Venio nunc ad illud nomen aureum Chrysogoni sub quo 124.1
nomine tota societas latuit; de quo, iudices, neque quo
modo dicam neque quo modo taceam reperire possum. Si
enim taceo, vel maximam partem relinquo; sin autem dico,
vereor ne non ille solus, id quod ad me nihil attinet, sed alii 5
quoque plures laesos se putent. Tametsi ita se res habet ut
mihi in communem causam sectorum dicendum nihil magno
opere videatur; haec enim causa nova profecto et singularis
est. Bonorum Sex. Rosci emptor est Chrysogonus. Primum 125.1
hoc videamus: eius hominis bona qua ratione venierunt aut
quo modo venire potuerunt? Atque hoc non ita quaeram,
iudices, ut id dicam esse indignum, hominis innocentis bona
venisse—si enim haec audientur ac libere dicentur, non fuit 5
tantus homo Sex. Roscius in civitate ut de eo potissimum
conqueramur—verum ego hoc quaero: Qui potuerunt ista
ipsa lege quae de proscriptione est, sive Valeria est sive
Cornelia—non enim novi nec scio—verum ista ipsa lege bona
Sex. Rosci venire qui potuerunt? Scriptum enim ita dicunt 126.1
esse: vt avt eorvm bona veneant qvi proscripti svnt;
quo in numero Sex. Roscius non est: avt eorvm qvi in
adversariorvm praesidiis occisi svnt. Dum praesidia
ulla fuerunt, in Sullae praesidiis fuit; postea quam ab armis 5
<omnes> recesserunt, in summo otio rediens a cena Romae
occisus est. <Si> lege, bona quoque lege venisse fateor. Sin
autem constat contra omnis non modo veteres leges verum
etiam novas occisum esse, bona quo iure aut quo modo aut
qua lege venierint quaero. 10
  In quem hoc dicam quaeris, Eruci? Non in eum quem 127.1
vis et putas; nam Sullam et oratio mea ab initio et ipsius
eximia virtus omni tempore purgavit. Ego haec omnia
Chrysogonum fecisse dico, ut ementiretur, ut malum civem
<Sex.> Roscium fuisse fingeret, ut eum apud adversarios occi- 5
sum esse diceret, ut his de rebus a legatis Amerinorum
doceri L. Sullam passus non sit. Denique etiam illud
suspicor, omnino haec bona non venisse; id quod postea,
si per vos, iudices, licitum erit, aperietur. Opinor enim 128.1
esse in lege quam ad diem proscriptiones venditionesque
fiant, nimirum Kalendas Iunias. Aliquot post mensis et
homo occisus est et bona venisse dicuntur. Profecto aut
haec bona in tabulas publicas nulla redierunt nosque ab isto 5
nebulone facetius eludimur quam putamus, aut, si redierunt,
tabulae publicae corruptae aliqua ratione sunt; nam lege
quidem bona venire non potuisse constat. Intellego me
ante tempus, iudices, haec scrutari et prope modum errare
qui, cum capiti Sex. Rosci mederi debeam, reduviam curem. 10
Non enim laborat de pecunia, non ullius rationem sui com-
modi ducit; facile egestatem suam se laturum putat, si hac
indigna suspicione et ficto crimine liberatus sit. Verum 129.1
quaeso a vobis, iudices, ut haec pauca quae restant ita au-
diatis ut partim me dicere pro me ipso putetis, partim <pro>
Sex. Roscio. Quae enim mihi ipsi indigna et intolerabilia
videntur quaeque ad omnis, nisi providemus, arbitror per- 5
tinere, ea pro me ipso ex animi mei sensu ac dolore pronun-
tio; quae ad huius vitae casum causamque pertinent et quid
hic pro se dici velit et qua condicione contentus sit iam in
extrema oratione nostra, iudices, audietis.