Quamquam quid ego de dedicatione loquor, aut quid de 122.1
vestro iure et religione contra quam proposueram disputo?
Ego vero, si omnia sollemnibus verbis, veteribus et traditis
institutis acta esse dicerem, tamen me rei publicae iure
defenderem. An cum tu, eius civis discessu cuius unius 5
opera senatus atque omnes boni civitatem esse incolumem
totiens iudicassent, oppressam taeterrimo latrocinio cum
duobus sceleratissimis consulibus rem publicam teneres,
domum eius qui patriam a se servatam perire suo nomine
noluisset per pontificem aliquem dedicasses, posset recreata 10
res publica sustinere? Date huic religioni aditum, ponti- 123.1
fices: iam nullum fortunis communibus exitum reperietis.
An si postem tenuerit pontifex et verba ad religionem
deorum immortalium composita ad perniciem civium trans-
tulerit, valebit in iniuria nomen sanctissimum religionis: si 5
tribunus plebis verbis non minus priscis et aeque sollemni-
bus bona cuiuspiam consecrarit, non valebit? Atqui C. Atinius
patrum memoria bona Q. Metelli, qui eum ex senatu censor
eiecerat, avi tui, Q. Metelle, et tui, P. Servili, et proavi tui,
P. Scipio, consecravit foculo posito in rostris adhibitoque 10
tibicine. Quid tum? num ille furor tribuni plebis ductus
ex non nullis perveterum temporum exemplis fraudi Metello
fuit, summo illi et clarissimo viro? Certe non fuit. Vidimus 124.1
hoc idem Cn. Lentulo censori tribunum plebis facere: num
qua igitur is bona Lentuli religione obligavit? Sed quid
ego ceteros? Tu, tu, inquam, capite velato, contione advo-
cata, foculo posito bona tui Gabini, cui regna omnia Syrorum 5
Arabum Persarumque donaras, consecrasti. Quod si tum
nihil est actum, quid in meis bonis agi potuit? sin est ratum,
cur ille gurges, helluatus tecum simul rei publicae sanguine,
ad caelum tamen exstruit villam in Tusculano visceribus
aerari, mihi meas ruinas, quarum ego similem totam urbem 10
esse passus non sum, aspicere non licuit? Omitto Gabinium; 125.1
quid? exemplo tuo bona tua nonne L. Ninnius, vir omnium
fortissimus atque optimus, consecravit? Quod si, quia ad
te pertinet, ratum esse negas oportere, ea iura constituisti in
praeclaro tribunatu tuo quibus in te conversis recusares, alios 5
everteres; sin ista consecratio legitima est, quid est quod
profanum in tuis bonis esse possit? An consecratio nullum
habet ius, dedicatio est religiosa? Quid ergo illa tua tum
obtestatio tibicinis, quid foculus, quid preces, quid <verba>
prisca valuerunt? ementiri, fallere, abuti deorum immor- 10
talium numine ad hominum timorem quid voluisti? Nam
si est illud ratum—mitto Gabinium—tua domus certe et quic-
quid habes aliud Cereri est consecratum; sin ille ludus
fuit, quid te impurius, qui religiones omnis pollueris aut
ementiundo aut stuprando? 'Iam fateor,' inquit, 'me in 126.1
Gabinio nefarium fuisse.' Quippe vides poenam illam a te
in alium institutam in te ipsum esse conversam. Sed,
homo omnium scelerum flagitiorumque documentum, quod
in Gabinio fateris, cuius impudicitiam pueritiae, libidines 5
adulescentiae, dedecus et egestatem reliquae vitae, latro-
cinium consulatus vidimus, cui ne ista quidem ipsa cala-
mitas iniuria potuit accidere, id in me infirmas, et gravius
esse dicis quod uno adulescente quam quod contione tota
teste fecisti? 10