DE INIURIIS ET FAMOSIS LIBELLIS
  Ulpianus libro quinquagensimo sexto ad edictum. Iniuria ex eo dicta est, 47.10.1.pr.1
quod non iure fiat: omne enim, quod non iure fit, iniuria fieri dicitur. hoc generaliter.
specialiter autem iniuria dicitur contumelia. interdum iniuriae appellatione damnum culpa
datum significatur, ut in lege Aquilia dicere solemus: interdum iniquitatem iniuriam di-
cimus, nam cum quis inique uel iniuste sententiam dixit, iniuriam ex eo dictam, quod 5
iure et iustitia caret, quasi non iuriam, contumeliam autem a contemnendo. Iniuriam 1.1
autem fieri Labeo ait aut re aut uerbis: re, quotiens manus inferuntur: uerbis autem, quo-
tiens non manus inferuntur, conu<i>cium fit: omnemque iniuriam aut in corpus inferri aut 2.1
ad dignitatem aut ad infamiam pertinere: in corpus fit, cum quis pulsatur: ad dignitatem,
cum comes matronae abducitur: ad infamiam, cum pudicitia adtemptatur. Item aut per 3.1
semet ipsum alicui fit iniuria aut per alias personas. per semet, cum directo ipsi cui
patri familias uel matri familias fit iniuria: per alias, cum per consequentias fit, cum fit
liberis meis uel seruis meis uel uxori nuruiue: spectat enim ad nos iniuria, quae in his
fit, qui uel potestati nostrae uel affectui subiecti sint. Et si forte cadaueri defuncti fit 4.1
iniuria, cui heredes bonorumue possessores exstitimus, iniuriarum nostro nomine habemus
actionem: spectat enim ad existimationem nostram, si qua ei fiat iniuria. idemque et si
fama eius, cui heredes exstitimus, lacessatur. Usque adeo autem iniuria, quae fit liberis 5.1
nostris, nostrum pudorem pertingit, ut etiamsi uolentem filium quis uendiderit, patri suo
quidem nomine competit iniuriarum actio, filii uero nomine non competit, quia nulla in-
iuria est, quae in uolentem fiat. Quotiens autem funeri testa<to>ris uel cadaueri fit iniuria, 6.1
si quidem post aditam hereditatem fiat, dicendum est heredi quodammodo factam (semper
enim heredis interest defuncti existimationem purgare): quotiens autem ante aditam here-
ditatem, magis hereditati, et sic heredi per hereditatem adquiri. denique Iulianus scribit,
si corpus testatoris ante aditam hereditatem detentum est, adquiri hereditati actiones du- 5
bium non esse. idemque putat et si ante aditam hereditatem seruo hereditario iniuria
facta fuerit: nam per hereditatem actio heredi adquiretur. Labeo scribit, si quis seruum 7.1
hereditarium testamento manumissum ante aditam hereditatem uerberauerit, iniuriarum
heredem agere posse: at si post aditam hereditatem uerberatus sit, siue scit se liberum
siue ignorat, ipsum agere posse. Siue autem sciat quis filium meum esse uel uxorem 8.1
meam, siue ignorauerit, habere me meo nomine actionem Neratius scripsit. Idem ait Nera- 9.1
tius ex una iniuria interdum tribus oriri iniuriarum actionem neque ullius actionem per
alium consumi. ut puta uxori meae filiae familias iniuria facta est: et mihi et patri eius
et ipsi iniuriarum actio incipiet competere.
  Paulus libro quinquagensimo ad edictum. Quod si uiro iniuria 2.pr.1
facta sit, uxor non agit, quia defendi uxores a uiris, non uiros ab uxoribus aequum est.
  Ulpianus libro quinquagensimo sexto ad edictum. Illud relatum peraeque 3.pr.1
est eos, qui iniuriam pati possunt, et facere posse. Sane sunt quidam, qui facere non pos- 1.1
sunt, ut puta furiosus et inpubes, qui doli capax non est: namque hi pati iniuriam solent,
non facere. cum enim iniuria ex affectu facientis consistat, consequens erit dicere hos,
siue pulsent siue conuicium dic<a>nt, iniuriam fecisse non uideri. Itaque pati quis iniuriam, 2.1
etiamsi non sentiat, potest, facere nemo, nisi qui scit se iniuriam facere, etiamsi nesciat
cui faciat.
Quare si quis per iocum percutiat aut dum certat, iniuriarum non tenetur. 3.1
Si 4.1
quis hominem liberum ceciderit, dum putat seruum suum, in ea causa est, ne iniuriarum
teneatur.
  Paulus libro quinquagensimo ad edictum. Si, cum seruo meo pugnum du- 4.pr.1
cere uellem, in proximo te stantem inuitus percusserim, iniuriarum non teneor.
  Ulpianus libro quinquagensimo sexto ad edictum. Lex Cornelia de iniuriis 5.pr.1
competit ei, qui iniuriarum agere uolet ob eam rem, quod se pulsatum uerberatumue do-
mumue suam ui introitam esse dicat. qua lege cauetur, ut non iudicet, qui ei qui agit
gener socer, uitricus priuignus, sobrinusue est prop<i>usue eorum quemquem ea cogna-
tione adfinitateue attinget, quiue eorum eius parentisue cuius eorum patronus erit. lex 5
itaque Cornelia ex tribus causis dedit actionem: quod quis pulsatus uerberatusue domusue
eius ui introita sit. apparet igitur omnem iniuriam, quae manu fiat, lege Cornelia con-
tineri. Inter pulsationem et uerberationem hoc interest, ut Ofilius scribit: uerberare est 1.1
cum dolore caedere, pulsare sine dolore. Domum accipere debemus non proprietatem do- 2.1
mus, sed domicilium. quare siue in propria domu quis habitauerit siue in conducto uel
gratis siue hospitio receptus, haec lex locum habebit. Quid si quis in uilla habitet uel 3.1
in hortis? idem erit probandum. Et si dominus fundum locauerit inque eum impetus 4.1
factus sit, colonus aget, non dominus. Si tamen in fundum alienum, qui domino colebatur, 5.1
introitum sit, Labeo negat esse actionem domino fundi ex lege Cornelia, quia non possit
ubique domicilium habere, hoc est per omnes uillas suas. ego puto ad omnem habita-
tionem, in qua pater familias habitat, pertinere hanc legem, licet ibi quis domicilium non
habeat. ponamus enim studiorum causa Romae agere: Romae utique domicilium non habet 5
et tamen dicendum est, si ui domus eius introita fuerit, Corneliam locum habere. tantum
igitur ad meritoria uel stabula non pertinebit: ceterum ad hos pertinebit, qui inhabitant
non momenti causa, licet ibi domicilium non habeant. Illud quaeritur, an pater filio fa- 6.1
milias iniuriam passo ex lege Cornelia iniuriarum agere possit: et placuit non posse deque
ea re inter omnes constat. sed patri quidem praetoria iniuriarum actio competit, filio uero
legis Corneliae. In lege Cornelia filius familias agere potest ex omni causa nec cauere 7.1
debet ratam rem patrem habiturum: nam nec alias agentem filium iniuriarum ad cautio-
nem de rato compellendum Iulianus scribit. Hac lege permittitur actori ius iurandum de- 8.1
ferre, ut reus iuret iniuriam se non fecisse. sed Sabinus in adsessorio etiam praetores
exemplum legis secuturos ait: et ita res se habet. Si quis librum ad infamiam alicuius 9.1
pertinentem scripserit composuerit ediderit doloue malo fecerit, quo quid eorum fieret,
etiamsi alterius nomine ediderit uel sine nomine, uti de ea re agere liceret et, si con-
demnatus sit qui id fecit, intestabilis ex lege esse iubetur. Eadem poena ex senatus con- 10.1
sulto tenetur etiam is, qui ἐπιγράμματα aliudue quid sine scriptura in notam aliquorum
produxerit: item qui emendum uendendumue curauerit. Et ei, qui indicasset, siue liber 11.1
siue seruus sit, pro modo substantiae accusatae personae aestimatione iudicis pr<aem>ium
constituitur, seruo forsitan et libertate praestanda. quid enim si publica utilitas ex hoc
emergit?
  Paulus libro quinquagensimo quinto ad edictum. Quod senatus consultum 6.pr.1
necessarium est, cum nomen adiectum non est eius, in quem factum est: tunc ei, quia
difficilis probatio est, uoluit senatus publica quaestione rem uindicari. ceterum si nomen
adiectum sit, et iure communi iniuriarum agi poterit: nec enim prohibendus est priuato
agere iudicio, quod publico iudicio praeiudicatur, quia ad priuatam causam pertinet. plane 5
si actum sit publico iudicio, denegandum est priuatum: similiter ex diuerso.
  Ulpianus libro quinquagensimo septimo ad edictum. Praetor 7.pr.1
edixit: 'qui agit iniuriarum, certum dicat, quid iniuriae factum sit': quia qui famosam
actionem intendit, non debet uagari cum discrimine alienae existimationis, sed designare
et certum specialiter dicere, quam se iniuriam passum contendit. Si dicatur homo iniuria 1.1
occisus, numquid non debeat permittere praetor priuato iudicio legi Corneliae praeiudicari?
idemque et si ita quis agere uelit 'quod tu uenenum dedisti hominis occidendi causa'?
rectius igitur fecerit, si huiusmodi actionem non dederit. adquin solemus dicere, ex quibus
causis publica sunt iudicia, ex his causis non esse nos prohibendos, quo minus et priuato 5
agamus. est hoc uerum, sed ubi non principaliter de ea re agitur, quae habet publicam
exsecutionem. quid ergo de lege Aquilia dicimus? nam et ea actio principaliter hoc con-
tinet, hominem occisum non principaliter: nam ibi principaliter de damno agitur, quod
domino datum est, at in actione iniuriarum de ipsa caede uel ueneno ut uindicetur, non
ut damnum s<arc>iatur. quid ergo, si quis idcirco uelit iniuriarum agere, quod gladio caput 10
eius percussum est? Labeo ait non esse prohibendum: neque enim utique hoc, inquit,
intenditur, quod publicam habet animaduersionem. quod uerum non est: cui enim dubium
est etiam hunc dici posse Cornelia conueniri? Praeterea illo spectat dici certum de in- 2.1
iuria, quam passus quis sit, ut ex qualitate iniuriae sciamus, an in patronum liberto red-
dendum sit iniuriarum iudicium. etenim meminisse oportebit liberto aduersus patronum
non quidem semper, uerum interdum iniuriarum dari iudicium, si atrox sit iniuria quam
passus sit, puta, si seruilis. ceterum leuem cohercitionem utique patrono aduersus libertum 5
dabimus nec patietur eum praetor querentem, quasi iniuriam passus sit, nisi atrocitas eum
mouerit: nec enim ferre praetor debet heri seruum, hodie liberum conquerentem, quod do-
minus ei conuicium dixerit uel quod leuiter pulsauerit uel emendauerit. sed si flagris, si
uerberibus, si uulnerauit non mediocriter: aequissimum erit praetorem ei subuenire. Sed 3.1
et si quis ex liberis, qui non sunt in potestate, cum parente uelit experiri, non temere
iniuriarum actio danda est, nisi atrocitas suaserit. certe his, qui sunt in potestate, prorsus
nec competit, etiamsi atrox fuerit. Quod autem praetor ait 'quid iniuriae factum sit, cer- 4.1
tum dicat', quemadmodum accipiendum sit? certum eum dicere Labeo ait, qui dicat
nomen iniuriae, neque sub alternatione, puta illud aut illud, sed illam iniuriam se passum.
Si mihi plures iniurias feceris, puta turba et coetu facto domum alicuius introeas et hoc 5.1
facto efficiatur, et simul et conuicium patiar et uerberer: an possim separatim tecum
experiri de singulis iniuriis, quaeritur. et Marcellus secundum Neratii sententiam hoc pro-
bat cogendum iniurias, quas simul passus est, coniungere. Posse hodie de omni iniuria, 6.1
sed et de atroci ciuiliter agi imperator noster rescripsit. Atrocem iniuriam quasi contu- 7.1
meliosiorem et maiorem accipimus. Atrocem autem iniuriam aut persona aut tempore aut 8.1
re ipsa fieri Labeo ait. persona atrocior iniuria fit, ut cum magistratui, cum parenti pa-
trono fiat. tempore, si Ludis et in conspectu: nam praetoris in conspectu an in solitudine
iniuria facta sit, multum interesse ait, quia atrocior est, quae in conspectu fiat. re atrocem
iniuriam haberi Labeo ait, ut puta si uulnus illatum u<e>l os alicui percussum. 5
  Paulus libro quinquagensimo quinto ad edictum. Uulneris magnitudo atro- 8.pr.1
citatem facit et nonnumquam locus uulneris, ueluti oculo percusso.
  Ulpianus libro quinquagensimo septimo ad edictum. Sed est quaestionis, 9.pr.1
quod dicimus re <i>niuriam atrocem fieri, utrum, si corpori inferatur, atrox sit, an et si non
corpori, ut puta uestimentis scissis, comite abducto uel conuicio dicto. et ait Pomponius
etiam sine pulsatione posse dici atrocem iniuriam, persona atrocitatem faciente. Sed et si 1.1
in theatro uel in foro caedit et uulnerat, quamquam non atrociter, atrocem iniuriam facit.
Parui autem refert, utrum patri familias an filio familias iniuria facta sit: nam et 2.1
haec atrox aestimabitur. Si atrocem iniuriam seruus fecerit, si quidem dominus praesens 3.1
sit, potest agi de eo: quod si afuerit, praesidi offerendus est, qui eum flagris rumpat. Si 4.1
quis tam feminam quam masculum, siue ingenuos siue libertinos, inpudicos facere ad-
temptauit, iniuriarum tenebitur. sed et si serui pudicitia adtemptata sit, iniuriarum locum
habet.
  Paulus libro quinquagensimo quinto ad edictum. Adtemptari pudicitia di- 10.pr.1
citur, cum id agitur, ut ex pudico inpudicus fiat.
  Ulpianus libro quinquagensimo septimo ad edictum. Non solum 11.pr.1
is iniuriarum tenetur, qui fecit iniuriam, hoc est qui percussit, uerum ille quoque continetur,
qui dolo fecit uel qui curauit, ut cui mala pugno percuteretur. Iniuriarum actio 1.1
ex bono et aequo est et dissimulatione aboletur. si quis enim iniuriam derel<i>querit, hoc
est statim passus ad animum suum non reuocauerit, postea ex paenitentia remissam iniu-
riam non poterit recolere. secundum haec ergo aequitas actionis omnem metum eius
abolere uidetur, ubicumque contra aequum quis uenit. proinde et si pactum de iniuria 5
intercessit et si transactum et si iusiurandum exactum erit, actio iniuriarum non tenebit.
Agere quis iniuriarum et per se et per alium potest, ut puta procuratorem tutorem cete- 2.1
rosque, qui pro aliis solent interuenire. Si mandatu meo facta sit alicui iniuria, plerique 3.1
aiunt tam me qui mandaui quam eum qui suscepit iniuriarum teneri. Proculus recte ait, 4.1
si in hoc te conduxerim, ut iniuriam facias, cum utroque nostrum iniuriarum agi posse,
quia mea opera facta sit iniuria: Idemque ait et si filio meo mandauero, ut tibi iniuriam 5.1
faciat. Atilicinus autem ait et si persuaserim alicui alias nolenti, ut mihi ad iniuriam fa- 6.1
ciendam oboediret, posse iniuriarum mecum agi. Quamquam aduersus patronum liberto 7.1
iniuriarum actio non detur, uerum marito libertae nomine cum patrono actio competit:
maritus enim uxore sua iniuriam passa suo nomine iniuriarum agere uidetur. quod et Mar-
cellus admitti. ego autem apud eum notaui non de omni iniuria hoc esse dicendum me
putare: leuis enim coercitio etiam in nuptam uel conuici non inpudici dictio cur patrono 5
denegetur? si autem conliberto nupta esset, diceremus omnino iniuriarum marito aduersus
patronum cessare actionem, et ita multi sentiunt. ex quibus apparet libertos nostros non
tantum eas iniurias aduersus nos iniuriarum actione <e>xequi non posse, quaecumque fiunt
ipsis, sed ne eas quidem, quae eis fiunt, quos eorum interest iniuriam non pati. Plane si 8.1
forte filius liberti uel uxor uelint iniuriarum experiri: quia patri maritoue non datur, dene-
gandum non erit, quia suo nomine experiuntur. Ei, qui seruus dicitur seque adserit in 9.1
libertatem, iniuriarum actionem aduersus dicentem se dominum competere nulla dubitatio
est. et hoc uerum est, siue ex libertate in seruitutem petatur siue ex seruitute in liber-
tatem proclamet: nam hoc iure indistincte utimur.
  Gaius libro uicensimo secundo ad edictum prouinciale. Si quis de liber- 12.pr.1
tate aliquem in seruitutem petat, quem sciat liberum esse, neque id propter euictionem, ut
eam sibi conseruet, faciat: iniuriarum actione tenetur.
  Ulpianus libro quinquagensimo septimo ad edictum. Iniuriarum actio ne- 13.pr.1
que heredi neque in heredem datur. idem est et si in seruum meum iniuria facta sit: nam
nec hic heredi meo iniuriarum actio datur. semel autem lite contestata hanc actionem
etiam ad successores pertinere. Is, qui iure publico utitur, non uidetur iniuriae faciendae 1.1
causa hoc facere: iuris enim executio non habet iniuriam. Si quis, quod decreto praetoris 2.1
non obtemperauit, ductus sit, non est in ea causa, ut agat iniuriarum, propter praetoris
praeceptum. Si quis per iniuriam ad tribunal alicuius me interpellauerit uexandi mei causa, 3.1
potero iniuriarum experiri. Si quis de honoribus decernendis alicuius passus non sit de- 4.1
cerni ut puta imaginem alicui uel quid aliud tale: an iniuriarum teneatur? et ait Labeo
non teneri, quamuis hoc contumeliae causa faciet: etenim multum interest, inquit, contu-
meliae causa quid fiat an uero fieri quid in honorem alicuius quis non patiatur. Idem 5.1
Labeo scribit, si, cum alium contingeret legatio, alii hoc onus duumuir indixerit, non posse
agi iniuriarum ob laborem iniunctum: aliud enim esse laborem iniungere, aliud iniuriam
facere. idem ergo erit prob<a>ndum et in ceteris muneribus atque honoribus, quae per in-
iuriam iniunguntur. ergo si quis per iniuriam sententiam dixerit, idem erit probandum. 5
Quae iure potestatis a magistratu fiunt, ad iniuriarum actionem non pertinent. 6.1
Si quis 7.1
me prohibeat in mari piscari uel euerriculum (quod Graece ϲαγήνη dicitur) ducere, an in-
iuriarum iudicio possim eum conuenire? sunt qui putent iniuriarum me posse agere: et
ita Pomponius. et plerique esse huic similem eum, qui in publicum lauare uel in cauea
publica sedere uel in quo alio loco agere sedere conuersari non patiatur, aut si quis re 5
mea uti me non permittat: nam et hic iniuriarum conueniri potest. conductori autem ue-
teres interdictum dederunt, si forte publice hoc conduxit: nam uis ei prohibenda est, quo
minus conductione sua fruatur. si quem tamen ante aedes meas uel ante praetorium
meum piscari prohibeam, quid dicendum est? me iniuriarum iudicio teneri an non? et
quidem mare commune omnium est et litora, sicuti aer, et est saepissime rescriptum non 10
posse quem piscari prohiberi: sed nec aucupari, nisi quod ingredi quis agrum alienum
prohiber<i> potest. usurpatum tamen et hoc est, tametsi nullo iure, ut quis pro-
hiberi possit ante aedes meas uel praetorium meum piscari: quare si quis prohibeatur,
adhuc iniuriarum agi potest. in lacu tamen, qui mei dominii est, utique piscar<i> aliquem
prohibere possum. 15
  Paulus libro tertio decimo ad Plautium. Sane si maris proprium ius ad aliquem per- 14.pr.1
tineat, uti possidetis interdictum ei competit, si prohibeatur ius suum exercere, quoniam
ad priuatam iam causam pertinet, non ad publicam haec res, utpote cum de iure fruendo
agatur, quo<d> ex priuata causa contingat, non ex publica. ad priuatas enim causa<s> accom-
modata interdicta sunt, non ad publicas. 5
  Ulpianus libro septuagensimo septimo ad edictum. Item apud Labeonem 15.pr.1
quaeritur, si quis mentem alicuius medicamento alioue quo alienauerit, an iniuriarum actio
locum haberet. et ait iniuriarum aduersus eum agi posse. Si quis pulsatus quidem non 1.1
est, uerum manus aduersus eum leuatae et saepe territus quasi uapulaturus, non tamen per-
cussit: utili iniuriarum actione tenetur. Ait praetor: 'qui aduersus bonos mores conuicium 2.1
cui fecisse cuiusue opera factum esse dicetur, quo aduersus bonos mores conuicium
fieret: in eum iudicium dabo'.
Conuicium iniuriam esse Labeo ait. 3.1
Conuicium autem 4.1
dicitur uel a concitatione uel a conuentu, hoc est a collatione uocum. cum enim in unum
complures uoces conferuntur, conuicium appellatur quasi conuocium. Sed quod adicitur a 5.1
praetore 'aduersus bonos mores' ostendit non omnem in unum collatam uociferationem
praetorem notare, sed eam, quae bonis moribus improbatur quaeque ad infamiam uel in-
uidiam alicuius spectaret. Idem ait 'aduersus bonos mores' sic accipiendum non eius qui 6.1
fecit, sed generaliter accipiendum aduersus bonos mores huius ciuitatis. Conuicium non 7.1
tantum praesenti, uerum absenti quoque fieri posse Labeo scribit. Proinde si quis ad do-
mum tuam uenerit te absente, conuicium factum esse dicitur. idem et si ad stationem
uel tabernam uentum sit, probari oportere. Fecisse conuicium non tantum is uidetur, qui 8.1
uociferatus est, uerum is quoque, qui concitauit ad uociferationem alios uel qui summissit
ut uociferentur. 'Cui' non sine causa adiectum est: nam si incertae personae conuicium 9.1
fiat, nulla executio est. Si curauerit quis conuicium alicui fieri, non tamen factum sit, 10.1
non tenebitur. Ex his apparet non omne maledictum conuicium esse: sed id solum, quod 11.1
cum uociferatione dictum est, siue unus siue plures dixerint, quod in coetu dictum est, 12.1
conuicium est: quod autem non in coetu nec uociferatione dicitur, conuicium non proprie
dicitur, sed infamandi causa dictum. Si quis astrologus uel qui aliquam illicitam diuina- 13.1
tionem pollicetur consultus aliquem furem dixisset, qui non erat, iniuriarum cum eo agi
non potest, sed constitutiones eos tenent. Iniuriarum, quae ex conu<i>cio nascitur, in he- 14.1
redes non est reddenda: sed nec heredi. Si quis uirgines appellasset, si tamen ancillari 15.1
ueste uestitas, minus peccare uidetur: multo minus, si meretricia ueste feminae, non ma-
trum familiarum uestitae fuissent. si igitur non matronali habitu femina fuerit et quis eam
appellauit uel ei comitem abduxit, iniuriarum tenetur. Comitem accipere debemus eum, 16.1
qui comitetur et sequatur et (ut ait Labeo) siue liberum siue seruum siue masculum siue
feminam: et ita comitem Labeo definit 'qui frequentandi cuiusque causa ut sequeretur
destinatus in publico priuatoue abductus fuerit'. inter comites utique et paedagogi erunt.
Abduxisse uidetur, ut Labeo ait, non qui abducere comitem coepit, sed qui perfecit, ut 17.1
comes cum eo non esset. Abduxisse autem non tantum is uidetur, qui per uim abduxit, 18.1
uerum is quoque, qui persuasit comiti, ut eam desereret. Tenetur hoc edicto non tantum 19.1
qui comitem abduxit, uerum etiam si quis eorum quem appellauisset adsectatusue est.
Appellare est blanda oratione alterius pudicitiam adtemptare: hoc enim non est conuicium, 20.1
sed aduersus bonos mores adtemptare. Qui turpibus uerbis utitur, non temptat pudici- 21.1
tiam, sed iniuriarum tenetur. Aliud est appellare, aliud adsectar<i>: appellat enim, qui ser- 22.1
mone pudicitiam adtemptat, adsectatur, qui tacitus frequenter sequitur: adsiduo enim
frequentia quasi praebet nonnullam infamiam. Meminisse autem oportebit non omnem, qui 23.1
adsectatus est, nec omnem, qui appellauit, hoc edicto conueniri posse (neque enim si quis
colludendi, si quis officii honeste faciendi gratia id facit, statim in edictum in<cid>it), sed
qui contra bonos mores hoc facit. Sponsum quoque ad iniuriarum actionem admittendum 24.1
puto: etenim spectat ad contumeliam eius iniuria, quaecumque sponsae eius fiat. Ait 25.1
praetor: 'ne quid infamandi causa fiat. si quis aduersus ea fecerit, prout quaeque res erit,
animaduerta<m>'. Hoc edictum superuacuum esse Labeo ait, quippe cum ex generali iniu- 26.1
riarum agere possumus. sed uidetur et ipsi Labeoni (et ita se habet) praetorem eandem
causam secutum uoluisse etiam specialiter de ea re loqui: ea enim, quae notabiliter fiunt,
nisi specialiter notentur, uidentur quasi neclecta. Generaliter uetuit praetor quid ad in- 27.1
famiam alicuius fieri. proinde quodcumque quis fecerit uel dixerit, ut alium infamet, erit
actio iniuriarum. haec autem fere sunt, quae ad infamiam alicuius fiunt: ut puta ad in-
uidiam alicuius ueste lugubri utitur aut squalida, aut si barbam demittat uel capillos sub-
mittat, aut si carmen conscribat uel proponat uel cantet aliquod, quod pudorem alicuius 5
laedat. Quod ait praetor: 'si quis aduersus ea fecerit, prout quaqua re erit, animaduer- 28.1
tam', sic intellegendum est, ut plenior esset praetoris animaduersio, id est <u>t quodcumque
eum mouerit uel in persona eius qui agit iniuriarum actionem uel eius aduersus quem
agitur uel etiam in re ipsa, in qualitate iniuriae, non audiat eum qui agit. Si quis libello 29.1
dato uel principi uel ali cui famam alienam insectatus fuerit, iniuriarum erit agendum:
Papinianus ait. Idem ait eum, qui euentum sententiae uelut daturus pecuniam uendidit, 30.1
fustibus a praeside ob hoc castigatu<m> iniuriarum damnatum uideri: utique autem ap-
paret hunc iniuriam ei fecisse, cuius sententiam uenditauit. Si quis bona alicuius uel rem 31.1
unam per iniuriam occupauerit, iniuriarum actione tenetur. Item si quis pignus proscripserit 32.1
uenditurus, tamquam a me acceperit, infamandi mei causa, Seruius ait iniuriarum agi posse.
Si quis non debitorem quasi debitorem appellauerit iniuriae faciendi causa, iniuriarum te- 33.1
netur. Praetor ait: 'Qui seruum alienum aduersus bonos mores uerberauisse deue eo in- 34.1
iussu domini quaestionem habuisse dicetur, in eum iudicium dabo. item si quid aliud
factum esse dicetur, causa cognita iudicium dabo'. Si quis sic fecit iniuriam seruo, ut 35.1
domino faceret, uideo dominum iniuriarum agere posse suo nomine: si uero non ad sug-
gillationem domini id fecit, ipsi seruo facta iniuria inulta a praetore relinqui non debuit.
maxime si uerberibus uel quaestion<e> fieret: hanc enim et seruum sentire palam est. Si 36.1
communem quis seruum uerberauerit, utique hac actione non tenebitur, cum iure domini
id fecerit. Nec si fructuarius id fecerit, dominus cum eo agit, uel si proprietarius fecerit, 37.1
fructuarius eum conueniet. Adicitur 'aduersus bonos mores', ut non omnis omnino qui 38.1
uerberauit, sed qui aduersus bonos mores uerberauit, teneatur: ceterum si quis corrigendi
animo aut si quis emendandi, non tenetur. Unde quaerit Labeo, si magistratus munici- 39.1
palis seruum meum loris ruperit, an possim cum eo experiri, quasi aduersus bonos mores
uerberauerit. et ait iudicem debere inquirere, quid facientem seruum meum uerberauerit:
nam si honorem ornamentaque petulanter adtemptantem ceciderit, absoluendum eum.
'Uerberasse' dicitur abusiue et qui pugnis ceciderit. 40.1
'Quaestionem' intellegere debemus 41.1
tormenta et corporis dolorem ad eruendam ueritatem. nuda ergo interrogatio uel leuis
territio non pertinet ad hoc edictum. quaestionis uerbo etiam ea, quam malam mansionem
dicunt, continebitur. cum igitur per uim et tormenta habita quaestio est, tunc quaestio
intellegitur. Sed et si iussu domini quis quaestionem habeat, modum tamen excesserit, 42.1
teneri eum debere Labeo ait. Praetor ait: 'Si quid aliud <fa>ctum esse dicetur, causa cognita 43.1
iudicium dabo'. proinde si quidem uerberatus sit seruus uel tormentis de eo quaestio ha-
bita est, sine causae cognitione iudicium in eum competit, si uero aliam iniuriam passus
sit, non aliter competit <quam> causa cognita. Itaque praetor non ex omni causa iniuriarum 44.1
iudicium serui nomine promitt<i>t: nam si leuiter percussus sit uel maledictum ei leuiter,
non dabit actionem: at si infamatus sit uel facto aliquo uel carmine scripto. puto causae
cognitionem praetoris porrigendam et ad serui qualitatem: etenim multum interest, qualis
seruus sit, bonae frugi, ordinarius, dispensator, an uero uulgaris uel mediastinus an qualis- 5
qualis. et quid si compeditus uel male notus uel notae extremae? habebit igitur praetor
rationem tam iniuriae, quae admissa dicitur, quam personae serui, in quem admissa dici-
tur, et sic aut permittet aut denegabit actionem. Interdum iniuria seruo facta ad domi- 45.1
num redundat, interdum non: nam si pro libero se gerentem aut cum eum alterius potius
quam meum existimat quis, non caesurus eum, si meum scisset, non posse eum, quasi
mihi iniuriam fecerit, sic conueniri Mela scribit. Si quis seruo uerberato iniuriarum egerit, 46.1
deinde postea damni iniuriae agat, Labeo scribit eandem rem non esse, qu<i>a altera actio
ad damnum pertineret culpa datum, altera ad contumeliam. Si usum fructum in seruo 47.1
habeam, tu proprietatem isque uerberatus sit uel quaestio de eo habita, iniuriarum actio
magis proprietario quam mihi competit. idemque probatur et si seruum meum, quem bona
fide possidebam, cecideris: domino enim magis competit iniuriarum actio. Item, si libe- 48.1
rum hominem, qui mihi bona fide seruiebat, quis ceciderit, distinguendum est, ut, si in
contumeliam pulsatus sit, competat mihi iniuriarum actio. idem ergo et si in seruo alieno
bona fide mihi seruient<e>, ut totiens admittamus iniuriarum actionem, quotiens in meam
contumeliam iniuria ei facta sit. nam ipsius quidem serui nomine domino dabimus iniu- 5
riarum actionem. si autem me tangat et pulset, iniuriarum mihi quoque est. ergo et in
fructuario idem distingui potest. Si seruum complurium cecidero, competere iniuriarum 49.1
actionem omnibus plus quam manifestum est:
  Paulus libro quadragensimo quinto ad edictum. sed non esse aequum 16.pr.1
pro maiore parte, quam pro qua dominus est, damnationem fieri Pedius ait: et ideo of-
ficio iudicis portiones aestimandae erunt.
  Ulpianus libro quinquagensimo septimo ad edictum. Sed si unius per- 17.pr.1
missu id fecero, si quidem solius eius esse putaui, nulli competit iniuriarum actio. plane
si scii plurium, ei quidem, qui permisit, non competit iniuriarum actio, ceteris competit.
Si iussu tutoris aut procuratoris uel curatoris quaestio habita sit, consequens erit dicere 1.1
cessare iniuriarum actionem. Seruus meus opera uel querella tua flagellis caesus est a 2.1
magistratu nostro. Mela putat dandam mihi iniuriarum aduersus te, in quantum ob eam
rem aequum iudici uidebitur, et si seruus decesserit, dominum eius agere posse Labeo ait,
quia de damno, quod per iniuriam factum est, agatur. et ita Trebatio placuit. Quaedam 3.1
iniuriae a liberis hominibus factae leues (non nullius momenti) uidentur, enimuero a seruis
graues sunt: crescit enim contumelia ex persona eius qui contumeliam fecit. Cum seruus 4.1
iniuriam facit, maleficium eum admittere palam est: merito igitur sicuti ex ceteris delictis,
ita et ex hoc iniuriarum noxalis actio datur. sed in arbitro domini est, an uelit eum uer-
berandum exhibere, ut ita satisfiat ei qui iniuriam passus est: neque erit necesse domino
utique eum uerberandum praestare, sed dabitur ei facultas praestare ei seruum uerberan- 5
dum aut, si de eo uerberibus satis non fiat, noxae dedendum uel litis aestimationem suf-
ferendam. Ait praetor 'arbitratu iudicis': utique quasi uiri boni, ut ille modum uerberum 5.1
imponat. Si ante iudicem dominus uerberandum seruum exhibuerit, ut satis uerberibus 6.1
ei fieret, et erit factum arbitratu alicuius, postea actor agere iniuriarum perseuerat, non
est audiendus: qui enim accepit satisfactionem, iniuriam suam remisit. nam et si nuda
uoluntate iniuriam remisit, indubitate dicendum est extingui iniuriarum actione<m> non minus,
quam si tempore abolita fuerit iniuria. Si iussu domini seruus iniuriam fecerit, utique 7.1
dominus conueniri poterit etiam suo nomine. sed si proponatur seruus manumissus, placet
Labeoni dandam in eum actionem, quia et noxa caput sequitur nec in omnia seruus do-
mino parere debet: ceterum et si occiderit iussu domini, Cornelia eum eximemus. Plane 8.1
si defendendi domini gratia aliquid fecerit, rationem ei constare apparet, inque eam rem
aduersus agentem exceptio obicienda erit. Si seruus, in quo usus fructus meus est, in- 9.1
iuriam mihi fecerit, aduersus dominum noxali iudicio experiri potero: neque debeo dete-
rioris condicionis ob hoc esse, quod usum fructum in eo habeo, quam si non haberem.
aliter atque si seruus communis esset: tunc enim non daremus socio actionem, eapropter,
quia et ipse iniuriarum actione tenetur. Ait praetor: 'Si ei, qui in alterius potestate erit, 10.1
iniuria facta esse dicetur et neque is, cuius in potestate est, praesens erit neque procu-
rator quisquam existat, qui eo nomine agat: causa cognita ipsi, qui iniuriam accepisse
dicetur, iudicium dabo'. Filio familias iniuriam passo, si praesens <s>it pater, agere tamen 11.1
non possit propter furorem uel quem alium casum dementiae, puto
competere iniuriarum
actionem: nam et hic pater eius absentis loco est. Plane si praesens agere nolit, 12.1
uel quia differt uel quia remittit atque donat iniuriam, magis est, ut filio actio non detur:
nam et cum abest, idcirco datur filio actio, quia uerisimile est patrem, si praesens fuisset,
acturum fuisse. Interdum tamen putamus et si pa<ter> remittat, iniuriarum actionem filio 13.1
dandam, ut puta si patris persona uilis abiectaque sit, filii honesta: neque enim debet pater
uilissimus filii sui contumeliam ad suam uilitatem metiri. ponamus esse eum patrem, cui
iure meritoque curator a praetore constitueretur. Sed si pater lite contestata coeperit ab- 14.1
esse uel etiam neclegere executionem pater uilis, dicendum est causa cognita translatio-
nem filio competere. idem et si emancipatus filius esse proponatur. Procuratorem patris 15.1
praetulit praetor ipsis personis, quae iniuriam passae sunt. si tamen procurator aut negle-
gat aut colludat aut non sufficiat aduersus personas, quae iniuriam fecerunt, ipsi potius,
qui passus est iniuriam, actio iniuriarum competit. Procuratorem autem accipere debe- 16.1
mus non utique eum, cui specialiter mandata est procuratio actionis iniuriarum, uerum
sufficit eum esse, cui omnium rerum administratio mandata est. Quod autem ait praetor 17.1
causa cognita ipsi, qui iniuriam accepisse dicetur, iudicium permitti, ita accipiendum est,
ut in cognitione causae hoc uersetur, quam longe pater absit et quando superuenturus,
et numquid is, qui iniuriarum uult actionem mouere, segnitior uel inutilis admodum, qui
non sufficiat ad rei cuius administrationem ac per hoc nec ad actionem. Quod deinde ait 18.1
'qui iniuriam accepit', interdum ita accipiendum est, ut patri eius compet<a>t actio. ut puta
nepoti facta iniuria est, pater praesens est, auus abest: scribit Iulianus patri potius dan-
dam iniuriarum actionem quam ipsi nepoti: ad cuius, inquit, officium pertinet etiam uiuente
auo filium suum in omnibus tueri. Idem Iulianus scribit filium non tantum ipsum agere 19.1
debere, uerum procuratorem dare posse: alioquin, inquit, nisi ei permiserimus procura-
torem dare, futurum est, ut, si ualetudine impediatur neque sit qui iniuriarum actionem
exequatur, impediatur actio. Idem ait, et si nepoti facta sit iniuria et nemo sit, qui aui 20.1
nomine agat, permittendum esse patri experiri, et is procuratorem dabit. omnibus enim,
qui suo nomine actionem habent, procuratoris dandi esse potestatem: intellegi autem filium,
inquit, familias suo nomine agere, cum patre cessante praetor ei agere permittat. Si filius 21.1
familias iniuriarum egerit, patri actio non competit. Idem ait filio familias iniuriarum no- 22.1
mine actionem dari, quotiens nemo est, qui patris nomine experiatur, et hoc casu quasi
patrem familiae constitui. quare siue emancipatus sit siue ex parte heres scriptus fuerit
uel etiam exheredatus siue paterna hereditate abstinuerit, executionem litis ei dandam:
esse enim perabsurdum, quem praetor manente patria potestate ad actionem admittendum 5
probauerit, ei patri familias ultionem iniuriarum suarum eripi et transferri ad patrem, qui
eum, quantum in ipso est, omiserit, aut, quod est indignius, ad heredes patris, ad quos
non pertinere iniuriam filio familias fact<a>m procul dubio est.
  Paulus libro quinquagensimo quinto ad edictum. Eum, qui nocentem in- 18.pr.1
famauit, non esse bonum aequum ob eam rem condemnari: peccata enim nocentium nota
esse et oportere et expedire. Si seruus seruo fecerit iniuriam, perinde agendum, quasi si 1.1
domino fecisset. Si nupta filia familiae iniuriam acceperit et uir et pater iniuriarum agant, 2.1
Pomponius recte putat tanti patri condemnandum esse reum, quanti condemnetur, si ea
uidua esset, uiro tanti, quanti condemnaretur, si ea in nullius potestate esset, quod sua
cuiusque iniuria propriam aestimationem haberet. et ideo si nupta in nullius potestate sit,
non ideo minus eam iniuriarum agere posse, quod et uir <suo> nomine agat. Si iniuria mihi 3.1
fiat ab eo, cui sim ignotus, aut si quis putet me Lucium Titium esse, cum sim Gaius
Seius: praeualet, quod principale est, iniuriam eum mihi facere uelle: nam certus ego sum,
licet ille putet me alium esse quam sum, et ideo iniuriarum habeo. At cum aliquis filium 4.1
familias patrem familias putat, non potest uideri iniuriam patri facere, non magis quam
uiro, si mulierem uiduam esse credat, quia neque in personam eorum confertur iniuria nec
transferri personae putationem ex persona filiorum ad eos potest, cum affectus iniuriam
facientis in hunc tamquam in patrem familias consistat. Quod si scisset filium familias 5.1
esse, tamen, si nescisset, cuius filius esset, dicerem, inquit, patrem suo nomine iniuriarum
agere posse: nec minus uirum, si ille nuptam esse sciret: nam qui haec non ignorat, cui-
cumque patri, cuicumque marito per filium, per uxorem uult facere iniuriam.
  Gaius libro uicensimo secundo ad edictum prouinciale. Si creditor meus, cui 19.pr.1
paratus sum soluere, <in> iniuriam meam fideiussores meos interpellauerit, iniuriarum tenetur.
  Modestinus libro duodecimo responsorum. Si iniuriae faciendae gratia 20.pr.1
Seia domum absentis debitoris signasset sine auctoritate eius, qui concedendi ius potesta-
temue habuit, iniuriarum actionem intendi posse respondit.
  Iauolenus libro nono epistularum. Iniuriarum aestimatio non ad id tem- 21.pr.1
pus, quo iudicatur, sed ad id, quo facta est, referri debet.
  Ulpianus libro primo ad edictum praetoris. Si liber pro fugitiuo adpre- 22.pr.1
hensus erit, iniuriarum cum eo agit.
  Paulus libro quarto ad edictum. Qui in domum alienam inuito domino 23.pr.1
introiret, quamuis in ius uoca<t>, actionem iniuriarum in eum competere Ofilius ait.
  Ulpianus libro quinto decimo ad edictum praetoris. Si quis proprium ser- 24.pr.1
uum distrahere prohibetur a quolibet, iniuriarum experi<ri> potest.
  Idem libro octauo decimo ad edictum. Si stuprum serua passa sit, iniuria- 25.pr.1
rum actio dabitur: aut, si celauit mancipium uel quid aliud furandi animo fecit, etiam
furti: uel, si uirginem inmaturam stuprauerit, etiam legis Aquiliae actionem competere
quidam putant.
  Paulus libro nono decimo ad edictum. Si quis seruum meum uel filium 26.pr.1
ludibrio habeat licet consentientem, tamen ego iniuriam uideor accipere: ueluti si in po-
pinam duxerit illum, si ale<a> luserit. sed hoc utcumque tunc locum habe<re> potest, quotiens
ille qui suadet animum iniuriae faciendae habet. atquin potest malum consilium dare et
qui dominum ignoret: et ideo incipit serui corrupti actio necessaria esse. 5
  Idem libro uicensimo septimo ad edictum. Si statua patris tui in mo- 27.pr.1
numento posita saxis caesa est, sepulchri uiolati agi non posse, iniuriarum posse Labeo
scribit.
  Ulpianus libro trigensimo quarto ad Sabinum. Iniuriarum actio in bonis 28.pr.1
nostris, non computatur, antequam litem contestemur.
  Paulus libro decimo ad Sabinum. Si seruum, cuius nomine iniuriarum 29.pr.1
actio tibi competit, manumiseris aut alienaueris, superest tibi iniuriarum actio.
  Ulpianus libro quadragensimo secundo ad Sabinum. Seruo autem manu- 30.pr.1
misso non competere actionem ob iniuriam, quam in seruitute passus est, quis dubitet?
Si filio iniuria facta sit, cum utrique tam filio quam patri adquisita actio sit, non eadem 1.1
utique facienda aestimatio est,
  Paulus libro decimo ad Sabinum. cum possit propter filii dignitatem 31.pr.1
maior ipsi quam patri iniuria facta esse.
  Ulpianus libro quadragensimo secundo ad Sabinum. Nec magistratibus 32.pr.1
licet aliquid iniuriose facere. si quid igitur per iniuriam fecerit magistra<tus> uel quasi pri-
uatus uel fiducia magistratus, iniuriarum potest conueniri. sed utrum posito magistratu
an uero et quamdiu est in magistratu? sed uerius est, si is magistratus est, qui sine fraude
in ius uocari non potest, exspectandum esse, quoad magistratu abeat. quod et si ex 5
minoribus magistratibus erit, id est qui sine imperio aut potestate sunt magistratus, et in
ipso magistratu posse eos conueniri.
  Paulus libro decimo ad Sabinum. Quod rei publicae uenerandae causa 33.pr.1
secundum bonos mores fit, etiamsi ad contumeliam alicuius pertinet, quia tamen non ea
mente magistratus facit, ut iniuriam faci<a>t, sed ad uindictam maiestatis publicae respiciat,
actione iniuriarum non tenetur.
  Gaius libro tertio decimo ad edictum prouinciale. Si plures serui simul 34.pr.1
aliquem ceciderint aut conuicium alicui fecerint, singulorum proprium est maleficium et
tanto maior iniuria, quanto a pluribus admissa est. immo etiam tot iniuriae sunt, quot et
personae iniuriam facientium.
  Ulpianus libro tertio de omnibus tribunalibus. Si quis iniuriam atrocem 35.pr.1
fecerit, qui contemnere iniuriarum iudicium possit ob infamiam suam et egestatem, prae-
tor acriter exequi hanc rem debet et eos, qui iniuriam fecerunt, coercere.
  Iulianus libro quadragensimo quinto digestorum. Si filii nomine cum 36.pr.1
patre iniuriarum agere uelim et is procuratorem det, non intellegitur filius defendi, nisi
iudicatum solui satisdetur: et ideo actio aduersus filium, tamquam a patre non defendatur,
danda erit.
  Marcianus libro quarto decimo institutionum. Constitutionibus principa- 37.pr.1
libus cauetur ea, quae infamandi alterius causa in monumenta publica posita sunt, tolli de
medio. Etiam ex lege Cornelia iniuriarum actio ciuiliter moueri potest condemnatione 1.1
aestimatione iudicis facienda.
  Scaeuola libro quarto regularum. Senatus consulto ca- 38.pr.1
uetur, ne quis imaginem imperatoris in inuidiam alterius portaret: et qui contra fecerit,
in uincula publica mittetur.
  Uenuleius libro secundo publicorum iudiciorum. Uestem sordidam rei no- 39.pr.1
mine in publico habere capillumue summittere nulli licet, nisi ita coniunctus est adfinitati,
ut inuitus in reum testimonium dicere cogi non possit.
  Macer libro secundo publicorum iudiciorum. Diuus Seuerus Dionysio Diogeni ita 40.pr.1
scripsit: 'Atrocis iniuriae damnatus in ordine decurionum esse non potest. nec prodesse
tibi debet error praesidum aut eius, qui de te aliquid pronuntiauit, aut eorum, qui contra
formam iuris mansisse te in ordine decurionum putauerunt'.
  Neratius libro quinto membranarum. Pater, cuius filio facta est iniuria, 41.pr.1
non est impediendus, quo minus duobus iudiciis et suam iniuriam persequatur et filii.
  Paulus libro quinto sententiarum. Iudici ab appellatoribus con- 42.pr.1
uicium fieri non oportet: alioquin infamia notantur.
  Gaius libro tertio regularum. Qui iniuriarum actionem per calumniam in- 43.pr.1
stituit, extra ordinem damnatur: id est exilium aut relegationem aut ordinis amotionem
patiatur.
  Iauolenus libro nono ex posterioribus Labeonis. Si inferiorum dominus 44.pr.1
aedium superioris uicini fumigandi causa fumum faceret, aut si superior uicinus <in> inferio-
res aedes quid aut proiecerit aut infuderit, negat Labeo iniuriarum agi posse: quod falsum
puto, si tamen iniuriae faciendae causa inmittitur.
  Hermogenianus libro quinto epitomarum. De iniuria nunc extra ordinem 45.pr.1
ex causa et persona statui solet. et serui quidem flagellis caesi dominis restituuntur, liberi
uero humilioris quidem loci fustibus subiciuntur, ceteri autem uel exilio temporali uel inter-
dictione certae rei coercentur.