DE <UARIIS ET> EXTRAORDINARIIS COGNITIONIBUS ET SI
IUDEX LITEM SUAM FECISSE DICETUR
  Ulpianus libro octauo de omnibus tribunalibus. Praeses prouinciae de 50.13.1.pr.1
mercedibus ius dicere solet, sed praeceptoribus tantum studiorum liberalium. liberalia
autem studia accipimus, quae Graeci ἐλευθέρια appellant: rhetores continebuntur, gram-
matici, geometrae. Medicorum quoque eadem causa est quae professorum, nisi quod 1.1
iustior, cum hi salutis hominum, illi studiorum curam agant: et ideo his quoque extra
ordinem ius dici debet. Sed et obstetricem audiant, quae utique medicinam exhibere ui- 2.1
detur. Medicos fortassis quis accipiet etiam eos, qui alicuius partis corporis uel certi 3.1
doloris sanitatem pollicentur: ut puta si auricularius, si fistulae uel dentium. non tamen
si incantauit, si inprecatus est, si, ut uulgari uerbo impostorum utar, si exorcizauit: non
sunt ista medicinae genera, tametsi sint, qui hos sibi profuisse cum praedicatione adfir-
ment. An et philosophi professorum numero sint? et non putem, non quia non religiosa 4.1
res est, sed quia hoc primum profiteri eos oportet mercennariam operam spernere. Pro- 5.1
inde ne iuris quidem ciuilis professoribus ius dicent: est quidem res sanctissima ciuilis
sapientia, sed quae pretio nummario non sit aestimanda nec dehonestanda, dum in iudicio
honor petitur, qui in ingressu sacramenti offerri debuit. quaedam enim tametsi honeste
accipiantur, inhoneste tamen petuntur. Ludi quoque litterarii magistris licet non 6.1
sint professores, tamen usurpatum est, ut his quoque ius dicatur: iam et librariis et no-
tariis et calculatoribus siue tabulariis. Sed ceterarum artium opificibus siue artificibus, 7.1
quae sunt extra litteras uel notas positae, nequaquam extra ordinem ius dicere praeses
debebit. Sed et si comites salarium petant, idem iuris est, quod in professoribus placet. 8.1
Sed et aduersus ipsos omnes cognoscere praeses debet, quia ut aduersus aduocatos adean- 9.1
tur, diui fratres rescripserunt. In honorariis aduocatorum ita uersari iudex debet, 10.1
ut pro modo litis proque aduocati facundia et fori consuetudine et iudicii, in quo erat
acturus, aestimationem adhibeat, dummodo licitum honorarium quantitas non egrediatur:
ita enim rescripto imperatoris nostri et patris eius continetur. uerba rescripti ita se ha-
bent: 'Si Iulius Maternus, quem patronum causae tuae esse uoluisti, fidem susceptam 5
exhibere paratus est, eam dumtaxat pecuniam, quae modum legitimum egressa est, repe-
tere debes'. Aduocatos accipere debemus omnes omnino, qui causis agendis quoque stu- 11.1
dio operantur: non tamen qui pro tractatu, non adfuturi causis, accipere quid solent,
aduocatorum numero erunt. Si cui cautum est honorarium uel si quis de lite pactus est, 12.1
uideamus, an petere possit. et quidem de pactis ita est rescriptum ab imperatore nostro
et diuo patre eius: 'Litis causa malo more pecuniam tibi promissam ipse quoque profiteris.
sed hoc ita ius est, si suspensa lite societatem futuri emolumenti cautio polli-
cetur. is uero post causam actam cauta est honoraria summa, peti poterit usque ad pro- 5
babilem quantitatem, etsi nomine palmarii cautum sit: sic tamen, ut computetur id quod
datum est cum eo quod debetur neutrumque compositum licitam quantitatem excedat'.
Licita autem quantitas intellegitur pro singulis causis usque ad centum aureos. Diuus 13.1
Seuerus ab heredibus aduocati mortuo eo prohibuit mercedem repeti, quia per ipsum
non steterat, quo minus causam ageret. Ad nutricia quoque officium praesidis uel 14.1
praetoris deuenit: namque nutrices ob alimoniam infantium apud praesides quod sibi de-
betur petunt. sed nutricia eo usque producemus, quoad infantes uberibus aluntur: cete-
rum post haec cessant partes praetoris uel praesidis. Haec omnia si apud praesides pe- 15.1
tantur, uideamus an de mutuis petitionibus possunt praesides cognoscere. et putem debere
admitti.
  Idem libro primo opinionum. De usu aquae, de riuis nouis inciuiliter institutis, item 2.pr.1
de equis alienis a sciente possessis fetuque earum, et de damno dato per immissos in
praedium suum uniuersos homines eos, qui in plurium praedia distribui debuerunt, si
modo id non ex auctoritate eius qui iubere potuit factum est, praesidem prouinciae doceri
oportere responsum est, ut is secundum rei aequitatem et iurisdictionis ordinem conue- 5
nientem formam rei det.
  Idem libro quinto opinionum. Si medicus, cui curandos suos oculos qui eis 3.pr.1
laborabat commiserat, periculum amittendorum eorum per aduersa medicamenta inferendo
compulit, ut ei possessiones suas contra fidem bonam aeger uenderet: inciuile factum
praeses prouinciae coerceat remque restitui iubeat.
  Paulus libro quarto ad Plautium. Diuus Antoninus Pius rescripsit iuris studiosos, qui 4.pr.1
salaria petebant, haec exigere posse.
  Callistratus libro primo de cognitionibus. Cognitionum numerus cum ex 5.pr.1
uariis causis descendat, in genera diuidi facile non potest, nisi summatim diuidatur. nu-
merus ergo cognitionum in quattuor fere genera diuidi potest: aut enim de honoribus
siue muneribus gerendis agitatur, aut de re pecuniaria disceptatur, aut de existimatione
alicuius cognoscitur, aut de capitali crimine quaeritur. Existimatio est dignitatis inlaesae 1.1
status, legibus ac moribus comprobatus, qui ex delicto nostro auctoritate legum aut mi-
nuitur aut consumitur. Minuitur existimatio, quotiens manente libertate circa statum 2.1
dignitatis poena plectimur: sicuti cum relegatur quis uel cum ordine mouetur uel cum
prohibetur honoribus publicis fungi uel cum plebeius fustibus caeditur uel in opus publi-
cum datur uel cum in eam causam quis incidit, quae edicto perpetuo infamiae causa
enumeratur. Consumitur uero, quotiens magna capitis minutio interuenit, id est cum 3.1
libertas adimitur: ueluti cum aqua et igni interdicitur, quae in persona deportatorum
euenit, uel cum plebeius in opus metalli uel in metallum datur: nihil enim refert, nec
diuersa poena est operis et metalli, nisi quod refugae operis non morte, sed poena metalli
subiciuntur. 5
  Gaius libro tertio rerum cottidianarum siue aureorum. 6.pr.1
Si iudex litem suam fecerit, non proprie ex maleficio obligatus uidetur: sed quia neque
ex contract<u> obligatus est et utique peccasse aliquid intellegitur, licet per inprudentiam,
ideo uidetur quasi ex maleficio teneri in factum actione, et in quantum de ea re
aequum religioni iudicantis uisum fuerit, poenam sustinebit. 5