Hunc igitur virum, Laeli, quibus tandem rebus oppugnas?
|
6.1
|
Fuit P. Servilio imperatore in Cilicia tribunus militum; ea
|
|
res siletur. Fuit M. Pisoni quaestor in Hispania; vox de
|
|
quaestura missa nulla est. Bellum Cretense ex magna
|
|
parte gessit atque una cum summo imperatore sustinuit;
|
5
|
muta est huius temporis accusatio. Praeturae iuris dictio,
|
|
res varia et multiplex ad suspiciones et simultates, non
|
|
attingitur. At vero in summo et periculosissimo rei
|
|
publicae tempore etiam ab inimicis eadem praetura lau-
|
|
datur. At a testibus laeditur. Ante quam dico a quibus,
|
10
|
qua spe, qua vi, qua re concitatis, qua levitate, qua egestate,
|
|
qua perfidia, qua audacia praeditis, dicam de genere uni-
|
|
verso et de condicione omnium nostrum. Per deos im-
|
|
mortalis! iudices, vos, quo modo is qui anno ante Romae
|
|
ius dixerat anno post in Asia ius dixerit, a testibus quaeretis
|
15
|
ignotis, ipsi coniectura nihil iudicabitis? <Cum> in tam varia
|
|
iuris dictione tam multa decreta, tot hominum gratiosorum
|
|
laesae sint voluntates, quae est umquam iacta non suspicio—
|
|
quae tamen solet esse falsa—sed iracundiae vox aut doloris?
|
|
Et is est reus avaritiae qui in uberrima re turpe compendium,
|
7.1
|
in maledicentissima civitate, in suspiciosissimo negotio male-
|
|
dictum omne, non modo crimen effugit? Praetereo illa quae
|
|
praetereunda non sunt, nullum huius in privatis rebus
|
|
factum avarum, nullam in re pecuniaria contentionem,
|
5
|
nullam in re familiari sordem posse proferri. Quibus igitur
|
|
testibus ego hosce possum refutare nisi vobis? Tmolites
|
8.1
|
ille vicanus, homo non modo nobis sed ne inter suos
|
|
quidem notus, vos docebit qualis sit L. Flaccus? quem vos
|
|
modestissimum adulescentem, provinciae maximae sanctissi-
|
|
mum virum, vestri exercitus fortissimum militem, diligentis-
|
5
|
simum ducem, temperatissimum legatum quaestoremque
|
|
cognoverunt, quem vos praesentes constantissimum sena-
|
|
torem, iustissimum praetorem atque amantissimum rei
|
|
publicae civem iudicastis. De quibus vos aliis testes esse
|
9.1
|
debetis, de eis ipsi alios testis audietis? At quos testis?
|
|
Primum dicam, id quod est commune, Graecos; non quo
|
|
nationi huic ego unus maxime fidem derogem. Nam si
|
|
quis umquam de nostris hominibus a genere isto studio
|
5
|
ac voluntate non abhorrens fuit, me et esse arbitror et
|
|
magis etiam tum cum plus erat oti fuisse. Sed sunt in illo
|
|
numero multi boni, docti, pudentes, qui ad hoc iudicium
|
|
deducti non sunt, multi impudentes, inliterati, leves, quos
|
|
variis de causis video concitatos. Verum tamen hoc dico
|
10
|
de toto genere Graecorum: tribuo illis litteras, do multarum
|
|
artium disciplinam, non adimo sermonis leporem, ingenio-
|
|
rum acumen, dicendi copiam, denique etiam, si qua sibi
|
|
alia sumunt, non repugno; testimoniorum religionem et
|
|
fidem numquam ista natio coluit, totiusque huiusce rei
|
15
|
quae sit vis, quae auctoritas, quod pondus, ignorant. Vnde
|
10.1
|
illud est: 'da mihi testimonium mutuum'? num Gallorum,
|
|
num Hispanorum putatur? Totum istud Graecorum est,
|
|
ut etiam qui Graece nesciunt hoc quibus verbis a Graecis
|
|
dici soleat sciant. Itaque videte quo voltu, qua confidentia
|
5
|
dicant; tum intellegetis qua religione dicant. Numquam
|
|
nobis ad rogatum respondent, semper accusatori plus quam
|
|
ad rogatum, numquam laborant quem ad modum probent
|
|
quod dicunt, sed quem ad modum se explicent dicendo.
|
|
Iratus Flacco dixit M. Lurco quod, ut ipse aiebat, libertus
|
10
|
erat eius turpi iudicio condemnatus. Nihil dixit quod lae-
|
|
deret eum, cum cuperet; impediebat enim religio; tamen id
|
|
quod dixit quanto cum pudore, quo tremore et pallore
|
|
dixit! Quam promptus homo P. Septimius, quam iratus
|
11.1
|
de iudicio et de vilico! Tamen haesitabat, tamen eius
|
|
iracundiae religio non numquam repugnabat. Inimicus
|
|
M. Caelius quod, cum in re manifesta putasset nefas esse
|
|
publicanum iudicare contra publicanum, sublatus erat e
|
5
|
numero recuperatorum, tamen tenuit se neque attulit in
|
|
iudicium quicquam ad laedendum nisi voluntatem. Hi si
|
|
Graeci fuissent, ac nisi nostri mores ac disciplina plus
|
|
valeret quam dolor ac simultas, omnes se spoliatos, vexatos,
|
|
fortunis eversos esse dixissent. Graecus testis cum ea
|
10
|
voluntate processit ut laedat, non iuris iurandi, sed laedendi
|
|
verba meditatur; vinci, refelli, coargui putat esse turpissi-
|
|
mum; ad id se parat, nihil curat aliud. Itaque non
|
|
optimus quisque nec gravissimus, sed impudentissimus
|
|
loquacissimusque deligitur. Vos autem in privatis mini-
|
12.1
|
marum rerum iudiciis testem diligenter expenditis; etiam
|
|
si formam hominis, si nomen, si tribum nostis, mores tamen
|
|
exquirendos putatis. Qui autem dicit testimonium ex
|
|
nostris hominibus, ut se ipse sustentat, ut omnia verba
|
5
|
moderatur, ut timet ne quid cupide, ne quid iracunde, ne
|
|
quid plus minusve quam sit necesse dicat! Num illos item
|
|
putatis, quibus ius iurandum iocus est, testimonium ludus,
|
|
existimatio vestra tenebrae, laus, merces, gratia, gratulatio
|
|
proposita est omnis in impudenti mendacio? Sed non
|
10
|
dilatabo orationem meam; etenim potest esse infinita, si
|
|
mihi libeat totius gentis in testimoniis dicendis explicare
|
|
levitatem. Sed propius accedam; de his vestris testibus
|
|
dicam.
|
|