At videte quanta sit vis huius Papiriae legis in re tali, non 130.1
qualem tu adfers sceleris plenam et furoris. Q. Marcius
censor signum Concordiae fecerat idque in publico conlo-
carat. Hoc signum C. Cassius censor cum in curiam trans-
tulisset, conlegium vestrum consuluit num quid esse causae 5
videretur quin id signum curiamque Concordiae dedicaret.
Quaeso, pontifices, et hominem cum homine et tempus cum
tempore et rem cum re comparate. Ille erat summa mode-
stia et gravitate censor: hic tribunus plebis scelere et audacia
singulari. Tempus illud erat tranquillum et in libertate 10
populi et gubernatione positum senatus: tuum porro tem-
pus libertate populi Romani oppressa, senatus auctoritate
deleta. Res illa plena iustitiae, sapientiae, dignitatis (censor 131.1
enim, penes quem maiores nostri, id quod tu sustulisti, iudi-
cium senatus de dignitate esse voluerunt, Concordiae signum
volebat in curia curiamque ei deae dedicare), praeclara volun-
tas atque omni laude digna; praescribere enim se arbitra- 5
batur ut sine studiis dissensionis sententiae dicerentur, si
sedem ipsam ac templum publici consili religione Concor-
diae devinxisset. Tu cum ferro, cum metu, cum edictis,
cum privilegiis, cum praesentibus copiis perditorum, absentis
exercitus terrore et minis, consulum societate et nefario foe- 10
dere servitute oppressam civitatem teneres, Libertatis signum
posuisti magis ad ludibrium impudentiae quam ad simula-
tionem religionis. Ille in curia quae poterat sine cuiusquam
incommodo dedicari, tu in civis optime de re publica meriti
cruore ac paene ossibus simulacrum non libertatis publicae, 15
sed licentiae conlocasti. Atque ille tamen ad conlegium rettu- 132.1
lit, tu ad quem rettulisti? Si quid deliberares, si quid tibi
aut piandum aut instituendum fuisset religione domestica,
tamen instituto ceterorum vetere ad pontificem detulisses:
novum delubrum cum in urbis clarissimo loco nefando quo- 5
dam atque inaudito instituto inchoares, referendum ad sacer-
dotes publicos non putasti? At si conlegium pontificum
adhibendum non videbatur, nemone horum tibi idoneus
visus est, qui aetate honore auctoritate antecellunt, cum quo
<de> dedicatione communicares? Quorum quidem tu non 10
contempsisti sed pertimuisti dignitatem. An tu auderes
quaerere ex P. Servilio aut ex M. Lucullo, quorum ego con-
silio atque auctoritate rem publicam consul ex vestris mani-
bus ac faucibus eripui, quibusnam verbis aut quo ritu—
primum hoc dico—civis domum consecrares, deinde civis 15
eius cui princeps senatus, tum autem ordines omnes, deinde
Italia tota, post cunctae gentes testimonium huius urbis at-
que imperi conservati dedissent? Quid diceres, o nefanda 133.1
et perniciosa labes civitatis? 'Ades, Luculle, ades Servili,
dum dedico domum Ciceronis, ut mihi praeeatis postemque
teneatis!' Es tu quidem cum audacia tum impudentia
singulari, sed tibi tamen oculi, vultus, verba cecidissent, cum 5
te viri, qui sua dignitate personam populi <Romani> atque
auctoritatem imperi sustinerent, verbis gravissimis proter-
ruissent, neque sibi fas esse dixissent furori interesse tuo
atque in patriae parricidio exsultare. Quae cum videres, 134.1
tum te ad tuum adfinem non delectum a te, sed relictum
a ceteris contulisti. Quem ego tamen credo, si est ortus ab
illis quos memoriae proditum est ab ipso Hercule perfuncto
iam laboribus sacra didicisse, in viri fortis aerumnis non ita 5
crudelem fuisse ut in vivi etiam et spirantis capite bustum
suis manibus imponeret; qui aut nihil dixit nec fecit omnino,
poenamque hanc maternae temeritatis tulit ut mutam in
delicto personam nomenque praeberet, aut, si dixit aliquid
verbis haesitantibus postemque tremebunda manu tetigit, 10
certe nihil rite, nihil caste, nihil more institutoque perfecit.
Viderat ille Murenam, vitricum suum, consulem designatum,
ad me consulem cum Allobrogibus communis exiti indicia
adferre, audierat ex illo se a me bis salutem accepisse,
separatim semel, iterum cum universis. Qua re quis est qui 135.1
existimare possit huic novo pontifici, primam hanc post
sacerdotium initum religionem instituenti vocemque mit-
tenti, non et linguam obmutuisse et manum obtorpuisse et
mentem debilitatam metu concidisse, praesertim cum ex 5
conlegio tanto non regem, non flaminem, non pontificem
videret, fierique particeps invitus alieni sceleris cogeretur, et
gravissimas poenas adfinitatis impurissimae sustineret?