestorum quaeritur, si intra dies triginta mulier marito non denuntia-
uerit et intra triginta partum ediderit, an senatus consulto loc<u>s sit. et ait Plancianum
senatus consultum cessare, quia de eo partu non uidetur sentire, qui intra diem trigesimum
nascatur: quippe dies triginta ad denuntiandum praestituit senatus. Sed hanc rem non 5
facere praeiudicium partui arbitror. Quemadmodum per contrarium si maritus uxore de- 11.1
nuntiante custodes miserit, nullum praeiudicium sibi facit. licebit igitur ei partum editum
ex se negare nec ei nocebit, quod uentrem custodierit: et ita Marcellus libro septimo di-
gestorum scripsit: ait enim, siue quis neget uxorem siue ex se praegnatem, sine praeiudicio
recte mittet custodes, maxime si missurus id ipsum protestetur. Iulianus libro nono decimo 12.1
digestorum scripsit: quod senatus consulto comprehensum est, si mulier uiro denuntiauerit
se ex eo concepisse et is cui denuntiatum erit custodes ad uentrem custodiendum inspi-
ciendumque non misserit neque contestato dixerit eam ex se praegnatem non esse, ut ei
id quod editum sit agnoscere sit necesse, non eo pertinet, ut, si quis agnoscere se filium 5
diceret, suum heredem haberet, quamuis ex alio conceptus sit: quandoque enim, inquit,
coepit causa agi, grande praeiudicium adfert pro filio confessio patris. Idem per contra- 13.1
rium quoque ait, si mulier diuortio facto non fecerit ea, quae senatus consulto praecipiuntur,
ut liceat patri non agnoscere, non eo pertinere, ut filius natus suum se dicere non possit,
sed ad id tantum, ut ita pater alere eum cogatur, si constiterit eum filium esse. Idem 14.1
Iulianus scribit, si uxore denuntiante se praegnatem maritus non negauerit, non utique suum
illi partum effici, cogendum tamen alere: ceterum <esse> satis iniuriosum ait, si quis longo
tempore afuerit et reuersu<s> uxorem praegnatem inuenerit et idcirco reiecerit, si quid ex
his, quae senatus consulto continentur, omiserit, suum heredem ei nasci. Ex his apparet, 15.1
siue uxor omisserit, quae eam ex senatus consulto obseruare oportuit, nihil praeiudicare
filio, si filius est, non tantum in iure sui, uerum ne in alimentis quidem secundum diui Pii
rescriptum: siue maritus neglexerit facere, quae ex senatus consulto debet, natum cogitur
omnimodo alere, ceterum recusare poterit filium. Plane si denuntiante muliere negauerit 16.1
ex se esse praegnatem, tametsi custodes non misserit, non euitabit, quo minus quaeratur,
an ex eo mulier praegnas sit. quae causa si fuerit acta apud iudicem et pronuntiauerit,
cum de hoc agetur quod ex eo praegnas fuerit nec ne, in ea causa esse, ut agnosci de-
beat: siue filius non fuit siue fuit, esse suum 5
  Iulianus libro nono decimo digestorum. in omnibus causis (quare et fratri- 2.pr.1
bus consanguineus erit):
  Ulpianus libro trigesimo quarto ad edictum. siue contra pronuntiauerit, non fore suum, 3.pr.1
quamuis suus fuerit: placet enim eius rei iudicem ius facere. et ita Marcellus libro septimo
digestorum probat, eoque iure utimur. Quia Plancianum senatus consultum ad 1.1
eos partus pertinet qui post diuortium eduntur, aliud senatus consultum temporibus diui
Hadriani factum est, ut, etiams<i> constante matrimonio partus sit editus, de agnoscendo eo
agatur. Quid ergo, si quis post mortem patris nascatur auo superstite, in cuius potestate 2.1
recasurus est, ut si ex filio eius susceptus probetur? uidendum quid dici debeat. et certe
probandum est cum auo praeiudicium de partu agnoscendo similiter agendum. Quid si 3.1
hoc ipsum in quaestionem ueniat, utrum in matrimonio an postea editus sit? dicendum
est et super hoc ex senatus consultis agendum. Et quid sit, si an uxor fuerit disceptetur? 4.1
et Iulianus Sexto Caecilio Africano respondit locum esse praeiudicio. Illud tenendum haec 5.1
senatus consulta post mortem parentis cessare, si is supersit, in cuius potestate recasuri
non sunt. quid ergo est? in petitione hereditatis, quam filius intendit, quaeretur, utrum
ex eo natus sit cuius hereditatem petit an non. adeo hoc uerum est, ut Iulianus libro
nono decimo digestorum scribat, si uiuo patre redditum sit praeiudicium et antequam sen- 5
tentia feratur, pater decesserit, transeundum ad Carbonianum edictum. Item haec se- 6.1
natus consulta pertinent ad eos, qui sui heredes adgnascantur: ceterum si forte non sint
in potestatem recasuri, uerius est senatus consulta cessare.
  Paulus libro secundo sententiarum. Necare uidetur non tantum is qui par- 4.pr.1
tum p<rae>focat, sed et is qui abicit et qui alimonia denegat et is qui publicis locis miseri-
cordiae causa exponit, quam ipse non habet.
  Ulpianus libro secundo de officio consulis. Si quis a liberis ali desideret uel 5.pr.1
si liberi, ut a parente exhibeantur, iudex de ea re cognoscet. Sed utrum eos tantum liberos 1.1
qui sunt in potestate cogatur quis exhibere, an uero etiam emancipatos uel ex alia causa
sui iuris constitutos, uidendum est. et magis puto, etiamsi non sunt liberi in potestate,
alendos a parentibus et uice mutua alere parentes debere. Utrum autem tantum patrem 2.1
auumue paternum proauumue paterni aui patrem ceterosque uirilis sexus parentes alere
cogamur, an uero etiam matrem ceterosque parentes et per illum sexum contingentes co-
gamur alere, uidendum. et magis est, ut utrubique se iudex interponat, quorundam neces-
sitatibus facilius succursurus, quorundam aegritudini: et cum ex aequitate haec res descen- 5
dat caritateque sanguinis, singulorum desideria perpendere iudicem oportet. Idem in liberis 3.1
quoque exhibendis a parentibus dicendum est. Ergo et matre<m> cogemus praesertim uolgo 4.1
quaesitos liberos alere nec non ipsos eam. Item diuus Pius significat, quasi auus quoque 5.1
maternus alere compellatur. Idem rescripsit, ut filiam suam pater exhibeat, si constiterit 6.1
apud iudicium iuste eam procreatam. Sed si filius possit se exhibere, aestimare iudices 7.1
debent, ne non debeant ei alimenta decernere. denique idem Pius ita rescripsit: 'Aditi a
te competentes iudices ali te a patre tuo iubebunt pro modo facultatium <e>ius, si modo,
cum opificem te esse dicas, in ea ualetudine es, ut operis sufficere non possis'. Si 8.1
uel parens neget filium idcircoque alere se non debere contendat, uel filius neget parentem,
summatim iudices oportet super ea re cognoscere. si constiterit filium uel parentem esse,
tunc ali iubebunt: ceterum si non constiterit, nec decernent alimenta. Meminisse 9.1
autem oportet, etsi pronuntiauerint ali op<o>rtere, attamen eam rem praeiudicium non facere
ueritati: nec enim hoc pronuntiatur filium esse, sed ali debere: et ita diuus Marcus re-
scripsit. Si quis ex his alere detrectet, pro modo facultatium alimenta consti- 10.1
tuentur: quod si non praestentur, pignoribus captis et distractis cogetur sententiae satis-
facere. Idem iudex aestimare debet, num habeat aliquid parens uel an pater quod 11.1
merito filios suos nolit alere: Trebatio denique Marino rescriptum est merito patrem eum
nolle alere, quod eum detulerat. Non tantum alimenta, uerum etiam cetera 12.1
quoque onera liberorum patrem ab iudice cogi praebere rescriptis continetur. Si impubes 13.1
sit filius emancipatus, patrem inopem alere cogetur: iniquissimum enim quis merito dixerit
patrem egere, cum filius sit in facultatibus. Si mater alimenta, quae fecit in filium, a 14.1
patre repetat, cum modo eam audiendam. ita diuus Marcus rescripsit Antoniae Montanae
in haec uerba: 'Sed et quantum tibi alimentorum nomine, quibus necessario filiam tuam
exhibuisti, a patre eius praestari oporteat, iudices aestimabunt, nec impetrare debes ea,
quae exigente materno affectu in filiam tuam erogatura esse<s>, etiamsi a patre suo educ<a>- 5
retur'. A milite quoque filio, qui in facultatibus sit, exhibendos parentes esse pietatis 15.1
exi<gi>t ratio. Parens quamuis ali a filio ratione naturali debeat, tamen aes alie- 16.1
num eius non esse cogendum exsoluere filium rescriptum est. Item rescriptum est heredes 17.1
filii ad ea praestanda, quae uiuus filius ex officio pietatis suae dabit, inuitos cogi non
oportere, nisi in summam egestatem pater deductus est. Solent iudices cognoscere et inter 18.1
patronos et libertos, si alendis his agatur: itaque si negent se esse libertos, cognoscere
eos oportebit: quod si libertos constiterit, tunc demum decernere, ut alant: nec tamen ali-
mentorum decretum tollet liberto facultatem, quo minus praeiudicio certare possit, si liber-
tum se neget. Alimenta autem pro modo facultatium er<u>nt praebenda, egentibus scilicet 19.1
patronis: ceterum si sit unde se exhibeant, cessabunt partes iudicis. Utrum autem tantum 20.1
patroni alendi sint an etiam patronorum liberi, tractari potest. et puto causa cognita
iudices et liberos quoque patronorum alendos decernere, non quidem tam facile ut patronos,
sed nonnumquam et ipsos: nam et obsequium non solum patronis, uerum etiam liberis
eorum debere praestari. 5
Sed et libertus maternus alere cogitur. 21.1
Si quis a liberti liberto 22.1
ali se desideret uel ab eo, quem ex causa fideicommissi manumisit quemque suis nummis
redemit, non debet audiri, ut et Marcellus scribit, exaequatque eum, qui mercedes exigendo
ius libertorum amisit. Sed et patroni filium, qui capitis accusauit libertum paternum, 23.1
negat exhibendum.
Sed et liberta cogitur patronum alere. 24.1
De alimentis patroni arbiter 25.1
solet dari arbitraturus, quantum sit in facultatibus, ut perinde possint alimenta moderari,
quae tamdiu praestabuntur, quamdiu liberto supersit, patrono des<i>t. Patrem et matrem 26.1
patroni, cum patronus et filii eius minime supersint, alere egentes, ipsi si idonei faculta-
tibus sunt, coguntur.
  Modestinus libro singulari de manumissionibus. Alimenta liberto petente 6.pr.1
non praestando patronus amissione libertatis causa impositorum et hereditatis liberti pu-
nietur: non autem necesse habebit praestare, etiamsi potest. Imperatoris Commodi con- 1.1
stitutio talis profertur: 'Cum probatum sit contumeliis patronos a libertis esse uiolatos uel
illata manu atroci esse pulsatos aut etiam paupertate uel corporis ualetudine laborantes
relictos, primum eos in potestate patronorum redigi et ministerium dominis praebere cogi:
sin autem nec hoc modo admoneantur, uel a praeside emptori addicentur et pretium pa- 5
tronis tribuetur'.
  Idem libro quinto responsorum. Si neget qui maritus fuisse dicitur matri- 7.pr.1
monium esse contractum eo, quod eam quae se uxorem fuisse dicit ancillam esse probare
paratus sit, alimenta quidem liberis praestare interim compellendum, sin autem constiterit
eam seruam fuisse, nihil ei, qui pascendos curauit, ex hoc praeiudicium generare respondi.
  Marcellus libro primo ad legem Iuliam et Papiam. Non quemadmodum 8.pr.1
masculorum liberorum nostrorum liberi ad onus nostrum pertinent, ita et in feminis est:
nam manifestum est id quod filia parit non auo, sed patri suo esse oneri, nisi pater aut
non sit superstes aut egens est.
  Paulus libro singulari de iure patronatus. In bonis superstitum libertorum 9.pr.1
nullum omnino ius patroni liberiue patronorum habent, nisi si tam esse infirmos tamque
pauperes praesidibus probauerint, ut merito menstruis alimentis a libertis suis adiuuari
debeant. idque ius ita plurimis principum constitutionibus manifestatur.