Ne tu, Eruci, accusator esses ridiculus, si illis temporibus 50.1
natus esses cum ab aratro arcessebantur qui consules fierent.
Etenim qui praeesse agro colendo flagitium putes, profecto
illum Atilium quem sua manu spargentem semen qui missi
erant convenerunt hominem turpissimum atque inhonestis- 5
simum iudicares. At hercule maiores nostri longe aliter
et de illo et de ceteris talibus viris existimabant itaque ex
minima tenuissimaque re publica maximam et florentis-
simam nobis reliquerunt. Suos enim agros studiose cole-
bant, non alienos cupide appetebant; quibus rebus et agris 10
et urbibus et nationibus rem publicam atque hoc imperium
et populi Romani nomen auxerunt. Neque ego haec eo 51.1
profero quo conferenda sint cum hisce de quibus nunc
quaerimus, sed ut illud intellegatur, cum apud maiores
nostros summi viri clarissimique homines qui omni tempore
ad gubernacula rei publicae sedere debebant tamen in agris 5
quoque colendis aliquantum operae temporisque con-
sumpserint, ignosci oportere ei homini qui se fateatur esse
rusticum, cum ruri adsiduus semper vixerit, cum praesertim
nihil esset quod aut patri gratius aut sibi iucundius aut re
vera honestius facere posset. 10
  Odium igitur acerrimum patris in filium ex hoc, opinor, 52.1
ostenditur, Eruci, quod hunc ruri esse patiebatur. Numquid
est aliud? 'Immo vero' inquit 'est; nam istum exhere-
dare in animo habebat.' Audio; nunc dicis aliquid quod
ad rem pertineat; nam illa, opinor, tu quoque concedis 5
levia esse atque inepta: 'Convivia cum patre non inibat.'
Quippe, qui ne in oppidum quidem nisi perraro veniret.
'Domum suam istum non fere quisquam vocabat.' Nec
mirum, qui neque in urbe viveret neque revocaturus esset.
Verum haec tu quoque intellegis esse nugatoria; illud quod 53.1
coepimus videamus, quo certius argumentum odi reperiri
nullo modo potest. 'Exheredare pater filium cogitabat.'
Mitto quaerere qua de causa; quaero qui scias; tametsi te
dicere atque enumerare causas omnis oportebat, et id erat 5
certi accusatoris officium qui tanti sceleris argueret explicare
omnia vitia ac peccata fili quibus incensus parens potuerit
animum inducere ut naturam ipsam vinceret, ut amorem
illum penitus insitum eiceret ex animo, ut denique patrem
esse sese oblivisceretur; quae sine magnis huiusce peccatis 10
accidere potuisse non arbitror. Verum concedo tibi ut ea 54.1
praetereas quae, cum taces, nulla esse concedis; illud qui-
dem, voluisse exheredare, certe tu planum facere debes.
Quid ergo adfers qua re id factum putemus? Vere nihil
potes dicere; finge aliquid saltem commode ut ne plane 5
videaris id facere quod aperte facis, huius miseri fortunis et
horum virorum talium dignitati inludere. Exheredare filium
voluit. Quam ob causam? 'Nescio.' Exheredavitne?
'Non.' Quis prohibuit? 'Cogitabat.' Cogitabat? cui dixit?
'Nemini.' Quid est aliud iudicio ac legibus ac maiestate 10
vestra abuti ad quaestum atque ad libidinem nisi hoc modo
accusare atque id obicere quod planum facere non modo
non possis verum ne coneris quidem? Nemo nostrum est, 55.1
Eruci, quin sciat tibi inimicitias cum Sex. Roscio nullas
esse; vident omnes qua de causa huic inimicus venias;
sciunt huiusce pecunia te adductum esse. Quid ergo est?
Ita tamen quaestus te cupidum esse oportebat ut horum 5
existimationem et legem Remmiam putares aliquid valere
oportere.