Occidisse patrem Sex. Roscius arguitur. Scelestum, di 37.1
immortales! ac nefarium facinus atque eius modi quo uno
maleficio scelera omnia complexa esse videantur! Etenim
si, id quod praeclare a sapientibus dicitur, voltu saepe
laeditur pietas, quod supplicium satis acre reperietur 5
in eum qui mortem obtulerit parenti? pro quo mori
ipsum, si res postularet, iura divina atque humana coge-
bant. In hoc tanto, tam atroci, tam singulari maleficio, 38.1
quod ita raro exstitit ut, si quando auditum sit, portenti ac
prodigi simile numeretur, quibus tandem tu, C. Eruci, argu-
mentis accusatorem censes uti oportere? nonne et audaciam
eius qui in crimen vocetur singularem ostendere et mores 5
feros immanemque naturam et vitam vitiis flagitiisque omni-
bus deditam, denique omnia ad perniciem profligata atque
perdita? Quorum tu nihil in Sex. Roscium ne obiciendi
quidem causa contulisti.
  Patrem occidit Sex. Roscius. Qui homo? adulescentulus 39.1
corruptus et ab hominibus nequam inductus? Annos natus
maior quadraginta. Vetus videlicet sicarius, homo audax
et saepe in caede versatus. At hoc ab accusatore ne dici
quidem audistis. Luxuries igitur hominem nimirum et 5
aeris alieni magnitudo et indomitae animi cupiditates ad
hoc scelus impulerunt. De luxuria purgavit Erucius, cum
dixit hunc ne in convivio quidem ullo fere interfuisse.
Nihil autem umquam debuit. Cupiditates porro quae
possunt esse in eo qui, ut ipse accusator obiecit, ruri 10
semper habitarit et in agro colendo vixerit? quae vita
maxime disiuncta <a> cupiditate et cum officio <coniuncta est>.
Quae res igitur tantum istum furorem Sex. Roscio obiecit? 40.1
'Patri' inquit 'non placebat.' Patri non placebat? quam
ob causam? necesse est enim eam quoque iustam et
magnam et perspicuam fuisse. Nam ut illud incredibile
est, mortem oblatam esse patri a filio sine plurimis et 5
maximis causis, sic hoc veri simile non est, odio fuisse
parenti filium sine causis multis et magnis et necessariis.
Rursus igitur eodem revertamur et quaeramus quae tanta 41.1
vitia fuerint in unico filio qua re is patri displiceret. At
perspicuum est nullum fuisse. Pater igitur amens, qui
odisset eum sine causa quem procrearat? At is quidem
fuit omnium constantissimus. Ergo illud iam perspicuum 5
profecto est, si neque amens pater neque perditus filius
fuerit, neque odi causam patri neque sceleris filio fuisse.