SI INGENUUS ESSE DICETUR
|
|
Marcellus libro septimo digestorum. Si libertus alterius alio agente inge-
|
40.14.1.pr.1
|
nuus pronuntiatus esse dicetur, sine ulla exceptione temporis patronus eius cognitionem
|
|
solet exercere.
|
|
Saturninus libro primo de officio proconsulis. Qui se uenire passus esset maiorem,
|
2.pr.1
|
scilicet ut pretium ad ipsum perueniret, prohibendum de libertate contendere diuus Ha-
|
|
drianus constituit: sed interdum ita contendendum permisit, si pretium suum reddidisset.
|
|
Qui se ex libertinitate ingenuitati adserant, non ultra quinquennium, quam ma-
|
1.1
|
numissi fuissent, audientur. Qui post quinquennium repperisse instrumenta ingenuitatis
|
2.1
|
suae adseuerant, de ea re ipsos principes adire oportere cognituros.
|
|
Pomponius libro quinto senatus consultorum. Hoc sermone 'adgnitis natalibus'
|
3.pr.1
|
de nullis aliis intellegendum est senatum sensisse quam ingenuis. Uerbo autem 'relin-
|
1.1
|
querent' etiam hoc intellegendum est, ut quaecumque ex re eius, a quo manumissi erant,
|
|
adquisita habeant, restituant. sed id quemadmodum accipiendum sit, uidendum est,
|
|
utrumne quae ignorantibus dominis abstulissent, item quod ex his adquisitum, reddere de-
|
|
beant, an uero etiam concessa et donata a manumissoribus amplexi sint: quod magis est.
|
5
|
Papinianus libro uicensimo secundo quaestionum. Oratio, quae
|
4.pr.1
|
prohibet apud consules aut praesides prouinciarum post quinquennium a die manumissionis
|
|
in ingenuitate<m> proclamare, nullam causam aut personam excipit.
|
|
Idem libro decimo responsorum. Patronum post quinquennium sententiae
|
5.pr.1
|
pro ingenuitate dictae, quo ignorante res iudicata est, non esse praescriptione temporis
|
|
summouendum respondi.
|
|
Ulpianus libro trigensimo octauo ad edictum. Quotiens de hoc conte-
|
6.pr.1
|
ditur, an quis libertus sit, siue operae petantur siue obsequium desideretur siue etiam
|
|
famosa actio intendatur siue in ius uocetur qui se patronum dicit siue nulla causa inter-
|
|
ueniat, redditur praeiudicium. sed et quotiens quis libertinum quidem se confitetur, liber-
|
|
tum autem Gaii Seii se negat, idem praeiudicium datur. redditur autem alterutro deside-
|
5
|
rante: sed <a>ctoris partibus semper qui se patronum dicit fungitur probareque libertum
|
|
suum necesse habet aut, si non probet, uincitur.
|
|