Etenim quaedam foedera exstant, ut Cenomanorum, In- 32.1
subrium, Helvetiorum, Iapydum, non nullorum item ex
Gallia barbarorum, quorum in foederibus exceptum est ne
quis eorum a nobis civis recipiatur. Quod si exceptio facit
ne liceat, ubi <non sit exceptum, ibi> necesse est licere. Vbi 5
est igitur <in> foedere Gaditano, ne quem populus Romanus
Gaditanum recipiat civitate? Nusquam. Ac sicubi esset,
lex id Gellia et Cornelia, quae definite potestatem Pompeio
civitatem donandi dederat, sustulisset. 'Exceptum,' inquit,
'est foedus, Si qvid sacrosanctvm est.' Ignosco tibi, si 10
neque Poenorum iura calles (reliqueras enim civitatem
tuam) neque nostras potuisti leges inspicere; ipsae enim te
a cognitione sua iudicio publico reppulerunt. Quid fuit in 33.1
rogatione ea quae de Pompeio a Gellio et a Lentulo con-
sulibus lata est, in quo aliquid sacrosanctum exceptum
videretur? Primum enim sacrosanctum esse nihil potest
nisi quod populus plebesve sanxit; deinde sanctiones sa- 5
crandae sunt aut genere ipso aut obtestatione et consecra-
tione legis aut poenae, cum caput eius qui contra fecerit
consecratur. Quid habes igitur dicere de Gaditano foedere
eius modi? utrum capitis consecratione an obtestatione
legis sacrosanctum esse confirmas? Nihil omnino umquam 10
de isto foedere ad populum, nihil ad plebem latum esse
neque legem neque poenam consecratam esse dico. De
quibus igitur etiam si latum esset ne quem civem reciperemus,
tamen id esset quod postea populus iussisset ratum, nec
quicquam illis verbis Si qvid sacrosanctvm est exceptum 15
videretur, de iis, cum populus Romanus nihil umquam
iusserit, quicquam audes dicere sacrosanctum fuisse? Nec 34.1
vero oratio mea ad infirmandum foedus Gaditanorum,
iudices, pertinet; neque enim est meum contra ius optime
meritae civitatis, contra opinionem vetustatis, contra auctori-
tatem senatus dicere. Duris enim quondam temporibus rei 5
publicae nostrae, cum praepotens terra marique Carthago
nixa duabus Hispaniis huic imperio immineret, et cum duo
fulmina nostri imperi subito in Hispania, Cn. et P. Scipiones,
exstincti occidissent, L. Marcius, primi pili centurio, cum
Gaditanis foedus fecisse dicitur. Quod cum magis fide illius 10
populi, iustitia nostra, vetustate denique ipsa quam aliquo
publico vinculo religionis teneretur, sapientes homines et
publici iuris periti, Gaditani, M. Lepido Q. Catulo con-
sulibus a senatu de foedere postulaverunt. Tum est cum
Gaditanis foedus vel renovatum vel ictum; de quo foedere 15
populus Romanus sententiam non tulit, qui iniussu suo
nullo pacto potest religione obligari. Ita Gaditana civitas, 35.1
quod beneficiis suis erga rem publicam nostram consequi
potuit, quod imperatorum testimoniis, quod vetustate, quod
Q. Catuli, summi viri, auctoritate, quod iudicio senatus,
quod foedere, consecuta est; quod publica religione san- 5
ciri potuit, id abest; populus enim se nusquam obligavit.
Neque ideo est Gaditanorum causa deterior; gravissimis
enim et plurimis rebus est fulta. Sed isti disputationi <hic>
certe nihil est loci; sacrosanctum enim nihil potest esse
nisi quod per populum plebemve sanctum est. Quod si 10
hoc foedus, quod populus Romanus auctore senatu, com-
mendatione et iudicio vetustatis, voluntate et sententiis suis
comprobat, idem suffragiis comprobasset, quid erat cur ex
ipso foedere Gaditanum in civitatem nostram recipi non
liceret? Nihil est enim aliud in foedere nisi ut pia et 15
aeterna pax sit. Quid id ad civitatem? Adiunctum
illud etiam est, quod non est in omnibus foederibus:
Maiestatem popvli Romani comiter conservanto. Id
habet hanc vim, ut sit ille in foedere inferior. Primum 36.1
verbi genus hoc 'conservanto,' quo magis in legibus quam
in foederibus uti solemus, imperantis est, non precantis.
Deinde cum alterius populi maiestas conservari iubetur,
de altero siletur, certe ille populus in superiore condicione 5
causaque ponitur cuius maiestas foederis sanctione de-
fenditur. In quo erat accusatoris interpretatio indigna
responsione, qui ita dicebat, 'comiter' esse 'communiter,'
quasi vero priscum aliquod aut insolitum verbum inter-
pretaretur. Comes benigni, faciles, suaves homines esse 10
dicuntur; 'qui erranti comiter monstrat viam,' benigne,
non gravate; 'communiter' quidem certe non convenit.
Et simul absurda res est caveri foedere ut maiestatem populi 37.1
Romani 'communiter' conservent, id est ut populus Romanus
suam maiestatem esse salvam velit. Quod si iam ita esset, ut
esse non potest, tamen de nostra maiestate, nihil de illorum
caveretur. Potestne igitur nostra maiestas <a> Gaditanis be- 5
nigne conservari, si ad eam retinendam Gaditanos praemiis
elicere non possumus? Potest esse ulla denique maiestas,
si impedimur quo minus per populum Romanum beneficio-
rum virtutis causa tribuendorum potestatem imperatoribus
nostris deferamus? 10