Qua re, ne plura de re minime loquar dubia, adhibete 20.1
animos, et mentis vestras, non solum auris, ad haruspicum
vocem admovete: Qvod in agro Latiniensi avditvs est
strepitvs cvm fremitv. Mitto haruspices, mitto illam
veterem ab ipsis dis immortalibus, ut hominum fama est, 5
Etruriae traditam disciplinam: nos nonne haruspices esse
possumus? Exauditus in agro propinquo et suburbano est
strepitus quidam reconditus et horribilis fremitus armorum.
Quis est ex gigantibus illis, quos poetae ferunt bellum dis
immortalibus intulisse, tam impius qui hoc tam novo tanto- 10
que motu non magnum aliquid deos populo Romano prae-
monstrare et praecinere fateatur? De ea re scriptum est:
Postiliones esse Iovi, Satvrno, Neptvno, Tellvri, dis
caelestibvs. Audio quibus dis violatis expiatio debeatur, 21.1
sed hominum quae ob delicta quaero. Lvdos minvs dili-
genter factos pollvtosqve. Quos ludos? Te appello,
Lentule,—tui sacerdoti sunt tensae, curricula, praecentio, ludi,
libationes epulaeque ludorum,—vosque, pontifices, ad quos 5
epulones Iovis Optimi Maximi, si quid est praetermissum
aut commissum, adferunt, quorum de sententia illa eadem
renovata atque instaurata celebrantur. Qui sunt ludi minus
diligenter facti, quando aut quo scelere polluti? Responde-
bis et pro te et pro conlegis tuis, etiam pro pontificum con- 10
legio, nihil cuiusquam aut neglegentia contemptum aut scelere
esse pollutum: omnia sollemnia ac iusta ludorum omnibus
rebus observatis summa cum caerimonia esse servata.
  Quos igitur haruspices ludos minus diligenter factos pollu- 22.1
tosque esse dicunt? Eos quorum ipsi di immortales atque
illa mater Idaea te,—te, Cn. Lentule, cuius abavi manibus
esset accepta,—spectatorem esse voluit. Quod ni tu Megalesia
illo die spectare voluisses, haud scio an vivere nobis atque 5
his de rebus iam queri <non> liceret. Vis enim innumerabilis
incitata ex omnibus vicis conlecta servorum ab hoc aedile
religioso repente <e> fornicibus ostiisque omnibus in scaenam
signo dato inmissa inrupit. Tua tum, tua, Cn. Lentule,
eadem virtus fuit quae in privato quondam tuo proavo; te, 10
nomen, imperium, vocem, aspectum, impetum tuum stans
senatus equitesque Romani et omnes boni sequebantur, cum
ille servorum eludentium multitudini senatum populumque
Romanum vinctum ipso consessu et constrictum spectaculis
atque impeditum turba et angustiis tradidisset. An si ludius 23.1
constitit, aut tibicen repente conticuit, aut puer ille patrimus
et matrimus si tensam non tenuit, si lorum omisit, aut si
aedilis verbo aut simpuvio aberravit, ludi sunt non rite facti,
eaque errata expiantur, et mentes deorum immortalium 5
ludorum instauratione placantur: si ludi ab laetitia ad
metum traducti, si non intermissi sed perempti atque sublati
sunt, si civitati universae, scelere eius qui ludos ad luctum
conferre voluit, exstiterunt dies illi pro festis paene funesti,
dubitabimus quos ille fremitus nuntiet ludos esse pollutos? 10
Ac si volumus ea quae de quoque deo nobis tradita sunt 24.1
recordari, hanc Matrem Magnam, cuius ludi violati, polluti,
paene ad caedem et ad funus civitatis conversi sunt, hanc,
inquam, accepimus agros et nemora cum quodam strepitu
fremituque peragrare. Haec igitur vobis, haec populo 5
Romano et scelerum indicia ostendit et periculorum signa
patefecit. Nam quid ego de illis ludis loquar quos in Palatio
nostri maiores ante templum in ipso Matris Magnae con-
spectu Megalesibus fieri celebrarique voluerunt? qui sunt
more institutisque maxime casti, sollemnes, religiosi; quibus 10
ludis primum ante populi consessum senatui locum P. Afri-
canus iterum consul ille maior dedit, ut eos ludos haec lues
impura pollueret! quo si qui liber aut spectandi aut etiam
religionis causa accesserat, manus adferebantur, quo matrona
nulla adiit propter vim consessumque servorum. Ita ludos 15
eos, quorum religio tanta est ut ex ultimis terris arcessita in
hac urbe consederit, qui uni ludi ne verbo quidem appel-
lantur Latino, ut vocabulo ipso et appetita religio externa
et Matris Magnae nomine suscepta declaretur—hos ludos
servi fecerunt, servi spectaverunt, tota denique hoc aedile 20
servorum Megalesia fuerunt. Pro di immortales! qui magis 25.1
nobiscum loqui possetis, si essetis versareminique nobiscum?
Ludos esse pollutos significastis ac plane dicitis. Quid magis
inquinatum, deformatum, perversum, conturbatum dici potest
quam omne servitium, permissu magistratus liberatum, in 5
alteram scaenam inmissum, alteri praepositum, ut alter con-
sessus potestati servorum obiceretur, alter servorum totus
esset? Si examen apium ludis in scaenam caveam<ve> venisset,
haruspices acciendos ex Etruria putaremus: videmus uni-
versi repente examina tanta servorum inmissa in populum 10
Romanum saeptum atque inclusum, et non commovemur?
Atque in apium fortasse examine nos ex Etruscorum scriptis
haruspices ut a servitio caveremus monerent. Quod igitur 26.1
ex aliquo diiuncto diversoque monstro significatum cavere-
mus, id cum ipsum sibi monstrum est, et cum in eo ipso
periculum est ex quo periculum portenditur, non pertimesce-
mus? Istius modi Megalesia fecit pater tuus, istius modi 5
patruus? Is mihi etiam generis sui mentionem facit, cum
Athenionis aut Spartaci exemplo ludos facere maluerit quam
C. aut Appi Claudiorum? Illi cum ludos facerent, servos
de cavea exire iubebant: tu in alteram servos inmisisti, ex
altera liberos eiecisti. Itaque qui antea voce praeconis a liberis 10
semovebantur, tuis ludis non voce sed manu liberos a se
segregabant. Ne hoc quidem tibi in mentem veniebat,
Sibyllino sacerdoti, haec sacra maiores nostros ex vestris
libris expetisse? si illi sunt vestri quos tu impia mente con-
quiris, violatis oculis legis, contaminatis manibus attrectas. 15
Hac igitur vate suadente quondam, defessa Italia Punico 27.1
bello atque <ab> Hannibale vexata, sacra ista nostri maiores
adscita ex Phrygia Romae conlocarunt; quae vir is accepit
qui est optimus populi Romani iudicatus, P. Scipio, femina
autem quae matronarum castissima putabatur, Q. Claudia, 5
cuius priscam illam severitatem [sacrifici] mirifice tua soror
existimatur imitata. Nihil te igitur neque maiores tui con-
iuncti cum his religionibus, neque sacerdotium ipsum, quo
est haec tota religio constituta, neque curulis aedilitas, quae
maxime hanc tueri religionem solet, permovit quo minus 10
castissimos ludos omni flagitio pollueres, dedecore macu-
lares, scelere obligares? Sed quid ego id admiror? qui 28.1
accepta pecunia Pessinuntem ipsum, sedem domiciliumque
Matris deorum, vastaris, et Brogitaro Gallograeco, impuro
homini ac nefario, cuius legati te tribuno dividere in aede
Castoris tuis operis nummos solebant, totum illum locum 5
fanumque vendideris, sacerdotem ab ipsis aris pulvinaribus-
que detraxeris, omnia illa quae vetustas, quae Persae, quae
Syri, quae reges omnes qui Europam Asiamque tenuerunt
semper summa religione coluerunt, perverteris; quae denique
nostri maiores tam sancta duxerunt ut, cum refertam urbem 10
atque Italiam fanorum haberemus, tamen nostri imperatores
maximis et periculosissimis bellis huic deae vota facerent,
eaque in ipso Pessinunte ad illam ipsam principem aram et
in illo loco fanoque persolverent. Quod cum Deiotarus 29.1
religione sua castissime tueretur, quem unum habemus in
orbe terrarum fidelissimum huic imperio atque amantissimum
nostri nominis, Brogitaro, ut ante dixi, addictum pecunia
tradidisti. Atque hunc tamen Deiotarum saepe a senatu 5
regali nomine dignum existimatum, clarissimorum impera-
torum testimoniis ornatum, tu etiam regem appellari cum
Brogitaro iubes. Sed alter est rex iudicio senatus per nos,
pecunia Brogitarus per te appellatus . . . alterum putabo
regem, si habuerit unde tibi solvat quod ei per syngrapham 10
credidisti. Nam cum multa regia sunt in Deiotaro tum illa
maxime, quod tibi nummum nullum dedit, quod eam partem
legis tuae quae congruebat cum iudicio senatus, ut ipse rex
esset, non repudiavit, quod Pessinuntem per scelus a te
violatum et sacerdote sacrisque spoliatum reciperavit, ut 15
in pristina religione servaret, quod caerimonias ab omni
vetustate acceptas a Brogitaro pollui non sinit, mavultque
generum suum munere tuo quam illud fanum antiquitate
religionis carere. Sed ut ad haec haruspicum responsa
redeam, ex quibus est primum de ludis, quis est qui id non 20
totum in istius ludos praedictum et responsum esse fateatur?