DE QUAESTIONIBUS
  Ulpianus libro octauo de officio proconsulis. In criminibus eruendis quaestio 48.18.1.pr.1
adhiberi solet. sed quando uel quatenus id faciendum sit, uideamus. et non esse a tor-
mentis incipiendum et diuus Augustus constituit neque adeo fidem quaestioni adhibendam,
sed et epistula diui Hadriani ad Sennium Sabinum continetur. Uerba rescripti ita se 1.1
habent: 'Ad tormenta seruorum ita demum ueniri oportet, cum suspectus est reus et aliis
argumentis ita probationi admouetur, ut sola confessio seruorum deesse uideatur'. Idem 2.1
diuus Hadrianus Claudio Quartino rescripsit: quo rescripto illud expressit a suspectissimo
incipiendum et a quo facillime posse uerum scire iudex crediderit. Ad quaestionem non 3.1
esse prouocandos eos, quos accusator de domo sua produxit, nec facile credendum sub-
iectam eam, quam ambo parentes dicuntur caram filiam habuisse rescripto diuorum fra-
trum ad Lucium Tiberianum emisso declaratur. Idem Cornelio proculo rescripserunt non 4.1
utique in serui unius quaestione fidem rei constituendam, sed argumentis causam exami-
nandam. Diuus Antoninus, et diuus Hadrianus Sennio Sabino, rescripserunt, cum serui 5.1
pariter cum domino aurum et argentum exportasse dicerentur, non esse de domino inter-
regandos: ne quidem, si ultro aliquid dixerint, obesse hoc domino. Diui fratres Leliano 6.1
Longino rescripserunt de seruo heredum non esse habendam quaestionem in res heredi-
tarias, quamuis suspectum fuisset, quod imaginaria uenditione dominium in eo quaesisse
heres uideretur. Seruum municipum posse in caput ciuium torqueri saepissime rescriptum 7.1
est, quia non sit illorum seruus, sed rei publicae. idemque in ceteris seruis corporum
dicendum est: nec enim plurium seruus uidetur, sed corporis. Si seruus bona fide mihi 8.1
seruiat, etiamsi dominium in eo non habui, potest dici torqueri eum in caput meum non
debere. idem est et in libero homine, qui bona fide serui<t>. Sed nec libertum torqueri in 9.1
patroni caput constitutum est. Nec fratrem quidem in fratris imperator noster cum diuo 10.1
patre suo rescripsit, addita ratione, quod in eum, in quem quis inuitus testi-
monium dicere non cogitur, in eum nec torqueri debet. Seruum mariti in caput 11.1
uxoris posse torqueri diuus Traianus Sernio Quarto rescripsit. I<d>em Mummio Lolliano 12.1
rescripsit damnati seruos, quia desierunt esse ipsius, posse in eum torqueri. Si seruus 13.1
ad hoc erit manumissus, ne torqueatur, dummodo in caput domini non torqueatur, posse
eum torqueri diuus Pius rescripsit. Sed et eum, qui cognitionis susceptae tempore alie- 14.1
nus fuit, licet postea rei sit effectus, torqueri in caput posse diui fratres rescripserunt.
Si quis dicatur nullo iure emptus, non prius torqueri poterit, quam si constiterit 15.1
uenditionem non ualuisse: et ita imperator noster cum d<i>uo patre suo rescripsit.
Item Seuerus Scipio Antigono ita rescripsit: 'Cum quaestio de seruis contra dominos ne- 16.1
que haberi debeat neque, si facta sit, dicturi sententiam consilium instruat: multo minus
indicia seruorum contra dominos admittenda sunt'. Diuus Seuerus rescripsit confessiones 17.1
reorum pro exploratis facinoribus haberi non oportere, si nulla probatio religionem cogno-
scentis instruat. Cum quidam deponere pretium serui paratus esset, ut seruus torque- 18.1
retur contra dominum, imperator noster cum diuo patre suo id non admiserunt. Si serui 19.1
quasi sceleris participes in se torqueantur deque domino aliquid fuerint confessi apud iu-
dicem: prout causa exegerit, ita pronuntiare eum debere diuus Traianus rescripsit. quo
rescripto ostenditur grauari dominos confessione seruorum. sed ab hoc rescripto recessum
constitutiones posteriores ostendunt. In causa tributorum, in quibus esse rei publicae 20.1
neruos nemini dubium est, periculi quoque ratio, quod seruo fraudis conscio capitalem
poenam denuntiat, eiusdem professionem exstruat. Qui quaestionem habiturus est, non 21.1
debet specialiter interrogare, an Lucius Titius homicidium fecerit, sed generaliter, quis id
fecerit: alterum enim magis suggerentis quam requirentis uidetur. et ita diuus Traianus
rescripsit. Diuus Hadrianus Calpurnio Celeriano in haec uerba rescripsit: 'Agricola Pom- 22.1
pei Ualentis seruus de se potest interrogari. si, dum quaestio habetur, amplius dixerit,
rei fuerit indicium, non interrogationis culpa'. Quaestioni fidem non semper nec tamen 23.1
numquam habendam constitutionibus declaratur: etenim res est fragilis et periculosa et
quae ueritatem fallat. nam plerique patientia siue duritia tormentorum ita tormenta con-
temnunt, ut exprimi eis ueritas nullo modo possit: alii tanta sunt inpatientia, ut quo<d>uis
mentiri quam pati tormenta uelint: ita fit, ut etiam uario modo fateantur, ut non tantum 5
se, uerum etiam alios criminentur. Praeterea inimicorum quaestioni fides haberi non debet, 24.1
quia facile mentiuntur. nec tamen sub praetextu inimic<i>tiarum detrahenda erit fides quae-
stionis,
causaque cognita habenda fides aut non habenda. 25.1
Cum quis latrones tradidit, 26.1
quibusdam rescriptis continetur non debere fidem haber<i> eis in eos, qui eos tradiderunt:
quibusdam uero, quae sunt pleniora, hoc cauetur, ut neque destricte non habeatur, ut
in ceterorum persona solet, sed causa cognita aestimetur, habenda fides sit nec ne. ple-
rique enim, dum metuunt, ne forte adprehensi eos nominent, prodere eos solent, scilicet 5
impunitatem sibi captantes, quia non facile eis indicantibus proditores suos creditur.
sed neque passim impunitas eis per huiusmodi proditiones concedenda est, neque trans-
mittenda allegatio dicentium idcirco se oneratos, quod eos ipsi tradidissent: neque enim
inualidum argumentum haberi debet mendacii siue calumniae in se instructae. Si quis 27.1
ultro de maleficio fateatur, non semper ei fides habenda est: nonnumquam enim aut metu
aut qua alia de causa in se confitentur. et extat epistula diuorum fratrum ad Uoconium
Saxam, qua continetur liberandum eum, qui in se fuerat confessus, cuius post damnatio-
nem de innocentia constitisset. cuius uerba hae<c> sunt: 'Prudenter et egregia ratione hu- 5
manitatis, Saxa carissime, Primitiuum seruum, qui homicidium in se confingere metu ad
dominum reuertendi suspectus esset, perseuerantem falsa demonstratione damnasti quae-
siturus de consciis, quos aeque habere se commentitus fuerat, ut ad certiorem ipsius
de se confessionem peruenires. nec frustra fuit tam prudens consilium tuum, cum in tor-
mentis constiterit neque illos ei conscios fuisse et ipsum de se temere commentum. potes 10
itaque decreti gratiam facere et eum per officium distrahi iubere, condicione addita, ne
umquam in potestatem domini reuertatur, quem pretio recepto certum habemus libenter
tali seruo cariturum'. h<a>c epistula significatur, quasi seruus damnatus, si fuisset resti-
tutus, ad eum pertinebit, cuius fuisset, antequam damnetur. sed praeses prouinciae eum
quem damnauit restituere non potest, cum nec pecuniariam sententiam suam reuocare 15
possit. quid igitur? principi eum scribere oportet, si quando ei, qui nocens uidebatur,
postea ratio innocentiae constitit.
  Ulpianus libro trigensimo nono ad edictum. Hereditarii serui, quamdiu in- 2.pr.1
certum est ad quem bona pertineant, non possunt uideri in caput domini torqueri.
  Idem libro quinquagensimo ad edictum. Constitutione imperatoris nostri et 3.pr.1
diui Seueri placuit plurium seruum in nullius caput torqueri posse.
  Idem libro tertio disputationum. In incesto, ut Papinianus respondit et est 4.pr.1
rescriptum, seruorum tormenta cessant, quia et lex Iulia cessat de adulteriis.
  Marcianus libro secundo institutionum. Si quis uiduam uel alii nuptam 5.pr.1
cognatam, cum qua nuptias contrahere non potest, corruperit, in insulam deportandus est,
quia duplex crimen est et incestum, quia cognatam uiolauit contra fas, et adulterium uel
stuprum adiungit. denique hoc casu serui in persona<m> domini torquentur.
  Papinianus libro secundo de adulteriis. Patre uel marito de adulterio agente 6.pr.1
et postulantibus de seruis rei ut quaestio habeatur, si uere causa perorata testibus pro-
latis absolutio secuta fuerit, mancipiorum, quae mortua sunt, aestimatio habetur: secuta
uero damnatione quae supersunt publicantur. Cum de falso testamento quaeritur, heredi- 1.1
tarii serui possunt torqueri.
  Ulpianus libro tertio de adulteriis. Quaestionis modum magis est iudices 7.pr.1
arbitrari oportere: itaque quaestionem habere oportet, ut seruus saluus sit uel innocentiae
uel supplicio.
  Paulus libro secundo de adulteris. Edictum diui Augusti, quod proposuit 8.pr.1
Uibio Habito et Lucio Aproniano consulibus, in hunc modum exstat: 'Quaestiones neque
semper in omni causa et persona desiderari debere arbitror, et, cum capitalia et atrociora
maleficia non aliter explorari et inuestigari possunt quam per seruorum quaestiones, effi-
cacissimas eas esse ad requirendam ueritatem existimo et habendas censeo'. Statuliber 1.1
in adulterio postulari poterit, ut quaestio ex eo habeatur, quod seruus heredis est: sed
spem suam retinebit.
  Marcianus libro secundo de iudiciis publicis. Diuus Pius rescripsit posse 9.pr.1
de seruis haberi quaestionem in pecuniaria causa, si aliter ueritas inueniri non possit.
quod et aliis rescriptis cauetur. sed hoc ita est, ut non facile in re pecuniaria quaestio
habeatur: sed si aliter ueritas inueniri non possit nisi per tormenta, licet habere quae-
stionem, ut et diuus Seuerus rescripsit. licet itaque et de seruis alienis haberi quaestio- 5
nem, si ita res suadeat. Ex quibus causis quaestio de seruis aduersus dominos haberi 1.1
non debet, ex his causis ne quidem interrogationem ualere: et multo minus indicia seruo-
rum contra dominos admittenda sunt. De eo, qui in insulam deportatus est, quaestio 2.1
habenda non est, ut diuus Pius rescripsit. Sed nec de statulibero in pecuniariis causis 3.1
quaestio habenda est nisi deficiente condicione.
  Arcadius Charisius libro singulari de testibus. De minore 10.pr.1
quatt<u>ordecim annis quaestio habenda non est, ut et diuus Pius Caecilio Iuuentiano
rescripsit. Sed omnes omnino in maiestatis crimine, quod ad per- 1.1
sonas principum attinet, si ad testimonium prouocentur, cum res exigit, torquentur.
Potes quaeri, an de seruis filii castrensis peculii in caput patris quaestio haberi non 2.1
possit: nam patris non debere torqueri in filium constitutum est. et puto recte dici nec
filii seruos in caput patris esse interrogandos. Tormenta autem adhibenda sunt, non 3.1
quanta accusator postulat, sed ut moderatae rationis temperamenta desiderant. Nec debet 4.1
initium probationum de domo rei accusator sumere, dum aut libertos eius quem accusat
aut seruos in testimonium uocat. Plurimum quoque in excutienda ueritate etiam uox 5.1
ipsa et cognitionis suptilis diligentia adfert: nam et ex sermone et ex eo, qua quis con-
stantia, qua trepidatione quid diceret, uel cuius existimationis quisque in ciuitate sua est,
quaedam ad inluminandam ueritatem in lucem emergunt. In causis quoque liberalibus 6.1
non oportet per eorum tormenta, de quorum statu quaeritur, ueritatem requiri.
  Paulus libro secundo de officio proconsulis. Etiamsi redhibitus fuerit ser- 11.pr.1
uus, in caput emptoris non torquebitur.
  Ulpianus libro quinquagensimo quarto ad edictum. Si quis, ne quaestio 12.pr.1
de eo agatur, liberum se dicat, diuus Hadrianus <res>cripsit non esse eum ante torquendum
quam liberale iudicium experiatur.
  Modestinus libro quinto regularum. Certo pretio seruum aestimatum in 13.pr.1
quaestionem dari interposita stipulatione receptum est.
  Idem libro octauo regularum. Statuliber in delicto repertus sperandae 14.pr.1
libertatis praerogatiua non ut seruus ob ambiguum condicionis, sed ut liber puniendus est.
  Callistratus libro quinto de cognitionibus. Ex libero homine 15.pr.1
pro testimonio non uacillante quaestionem haberi non oportet. De minore quoque 1.1
quattuordecim annis in caput alterius quaestionem habendam non esse diuus Pius Mae-
cilio rescripsit, maxime cum nullis extrinsecus argumentis accusatio im-
pleatur. nec tamen consequens esse, ut etiam sine tormentis eisdem credatur: nam aetas,
inquit, quae aduersus asperitatem quaestionis eos interim tueri uidetur, suspectiores quoque 5
eosdem facit ad me<n>tiendi fac<ili>tatem. Eum, qui uindicanti seruum cauit, domini loco 2.1
habendum et ideo in caput eius seruos torqueri non posse diuus Pius in haec uerba
rescripsit: 'Causam tuam aliis probationibus instituere debes: nam de seruis quaestio
haberi non debet, cum possessor hereditatis, qui petitori satisdedit, interim domini loco
habeatur'. 5
  Modestinus libro tertio de poenis. Repeti posse quaestionem diui fratres 16.pr.1
rescripserunt. Is, qui de se confessus est, in caput aliorum non torquebitur, ut diuus Pius 1.1
rescripsit.
  Papinianus libro sexto decimo responsorum. Extrario quoque accusante 17.pr.1
seruos in adulterii quaestione contra dominum interrogari placuit. quod diuus Marcus ac
postea maximus princeps iudicantes secuti sunt. Sed et in quaestione stupri serui ad- 1.1
uersus dominum non torquentur. De quaestione suppositi partus, uel si petat hereditatem, 2.1
quem ceteri filii non esse fratrem suum contendunt, quaestio de seruis hereditariis habe-
bitur, quia non contra dominos ceteros filios, sed pro successione domini defuncti quae-
ritur. quod congruit ei, quod diuus Hadrianus rescripsit: cum enim in socium caedis
socius postularetur, de communi seruo habendam quaestionem rescripsit, quod pro domino 5
fore uideretur. De seruo in metallum damnato quaestionem contra eum, qui dominus fuit, 3.1
non esse habendam respondi: nec ad rem pertinere, si ministrum se facinoris fuisse con-
fiteatur.
  Paulus libro quinto sententiarum. Unius facinoris plurimi rei 18.pr.1
ita audiendi sunt, ut ab eo primum incipiatur, qui timidior est uel tenerae aetatis ui-
detur. Reus euidentioribus argumentis obpressus repeti in quaestionem potest, 1.1
maxime si in tormenta animum corpusque durauerit. In ea causa, in qua nullis reus 2.1
argumentis urguebatur, tormenta non facile adhibenda sunt, sed instandum accusatori,
ut id quod intendat comprobet atque conuincat. Testes torquendi non sunt 3.1
conuincendi mendacii aut ueritatis gratia, nisi cum facto interuenisse dicuntur.
Iudex cum de fide generis instrui non potest, poterit de seruis hereditariis 4.1
habere quaestionem. Seruo qui ultro aliquid de domino confitetur, fides non 5.1
accommodatur: neque enim oportet salutem dominorum seruorum arbitrio committi.
Seruus in caput eius domini, a quo distractus est cuique aliquando seruiuit, 6.1
in memoriam prioris dominii interrogari non potest. Seruus, nec si a domino ad 7.1
tormenta offeratur, interrogandus est. Sane quotiens quaeritur, an serui in caput domini 8.1
interrogandi sint, prius de eorum dominio oportet inquiri. Cogniturum de 9.1
criminibus praesidem oportet ante diem palam facere custodias se auditurum, ne hi, qui
defendendi sunt, subitis accusatorum criminibus obprimantur: quamuis defensionem quo-
cumque tempore postulante reo negari non oportet, adeo ut propterea et differantur et
proferantur custodiae. Custodiae non solum pro tribunali, sed et de plano audiri possunt 10.1
atque damnari.
  Tryphoninus libro quarto disputationum. Is, cui fideicommissa libertas 19.pr.1
debetur, non aliter ut seruus quaestioni applicetur, nisi aliorum quaestionibus oneretur.
  Paulus libro tertio decretorum. Maritus quidam heres uxoris suae petebat 20.pr.1
a Suro pecuniam, quam apud eum deposuisse defunctam se absente dicebat, et in eam
rem unum testem liberti sui filium produxerat apud procuratorem: desiderauerat et quae-
stionem haber<i> de ancilla. Surus negabat se accepisse et testimonium non oportere
unius hominis admitti nec solere a quaestionibus incipi, etsi aliena esset ancilla. procu- 5
rator quaestionem de ancilla habuerat. cum ex appellatione cognouisset imperator, pro-
nuntiauit quaestione illicite habita unius testimonio non esse credendum ideoque recte
prouocatum.
  Idem libro singulari de poenis paganorum. Quaestionis habendae causa 21.pr.1
neminem esse damnandum diuus Hadrianus rescripsit.
  Idem libro primo sententiarum. Qui sine accusatoribus in custodiam re- 22.pr.1
cepti sunt, quaestio de his habenda non est, nisi si aliquibus suspicionibus urgueantur.