'Nescio' inquit 'quae causa odi fuerit; fuisse odium 42.1
intellego quia antea, cum duos filios haberet, illum alterum
qui mortuus est secum omni tempore volebat esse, hunc in
praedia rustica relegarat.' Quod Erucio accidebat in mala
nugatoriaque accusatione, idem mihi usu venit in causa 5
optima. Ille quo modo crimen commenticium confirmaret
non inveniebat, ego res tam levis qua ratione infirmem ac
diluam reperire non possum. Quid ais, Eruci? tot praedia, 43.1
tam pulchra, tam fructuosa Sex. Roscius filio suo relega-
tionis ac supplici gratia colenda ac tuenda tradiderat?
Quid? hoc patres familiae qui liberos habent, praesertim
homines illius ordinis ex municipiis rusticanis, nonne opta- 5
tissimum sibi putant esse filios suos rei familiari maxime
servire et in praediis colendis operae plurimum studique
consumere? An amandarat hunc sic ut esset in agro ac 44.1
tantum modo aleretur ad villam, ut commodis omnibus
careret? Quid? si constat hunc non modo colendis praediis
praefuisse sed certis fundis patre vivo frui solitum esse,
tamenne haec a te vita eius rusticana relegatio atque aman- 5
datio appellabitur? Vides, Eruci, quantum distet argumen-
tatio tua ab re ipsa atque <a> veritate. Quod consuetudine
patres faciunt, id quasi novum reprehendis; quod benivo-
lentia fit, id odio factum criminaris; quod honoris causa
pater filio suo concessit, id eum supplici causa fecisse dicis. 10
Neque haec tu non intellegis, sed usque eo quid arguas non 45.1
habes, ut non modo tibi contra nos dicendum putes verum
etiam contra rerum naturam contraque consuetudinem
hominum contraque opiniones omnium.
  At enim, cum duos filios haberet, alterum a se non dimit- 5
tebat, alterum ruri esse patiebatur. Quaeso, Eruci, ut hoc
in bonam partem accipias; non enim exprobrandi causa sed
commonendi gratia dicam. Si tibi fortuna non dedit ut 46.1
patre certo nascerere ex quo intellegere posses qui animus
patrius in liberos esset, at natura certe dedit ut humanitatis
non parum haberes; eo accessit studium doctrinae ut ne a
litteris quidem alienus esses. Ecquid tandem tibi videtur, 5
ut ad fabulas veniamus, senex ille Caecilianus minoris facere
Eutychum, filium rusticum, quam illum alterum, Chaere-
stratum?—nam, ut opinor, hoc nomine est—alterum in urbe
secum honoris causa habere, alterum rus supplici causa
relegasse? 'Quid ad istas ineptias abis?' inquies. Quasi 47.1
vero mihi difficile sit quamvis multos nominatim proferre,
ne longius abeam, vel tribulis vel vicinos meos qui suos
liberos quos plurimi faciunt agricolas adsiduos esse cupiunt.
Verum homines notos sumere odiosum est, cum et illud in- 5
certum sit velintne ei sese nominari, et nemo vobis magis
notus futurus sit quam est hic Eutychus, et certe ad rem
nihil intersit utrum hunc ego comicum adulescentem an
aliquem ex agro Veienti nominem. Etenim haec conficta
arbitror esse a poetis ut effictos nostros mores in alienis 10
personis expressamque imaginem vitae cotidianae videremus.
Age nunc, refer animum sis ad veritatem et considera non 48.1
modo in Vmbria atque in ea vicinitate sed in his veteribus
municipiis quae studia a patribus familias maxime laudentur;
iam profecto te intelleges inopia criminum summam laudem
Sex. Roscio vitio et culpae dedisse. Ac non modo hoc 5
patrum voluntate liberi faciunt sed permultos et ego novi et,
nisi me fallit animus, unus quisque vestrum qui et ipsi
incensi sunt studio quod ad agrum colendum attinet, vitam-
que hanc rusticam, quam tu probro et crimini putas esse
oportere, et honestissimam et suavissimam esse arbitrantur. 10
Quid censes hunc ipsum Sex. Roscium quo studio et qua 49.1
intellegentia esse in rusticis rebus? Vt ex his propinquis
eius, hominibus honestissimis, audio, non tu in isto artificio
accusatorio callidior es quam hic in suo. Verum, ut opinor,
quoniam ita Chrysogono videtur qui huic nullum praedium 5
reliquit, et artificium obliviscatur et studium deponat licebit.
Quod tametsi miserum et indignum est, feret tamen aequo
animo, iudices, si per vos vitam et famam potest obtinere;
hoc vero est quod ferri non potest, si et in hanc calamitatem
venit propter praediorum bonitatem et multitudinem et 10
quod ea studiose coluit, id erit ei maxime fraudi, ut parum
miseriae sit quod aliis coluit non sibi, nisi etiam quod
omnino coluit crimini fuerit.