Sed quoniam emersisse iam e vadis et scopulos praeter- 51.1
vecta videtur esse oratio mea, perfacilis mihi reliquus cursus
ostenditur. Duo sunt enim crimina una in muliere sum-
morum facinorum, auri quod sumptum a Clodia dicitur, et
veneni quod eiusdem Clodiae necandae causa parasse Cae- 5
lium criminantur. Aurum sumpsit, ut dicitis, quod L.
Luccei servis daret, per quos Alexandrinus Dio qui tum
apud Lucceium habitabat necaretur. Magnum crimen vel
in legatis insidiandis vel in servis ad hospitem domini
necandum sollicitandis, plenum sceleris consilium, plenum 10
audaciae! Quo quidem in crimine primum illud requiro, 52.1
dixeritne Clodiae quam ob rem aurum sumeret, an non
dixerit. Si non dixit, cur dedit? Si dixit, eodem se con-
scientiae scelere devinxit. Tune aurum ex armario tuo
promere ausa es, tune Venerem illam tuam spoliare orna- 5
mentis, spoliatricem ceterorum, cum scires quantum ad
facinus aurum hoc quaereretur, ad necem legati, ad L. Luc-
cei, sanctissimi hominis atque integerrimi, labem sceleris
sempiternam? Huic facinori tanto tua mens liberalis con-
scia, tua domus popularis ministra, tua denique hospitalis 10
illa Venus adiutrix esse non debuit. Vidit hoc Balbus; 53.1
celatam esse Clodiam dixit, atque ita Caelium ad illam
attulisse, se ad ornatum ludorum aurum quaerere. Si tam
familiaris erat Clodiae quam tu esse vis cum de libidine
eius tam multa dicis, dixit profecto quo vellet aurum; si 5
tam familiaris non erat, non dedit. Ita si verum tibi
Caelius dixit, o immoderata mulier, sciens tu aurum ad
facinus dedisti; si non est ausus dicere, non dedisti.
  Quid ego nunc argumentis huic crimini, quae sunt innu-
merabilia, resistam? Possum dicere mores M. Caeli longis- 10
sime a tanti sceleris atrocitate esse disiunctos; minime esse
credendum homini tam ingenioso tamque prudenti non
venisse in mentem rem tanti sceleris ignotis alienisque
servis non esse credendam. Possum etiam alia et ceterorum
patronorum et mea consuetudine ab accusatore perquirere, 15
ubi sit congressus cum servis Luccei Caelius, qui ei fuerit
aditus; si per se, qua temeritate! si per alium, per quem?
Possum omnis latebras suspicionum peragrare dicendo;
non causa, non locus, non facultas, non conscius, non per-
ficiendi, non occultandi malefici spes, non ratio ulla, non 20
vestigium maximi facinoris reperietur. Sed haec quae sunt 54.1
oratoris propria, quae mihi non propter ingenium meum
sed propter hanc exercitationem usumque dicendi fructum
aliquem ferre potuissent, cum a me ipso elaborata proferri
viderentur, brevitatis causa relinquo omnia. Habeo enim, 5
iudices, quem vos socium vestrae religionis iurisque iurandi
facile esse patiamini, L. Lucceium, sanctissimum hominem
et gravissimum testem, qui tantum facinus in famam atque
in fortunas suas neque non audisset inlatum a M. Caelio
neque neglexisset neque tulisset. An ille vir illa humanitate 10
praeditus, illis studiis, illis artibus atque doctrina illius
ipsius periculum quem propter haec ipsa studia diligebat,
neglegere potuisset et, quod facinus in alienum hominem
intentum severe acciperet, id omisisset curare in hospitem?
quod per ignotos actum si comperisset doleret, id a suis 15
servis temptatum esse neglegeret? quod in agris locisve
publicis factum reprehenderet, id in urbe ac domi suae
coeptum esse leniter ferret? quod in alicuius agrestis peri-
culo non praetermitteret, id homo eruditus in insidiis doctis-
simi hominis dissimulandum putaret? Sed cur diutius vos, 55.1
iudices, teneo? Ipsius iurati religionem auctoritatemque
percipite atque omnia diligenter testimoni verba cognoscite.
Recita. L. Lvccei testimonivm. Quid exspectatis amplius?
an aliquam vocem putatis ipsam pro se causam et veritatem 5
posse mittere? Haec est innocentiae defensio, haec ipsius
causae oratio, haec una vox veritatis. In crimine ipso nulla
suspicio est, in re nihil est argumenti, in negotio quod actum
esse dicitur nullum vestigium sermonis, loci, temporis;
nemo testis, nemo conscius nominatur, totum crimen pro- 10
fertur ex inimica, ex infami, ex crudeli, ex facinerosa, ex
libidinosa domo. Domus autem illa quae temptata esse
scelere isto nefario dicitur plena est integritatis, dignitatis,
offici, religionis; ex qua domo recitatur vobis iure iurando
devincta auctoritas, ut res minime dubitanda in contentione 15
ponatur, utrum temeraria, procax, irata mulier finxisse
crimen, an gravis sapiens moderatusque vir religiose testi-
monium dixisse videatur.