Dicet aliquis: 'unde haec tibi nota sunt?' Non me
|
68.1
|
hercules contumeliae causa describam quemquam, prae-
|
|
sertim ingeniosum hominem atque eruditum, cui generi
|
|
esse ego iratus ne si cupiam quidem possum. Est quidam
|
|
Graecus qui cum isto vivit, homo, vere ut dicam—sic enim
|
5
|
cognovi—humanus, sed tam diu quam diu aut cum aliis
|
|
est aut ipse secum. Is cum istum adulescentem iam tum
|
|
hac dis irata fronte vidisset, non fastidivit eius amicitiam,
|
|
cum esset praesertim appetitus; dedit se in consuetudinem
|
|
sic ut prorsus una viveret nec fere umquam ab eo discederet.
|
10
|
Non apud indoctos sed, ut ego arbitror, in hominum erudi-
|
|
tissimorum et humanissimorum coetu loquor. Audistis pro-
|
|
fecto dici philosophos Epicureos omnis res quae sint homini
|
|
expetendae voluptate metiri; rectene an secus, nihil ad nos
|
|
aut, si ad nos, nihil ad hoc tempus; sed tamen lubricum
|
15
|
genus orationis adulescenti non acriter intellegenti et saepe
|
|
praeceps. Itaque admissarius iste, simul atque audivit volu-
|
69.1
|
ptatem a philosopho tanto opere laudari, nihil expiscatus est,
|
|
sic suos sensus voluptarios omnis incitavit, sic ad illius hanc
|
|
orationem adhinnivit, ut non magistrum virtutis sed auctorem
|
|
libidinis a se illum inventum arbitraretur. Graecus primo
|
5
|
distinguere et dividere illa quem ad modum dicerentur;
|
|
iste 'claudus,' quem ad modum aiunt, 'pilam'; retinere
|
|
quod acceperat, testificari, tabellas obsignare velle, Epicurum
|
|
diserte dicere existimare. Dicit autem, opinor, se nullum
|
|
bonum intellegere posse demptis corporis voluptatibus.
|
10
|
Quid multa? Graecus facilis et valde venustus nimis
|
70.1
|
pugnax contra imperatorem populi Romani esse noluit.
|
|
Est autem hic de quo loquor non philosophia solum sed
|
|
etiam ceteris studiis quae fere Epicureos neglegere dicunt
|
|
perpolitus; poema porro facit ita festivum, ita concinnum,
|
5
|
ita elegans, ut nihil fieri possit argutius. In quo repre-
|
|
hendat eum licet, si qui volet, modo leviter, non ut impro-
|
|
bum, non ut audacem, non ut impurum, sed ut Graeculum,
|
|
ut adsentatorem, ut poetam. Devenit autem seu potius
|
|
incidit in istum eodem deceptus supercilio Graecus atque
|
10
|
advena quo tot sapientes et tanta civitas. Revocare se
|
|
non poterat familiaritate implicatus et simul inconstantiae
|
|
famam verebatur. Rogatus, invitatus, coactus ita multa ad
|
|
istum de ipso quoque scripsit ut omnis libidines, omnia
|
|
stupra, omnia cenarum conviviorumque genera, adulteria
|
15
|
denique eius delicatissimis versibus expresserit, in quibus,
|
71.1
|
si qui velit, possit istius tamquam in speculo vitam intueri;
|
|
ex quibus multa a multis et lecta et audita recitarem, ni
|
|
vererer ne hoc ipsum genus orationis quo nunc utor ab
|
|
huius loci more abhorreret; et simul de ipso qui scripsit
|
5
|
detrahi nihil volo. Qui si fuisset in discipulo comparando
|
|
meliore fortuna, fortasse austerior et gravior esse potuisset;
|
|
sed eum casus in hanc consuetudinem scribendi induxit
|
|
philosopho valde indignam, si quidem philosophia, ut fertur,
|
|
virtutis continet et offici et bene vivendi disciplinam; quam
|
10
|
qui profitetur gravissimam sustinere mihi personam videtur.
|
|
Sed idem casus illum ignarum quid profiteretur, cum se
|
72.1
|
philosophum esse diceret, istius impurissimae atque intempe-
|
|
rantissimae pecudis caeno et sordibus inquinavit.
|
|