DE IN IUS UOCANDO
  Paulus libro quarto ad edictum. In ius uocare est iuris experiundi causa uocare. 2.4.1.pr.1
  Ulpianus libro quinto ad edictum. In ius uocari non oportet neque consulem 2.1.1
neque praefectum neque praetorem neque proconsulem neque ceteros magistratus, qui
imperium habent, qui et coercere aliquem possunt et iubere in carcerem duci: nec ponti-
ficem dum sacra facit: nec eos qui propter loci religionem inde se mouere non possunt:
sed nec eum qui equo publico in causa publica transuehatur. praeterea in ius uocari non 5
debet qui uxorem ducat aut eam quae nubat: nec iudicem dum de re cognoscat: nec eum
dum quis apud praetorem causam agit: neque funus ducentem familiare iustaue mortuo
facientem:
  Callistratus libro primo cognitionum. uel qui <ca>dauer prosequuntur, quod 3.1.1
etiam uidetur ex rescripto diuorum fratrum comprobatum esse:
  Ulpianus libro quinto ad edictum. quique litigandi causa necesse habet in iure 4.1.1
uel certo loco sisti: nec furiosos uel infantes. Praetor ait: 'parentem, patronum patronam,
liberos parentes patroni patronae in ius sine permissu meo ne quis uocet'. Parentem hic 2.1
utriusque sexus accipe: sed an in infinitum, quaeritur. quidam parentem usque ad tritauum
appellari aiunt, superiores maiores dici: hoc ueteres existimasse Pomponius refert: sed
Gaius Cassius omnes in infinitum parentes dicit, quod et honestius est et merito optinuit.
Parentes etiam eos accipi Labeo existimat, qui in seruitute susceperunt: nec tamen, ut 3.1
Seuerus dicebat, ad solos iustos liberos: sed et si uolgo quaesitus sit filius, matrem in ius
non uocabit,
  Paulus libro quarto ad edictum. quia semper certa est, etiam si uolgo con- 5.pr.1
ceperit: pater uero is e<s>t, quem nuptiae demonstrant.
  Idem libro primo sententiarum. Parentes naturales in ius uocare nemo potest: 6.pr.1
una est enim omnibus parentibus seruanda reuerentia.
  Idem libro quarto ad edictum. Patris adoptiui parentes impune uocabit, quoniam 7.pr.1
hi eius parentes non sunt, cum his tantum cognatus fiat quibus et adgnatus.
  Ulpianus libro quinto ad edictum. Adoptiuum patrem, quamdiu in potestate 8.pr.1
est, in ius uocare non potest iure magis potestatis quam praecepto praetoris, nisi sit filius
qui castrense habuit peculium: tunc enim causa cognita permittetur. sed naturalem pa-
rentem ne quidem dum est in adoptiua familia in ius uocari. 'Patronum', 1.1
inquit, 'patronam'. patroni hic accipiendi sunt, qui ex seruitute manumiserunt: uel si collu-
sionem detexit: uel si qui praeiudicio pronuntietur esse libertus, cum alioquin non fuerit,
aut si iuraui eum libertum meum esse: quemadmodum per contrarium pro patrono non
habebor, si contra me iudicatum est aut si me deferente iurauerit se libertum non 5
esse. Sed si ad iusiurandum adegi, ne uxorem ducat, ne nubat, impune in ius uocabor. 2.1
et Celsus quidem ait in tali liberto ius ad filium meum me uiuo non transire: sed Iulianus
contra scribit. plerique Iuliani sententiam probant. secundum quod eueniet, ut patronus
quidem in ius uocetur, filius quasi innocens non uocetur.
  Paulus libro quarto ad edictum. Is quoque, qui ex causa fideicommissi manu- 9.pr.1
mittit, non debet <in> ius uocari, quamuis ut manumittat, in ius uocetur.
  Ulpianus libro quinto ad edictum. Sed si hac lege emi ut manumittam, et 10.pr.1
ex constitutione diui Marci uenit ad libertatem: cum si<m> patronus, in ius uocari non potero.
sed si suis nummis emi et fidem fregi, pro patrono non habebor. Prostituta contra legem 1.1
uenditionis uenditorem habebit patronum, si hac lege uenierat, ut, si prostituta esset,
fieret libera. at si uenditor, qui manus iniectionem excepit, ipse prostituit, quoniam et haec
peruenit ad libertatem, sub illo quidem, qui uendidit, libertatem consequitur, sed honorem
haberi ei aequum non est, ut et Marcellus libro sexto digestorum existimat. Patronum 2.1
autem accipimus etiam si capite minutus sit: uel si libertus capite minutus, dum adrogetur
per obreptionem. cum enim hoc ipso, quo adrogatur, celat condicionem, non id actum ui-
detur ut fieret ingenuus. Sed si ius anulorum accepit, puto eum reuerentiam patrono 3.1
exhibere debere, quamuis omnia ingenuitatis munia habet. aliud si natalibus sit restitutus:
nam princeps ingenuum facit. Qui manumittitur a corpore aliquo uel collegio uel 4.1
ciuitate, singulos in ius uocabit: nam non est illorum libertus. sed rei publicae honorem
habere debet et si aduersus rem publicam uel uniuersitatem uelit experiri, ueniam edicti
petere debet, quamuis actorem eorum constitutum in ius sit uocaturus. Liberos parentesque 5.1
patroni patronaeque utriusque sexu saccipere debemus. Sed si per poenam deportationis ad 6.1
pereg<ri>nitatem redactus sit patronus, putat Pomponius <eum> amississe honorem. sed si fuerit
restitutus, erit ei etiam huius edicti commodum saluum. Parentes patroni etiam adoptiui 7.1
excipiuntur: sed tamdiu quamdiu adoptio durat. Si filius meus in adoptionem datus sit, 8.1
uocari a liberto meo in ius non poterit: sed nec nepos in adoptiua familia susceptus. sed
si filius meus emancipatus adoptauerit filium, hic nepos in ius uocari poterit: nam mihi
alienus est. Liberos autem secundum Cassium, ut in parentibus, et ultra trinepotem acci- 9.1
pimus. Si liberta ex patrono fuerit enixa, mutuo se ipsa et filius eius in ius non uocabunt. 10.1
Sin autem liberi patroni capitis accusauerunt libertum paternum uel in seruitutem petierunt, 11.1
nullus eis honor debetur. Praetor ait: 'in ius nisi permissu meo ne quis uocet'. permis- 12.1
surus enim est, si famosa actio non sit uel pudorem non suggilat, qua patronus conuenitur
uel parentes. et totum hoc causa cognita debet facere: nam interdum etiam ex causa fa-
mosa, ut Pedius putat, permittere debet patronum in ius uocari a liberto: si eum grauis-
sima iniuria adfecit, flagellis forte cecidit. Semper autem hunc honorem patrono habendum, 13.1
etsi quasi tutor uel curator uel defensor uel actor interueniat patronus. sed si patroni tutor
uel curator interueniat, impune posse eos in ius uocari Pomponius scribit et uerius est.
  Paulus libro quarto ad edictum. Quamuis non adiciat praetor causa cognita 11.pr.1
se poenale iudicium daturum, tamen Labeo ait moderandam iurisdictionem: ueluti si pae-
niteat libertum et actionem remittat: uel si patronus uocatus non uenerit: aut si non in-
uitus uocatus sit, licet edicti uerba non patiantur.
  Ulpianus libro quinquagensimo septimo ad edictum. Si libertus in ius uoca- 12.pr.1
uerit contra praetoris edictum filium patroni sui, quem ipse patronus in potestate habet:
probandum est absente patre subueniendum esse filio qui in potestate est et ei poenalem
in factum actionem, id est quinquaginta aureorum, aduersus libertum competere.
  Modestinus libro decimo pandectarum. Generaliter eas personas, quibus re- 13.pr.1
uerentia praestanda est, sine iussu praetoris in ius uocare non possumus.
  Papinianus libro primo responsorum. Libertus a patrono reus constitutus, 14.pr.1
qui se defendere paratus pro tribunali praesidem prouinciae frequenter interpellat, patro-
num accusatorem in ius non uidetur uocare.
  Paulus libro primo quaestionum. Libertus aduersus patronum dedit libellum 15.pr.1
non dissimulato se libertum esse eius: an si ad desiderium eius rescribatur, etiam edicti
poena remissa esse uidetur? respondi non puto ad hunc casum edictum praetoris pertinere.
neque enim qui libellum principi uel praesidi dat, in ius uocare patronum uidetur.
  Idem libro secundo responsorum. Quaesitum est, an tutor pupilli nomine pa- 16.pr.1
tronam suam sine permissu praetoris uocare possit. respondi eum, de quo quaeritur, pupilli
nomine etiam in ius uocare patronam suam potuisse sine permissu praetoris.
  Idem libro primo sententiarum. Eum, pro quo quis apud officium cauit, ex- 17.pr.1
hibere cogitur. item eum qui apud acta exhibiturum se esse quem promisit, etsi officio
non caueat, ad exhibendum tamen cogitur.
  Gaius libro primo ad legem duodecim tabularum. Plerique putauerunt nullum 18.pr.1
de domo sua in ius uocari licere, quia domus tutissimum cuique refugium atque recepta-
culum sit, eumque qui inde in ius uocaret, uim inferre uideri.
  Paulus libro primo ad edictum. Satisque poenae subire eum, si non defen- 19.pr.1
datur et latitet, certum est, quod mittitur aduersarius in possessionem bonorum eius. sed
si aditum ad se praestet aut ex publico conspiciatur, recte in ius uocari eum Iulianus ait.
  Gaius libro primo ad legem duodecim tabularum. Sed etiam ab <ianua> et ba- 20.pr.1
lineo et theatro nemo dubitat in ius uocari licere.
  Paulus libro primo ad edictum. Sed etsi is qui domi est inter- 21.pr.1
dum uocari in ius potest, tamen de domo sua nemo extrahi debet.
  Gaius libro primo ad legem duodecim tabularum. Neque impuberes puellas, 22.pr.1
quae alieno iur<i> subiectae essent, in ius uocare permissum est. Qui in ius uocatus est, 1.1
duobus casibus dimittendus est: si quis eius personam defendet, et si, dum in ius uenitur,
de re transactum fuerit.
  Marcianus libro tertio institutionum. Communis libertus licet plurium sit, 23.pr.1
debet a praetore petere, ut ei liceat uel quendam ex patronis in ius uocare, ne in poenam
incidat ex edicto praetoris.
  Ulpianus libro quinto ad edictum. In eum, qui aduersus ea fecerit, 24.pr.1
quinquaginta aureorum iudicium datur: quod nec heredi nec in heredem nec ultra annum datur.
  Modestinus libro primo de poenis. Si sine uenia edicti impetrata libertus 25.pr.1
patronum in ius uocauerit, ex querella patroni uel supradictam poenam, id est quinquaginta
aureos dat uel a praefecto urbi quasi inofficiosus <casti>gatur, si inopia dinoscitur laborare.