De parricidio causa dicitur; ratio ab accusatore reddita 61.8
non est quam ob causam patrem filius occiderit. Quod in 62.1
minimis noxiis et in his levioribus peccatis quae magis crebra
et iam prope cotidiana sunt vel maxime et primum quaeritur,
quae causa malefici fuerit, id Erucius in parricidio quaeri
non putat oportere. In quo scelere, iudices, etiam cum 5
multae causae convenisse unum in locum atque inter se
congruere videntur, tamen non temere creditur, neque levi
coniectura res penditur, neque testis incertus auditur, neque
accusatoris ingenio res iudicatur. Cum multa antea com-
missa maleficia, cum vita hominis perditissima, tum singu- 10
laris audacia ostendatur necesse est, neque audacia solum
sed summus furor atque amentia. Haec cum sint omnia,
tamen exstent oportet expressa sceleris vestigia, ubi, qua
ratione, per quos, quo tempore maleficium sit admissum.
Quae nisi multa et manifesta sunt, profecto res tam scelesta, 15
tam atrox, tam nefaria credi non potest. Magna est enim 63.1
vis humanitatis; multum valet communio sanguinis; recla-
mitat istius modi suspicionibus ipsa natura; portentum
atque monstrum certissimum est esse aliquem humana
specie et figura qui tantum immanitate bestias vicerit ut, 5
propter quos hanc suavissimam lucem aspexerit, eos indi-
gnissime luce privarit, cum etiam feras inter sese partus atque
educatio et natura ipsa conciliet.
  Non ita multis ante annis aiunt T. Caelium quendam 64.1
Terracinensem, hominem non obscurum, cum cenatus cubi-
tum in idem conclave cum duobus adulescentibus filiis isset,
inventum esse mane iugulatum. Cum neque servus quis-
quam reperiretur neque liber ad quem ea suspicio pertineret, 5
id aetatis autem duo filii propter cubantes ne sensisse qui-
dem se dicerent, nomina filiorum de parricidio delata sunt.
Quid poterat tam esse suspiciosum? neutrumne sensisse?
ausum autem esse quemquam se in id conclave committere
eo potissimum tempore cum ibidem essent duo adulescentes 10
filii qui et sentire et defendere facile possent? Erat porro
nemo in quem ea suspicio conveniret. Tamen, cum planum 65.1
iudicibus esset factum aperto ostio dormientis eos repertos
esse, iudicio absoluti adulescentes et suspicione omni liberati
sunt. Nemo enim putabat quemquam esse qui, cum omnia
divina atque humana iura scelere nefario polluisset, somnum 5
statim capere potuisset, propterea quod qui tantum facinus
commiserunt non modo sine cura quiescere sed ne spirare
quidem sine metu possunt.