Videte iam porro cetera, iudices, ut intellegatis fingi male- 116.1
ficium nullum posse quo iste sese non contaminarit. In
rebus minoribus socium fallere turpissimum est aequeque
turpe atque illud de quo ante dixi; neque iniuria, propterea
quod auxilium sibi se putat adiunxisse qui cum altero rem 5
communicavit. Ad cuius igitur fidem confugiet, cum per
eius fidem laeditur cui se commiserit? Atque ea sunt anim-
advertenda peccata maxime quae difficillime praecaventur.
Tecti esse ad alienos possumus, intimi multa apertiora
videant necesse est; socium cavere qui possumus? quem 10
etiam si metuimus, ius offici laedimus. Recte igitur maiores
eum qui socium fefellisset in virorum bonorum numero non
putarunt haberi oportere. At vero T. Roscius non unum 117.1
rei pecuniariae socium fefellit, quod, tametsi grave est, tamen
aliquo modo posse ferri videtur, verum novem homines
honestissimos, eiusdem muneris, legationis, offici manda-
torumque socios, induxit, decepit, destituit, adversariis tra- 5
didit, omni fraude et perfidia fefellit; qui de scelere suspicari
eius nihil potuerunt, socium offici metuere non debuerunt,
eius malitiam non viderunt, orationi vanae crediderunt.
Itaque nunc illi homines honestissimi propter istius insidias
parum putantur cauti providique fuisse; iste qui initio pro- 10
ditor fuit, deinde perfuga, qui primo sociorum consilia adver-
sariis enuntiavit, deinde societatem cum ipsis adversariis coiit,
terret etiam nos ac minatur tribus praediis, hoc est praemiis
sceleris, ornatus. In eius modi vita, iudices, in his tot tan-
tisque flagitiis hoc quoque maleficium de quo iudicium est 15
reperietis. Etenim quaerere ita debetis: ubi multa avare, 118.1
multa audacter, multa improbe, multa perfidiose facta vide-
bitis, ibi scelus quoque latere inter illa tot flagitia putatote.
Tametsi hoc quidem minime latet quod ita promptum et
propositum est ut non ex illis maleficiis quae in illo constat 5
esse hoc intellegatur verum ex hoc etiam, si quo de illorum
forte dubitabitur, convincatur. Quid tandem, quaeso,
iudices? num aut ille lanista omnino iam a gladio recessisse
videtur aut hic discipulus magistro tantulum de arte conce-
dere? Par est avaritia, similis improbitas, eadem impuden- 10
tia, gemina audacia.