En ego tot testimoniis, Quirites, hac auctoritate senatus, 18.1
tanta consensione Italiae, tanto studio bonorum omnium,
<causam> agente P. Lentulo, consentientibus ceteris magistrati-
bus, deprecante Cn. Pompeio, omnibus hominibus faventi-
bus, dis denique immortalibus frugum ubertate copia vilitate 5
reditum meum comprobantibus, mihi meis rei publicae re-
stitutus, tantum vobis quantum facere possum, Quirites, pol-
licebor: primum, qua sanctissimi homines pietate erga deos
immortalis esse soleant, eadem <me> erga populum Romanum
semper fore, numenque vestrum aeque mihi grave et san- 10
ctum ac deorum immortalium in omni vita futurum: deinde,
quoniam me in civitatem res publica ipsa reduxit, nullo me
loco rei publicae defuturum. Quod si quis existimat me aut 19.1
voluntate esse mutata aut debilitata virtute aut animo fracto,
vehementer errat. Mihi quod potuit vis et iniuria et scele-
ratorum hominum furor detrahere, eripuit, abstulit, dissi-
pavit: quod viro forti adimi non potest, id <omne> manet et 5
permanebit. Vidi ego fortissimum virum, municipem meum,
C. Marium,—quoniam nobis quasi aliqua fatali necessitate
non solum cum iis qui haec delere voluissent, sed etiam cum
fortuna belligerandum fuit,—eum tamen vidi, cum esset
summa senectute, non modo non infracto animo propter 10
magnitudinem calamitatis, sed confirmato atque renovato.
Quem egomet dicere audivi tum se fuisse miserum cum 20.1
careret patria quam obsidione liberavisset, cum sua bona
possideri ab inimicis ac diripi audiret, cum adulescentem
filium videret eiusdem socium calamitatis, cum in paludibus
demersus concursu ac misericordia Minturnensium corpus 5
ac vitam suam conservaret, cum parva navicula pervectus in
Africam, quibus regna ipse dederat, ad eos inops supplexque
venisset: reciperata vero sua dignitate se non commissurum
ut, cum ea quae amiserat sibi restituta essent, virtutem
animi non haberet quam numquam perdidisset. Sed hoc 10
inter me atque illum interest, quod ille, qua re plurimum
potuit, ea ipsa re inimicos suos ultus est, armis, ego qua con-
suevi utar <oratione>, quoniam illi arti in bello ac seditione
locus est, huic in pace atque otio. Quamquam ille animo 21.1
irato nihil nisi de inimicis ulciscendis agebat, ego de ipsis
<amicis> tantum quantum mihi res publica permittit cogitabo.
Denique, Quirites, quoniam me quattuor omnino hominum
genera violarunt, unum eorum qui odio rei publicae, quod 5
eam ipsis invitis conservaram, inimicissimi mihi fuerunt,
alterum, qui per simulationem amicitiae nefarie me prodide-
runt, tertium, qui cum propter inertiam suam eadem adsequi
non possent, inviderunt laudi et dignitati meae, quartum,
qui cum custodes rei publicae esse deberent, salutem meam, 10
statum civitatis, dignitatem eius imperi quod erat penes ipsos
vendiderunt: sic ulciscar facinora singula, quem ad modum
a quibusque sum provocatus, malos civis rem publicam bene
gerendo, perfidos amicos nihil credendo atque omnia ca-
vendo, invidos virtuti et gloriae serviendo, mercatores pro- 15
vinciarum revocando domum atque ab iis provinciarum
rationem repetendo. Quamquam mihi, Quirites, maiori curae 22.1
est quem ad modum vobis, qui de me estis optime meriti,
gratiam referam quam quem ad modum inimicorum iniurias
crudelitatemque persequar. Etenim ulciscendae iniuriae fa-
cilior ratio est quam benefici remunerandi, propterea quod 5
superiorem esse contra improbos minus est negoti quam bonis
exaequari. Tum etiam ne tam necessarium quidem est male
meritis quam optime meritis referre quod debeas. Odium 23.1
vel precibus mitigari potest vel temporibus rei publicae com-
munique utilitate deponi vel difficultate ulciscendi <contineri>
vel vetustate sedari; bene meritos <ne> colas, nec exorari fas
est, neque id rei publicae remittere utique necesse est; neque 5
est excusatio difficultatis, neque aequum est tempore et die
memoriam benefici definire. Postremo qui in ulciscendo
remissior fuit, in eo <consilium> aperte laudatur; at gravissime
vituperatur qui in tantis beneficiis quanta vos in me contu-
listis remunerandis est tardior, neque solum ingratus, quod 10
ipsum grave est, verum etiam impius appelletur necesse est.
Atque in officio persolvendo dissimilis est ratio pecuniae
debitae, propterea quod pecuniam qui retinet non dissolvit,
qui reddidit non habet: gratiam et qui rettulit habet, et qui
habet dissolvit. 15