Vnum etiam mihi reliquum eius modi crimen est, iudices,
|
169.1
|
ex quo illud perspicere possitis quod a me initio orationis
|
|
meae dictum est, quicquid mali per hosce annos A. Cluentius
|
|
viderit, quicquid hoc tempore habeat sollicitudinis ac negoti,
|
|
id omne a matre esse conflatum. Oppianicum veneno
|
5
|
necatum esse quod ei datum sit in pane per M. Asellium
|
|
quendam, familiarem illius, idque Habiti consilio factum
|
|
esse dicitis. In quo primum illud quaero quae causa Habito
|
|
fuerit cur interficere Oppianicum vellet. Inimicitias enim
|
|
fuisse confiteor; sed homines inimicos suos morte adfici
|
10
|
volunt aut quod eos metuunt aut quod oderunt. Quo
|
170.1
|
tandem igitur Habitus metu adductus tantum in se facinus
|
|
suscipere conatus est? quid erat quod iam Oppianicum
|
|
poena adfectum pro maleficiis et eiectum e civitate quisquam
|
|
timeret? quid metuebat? ne oppugnaretur a perdito, an ne
|
5
|
accusaretur a damnato, an ne exsulis testimonio laederetur?
|
|
Si autem quod oderat Habitus inimicum, idcirco illum vita
|
|
frui noluit, adeone erat stultus ut illam quam tum ille
|
|
vivebat vitam esse arbitraretur, damnati, exsulis, deserti
|
|
ab omnibus, quem propter animi importunitatem nemo
|
10
|
recipere tecto, nemo adire, nemo adloqui, nemo aspicere
|
|
vellet? Huius igitur Habitus vitae invidebat? Hunc si
|
171.1
|
acerbe et penitus oderat, non eum quam diutissime vivere
|
|
velle debebat? huic mortem maturabat inimicus, quod illi
|
|
unum in malis erat perfugium calamitatis? Qui si quid
|
|
animi et virtutis habuisset, ut multi saepe fortes viri in eius
|
5
|
modi dolore, mortem sibi ipse conscisset, huic quam ob
|
|
rem id vellet inimicus offerre quod ipse sibi optare deberet?
|
|
Nam nunc quidem quid tandem illi mali mors attulit? nisi
|
|
forte ineptiis ac fabulis ducimur ut existimemus illum ad
|
|
inferos impiorum supplicia perferre ac pluris illic offendisse
|
10
|
inimicos quam hic reliquisse, a socrus, ab uxorum, a fratris,
|
|
a liberum Poenis actum esse praecipitem in sceleratorum
|
|
sedem atque regionem. Quae si falsa sunt, id quod omnes
|
|
intellegunt, quid ei tandem aliud eripuit mors praeter sensum
|
|
doloris? Age vero, per quem venenum datum? Per M.
|
172.1
|
Asellium. Quid huic cum Habito? Nihil, atque adeo,
|
|
quod ille Oppianico familiarissime est usus, potius etiam
|
|
simultas. Eine igitur quem sibi offensiorem, Oppianico
|
|
familiarissimum sciebat esse, potissimum et scelus suum et
|
5
|
illius periculum committebat? Cur igitur tu qui pietate ad
|
|
accusandum excitatus es hunc Asellium esse inultum tam
|
|
diu sinis? cur non Habiti exemplo usus es ut per illum qui
|
|
attulisset venenum de hoc praeiudicaretur? Iam vero illud
|
173.1
|
quam non probabile, quam inusitatum, iudices, quam novum,
|
|
in pane datum venenum! Faciliusne potuit quam in poculo,
|
|
latentius potuit abditum aliqua in parte panis quam si totum
|
|
conliquefactum in potione esset, celerius potuit comestum
|
5
|
quam epotum in venas atque in omnis partis corporis per-
|
|
manare, facilius fallere in pane, si esset animadversum, quam
|
|
in poculo, cum ita confusum esset ut secerni nullo modo
|
|
posset? At repentina morte periit. Quod si esset ita
|
174.1
|
factum, tamen ea res propter multorum eius modi casum
|
|
minime firmam veneni suspicionem haberet; si esset suspi-
|
|
ciosum, tamen potius ad alios quam ad Habitum pertineret.
|
|
Verum in eo ipso homines impudentissime mentiuntur. Id
|
5
|
ut intellegatis et mortem eius et quem ad modum post
|
|
mortem in Habitum sit crimen a matre quaesitum cognoscite.
|
|