O morem praeclarum disciplinamque quam a maioribus 15.7
accepimus, si quidem teneremus! sed nescio quo pacto iam
de manibus elabitur. Nullam enim illi nostri sapientissimi
et sanctissimi viri vim contionis esse voluerunt; quae 10
scisceret plebes aut quae populus iuberet, submota con-
tione, distributis partibus, tributim et centuriatim discriptis
ordinibus, classibus, aetatibus, auditis auctoribus, re multos
dies promulgata et cognita iuberi vetarique voluerunt.
Graecorum autem totae res publicae sedentis contionis 16.1
temeritate administrantur. Itaque ut hanc Graeciam quae
iam diu suis consiliis perculsa et adflicta est omittam, illa
vetus quae quondam opibus, imperio, gloria floruit hoc uno
malo concidit, libertate immoderata ac licentia contionum. 5
Cum in theatro imperiti homines rerum omnium rudes
ignarique consederant, tum bella inutilia suscipiebant, tum
seditiosos homines rei publicae praeficiebant, tum optime
meritos civis e civitate eiciebant. Quod si haec Athenis 17.1
tum cum illae non solum in Graecia sed prope cunctis
gentibus enitebant accidere sunt solita, quam moderationem
putatis in Phrygia aut in Mysia contionum fuisse? Nostras
contiones illarum nationum homines plerumque perturbant; 5
quid, cum soli sint ipsi, tandem fieri putatis? Caesus est
virgis Cymaeus ille Athenagoras qui in fame frumentum
exportare erat ausus. Data Laelio contio est. Processit
ille et Graecus apud Graecos non de culpa sua dixit, sed
de poena questus est. Porrexerunt manus; psephisma 10
natum est. Hoc testimonium est? Nuper epulati, paulo
ante omni largitione saturati Pergameni, quod Mithridates
qui multitudinem illam non auctoritate sua, sed sagina
tenebat se velle dixit, id sutores et zonarii conclamarunt.
Hoc testimonium est civitatis? Ego testis a Sicilia publice 15
deduxi; verum erant ea testimonia non concitatae contionis,
sed iurati senatus. Qua re iam non est mihi contentio 18.1
cum teste, vobis, iudices, videndum est, sintne haec testi-
monia putanda.