Sed ego haec meis ponderibus examinabo, non solum quid 79.1
cuique debeam sed etiam quid cuiusque intersit, et quid
a me cuiusque tempus poscat. Agitur studium tuum vel
etiam, si vis, existimatio, laus aedilitatis; at Cn. Planci
salus, patria, fortunae. Salvum tu me esse cupisti; hic 5
fecit etiam ut esse possem. Distineor tamen et divellor
dolore et in causa dispari offendi te a me doleo; sed me dius
fidius multo citius meam salutem pro te abiecero quam Cn.
Planci salutem tradidero contentioni tuae. Etenim, iudices, 80.1
cum omnibus virtutibus me adfectum esse cupio, tum nihil
est quod malim quam me et esse gratum et videri. Haec enim
est una virtus non solum maxima sed etiam mater virtutum
omnium reliquarum. Quid est pietas nisi voluntas grata in 5
parentes? qui sunt boni cives, qui belli, qui domi de patria
bene merentes, nisi qui patriae beneficia meminerunt? qui
sancti, qui religionum colentes, nisi qui meritam dis immor-
talibus gratiam iustis honoribus et memori mente persolvunt?
Quae potest esse vitae iucunditas sublatis amicitiis? quae 10
porro amicitia potest esse inter ingratos? Quis est nostrum 81.1
liberaliter educatus cui non educatores, cui non magistri sui
atque doctores, cui non locus ipse ille mutus ubi alitus aut
doctus est cum grata recordatione in mente versetur? Cuius
opes tantae esse possunt aut umquam fuerunt quae sine 5
multorum amicorum officiis stare possint? quae certe sub-
lata memoria et gratia nulla exstare possunt. Equidem nihil
tam proprium hominis existimo quam non modo beneficio
sed etiam benivolentiae significatione adligari, nihil porro
tam inhumanum, tam immane, tam ferum quam committere 10
ut beneficio non dicam indignus sed victus esse videare.
Quae cum ita sint, iam succumbam, Laterensis, isti tuo 82.1
crimini meque in eo ipso in quo nihil potest esse nimium,
quoniam ita tu vis, nimium gratum esse concedam petamque
a vobis, iudices, ut eum beneficio complectamini quem qui
reprehendit in eo reprehendit quod gratum praeter modum 5
dicat esse. Neque enim illud ad neglegendam meam gra-
tiam debet valere quod dixit idem, vos nec nocentis nec
litigiosos esse, quo minus me apud vos valere oporteret.
Quasi vero in amicitia mea non haec praesidia, si quae forte
sunt in me, parata semper amicis esse maluerim quam ne- 10
cessaria. Etenim ego de me tantum audeo dicere, amicitiam
meam voluptati pluribus quam praesidio fuisse, meque vehe-
menter vitae meae paeniteret, si in mea familiaritate locus
esset nemini nisi litigioso aut nocenti.