DE LIBERALI CAUSA
  Ulpianus libro quinquagensimo quarto ad edictum. Si quando is, qui in 40.12.1.pr.1
possessione seruitutis constitutus est, litigare de condicione sua non patitur, quod forte sibi
suoque generi uellet aliquam iniuriam inferr<e>, in hoc casu aequum est quibusdam personis
dari licentiam pro eo litigare: ut puta parenti, qui dicat filium in sua potestate esse: nam
etiamsi nolit filius, pro eo litigabit. sed et si in potestate non sit, parenti dabitur hoc ius, 5
quia semper parentis interest filium seruitutem non subire. Uersa etiam uice dicemus liberis 1.1
parentium etiam inuitorum eandem facultatem dari: neque enim modica filii ignominia est,
si parentem seruum habeat. Idcirco uisum est cognatis etiam hoc dari debere, 2.1
  Gaius ad edictum praetoris urbani titulo de liberali causa. quoniam seruitus 2.pr.1
eorum ad dolorem nostrum iniuriamque nostram porrigitur.
  Ulpianus libro quinquagensimo quarto ad edictum. Amplius puto naturalibus 3.pr.1
quoque hoc idem praestandum, ut parens filium in seruitute quaesitum et manumissum
possit in libertatem uindicare. Militi etiam pro necessariis sibi personis de libertate liti- 1.1
gare permittitur. Cum uero talis nemo alius est, qui pro eo litiget, tunc necessarium est 2.1
dari facultatem etiam matri uel filiabus uel sororibus eius ceterisque mulieribus quae de
cognatione sunt uel etiam uxori adire praetorem et hoc indicare, ut causa cognita et in-
uito ei succurratur. Sed et si libertum meum uel libertam dicam, idem erit dicendum. 3.1
  Gaius ad edictum praetoris urbani titulo de liberali causa. Sed tunc patrono 4.pr.1
conceditur pro libertate liberti litigare, si eo ignorante libertus uenire se passus est.
  Ulpianus <libro> quinquagensimo quarto ad edictum. Interest enim nostra 5.pr.1
libertos libertasque habere. Quod si plures ex memoratis personis existant, qui uelint pro 1.1
his litigare, praetoris partes interponendae sunt, ut eligat, quem potissimum in hoc esse
existimat. quod et in pluribus patronis <o>bseruari debet.
  Gaius ad edictum praetoris urbani. Benignius autem hoc persequendum est, 6.pr.1
ut, si furiosus et infans est qui in seruitutem trahitur, non solum necessariis personis, sed
etiam extraneis hoc permittatur.
  Ulpianus libro quinquagensimo quarto ad edictum. Liberis etiam hominibus, maxime 7.pr.1
si maiores uiginti annis uenum se dari passi sunt uel in seruitutem quaqua ratione de-
duci, nihil obest, quo minus possint in libertatem proclamare, nisi forte se uenum dari
passi sunt, ut participauerint pretium. Si quis minor uiginti annis ad p<a>rtiendum pretium 1.1
uenum se dari passus est, nihil ei hoc post uiginti annos nocebit. sed si ante quidem se
uenum dedit, post uicensimum autem annum pretium partitus est, poterit ei libertas dene-
gari. Si quis sciens liberum emerit, non denegatur uendito in libertatem pro- 2.1
clamatio aduersus eum qui eum comparauit, cuiusque sit aetatis qui emptus est, idcirco
quia non est uenia dignus qui emit, etiamsi scientem prudentemque se liberum emerit.
sed enim si postea alius eum emerit ab hoc, qui sciuit, ignorans, deneganda est ei libertas.
Si duo simul emerint partes, alter sciens, alter ignorans, uidendum erit, numquid is qui 3.1
scit non debeat nocere ignoranti: quod quidem magis est. sed enim illa erit quaestio,
partem solam habebit is qui ignorauit an totum? et quid dicemus de alia parte? an ad
eum qui scit pertineat? sed ille indignus est quid habere, quia sciens emerit. rursum qui
ignorauit, non potest maiorem partem dominii habere quam emit: euenit igitur, ut ei prosit 5
qui eum comparauit sciens, quod alius ignorauit. Sunt et aliae causae, ex quibus in liber- 4.1
tatem proclamatio denegatur, ueluti si quis ex eo testamento liber esse dicatur, quod testa-
mentum aperiri praetor uetat, quia testator a familia necatus esse dicatur: cum enim in
eo sit iste, ut supplicio forte sit adficiendus, non debet liberale iudicium ei concedi. sed
et si data fuerit, quia dubitatur, utrum nocens sit an innocens, differtur liberale iudicium, 5
donec constet de morte eius, qui necatus est: apparebit enim, utrum supplicio
adficiendus sit an non. Si quis ex seruitute in libertatem proclamat, petitoris partes sustinet: 5.1
si uero ex libertate in seruitutem petatur, is partes actoris sustinet qui seruum suum dicit.
igitur cum de hoc incertum est, ut possit iudicium ordinem accipere, hoc ante apud eum,
qui de libertate cogniturus est, disceptatur, utrum ex libertate in seruitutem aut contra
agatur. et si forte apparuerit eum, qui de libertate sua litigat, in libertate sine dolo malo 5
fuisse, is qui se dominum dicit actoris partes sustinebit et necesse habebit seruum suum
probare: quod si pronuntiatum fuerit eo tempore, quo lis praeparabatur, in libertate eum
non fuisse aut dolo malo fuisse, ipse qui de sua libertate litigat debet se liberum probare.
  Idem libro quinquagensimo quinto ad edictum. Cognitio de liberali causa 8.pr.1
usufructuario datur, etiamsi dominus quoque uelit, hoc est qui se dominum dicit, mouere
status controuersiam. Si plures sibi dominium serui uindicant dicentes esse communem, 1.1
ad eundem iudicem mittendi erunt: et ita senatus censuit. ceterum si unusquisque suum
esse in solidum, non in partem dicat, cessat senatus consultum: neque enim timor est, ne
uarie iudicetur, cum unusquisque solidum dominium sibi uindicet. Sed et si alter usum 2.1
fructum totum, alter proprietatem serui uindicet, item si alter dominium, alter pigneratum
sibi dicat, idem iudex erit: et parui refert, ab eodem an ab alio ei pigneri datus sit.
  Gaius ad edictum praetoris urbani titulo de liberali causa. Si pariter ad- 9.pr.1
uersus eum, qui de libertate litigat, consistant fructuarius et proprietarius, fieri potest, ut
alteruter absit: quo casu an praesenti soli permissurus sit praetor aduersus eum agere,
dubitari potest, quia non debet alterius collusione aut inertia alteri ius corrumpi. sed
rectius dicitur etiam alterutri eorum permittendum agere, ut alterius ius incorruptum ma- 5
neat. quod si adhuc nondum finito iudicio superuenerit, ad eundem iudicem mittetur,
nisi si iustam causam adferat, quare ad eum mitti non debeat, forte si eum iudicem inimi-
cum sibi esse adfirmet. Idem dicemus et si duo pluresue domini esse dicantur et quidam 1.1
praesto sint, quidam aberint. Unde in utroque casu dispiciamus, an, si is qui prior egerit 2.1
uictus sit, prosit ei, quod posterior uicerit, uel contra, id est ut, cum omnino alteruter
uicerit, prosit etiam alteri, sicut prodest heredi liberti, quod in fraudem patroni serui manu-
missi sint. si cui placeat prodesse, consequens est, ut, cum idem petat, exception<i> rei
iudicatae obiciatur replicatio: si cui uero placeat non prodesse, is habebit sequentem du- 5
bitationem, utrum id, in quo quis uictus est, nullius erit an eius esse debeat, cum quo
actum sit, an potius eius qui uicerit? scilicet ut utilis actio detur ei qui uicerit, minime
autem praetor pati debeat, ut pro parte quis seruus sit.
  Ulpianus libro quinquagensimo quinto ad edictum. Quod autem diximus 10.pr.1
'in libertate fuisse' sic est accipiendum non ut se liberum doceat is, qui liberale iudicium
patitur, sed in possessione libertatis sine dolo malo fuisse. quid sit autem 'sine dolo malo
fuisse', uideamus. nam Iulianus ait omnes, qui se liberos putant, sine dolo malo in liber-
tate fuisse, si modo se pro liberis gerant, quamuis serui sint. Uarus autem scribit eum, 5
qui se liberum sciat, dum in fuga sit, non uideri sine dolo malo in libertate esse: sed
simul atque desierit quasi fugitiuus se celare et pro libero agere, tunc incipere sine dolo
malo in libertate esse: etenim ait eum, qui scit se liberum, deinde pro fugitiuo agit, hoc
ipso, quod in fuga sit, pro seruo agere,
  Gaius ad edictum praetoris urbani titulo de liberali causa. licet fugae tem- 11.pr.1
pore pro libero se gesserit: dicemus enim eum in eadem causa esse.
  Ulpianus libro quinquagensimo quinto ad edictum. Igitur sciendum est et 12.pr.1
liberum posse dolo malo in libertate esse et seruum posse sine dolo malo in libertate esse.
Infans subreptus bona fide in seruitute fuit, cum liber esset, deinde, cum de statu ignarus 1.1
esset, recessit et clam in libertate morari coepit: hic non sine dolo malo in libertate
moratur. Potest et seruus sine dolo malo in libertate morari, ut puta testamento accepit 2.1
libertatem, quod nullius momenti esse ignorat, uel uindicta ei imposita est ab eo, quem
dominum esse putauit, cum non esset, uel educatus est quasi liber, cum seruus esset. Et 3.1
generaliter dicendum est, quotiens quis iustis rationibus ductus uel non iustis, sine calli-
ditate tamen putauit se liberum et in libertate moratus est, dicendum est hunc in ea causa
esse, ut sine dolo malo in libertate fuerit atque ideo possessoris commodo fruatur. Pro- 4.1
batio autem ad id tempus referetur, cum sine dolo malo in libertate fuerit, quo primum
in ius aditum est. Si operae alicui debeantur, is quoque liberali iudicio experiri potest. 5.1
Si quod damnum mihi dederit, qui ad libertatem proclamat, illo tempore, quo bona fide 6.1
mihi seruiebat, ueluti si ego bona fide dominus noxali iudicio conuentus et condemnatus
litis aestimationem pro eo optuli: in id mihi condemnabitur.
  Gaius ad edictum praetoris urbani titulo de liberali causa. Illud certum est 13.pr.1
damnum hoc solum in hac in factum actione deduci, quod dolo, non etiam quod culpa
factum sit. ideoque licet absolutus hoc iudicio fuerit, adhuc tamen postea cum eo poterit
lege Aquilia agi, cum ea lege etiam culpa teneatur. Item certum est tam res nostras quam 1.1
res alienas, quae tamen periculo nostro sunt, in hanc actionem deduci, ueluti commodatas
et locatas: certe depositae apud nos res, quia nostro periculo non sunt, ad hanc actionem
non pertinent.
  Ulpianus libro quinquagensimo quinto ad edictum. Rectissime praetor cal- 14.pr.1
liditati eorum, qui, cum se liberos scirent, dolo malo passi sunt se pro seruis uenum dari,
occurrit. Dedit enim i<n> eos actionem, quae actio totiens locum habet, quotiens non est 1.1
in ea causa is qui se uenire passus est, ut ei ad libertatem proclamatio denegetur. Dolo 2.1
autem non eum fecisse accipimus, qui non ultro instruxit emptorem, sed qui decepit:
  Paulus libro quinquagensimo primo ad edictum. (id est siue uirilis sexus 15.pr.1
siue feminini sit, dummodo eius aetatis sit, ut dolum capiat):
  Ulpianus libro quinquagesimo qu<i>nto ad edictum. immo eum, qui finxit se 16.pr.1
seruum et sic ueniit decipiendi emptoris causa. Si tamen ui metuque compulsus fuit hic 1.1
qui distractus est, dicemus eum dolo carere. Tunc habet emptor hanc actionem, cum libe- 2.1
rum esse nesciret: nam si scit liberum et sic emit, ipse se circumuenit. Quare si filius 3.1
familias emit, si quidem ipse scit, pater ignorauit, non adquisiit patri actionem: hoc si
peculiari nomine egerit. ceterum si patre mandante, hic quaeritur, an filii scientia noceat:
et puto adhuc nocere, quemadmodum procuratoris nocet. plane si filius ignorauit, pater
scit, adhuc dico repellendum patrem, etiamsi peculiari nomine filius emit, si modo pater 5
praesens fuit potuitque filium emere prohibere.
  Paulus libro quinquagensimo primo ad edictum. In seruo et in eo, qui 17.pr.1
mandato nostro emit, tale est, ut, si certum hominem mandauero emi sciens liberum esse,
licet is, cui mandatum est, ignoret, idem sit: et non competet ei actio. contra autem, si
ego ignoraui, procurator scit, non est mihi deneganda.
  Ulpianus libro quinquagensimo quinto ad edictum. In tantum ergo tene- 18.pr.1
tur, quantum dedit uel in quantum obligatus est, scilicet in duplum. Sed utrum pretium 1.1
tantum an etiam id quod pretio accessit duplicetur, uideamus. et putem omne omnino,
quod propter emptionem uel dedit
  Paulus libro quinquagensimo primo ad edictum. uel permutauit 19.pr.1
uel compensauit eo nomine (nam et is dedisse intellegendus est)
  Ulpianus libro quinquagensimo quinto ad edictum. uel obligatus est, du- 20.pr.1
plari debere. Proinde si quid cuidam ob hanc actionem licito iure dedit, dicendum est 1.1
in hoc edictum cadere duplariue. Obligatum uel ipsi uenditori accipere debemus uel alii 2.1
obligatum: nam quod dedit, siue ipsi uenditori siue alii ex iussu eius siue ipse siue alius
dederit, aeque continebitur. Obligatum accipere debemus, si exceptione se tueri non potest: 3.1
ceterum si potest, dicendum non esse obligatum. Interdum euenit, ut is qui comparauit 4.1
habeat in quadruplum actionem: nam in ipsum quidem, qui sciens pro seruo ueniit, hinc
habet in duplum actionem et praeterea in uenditorem uel eum, qui duplam promisit, in
duplum actio est,
  Modestinus libro primo de poenis. utique eius duplum, quod propter em- 21.pr.1
ptionem uel dedit uel obligatus est. secundum quae id, quod alter eorum soluerit, nihil
ad exonerandum alterum pertinebit, quia placuit hanc actionem poenalem esse. et ideo
post annum non datur nec cum successoribus, cum sit poenalis, agetur. Actionem, quae ex 1.1
hoc edicto oritur, manumissione non extingui rectissime dicetur, quia uerum est auctorem
conueniri non posse, post quem ad eum, qui ad libertatem proclamauit, perueniebatur.
  Ulpianus libro quinquagensimo quinto ad edictum. Non solus autem emptor, 22.pr.1
sed et successores eius hac in factum actione agere poterunt. Emere sic accipiemus, 1.1
etiamsi per alium quis emerit, ut puta procuratorem. Sed et si plures emerint, omnes 2.1
habebunt hanc actionem, sic tamen, ut, si quidem pro partibus emerint, pro parte pretii
habeant actionem: enimuero si unusquisque in solidum, quisque in solidum habeat actio-
nem. nec alterius scientia alteri nocebit, uel ignorantia proderit. Si eum liberum esse 3.1
emptor nesciit, postea autem scire coepit, hoc ei non nocebit, quia tunc ignorauit. sed si
tunc sciit, postea dubitare coepit, nihilum proderit. Heredi et ceteris successoribus scientia 4.1
sua nihil nocet, ignorantia nihil prodest. Sed si per procuratorem scientem quis emerit, 5.1
ei nocet, sicuti tutoris quoque nocere Labeo putat. Haec actio post annum non datur, 6.1
cum sit honoraria: est autem et poenalis.
  Paulus libro quinquagensimo ad edictum. Si usum fructum tibi uendidero 23.pr.1
liberi hominis et cessero, seruum effici eum dicebat Quintus M<uci>us, sed dominium ita
demum fieri meum, si bona fide uendidissem, alioquin sine domino fore. In summa scien- 1.1
dum est, quae de uenditis seruis, quibus denegatur ad libertatem proclamatio, dicta sunt,
etiam ad donatos et in dotem datos referri posse, item ad eos, qui pignori se dari passi
sunt. Si mater et filius de libertate litigant, aut coniungenda sunt utrorumque iudicia aut 2.1
differenda est causa filii, donec de matre constet, sicut diuus quoque Hadrianus decreuit.
nam cum apud alium iudicem mater litigabat, apud alium autem filius, Augustus dixit ante
de matre constare oportere, sic dein de filio cognosci.
  Idem libro quinquagensimo primo ad edictum. Ordinata liberali causa liberi 24.pr.1
loco habetur is, qui de statu suo litigat, ita ut aduersus eum quoque, qui se dominum esse
dicit, actiones ei non denegentur, quascumque intendere uelit: quid enim si quae tales sint,
ut tempore aut morte intereant? quare non concedatur ei litem contestando in tutum eas
redigere? Quin etiam Seruius ait in actionibus annuis ex eo tempore annum cedere, ex 1.1
quo lis ordinata sit. Sed si cum aliis experiri uelit, non est quaerendum, an lis ordinata 2.1
sit, ne inueniatur ratio, quemadmodum subiecto aliquo, qui libertati controuersiam moueat,
interim actiones excludantur: aeque enim ex euentu iudicii liberalis aut utilis aut inanis
actio eius efficietur. Sed si quas actiones inferat dominus, quaeritur, an compellendus sit 3.1
suscipere iudicium. et plerique existimant, si in personam agat, suscipere ipsum ad litis
contestationem, sed sustinendum iudicium, donec de libertate iudicetur: nec uideri prae-
iudicium libertati fieri aut uoluntate domini in libertate eum morari: nam ordinato liberali
iudicio interim pro libero habetur, et sicut ipse agere, ita cum ipso quoque agi potest. 5
ceterum ex euentu aut utile iudicium erit aut nullum, si contra libertatem pronuntiatum
fuerit. Si is, qui in libertatem proclamat, furti aut damni iniuria ab aliquo arguatur, Mela 4.1
ait interim eum cauere debere iudicio se sisti, ne melioris condicionis sit qui dubiae liber-
tatis est, quam qui certae: sed sustinendum iudicium, ne praeiudicium libertati fiat. aeque
si cum possessore hominis furti agi coeperit, deinde is, cuius nomine agebatur, in liber-
tatem proclamauerit, sustinendum iudicium, ut, si liber iudicatus sit, in ipsum transferatur 5
iudicium: et, si damnatio facta sit, iudicati actionem potius in eum dandam.
  Gaius ad edictum praetoris urbani titulo de liberali causa. Si cui de liber- 25.pr.1
tate sua litiganti optio legata sit, quaecumque hereditate ei relicta dicuntur, eadem et de
optione tractari possunt. Interdum ex integro datur ad libertatem proclamatio, ueluti eius, 1.1
qui adfirmat ideo se primo iudicio uictum, quod statuta libertas nondum ei optigerat, quam
nunc dicit sibi optigisse. Licet uulgo dicatur post ordinatum liberale iudicium hominem, 2.1
cuius de statu controuersia est, liberi loco esse, tamen, si seruus sit, certum est nihilo
minus eum, quod ei tradatur uel stipuletur, perinde domino adquirere atque si non de
libertate eius quaerebatur. tantum de possessione uidebimus, cum ipsum post litem ordi-
natam desinat dominus possidere: sed magis est, ut adquirat, licet ab eo non possideatur. 5
et cum placuit per fugitiuum quoque nos possessionem adquirere posse, quid mirum etiam
per hunc, de quo quaeramus, adquiri?
  Idem libro uicensimo ad edictum prouinciale. Qui ex libertate in seruitutem 26.pr.1
petit, si iudicii de euictione seruandi causa contra libertatem agit, iniuriarum actione non
conuenitur.
  Ulpianus libro secundo de officio consulis. Diui fratres Proculo et Munatio 27.pr.1
rescripserunt: 'Cum Romulus, de cuius statu quaeritur, pupillaris aetatis sit, an exigente
Uaria Hedone matre et consentiente Uario Hermete tutore ad tempus pubertatis causa dif-
ferenda sit, uestrae grauitatis est ex fide personarum quod utile est pupillo, constituere'.
Si ea persona desit cognitioni, quae alicui status controuersiam faciebat, in eadem causa 1.1
est qui de libertate sua litigat, qua fuit, priusquam de libertate controuersiam patiatur:
sane hoc lucratur, quod is qui eam status controuersiam faciebat amittit suam causam.
nec ea res ingenuum facit eum qui non fuit: nec enim penuria aduersarii ingenuitatem
solet tribuere. recte atque ordine iudices puto facturos, si hanc formam fuerint consecuti, 5
ut, ubi deest is qui in seruitutem petit, electionem aduersario deferant, utrum malit cogni-
tionem circumduci an audita causa sententiam proferri. et si cognouerint, pronuntiare de-
bebunt seruum illius non uideri: neque haec res captionem ullam habet, cum non inge-
nuus pronuntietur, sed seruus non uideri. quod si ex seruitute in ingenuitatem se allegat,
melius fecerint, si cognitionem circumduxerint, ne sine aduersario pronuntient ingenuum 10
uideri, nisi magna causa suadeat et euidentes probationes suggerant secundum libertatem
pronuntiandum: ut etiam rescripto Hadriani continetur. Quod si is, qui pro sua libertate 2.1
litigat, desit, contradictor uero praesens sit, melius erit inaugeri causam eius sententiamque
proferri: si enim liquebit, contra libertatem dabit: euenire autem potest, ut etiam absens
uincat: nam potest sententia etiam secundum libertatem ferri.
  Pomponius libro duodecimo ad Quintum Mucium. Non uidetur domini uo- 28.pr.1
luntate seruus in libertate esse, quem dominus ignorasset suum esse: et est hoc uerum:
is enim demum uoluntate domini in libertate est, qui possessionem libertatis ex uoluntate
domini consequitur.
  Arrius Menander libro primo de re militari. Qui de libertate sua litigans 29.pr.1
necdum sententia data militiae se dedit, in pari causa ceteris seruis habendus est nec
exonerat eum, quod pro libero habeatur in quibusdam. et licet liber apparuerit, exaucto-
ratus, id est militia remotus castris reicietur, utique qui ex seruitute in libertatem petitus
sit uel qui non sine dolo malo in libertate moratus est: qui uero per calumniam petitus in 5
seruitutem est, in militia retinebitur. Qui ingenuus pronuntiatus est, si se militiae dedit, 1.1
intra quinquennium retractata sententia nouo domino reddendus est.
  Iulianus libro quinto ex Minicio. Duobus petentibus hominem in seruitutem 30.pr.1
pro parte dimidia separatim, si uno iudicio liber, altero seruus iudicatus est, commodissi-
mum est eo usque cogi iudices, donec consentiant: si id non continget, Sabinum refertur
existimasse duci seruum debere ab eo qui uicisset: cuius sententiae Cassius quoque est
et ego sum. et sane ridiculum est arbitrari eum pro parte dimidia duci, pro parte liber- 5
tatem eius tueri. commodius autem est fauore libertatis liberum quidem eum esse, com-
pelli autem pretii sui partem uiri boni arbitratu uictori suo praestare.
  Ulpianus libro primo responsorum. Filium ob hoc, quod patri heres extitit, 31.pr.1
prohiberi a patre suum seruum manumissum in seruitutem patere.
  Paulus libro sexto regularum. De bonis eorum, qui ex seruitute aut liber- 32.pr.1
tate in ingenuitatem uindicati sunt, senatus consultum factum est, quo cauetur de his
quidem, qui ex seruitute defensi essent, ut id dumtaxat ferrent, quod in domo cuiusque
intulissent: in eorum autem bonis, qui post manumissionem repetere originem suam uo-
luissent, hoc amplius, ut, quod post manumissionem quoque adquisissent non ex re manu- 5
missoris, secum ferant, cetera bona relinquerent illi, ex cuius familia exissent.
  Idem libro singulari de liberali causa. Qui sciens liberum emit, quamuis et 33.pr.1
ille se pateretur uenire, tamen non potest contradicere ei qui ad libertatem proclamat:
sed si alii eum ignoranti uendiderit, denegabitur ei proclamatio.
  Ulpianus libro singulari pandectarum. Imperator Antoninus constituit non 34.pr.1
alias ad libertatem proclamationem cuiquam permittendam, nisi prius administrationum
rationes reddiderit, quas cum in seruitute esset gessisset.
  Papinianus libro nono responsorum. Seruos ad templi custodiam, quod aedi- 35.pr.1
ficari Titia uoluit, destinatos neque manumissos heredis esse constitit.
  Idem libro duodecimo responsorum. Dominus qui optinuit, si uelit seruum 36.pr.1
suum abducere, litis aestimationem pro eo accipere non cogetur.
  Callistratus libro secundo quaestionum. Conuentio priuata neque seruum 37.pr.1
quemquam neque libertum alicuius facere potest.
  Paulus libro quinto decimo responsorum. Paulus respondit, si, ut propo- 38.pr.1
nitur, post perfectam sine ulla condicione emptionem postea emptor ex uoluntate sua lit-
teras emisit, quibus profiteretur se post certum tempus manumissurum eum quem emerat,
non uideri eas litteras ad constitutionem diui Marci pertinere. Idem respondit constitu- 1.1
tionem quidem diui Marci ad libertatem eorum mancipiorum pertinere, quae hac lege ue-
nierint, ut post tempus manumitterentur: sed eundem fauorem libertatis consequendae
causa etiam eam mereri, pro qua dominus pretium accepit, ut ancillam suam manumitteret,
cum idem etiam libertam habiturus sit. Quaesitum est, an emptor seruo recte libertatem 2.1
dederit nondum pretio soluto. Paulus respondit seruum, quem uenditor emptori tradidit,
si ei pro pretio satisfactum est, et nondum pretio soluto in bonis emptoris esse coepisse.
Gaius Seius Stichum seruum Lucio Titio uendidit ita, ut Titius Stichum post triennium 3.1
manumitteret, si continuo triennio seruisset: sed nondum exacto tempore trienni Stichus
fugit et post aliquantum temporis defuncto Titio reuertit: quaero, an obstet Sticho ad
<con>sequendam ex uenditione libertatem, quod ante triennium discesserit. Paulus respondit
secundum ea quae proponuntur expleto tempore, post quod Stichus manumitti debuit, 5
libertatem ei competisse.
  Idem libro quinto sententiarum. Cui necessitas probandi de ingenuitate sua 39.pr.1
non incumbit, ultro si ipse probare desideret, audiendus est. Qui de ingenuitate cognoscunt, 1.1
de calumnia eius, qui temere controuersiam mouit, ad modum exilii possunt ferre senten-
tiam. Tutores uel curatores pupillorum, quorum tutelam et res administrauerunt, postea 2.1
status quaestionem facere non possunt. Maritus uxori eidemque libertae status quaestionem 3.1
inferre non prohibetur.
  Hermogenianus libro quinto iuris epitomarum. Cum pacto partitionis pretii maior 40.pr.1
uiginti annis uenalem se praebuit, nec post manumissionem ad libertatem proclamare potest.
  Paulus libro singulari de articulis liberalis causae. Si in obscuro sit, in quo 41.pr.1
fuerit statu is, qui pro libertate sua litigat, prior audiendus est probare uolens se ipsum
in libertatis esse possessionem. Iudex autem, qui de libertate cognoscit, etiam de rebus 1.1
amotis damnoue facto cognoscere debet: fieri enim potest, ut fiducia libertatis et subripere
quaedam et corrumpere atque consumere ex bonis, quibus seruiebat, ausus sit.
  Labeo libro quarto posteriorum. Si seruus quem emeras ad libertatem pro- 42.pr.1
clamauit et ab iudice perperam pro eo iudicatum est et dominus eius serui post rem con-
tra te iudicatam te heredem fecit aut alio quo nomine is tuus esse coepisset, petere eum
tuum esse poteris nec tibi obstabit rei iudicatae pr<ae>scriptio. Iauolenus: haec uera sunt.
  Pomponius libro tertio senatus consultorum. De his, qui bona eorum 43.pr.1
quibus seruiebant intercepissent, deinde ad libertatem proclamabant, Hadrianus imperator
rescripsit, cuius rescripti uerba haec sunt: 'Sicut non est aequum fiducia libertatis, quae
ex fideicommissi causa praestanda est, intercipere hereditariam pecuniam, ita nec libertati
praestandae moram quaeri oportet. quam primum ergo arbitrum dare debeat, apud quem 5
constaret, quid seruari potest heredi, antequam ad seruum manumittendum compelleretur'.
  Uenuleius libro septimo actionum. Licet dubitatum antea fuit, utrum ser- 44.pr.1
uus dumtaxat an libertus iurando patrono obligaretur in his quae libertatis causa impo-
nuntur, tamen uerius est non aliter quam liberum obligari. ideo autem solet iusiurandum
a seruis exigere, ut hi religione adstricti, posteaquam suae potestatis esse coepissent,
iurandi necessitatem haberent, dummodo in continenti, cum manumissus est, aut iuret 5
aut promittat. Licet autem circa donum munus operas etiam uxorum personas inserere. 1.1
In eum, qui impubes iurauerit, scilicet qui et iurare potuerit, danda est utilis 2.1
actio operarum nomine, cum pubes tamen factus erit. potest tamen et impubes operas
dare, ueluti si nomenculator sit uel histrio.