Dicet aliquis: 'Haec igitur est tua disciplina? sic tu
|
39.1
|
instituis adulescentis? ob hanc causam tibi hunc puerum
|
|
parens commendavit et tradidit, ut in amore atque in volupta-
|
|
tibus adulescentiam suam conlocaret, et ut hanc tu vitam
|
|
atque haec studia defenderes?' Ego, si quis, iudices, hoc
|
5
|
robore animi atque hac indole virtutis ac continentiae fuit
|
|
ut respueret omnis voluptates omnemque vitae suae cursum
|
|
in labore corporis atque in animi contentione conficeret,
|
|
quem non quies, non remissio, non aequalium studia, non
|
|
ludi, non convivium delectaret, nihil in vita expetendum
|
10
|
putaret nisi quod esset cum laude et cum dignitate con-
|
|
iunctum, hunc mea sententia divinis quibusdam bonis
|
|
instructum atque ornatum puto. Ex hoc genere illos fuisse
|
|
arbitror Camillos, Fabricios, Curios, omnisque eos qui haec
|
|
ex minimis tanta fecerunt. Verum haec genera virtutum
|
40.1
|
non solum in moribus nostris sed vix iam in libris repe-
|
|
riuntur. Chartae quoque quae illam pristinam severitatem
|
|
continebant obsoleverunt; neque solum apud nos qui hanc
|
|
sectam rationemque vitae re magis quam verbis secuti
|
5
|
sumus sed etiam apud Graecos, doctissimos homines,
|
|
quibus, cum facere non possent, loqui tamen et scribere
|
|
honeste et magnifice licebat, alia quaedam mutatis Graeciae
|
|
temporibus praecepta exstiterunt. Itaque alii voluptatis
|
41.1
|
causa omnia sapientes facere dixerunt, neque ab hac
|
|
orationis turpitudine eruditi homines refugerunt; alii cum
|
|
voluptate dignitatem coniungendam putaverunt, ut res
|
|
maxime inter se repugnantis dicendi facultate coniungerent;
|
5
|
illud unum derectum iter ad laudem cum labore qui proba-
|
|
verunt, prope soli iam in scholis sunt relicti. Multa enim
|
|
nobis blandimenta natura ipsa genuit quibus sopita virtus
|
|
coniveret interdum; multas vias adulescentiae lubricas
|
|
ostendit quibus illa insistere aut ingredi sine casu aliquo ac
|
10
|
prolapsione vix posset; multarum rerum iucundissimarum
|
|
varietatem dedit qua non modo haec aetas sed etiam
|
|
iam conroborata caperetur. Quam ob rem si quem forte
|
42.1
|
inveneritis qui aspernetur oculis pulchritudinem rerum, non
|
|
odore ullo, non tactu, non sapore capiatur, excludat auribus
|
|
omnem suavitatem, huic homini ego fortasse et pauci deos
|
|
propitios, plerique autem iratos putabunt. Ergo haec
|
5
|
deserta via et inculta atque interclusa iam frondibus et
|
|
virgultis relinquatur. Detur aliqui ludus aetati; sit adule-
|
|
scentia liberior; non omnia voluptatibus denegentur; non
|
|
semper superet vera illa et derecta ratio; vincat aliquando
|
|
cupiditas voluptasque rationem, dum modo illa in hoc
|
10
|
genere praescriptio moderatioque teneatur. Parcat iuventus
|
|
pudicitiae suae, ne spoliet alienam, ne effundat patrimonium,
|
|
ne faenore trucidetur, ne incurrat in alterius domum atque
|
|
familiam, ne probrum castis, labem integris, infamiam bonis
|
|
inferat, ne quem vi terreat, ne intersit insidiis, scelere
|
15
|
careat. Postremo cum paruerit voluptatibus, dederit aliquid
|
|
temporis ad ludum aetatis atque ad inanis hasce adulescentiae
|
|
cupiditates, revocet se aliquando ad curam rei domesticae,
|
|
rei forensis reique publicae, ut ea quae ratione antea non
|
|
perspexerat satietate abiecisse et experiendo contempsisse
|
20
|
videatur.
|
|