Venit in decem primis legatus in castra Capito. <Vos>
|
109.1
|
totam vitam naturam moresque hominis ex ipsa legatione
|
|
cognoscite. Nisi intellexeritis, iudices, nullum esse officium,
|
|
nullum ius tam sanctum atque integrum quod non eius
|
|
scelus atque perfidia violarit et imminuerit, virum optimum
|
5
|
esse eum iudicatote. Impedimento est quo minus de his
|
110.1
|
rebus Sulla doceatur, ceterorum legatorum consilia et volun-
|
|
tatem Chrysogono enuntiat, monet ut provideat ne palam
|
|
res agatur, ostendit, si sublata sit venditio bonorum, illum
|
|
pecuniam grandem amissurum, sese capitis periculum adi-
|
5
|
turum; illum acuere, hos qui simul erant missi fallere,
|
|
illum identidem monere ut caveret, hisce insidiose spem
|
|
falsam ostendere, cum illo contra hos inire consilia, horum
|
|
consilia illi enuntiare, cum illo partem suam depecisci, hisce
|
|
aliqua fretus mora semper omnis aditus ad Sullam interclu-
|
10
|
dere. Postremo isto hortatore, auctore, intercessore ad
|
|
Sullam legati non adierunt; istius fide ac potius perfidia
|
|
decepti, id quod ex ipsis cognoscere poteritis, si accusator
|
|
voluerit testimonium eis denuntiare, pro re certa spem falsam
|
|
domum rettulerunt. In privatis rebus si qui rem mandatam
|
111.1
|
non modo malitiosius gessisset sui quaestus aut commodi
|
|
causa verum etiam neglegentius, eum maiores summum ad-
|
|
misisse dedecus existimabant. Itaque mandati constitutum
|
|
est iudicium non minus turpe quam furti, credo, propterea
|
5
|
quod quibus in rebus ipsi interesse non possumus, in eis
|
|
operae nostrae vicaria fides amicorum supponitur; quam qui
|
|
laedit, oppugnat omnium commune praesidium et, quantum
|
|
in ipso est, disturbat vitae societatem. Non enim possumus
|
|
omnia per nos agere; alius in alia est re magis utilis. Id-
|
10
|
circo amicitiae comparantur ut commune commodum mutuis
|
|
officiis gubernetur. Quid recipis mandatum, si aut negle-
|
112.1
|
cturus aut ad tuum commodum conversurus es? cur mihi te
|
|
offers ac meis commodis officio simulato officis et obstas?
|
|
Recede de medio; per alium transigam. Suscipis onus
|
|
offici quod te putas sustinere posse; quod maxime videtur
|
5
|
grave eis qui minime ipsi leves sunt. Ergo idcirco turpis
|
|
haec culpa est, quod duas res sanctissimas violat, amicitiam
|
|
et fidem. Nam neque mandat quisquam fere nisi amico
|
|
neque credit nisi ei quem fidelem putat. Perditissimi est
|
|
igitur hominis simul et amicitiam dissolvere et fallere eum
|
10
|
qui laesus non esset, nisi credidisset. Itane est? in minimis
|
113.1
|
rebus qui mandatum neglexerit, turpissimo iudicio conde-
|
|
mnetur necesse est, in re tanta cum is cui fama mortui, for-
|
|
tunae vivi commendatae sunt atque concreditae, ignominia
|
|
mortuum, <inopia vivum> adfecerit, is inter honestos homines
|
5
|
atque adeo inter vivos numerabitur? In minimis privatisque
|
|
rebus etiam neglegentia in crimen mandati iudiciumque in-
|
|
famiae vocatur, propterea quod, si recte fiat, illum neglegere
|
|
oporteat qui mandarit non illum qui mandatum receperit;
|
|
in re tanta quae publice gesta atque commissa sit qui non
|
10
|
neglegentia privatum aliquod commodum laeserit sed per-
|
|
fidia legationis ipsius caerimoniam polluerit maculaque ad-
|
|
fecerit, qua is tandem poena adficietur aut quo iudicio
|
|
damnabitur? Si hanc ei rem privatim Sex. Roscius man-
|
114.1
|
davisset ut cum Chrysogono transigeret atque decideret,
|
|
inque eam rem fidem suam, si quid opus esse putaret, inter-
|
|
poneret, ille qui sese facturum recepisset, nonne, si ex eo
|
|
negotio tantulum in rem suam convertisset, damnatus per
|
5
|
arbitrum et rem restitueret et honestatem omnem amitteret?
|
|
Nunc non hanc ei rem Sex. Roscius mandavit sed, id quod
|
115.1
|
multo gravius est, ipse Sex. Roscius cum fama vita bonis-
|
|
que omnibus a decurionibus publice <T.> Roscio mandatus
|
|
est; et ex eo T. Roscius non paululum nescio quid in rem
|
|
suam convertit sed hunc funditus evertit bonis, ipse tria
|
5
|
praedia sibi depectus est, voluntatem decurionum ac muni-
|
|
cipum omnium tantidem quanti fidem suam fecit.
|
|