DE RELIGIOSIS ET SUMPTIBUS FUNERUM ET UT FUNUS
DUCERE LICEAT
  Ulpianus libro decimo ad edictum. Qui propter funus aliquid impendit, cum 11.7.1.pr.1
defuncto contrahere creditur, non cum herede.
  Idem libro uicensimo quinto ad edictum. Locum in quo seruus sepultus est religio- 2.pr.1
sum esse Aristo ait. Qui mortuum in locum alienum intulit uel inferre curauit, tenebitur 1.1
in factum actione. 'in locum alterius' accipere debemus siue in agro siue in aedificio. sed
hic sermo domino dat actionem, non bonae fidei possessori: nam cum dicat 'in locum alte-
rius', apparet de domino eum sentire, id est eo cuius locus est. sed et fructuarius inferendo
tenebitur domino proprietatis. an et socius teneatur, si ignorante socio intulerit, tractari 5
potest: est tamen uerius familiae erciscundae uel communi diuidundo conueniri eum posse.
Praetor ait: 'Siue homo mortuus ossaue hominis mortui in locum purum alterius aut in 2.1
id sepulchrum, in quo ius non fuerit, illata esse dicentur.' qui hoc fecit, in factum actione
tenetur et poena pecuniaria subicietur. De ea autem illatione praetor sensit, quae sepul- 3.1
turae causa fit. Purus autem locus dicitur, qui neque sacer neque sanctus est neque reli- 4.1
giosus, sed ab omnibus huiusmodi nominibus uacare uidetur. Sepulchrum est, 5.1
ubi corpus ossaue hominis condita sunt. Celsus autem ait: non totus, qui sepulturae desti-
natus est, locus religiosus fit, sed quatenus corpus humatum est. Monumentum est, quod 6.1
memoriae seruandae gratia existat. Si usum fructum quis habeat, religiosum locum 7.1
non facit. sed et si alius proprietatem, alius usum fructum habuit, non faciet locum reli-
giosum nec proprietarius, nisi forte ipsum qui usum fructum legauerit intulerit, cum in
alium locum inferri tam oportune non posset: et ita Iulianus scribit. alias autem inuito
fructuario locus religiosus non fiet: sed si consentiat fructuarius, magis est ut locus reli- 5
giosus fiat. Locum qui seruit nemo religiosum facit, nisi consentiat is cui seruitus debetur. 8.1
sed si non minus commode per alium locum seruitute uti potest, non uidetur seruitutis
impediendae causa id fieri, et ideo religiosus fit: et sane habet hoc rationem. Is qui pignori 9.1
dedit agrum si in eum suorum mortuum intulerit, religiosum eum facit: sed et si ipse in-
feratur, idem est: ceterum alii concedere non potest.
  Paulus libro uicensimo septimo ad edictum. Ex consensu tamen omnium utilius est 3.pr.1
dicere religiosum posse fieri, idque Pomponius scribit.
  Ulpianus libro uicensimo quinto ad edictum. Scriptus heres prius quam hereditatem 4.pr.1
adeat patrem familias mortuum inferendo locum facit religiosum, nec quis putet hoc ipso
pro herede eum gerere: finge enim adhuc eum deliberare de adeunda hereditate. ego
etiam si non heres eum intulerit, sed quiuis alius herede uel cessante uel absente uel ue-
rente ne pro herede gerere uideatur, tamen locum religiosum facere puto: plerumque enim 5
defuncti ante sepeliuntur, quam quis heres eis existet. sed tunc locus fit religiosus, cum
defuncti fuit: naturaliter enim uidetur ad mortuum pertinere locus in quem infertur, prae-
sertim si in eum locum inferatur, in quem ipse destinauit: usque adeo, ut etiamsi in le-
gatum locum sit illatus ab herede, inlatione tamen testatoris fit religiosus, si modo in alium
locum tam oportune inferri non potuit. 10
  Gaius libro nono decimo ad edictum prouinciale. Familiaria sepulchra dicuntur, quae 5.pr.1
quis sibi familiaeque suae constituit, hereditaria autem, quae quis sibi heredibusque suis
constituit
  Ulpianus libro uicensimo quinto ad edictum. uel quod pater familias iure hereditario 6.pr.1
adquisiit. sed in utroque heredibus quidem ceterisque successoribus qualescumque fuerint
licet sepeliri et mortuum inferre, etiamsi ex minima parte heredes ex testamento uel ab
intestato sint, licet non consentiant alii. liberis autem cuiuscumque sexus uel gradus etiam
filiis familiae et emancipatis idem ius concessum est, siue extiterint heredes siue sese 5
abstineant. exheredatis autem, nisi specialiter testator iusto odio commotus eos uetuerit,
humanitatis gratia tantum sepeliri, non etiam alios praeter suam posteritatem inferre licet.
liberti autem nec sepeliri nec alios inferre poterunt, nisi heredes extiterint patrono, quamuis
quidam inscripserint monumentum sibi libertisque suis fecisse: et ita Papinianus respondit
et saepissime idem constitutum est. Si adhuc monumentum purum est, poterit 1.1
quis hoc et uendere et donare. si cenotaphium fit, posse hoc uenire dicendum est:
nec enim esse hoc religiosum diui fratres rescripserunt.
  Gaius libro non<o> decimo ad edictum prouinciale. Is qui intulit mortuum in 7.pr.1
alienum locum, aut tollere id quod intulit aut loci pretium praestare cogitur per in factum
actionem, quae tam heredi quam in heredem competit et perpetua est. Aduersus eum, qui 1.1
in alterius arcam lapideam, in qua adhuc mortuus non erit conditus, mortuum intulerit,
utilem actionem in factum proconsul dat, quia non proprie uel in sepulchrum uel in locum
alterius intulisse dici potest.
  Ulpianus libro uicensimo quinto ad edictum. Ossa quae ab alio illata sunt 8.pr.1
uel corpus an liceat domino loci effodere uel eruere sine decreto pontificum seu iussu prin-
cipis, quaestionis est: et ait Labeo exspectandum uel permissum pontificale seu iussionem
principis, alioquin iniuriarum fore actionem aduersus eum qui eiecit. Si locus religiosus 1.1
pro puro uenisse dicetur, praetor in factum actionem in eum dat ei ad quem ea res per-
tinet: quae actio et in heredem competit, cum quasi ex empto actionem contineat. Si in 2.1
locum publicis usibus destinatum intuler<i>t quis mortuum, praetor in eum iudicium dat, si
dolo fecerit et erit extra ordinem plectendus, modica tamen coercitione: sed si sine dolo,
absoluendus est. In hac autem actione loci puri appellatio et ad aedificium producenda est. 3.1
Nec solum domino haec actio competit, uerum ei quoque, qui eiusdem loci habet usum 4.1
fructum uel aliquam seruitutem, quia ius prohibendi etiam hi habent. Ei, qui prohibitus 5.1
est inferre in eum locum, quo ei ius inferendi esset, in factum actio competit et inter-
dictum, etiamsi non ipse prohibitus sit, sed procurator eius, quia intellectu aliquo ipse
prohibitus uidetur.
  Gaius libro nono decimo ad edictum prouinciale. Liberum est ei qui prohibetur mor- 9.pr.1
tuum ossaue mortui inferre aut statim interdicto uti, quo prohibetur ei uis fieri, aut alio
inferre et postea in factum agere: per quam consequetur actor, quanti eius interfuerit
prohibitum non esse, in quam computationem cadit loci empti pretium aut conducti merces,
item sui loci pretium, quem quis, nisi coactus est, religiosum facturus non esset. unde 5
miror, quare constare uideatur neque heredi neque in heredem dandam hanc actionem:
nam ut apparet, pecuniariae quantitatis ratio in eam deducitur: certe perpetuo ea inter
ipsos competit.
  Ulpianus libro uicensimo quinto ad edictum. Si uenditor fundi exceperit locum se- 10.pr.1
pulchri ad hoc, ut ipse posterique eius illo infer<r>entur, si uia uti prohibeatur, ut mortuum
suum inferret, agere potest: uidetur enim etiam hoc exceptum inter ementem et uendentem,
ut ei per fundum sepulturae causa ire liceret.
  Paulus libro uicensimo septimo ad edictum. Quod si locus monumenti hac lege uenierit, 11.pr.1
ne in eum infer<r>entur, quos ius est inferri, pactum quidem ad hoc non sufficit, sed stipu-
latione id caueri oportet.
  Ulpianus libro uicensimo quinto ad edictum. Si quis sepulchrum habeat, uiam autem 12.pr.1
ad sepulchrum non habeat et uicino ire prohibeatur, imperator Antoninus cum patre
rescripsit iter ad sepulchrum peti precario et concedi solere, ut quotiens non debetur, im-
petretur ab eo, qui fundum adiunctum habeat. non tamen hoc rescriptum, quod impe-
trandi dat facultatem, etiam actionem ciuilem inducit, sed extra ordinem interpelletur 5
praeses et iam compellere debet iusto pretio iter ei praestari, ita tamen, ut iudex etiam
de oportunitate loci prospiciat, ne uicinus magnum patiatur detrimentum. Senatus 1.1
consulto cauetur, ne usus sepulchrorum permutationibus polluatur, id est ne sepulchrum
aliae conuersationis usum accipiat. Praetor ait: 'Quod funeris causa sumptus factus 2.1
erit, eius reciperandi nomine in eum, ad quem ea res pertinet, iudicium dabo.' Hoc edictum 3.1
iusta ex causa propositum est, ut qui funerauit persequatur id quod impendit: sic enim
fieri, ne insepulta corpora iacerent neue quis de alieno funeretur. Funus autem eum fa- 4.1
cere oportet, quem decedens elegit: sed si non ille fecit, nullam esse huius rei poenam,
nisi aliquid pro hoc emolumentum ei relictum est: tunc enim, si non paruerit uoluntati
defuncti, ab hoc repellitur. sin autem de hac re defunctus non cauit, nec ulli delegatum
id munus est, scriptos heredes ea res contingit: si nemo scriptus est, legitimos uel cognatos: 5
quosque suo ordine quo succedunt. Sumptus funeris arbitrantur pro facultatibus uel digni- 5.1
tate defuncti. Praetor uel magistratus municipalis ad funus sumptum decernere debet, si 6.1
quidem est pecunia in hereditate, ex pecunia: si non est, distrahere debet ea, quae tem-
pore peritura sunt, quorum retentio onerat hereditatem: si minus, si quid auri argentique
fuerit distrahi aut pignerari iubebit, ut pecunia expediatur:
  Gaius libro nono decimo ad edictum prouinciale. uel a debitoribus 13.pr.1
si facile exigi possit.
  Ulpianus libro uicensimo quinto ad edictum. Et si quis impediat eum qui emit, quo 14.pr.1
minus ei res tradantur, praetorem interuenire oportere tuerique huiusmodi factum si quid
impediat quo minus ei res uenditae tradantur. Si colonus uel inquilinus sit is qui mortuus 1.1
est nec sit unde funeretur, ex inuectis illatis eum funerandum Pomponius scribit et si quid
superfluum remanserit, hoc pro debita pensione teneri. sed et si res legatae sint a testa-
tore de cuius funere agitur nec sit unde funeretur, ad eas quoque manus mittere oportet:
satius est enim de suo testatorem funerari, quam aliquos legata consequi. sed si adita 5
fuerit postea hereditas, res emptori auferend<a> non est, quia bonae fidei pos-
sessor est et dominium habet, qui auctore iudice comparauit. legatarium tamen legato
carere non oportet, si potest indemnis ab herede praestari: quod si non potest, melius est
legatarium non lucrari, quam emptorem damno adfici. Si cui funeris sui curam testator 2.1
mandauerit et ille accepta pecunia funus non duxerit, de dolo actionem in eum dandam
Mela scripsit: credo tamen et extra ordinem eum a praetore compellendum funus ducere.
Funeris causa sumptus factus uidetur is demum, qui ideo fuit ut funus ducatur, 3.1
sine quo funus duci non possit, ut puta si quid impensum est in elationem mortui: sed et
si quid in locum fuerit erogatum, in quem mortuus infer<r>etur, funeris causa uideri impen-
sum Labeo scribit, quia necessario locus paratur, in quo corpus conditur. Impensa peregre 4.1
mortui quae facta est ut corpus perfer<r>etur, funeris est, licet nondum homo funeretur:
idemque et si quid ad corpus custodiendum uel etiam commendandum factum sit, uel si
quid in marmor uel uestem collocandam. Non autem oportet ornamenta cum corporibus 5.1
condi, nec quid aliud huiusmodi, quod homines simpliciores faciunt. Haec actio quae fune- 6.1
raria dicitur ex bono et aequo oritur: continet autem funeris causa tantum impensam, non
etiam ceterorum sumptuum. aequum autem accipitur ex dignitate eius qui funeratus est,
ex causa, ex tempore et ex bona fide, ut neque plus imputetur sumptus nomine quam
factum est neque tantum quantum factum est, si immodice factum est: deberet enim 5
haberi ratio facultatium eius, in quem factum est, et ipsius rei, quae ultra modum sine
causa consumitur. quid ergo si ex uoluntate testatoris impensum est? sciendum est nec
uoluntatem sequendam, si res egrediatur iustam sumptus rationem, pro modo autem facul-
tatium sumptum fieri. Sed interdum is, qui sumptum in funus fecit, sumptum non recipit, 7.1
si pietatis gratia fecit, non hoc animo quasi recepturus sumptum quem fecit: et ita
imperator noster rescripsit. igitur aestimandum erit arbitro et perpendendum, quo animo
sumptus factus sit, utrum negotium quis uel defuncti uel heredis gerit uel ipsius humani-
tatis, an uero misericordiae uel pietati tribuens uel affectioni. potest tamen distingui et 5
misericordiae modus, ut in hoc fuerit misericors uel pius qui funerauit, ut eum sepeliret,
ne insepultus iaceret, non etiam ut suo sumptu fecerit: quod si iudici liqueat, non debet
eum qui conuenitur absoluere: quis enim sine pietatis intentione alienum cadauer funerat?
oportebit igitur testari, quem quo animo funerat, ne postea patiatur quaestionem. Plerique 8.1
filii cum parentes suos funerant, uel alii qui heredes fieri possunt, licet ex hoc ipso neque
pro herede ge<s>tio neque aditio praesumitur, tamen ne uel miscuisse se necessarii uel ceteri
pro herede gessisse uideantur, solent testari pietatis gratia facere se sepulturam. quod si
superuacuo fuerit factum, ad illud se munire uidentur, ne miscuisse se credantur, ad illud 5
non, ut sumptum consequantur: quippe protestantur pietatis gratia id se facere.
plenius igitur eos testari oportet, ut et sumptum possint seruare. Fortassis quis possit 9.1
dicere interdum partem sumptus facti posse reciperari, ut quis pro parte quasi negotium
gerens, pro parte pietatis gratia id faciat: quod est uerius: partem igitur sumptus con-
sequetur, quem non donandi animo fecit. Iudicem, qui de ea aequitate cognoscit, 10.1
interdum sumptum omnino non debere admittere modicum factum, si forte in contumeliam
defuncti hominis locupletis modicus factus sit: nam non debet huius rationem habere, cum
contumeliam defuncto fecisse uideatur ita eum funerando. Si quis, dum se heredem 11.1
putat, patrem familias funerauerit, funeraria actione uti non poterit, quia non hoc animo
fecit, quasi alienum negotium gerens: et ita Trebatius et Proculus putat. puto tamen et
ei ex causa dandam actionem funerariam. Labeo ait, quotiens quis aliam actionem habet 12.1
de funeris impensa consequenda, funeraria eum agere non posse: et ideo si familiae ercis-
cundae agere possit, funeraria non acturum: plane si iam familiae erciscundae iudicio
actum sit, posse agi. Idem Labeo ait, si prohibente herede funeraueris testatorem, ex causa 13.1
competere tibi funerariam: quid enim si filium testatoris heres eius prohibuit? huic contra-
dici potest: 'ergo pietatis gratia funerasti'. sed pone me testatum: habiturum me funera-
riam actionem: de suo enim expedit mortuos funerari. et quid si testator quidem funus
mihi mandauit, heres prohibet, ego tamen nihilo minus funeraui? nonne aequum est mihi 5
funerariam competere? et generaliter puto iudicem iustum non meram negotiorum gesto-
rum actionem imitari, sed solutius aequitatem sequi, cum hoc ei et actionis natura indulget.
Diuus autem Marcus rescripsit eum heredem, qui prohibet funerari ab eo quem testator 14.1
elegit, non recte facere: poenam tamen in eum statutam non esse. Qui mandatu alterius 15.1
funerauit. non habet funerariam actionem, sed is scilicet, qui mandauit funerandum, siue
soluit ei cui mandauit siue debet. quod si pupillus mandauit sine tutore auctore, utilem
funerariam dandam aduersus heredem ei qui impendit: lucrari enim heredem iniquum est.
si autem pupillus funus ad se pertinens sine tutoris auctoritate mandauit, dandam in eum 5
actionem arbitror, si et heres extitit ei qui funeratus est soluendoque hereditas est. contra
si quis mandatu heredis funerauit, non posse eum funeraria agere Labeo scribit, quia habet
mandati actionem. Si tamen quasi negotium heredis gerens funerauit, licet ratum non 16.1
habeat, tamen funeraria eum agere posse Labeo scribit. Datur autem haec actio aduersus 17.1
eos ad quos funus pertinet, ut puta aduersus heredem bonorumue possessorem ceterosque
successores.
  Pomponius libro quinto ad Sabinum. Funeris impensam et patronus, qui bonorum 15.pr.1
possessionem petit contra tabulas, praestat.
  Ulpianus libro uicensimo quinto ad edictum. In eum, ad quem dotis nomine quid 16.pr.1
peruenerit, dat praetor funerariam actionem: aequissimum enim uisum est ueteribus mu-
lieres quasi de patrimoniis suis ita de dotibus funerari et eum, qui morte mulieris dotem
lucratur, in funus conferre debere, siue pater mulieris est siue maritus.
  Papinianus libro tertio responsorum. Sed si nondum pater dotem recipera- 17.pr.1
uerit, uir solus conuenietur reputaturus patri, quod eo nomine praestiterit:
  Iulianus libro decimo digestorum. impensa enim funeris aes alienum dotis est: 18.pr.1
  Ulpianus libro quinto decimo ad Sabinum. ideoque etiam dos sentire hoc aes alie- 19.1.1
num debet.
  Idem libro uicensimo quinto ad edictum. Neratius quaerit, si is, qui dotem dederat 20.1.1
pro muliere, stipulatus est duas partes dotis reddi, tertiam apud maritum remanere, pactus
sit, ne quid maritus in funus conferret, an funeraria maritus teneatur. et ait, si quidem
ipse stipulator mulierem funerauit, locum esse pacto et inutilem ei funerariam fore: si uero
alius funerauit, posse eum maritum conuenire, quia pacto hoc publicum ius infringi non 5
possit. quid tamen si quis dotem hac lege dederit pro muliere, ut ad ipsum rediret, si in
matrimonio mortua esset, aut quoquo modo soluto matrimonio? numquid hic in funus non
conferat? sed cum dos morte mulieris ad eum peruenerit, potest dici conferre eum. Si 1
maritus lucratur dotem, conuenietur funeraria, pater autem non. sed in hunc casum puto,
si dos, quia permodica fuit, in funus non sufficit, in superfluum in patrem debere actionem
dari. Cum mater familias decedit nec est eius soluendo hereditas, funerari eam ex dote 2.1
tantum oportet. et ita Celsus scribit.
  Paulus libro uicensimo septimo ad edictum. In patrem, cuius in potestate fuerit is 21.pr.1
cuius funus factum erit, competit funeraria actio pro dignitate et facultatibus.
  Ulpianus libro uicensimo quinto ad edictum. Celsus scribit: quotiens mulier decedit, 22.pr.1
ex dote, quae penes uirum remanet, et ceteris mulieris bonis pro portione funeranda est.
  Paulus libro uicensimo septimo ad edictum. Ueluti si in dotem centum sint, in here- 23.pr.1
ditate ducenta, duas partes heres, unam uir conferet.
  Ulpianus libro uicensimo quinto ad edictum. Iulianus scribit: non deductis legatis 24.pr.1
  Paulus libro uicensimo septimo ad edictum. nec pretiis manumissorum 25.1.1
  Pomponius libro quinto decimo ad Sabinum. nec aere alieno deducto 26.1.1
  Ulpianus libro uicensimo quinto ad edictum. sic pro rata et maritum et heredem 27.1.1
conferre in funus oportet. Maritus funeraria non conuenietur, si mulieri in matrimonio
dotem soluerit, ut Marcellus scribit: quae sententia uera est: in his tamen casibus, in
quibus hoc ei facere legibus permissum est. Praeterea maritum puto funeraria in id demum 2.1
teneri quod facere potest: id enim lucrari uidetur quod praestaret mulieri si conueniretur.
  Pomponius libro quinto decimo ad Sabinum. Quod si nulla dos esset, tunc omnem 28.pr.1
inpensam patrem praestare debere Atilicinus ait aut heredes eius mulieris, puta emanci-
patae. quod si neque heredes habeat neque pater soluendo sit, maritum in quantum facere
potest pro hoc conueniri, ne iniuria eius uideretur quondam uxorem eius insepultam
relinqui. 5
  Gaius libro nono decimo ad edictum prouinciale. Si mulier post diuortium alii nupta 29.pr.1
decesserit, non putat Fulcinius priorem maritum, licet lucri dotem faciat, funeris impensam
praestare. Is qui filiam familias funerauit antequam dos patri reddatur, cum marito recte 1.1
agit: reddita dote patrem obligatum habet. utique autem, si cum marito actum fuerit, is
eo minus patri mulieris restituturus est.
  Pomponius libro quinto decimo ad Sabinum. Contra quoque quod pater in funus 30.pr.1
<fi>liae inpendit aut alio agente secum funeraticia praestitit, ipse actione de dote a marito
recipit. Sed si emancipata in matrimonio decedat, collaturos heredes bonorumue possessores 1.1
et patrem pro portione dotis quam recipit et uirum pro portione dotis quam lucratus est.
  Ulpianus libro uicensimo quinto ad edictum. Si filius familias miles sit et habeat 31.pr.1
castrense peculium, puto successores eius ante teneri, sic deinde ad patrem uenire.
Qui seruum alienum uel ancillam sepeliuit, habet aduersus dominum funerariam 1.1
actionem. Haec actio non est annua, sed perpetua, et heredi ceterisque successoribus 2.1
et in successores datur.
  Paulus libro uicensimo septimo ad edictum. Si possessor hereditatis funus fecerit, 32.pr.1
deinde uictus in restitutione non deduxerit quod impenderit, utilem esse ei funerariam. Si 1.1
eodem momento temporis uir et uxor decesserit, Labeo ait in heredem uiri pro portione
dotis dandam hanc actionem, quoniam id ipsum dotis nomine ad eum peruenit.
  Ulpianus libro sexagensimo octauo ad edictum. Si quis fuit heres, deinde hereditas 33.pr.1
ablata sit ei quasi indigno, magis est, ut penes eum iura sepulchrorum remaneant.
  Paulus libro sexagensimo quarto ad edictum. Si locus sub condicione legatus sit, 34.pr.1
interim heres inferendo mortuum non facit locum religiosum.
  Marcellus libro quinto digestorum. Minime maiores lugendum 35.pr.1
putauerunt eum, qui ad patriam delendam et parentes et liberos interficiendos uenerit:
quem si filius patrem aut pater filium occidisset, sine scelere, etiam praemio adficiendum
omnes constituerunt.
  Pomponius libro uicensimo sexto ad Quintum Mucium. Cum loca capta 36.pr.1
sunt ab hostibus, omnia desinunt religiosa uel sacra esse, sicut homines liberi in serui-
tutem perueniunt: quod si ab hac calamitate fuerint liberata, quasi quodam postliminio
reuersa pristino statui restituuntur.
  Macer libro primo ad legem uicensimam hereditatium. Funeris sumptus 37.pr.1
accipitur, quidquid corporis causa ueluti unguentorum erogatum est, et pretium loci in
quo defunctus humatus est, et si qua uectigalia sunt, uel sarcophagi et uectura: et quid-
quid corporis causa antequam sepeliatur consumptum est, funeris impensam esse existimo.
Monumentum autem sepulchri id esse diuus Hadrianus rescripsit, quod monumenti, id est 1.1
causa muniendi eius loci factum sit, in quo corpus impositum sit. itaque si amplum quid
aedificari testator iusserit, ueluti incircum porticationes, eos sumptus funeris causa non esse.
  Ulpianus libro nono de omnibus tribunalibus. Ne corpora aut ossa mor- 38.pr.1
tuorum detinerentur aut uexarentur neue prohiberentur quo minus uia publica transfer<r>entur
aut quominus sepelirentur, praesidis prouinciae officium est.
  Marcianus libro tertio institutionum. Diui fratres edicto admonuerunt, ne 39.pr.1
iustae sepulturae traditum, id est terra conditum corpus inquietetur: uidetur autem terra
conditum et si in arcula conditum hoc animo sit, ut non alibi transferatur. sed arculam
ipsam, si res exigat, in locum commodiorem licere transferre non est denegandum.
  Paulus libro tertio quaestionum. Si quis enim eo animo corpus intulerit, quod cogi- 40.pr.1
taret inde alio postea transferre magisque temporis gratia deponere, quam quod ibi sepe-
liret mortuum et quasi aeterna sede dare destinauerit, manebit locus profanus.
  Callistratus libro secundo institutionum. Si plures sint domini eius loci, 41.pr.1
ubi mortuus infertur, omnes consentire debent, cum extranei inferantur: nam ex ipsis do-
minis quemlibet recte ibi sepeliri constat etiam sine ceterorum consensu, maxime cum alius
non sit locus in quo sepeliretur.
  Florentinus libro septimo institutionum. Monumentum generaliter res est memoriae 42.pr.1
causa in posterum prodita: in qua si corpus uel reliquiae inferantur, fiet sepulchrum, si
uero nihil eorum inferatur, erit monumentum memoriae causa factum, quod Graeci κενο-
τάφιον appellant.
  Papinianus libro octauo quaestionum. Sunt personae, quae, quamquam religiosum 43.pr.1
locum facere non possunt, interdicto tamen de mortuo inferendo utiliter agunt, ut puta
dominus proprietatis, si in fundum, cuius fructus alienus est, mortuum inferat aut inferre
uelit: nam si intulerit, non faciet iustum sepulchrum, sed si prohibeatur, utiliter interdicto,
qui de iure dominii quaeritur, aget. eademque sunt in socio, qui in fundum communem 5
inuito socio mortuum inferre uult. nam propter publicam utilitatem, ne insepulta
cadauera iacerent, strictam rationem insuper habemus, quae nonnumquam in ambiguis reli-
gionum quaestionibus omitti solet: nam summam esse rationem, quae pro religione facit.
  Paulus libro tertio quaestionum. Cum in diuersis locis sepultum est, uterque quidem 44.pr.1
locus religiosus non fit, quia una sepultura plura sepulchra efficere non potest: mihi autem
uidetur illum religiosum esse, ubi quod est principale conditum est, id est caput, cuius
imago fit, inde cognoscimur. cum autem impetratur, ut reliquiae transferantur, desinit
locus religiosus esse. 5
  Maecianus libro octauo fideicommissorum. Impensa funeris semper ex hereditate de- 45.pr.1
ducitur, quae etiam omne creditum solet praecedere, cum bona soluendo non sint.
  Scaeuola libro secundo quaestionum. Si plura praedia quis habuit et omnium usum 46.pr.1
fructum separatim legauerit, poterit in unum inferri et electio erit heredis et gratificationi
locus: sed fructuario utilem actionem in heredem dandam ad id recipiendum, quod propter
eam electionem minutus est usu<s> fructus. Si heres mulieris inferat mortuam in heredita- 1.1
rium fundum, a marito qui debet in funus conferre pro aestimatione loci consequatur.
Ei, cui uestimenta legantur, si in funus erogata sint, utilem actionem in heredem dandam 2.1
placuit et priuilegium funerarium.