Opimium damnatum esse commemoras, servatorem ipsum 69.10
rei publicae, Calidium adiungis, cuius lege Q. Metellus in
civitatem sit restitutus; reprehendis meas pro Plancio
preces, quod neque Opimius suo nomine liberatus sit neque
Metelli Calidius. De Calidio tibi tantum respondeo quod
ipse vidi, Q. Metellum Pium consulem praetoriis comitiis 15
petente Q. Calidio populo Romano supplicasse, cum quidem
non dubitaret et consul et homo nobilissimus patronum esse
illum suum et familiae nobilissimae dicere. Quo loco quaero 70.1
ex te num id in iudicio Calidi putes quod ego in Planci
facio, aut Metellum Pium, si Romae esse potuisset, aut
patrem eius, si vixisset, non fuisse facturum. Nam Opimi
quidem calamitas utinam ex hominum memoria posset 5
evelli! Volnus illud rei publicae, dedecus huius imperi,
turpitudo populi Romani, non iudicium putandum est.
Quam enim illi iudices, si iudices et non parricidae patriae
nominandi sunt, graviorem potuerunt rei publicae infligere
securim quam cum illum e civitate eiecerunt qui praetor 10
finitimo, consul domestico bello rem publicam liberarat?
At enim nimis ego magnum beneficium Planci facio et, ut 71.1
ais, id verbis exaggero. Quasi vero me tuo arbitratu et non
meo gratum esse oporteat. 'Quod istius tantum meritum?'
inquit; 'an quia te non iugulavit?' Immo vero quia
iugulari passus non est. Quo quidem tu loco, Cassi, etiam 5
purgasti inimicos meos meaeque vitae nullas ab illis insidias
fuisse dixisti. Posuit hoc idem Laterensis. Quam ob rem
paulo post de isto plura dicam; de te tantum requiro, utrum
putes odium in me mediocre inimicorum fuisse—quod fuit
ullorum umquam barbarorum tam immane ac tam crudele 10
in hostem?—an fuisse in eis aliquem aut famae metum aut
poenae quorum vidisti toto illo anno ferrum in foro, flammam
in delubris, vim in tota urbe versari. Nisi forte existimas
eos idcirco vitae meae pepercisse quod de reditu meo nihil
timerent. Et quemquam putas fuisse tam excordem qui 15
vivis his, stante urbe et curia rediturum me, si viverem, non
putaret? Quam ob rem non debes is homo et is civis
praedicare vitam meam, quae fidelitate amicorum conservata
sit, inimicorum modestia non esse appetitam.