Quod hoc portentum, di immortales! quod tantum
|
188.1
|
monstrum in ullis locis, quod tam infestum scelus et immane
|
|
aut unde natum esse dicamus? Iam enim videtis profecto,
|
|
iudices, non sine necessariis me ac maximis causis principio
|
|
orationis meae de matre dixisse. Nihil est enim mali, nihil
|
5
|
sceleris quod illa non ab initio filio voluerit, optaverit,
|
|
cogitaverit, effecerit. Mitto illam primam libidinis iniuriam,
|
|
mitto nefarias generi nuptias, mitto cupiditate matris ex-
|
|
pulsam ex matrimonio filiam, quae nondum ad huiusce
|
|
vitae periculum sed ad commune familiae dedecus pertine-
|
10
|
bant. Nihil de alteris Oppianici nuptiis queror, quarum illa
|
|
cum obsides filios ab eo mortuos accepisset, tum denique
|
|
in familiae luctum atque in privignorum funus nupsit.
|
|
Praetereo quod A. Aurium cuius illa quondam socrus, paulo
|
|
ante uxor fuisset, cum Oppianici esse opera proscriptum
|
15
|
occisumque cognosset, eam sibi domum sedemque delegit
|
|
in qua cotidie superioris viri mortis indicia et spolia fortu-
|
|
narum videret. Illud primum queror de illo scelere quod
|
189.1
|
nunc denique patefactum est, Fabriciani veneni, quod iam
|
|
tum recens suspiciosum ceteris, huic incredibile, nunc vero
|
|
apertum iam omnibus ac manifestum videtur. Non est
|
|
profecto de illo veneno celata mater; nihil est ab Oppianico
|
5
|
sine consilio mulieris cogitatum; quod si esset, certe postea
|
|
deprehensa re non illa ut a viro improbo discessisset sed
|
|
ut a crudelissimo hoste fugisset domumque illam in per-
|
|
petuum scelere omni adfluentem reliquisset. Non modo
|
190.1
|
id non fecit sed ab illo tempore nullum locum praetermisit
|
|
in quo non strueret insidias aliquas ac dies omnis atque
|
|
noctes tota mente mater de pernicie fili cogitaret. Quae
|
|
primum ut illum confirmaret accusatorem filio suo, donis,
|
5
|
muneribus, conlocatione filiae, spe hereditatis obstrinxit.
|
|
Ita quod apud ceteros novis inter propinquos susceptis
|
|
inimicitiis saepe fieri divortia atque adfinitatum discidia
|
|
vidimus, haec mulier satis firmum accusatorem filio suo
|
|
fore neminem putavit, nisi qui in matrimonium sororem
|
10
|
eius ante duxisset. Ceteri novis adfinitatibus adducti ve-
|
|
teres inimicitias saepe deponunt; illa sibi ad confirmandas
|
|
inimicitias adfinitatis coniunctionem pignori fore putavit.
|
|
Neque in eo solum diligens fuit ut accusatorem filio suo
|
191.1
|
compararet sed etiam cogitavit quibus eum rebus armaret.
|
|
Hinc enim illae sollicitationes servorum et minis et promissis,
|
|
hinc illae infinitae crudelissimaeque de morte Oppianici
|
|
quaestiones, quibus finem aliquando non mulieris modus
|
5
|
sed amicorum auctoritas fecit. Ab eodem scelere illae
|
|
triennio post habitae Larini quaestiones, eiusdem amentiae
|
|
falsae conscriptiones quaestionum; ex eodem furore etiam
|
|
illa conscelerata exsectio linguae; totius denique huius ab
|
|
illa est et inventa et adornata comparatio criminis. Atque
|
192.1
|
his rebus cum instructum accusatorem filio suo Romam
|
|
misisset, ipsa paulisper conquirendorum et conducendorum
|
|
testium causa Larini est commorata; postea autem quam
|
|
appropinquare huius iudicium ei nuntiatum est, confestim
|
5
|
huc advolavit ne aut accusatoribus diligentia aut pecunia
|
|
testibus deesset, aut ne forte mater hoc sibi optatissimum
|
|
spectaculum huius sordium atque luctus et tanti squaloris
|
|
amitteret. Iam vero quod iter Romam eius mulieris fuisse
|
|
existimatis? quod ego propter vicinitatem Aquinatium et
|
10
|
Fabraternorum ex multis audivi et comperi; quos concursus
|
|
in his oppidis, quantos et virorum et mulierum gemitus esse
|
|
factos? Mulierem quandam Larino advolare, usque a mari
|
|
supero Romam proficisci cum magno comitatu et pecunia
|
|
quo facilius circumvenire iudicio capitis atque opprimere
|
15
|
filium posset? Nemo erat illorum, paene dicam, quin
|
193.1
|
expiandum illum locum esse arbitraretur quacumque illa
|
|
iter fecisset, nemo quin terram ipsam violari quae mater
|
|
est omnium vestigiis consceleratae matris putaret. Itaque
|
|
nullo in oppido consistendi potestas ei fuit, nemo ex tot
|
5
|
hospitibus inventus est qui non contagionem aspectus
|
|
fugeret; nocti se potius ac solitudini quam ulli aut urbi
|
|
aut hospiti committebat. Nunc vero quid agat, quid molia-
|
194.1
|
tur, quid denique cotidie cogitet quem ignorare nostrum
|
|
putat? Quos appellarit, quibus pecuniam promiserit,
|
|
quorum fidem pretio labefactare conata sit tenemus. Quin
|
|
etiam nocturna sacrificia quae putat occultiora esse scelera-
|
5
|
tasque eius preces et nefaria vota cognovimus; quibus illa
|
|
etiam deos immortalis de suo scelere testatur neque intellegit
|
|
pietate et religione et iustis precibus deorum mentis, non
|
|
contaminata superstitione neque ad scelus perficiendum
|
|
caesis hostiis posse placari. Cuius ego furorem atque
|
10
|
crudelitatem deos immortalis a suis aris atque templis
|
|
aspernatos esse confido. Vos, iudices, quos huic A. Cluentio
|
195.1
|
quosdam alios deos ad omne vitae tempus fortuna esse
|
|
voluit, huius importunitatem matris a fili capite depellite.
|
|
Multi saepe in iudicando peccata liberum parentum miseri-
|
|
cordiae concesserunt; vos ne huius honestissime actam
|
5
|
vitam matris crudelitati condonetis rogamus, praesertim
|
|
cum ex altera parte totum municipium videre possitis.
|
|
Omnis scitote, iudices—incredibile dictu est, sed a me
|
|
verissime dicetur—omnis Larinatis qui valuerunt venisse
|
|
Romam ut hunc studio frequentiaque sua quantum possent
|
10
|
in tanto eius periculo sublevarent. Pueris illud hoc tem-
|
|
pore et mulieribus oppidum scitote esse traditum, idque in
|
|
praesentia communi Italiae pace, non domesticis copiis
|
|
esse tutum. Quos tamen ipsos aeque et eos quos praesentis
|
|
videtis huius exspectatio iudici dies noctesque sollicitat.
|
15
|
Non illi vos de unius municipis fortunis arbitrantur sed
|
196.1
|
de totius municipi statu dignitate commodisque omnibus
|
|
sententias esse laturos. Summa est enim, iudices, hominis
|
|
in communem municipi rem diligentia, in singulos municipes
|
|
benignitas, in omnis homines iustitia et fides. Praeterea
|
5
|
nobilitatem illam inter suos locumque a maioribus traditum
|
|
sic tuetur ut maiorum gravitatem, constantiam, gratiam,
|
|
liberalitatem adsequatur. Itaque eis eum verbis publice
|
|
laudant ut non solum testimonium suum iudiciumque signi-
|
|
ficent verum etiam curam animi ac dolorem. Quae dum
|
10
|
laudatio recitatur, vos, quaeso, qui eam detulistis adsurgite.
|
|