Sed ea res, iudices, haud scio an plus mihi profuerit quam 66.1
si mihi tum essent omnes gratulati. Nam postea quam sensi
populi Romani auris hebetiores, oculos autem esse acris
atque acutos, destiti quid de me audituri essent homines
cogitare; feci ut postea cotidie praesentem me viderent, 5
habitavi in oculis, pressi forum; neminem a congressu meo
neque ianitor meus neque somnus absterruit. Ecquid ego
dicam de occupatis meis temporibus, cui fuerit ne otium
quidem umquam otiosum? Nam quas tu commemoras,
Cassi, legere te solere orationes, cum otiosus sis, has ego 10
scripsi ludis et feriis, ne omnino umquam essem otiosus.
Etenim M. Catonis illud quod in principio scripsit Originum
suarum semper magnificum et praeclarum putavi, 'clarorum
virorum atque magnorum non minus oti quam negoti
rationem exstare oportere.' Itaque si quam habeo laudem, 15
quae quanta sit nescio, parta Romae est, quaesita in foro;
meaque privata consilia publici quoque casus comprobave-
runt, ut etiam summa res publica mihi domi fuerit gerenda
et urbs in urbe servanda. Eadem igitur, Cassi, via munita 67.1
Laterensi est, idem virtuti cursus ad gloriam, hoc facilior
fortasse quod ego huc a me ortus et per me nixus ascendi,
istius egregia virtus adiuvabitur commendatione maiorum.
  Sed ut redeam ad Plancium, numquam ex urbe is afuit 5
nisi sorte, lege, necessitate; non valuit rebus isdem quibus
fortasse non nulli, at valuit adsiduitate, valuit observandis
amicis, valuit liberalitate; fuit in oculis, petivit, ea est usus
ratione vitae qua minima invidia novi homines plurimi sunt
eosdem honores consecuti. 10
  Nam quod ais, Cassi, non plus me Plancio debere quam 68.1
bonis omnibus, quod eis aeque mea salus cara fuerit, ego
me debere bonis omnibus fateor. Sed etiam ei quibus ego
debeo boni viri et cives comitiis aediliciis aliquid se meo
nomine Plancio debere dicebant. Verum fac me multis 5
debere et in eis Plancio; utrum igitur me conturbare oportet,
an ceteris, cum cuiusque dies venerit, hoc nomen quod
urget nunc cum petitur dissolvere? Quamquam dissimilis
est pecuniae debitio et gratiae. Nam qui pecuniam dis-
solvit, statim non habet id quod reddidit; qui autem debet, 10
is retinet alienum; gratiam autem et qui refert habet, et qui
habet in eo ipso quod habet refert. Neque ego nunc
Plancio desinam debere, si hoc solvero, nec minus ei
redderem voluntate ipsa, si hoc molestiae non accidisset.
Quaeris a me, Cassi, quid pro fratre meo, qui mihi est caris- 69.1
simus, quid pro meis liberis, quibus nihil mihi potest esse
iucundius, amplius quam quod pro Plancio facio facere
possim, nec vides istorum ipsorum caritate ad huius salutem
defendendam maxime stimulari me atque excitari. Nam 5
neque illis huius salute a quo meam sciunt esse defensam
quicquam est optatius, et ego ipse numquam illos aspicio
quin, cum per hunc me eis conservatum esse meminerim,
huius meritum in me recorder.