Omnia sunt excitanda tibi, C. Caesar, uni quae iacere 23.5
sentis belli ipsius impetu, quod necesse fuit, perculsa atque
prostrata: constituenda iudicia, revocanda fides, compri-
mendae libidines, propaganda suboles, omnia quae dilapsa
iam diffluxerunt severis legibus vincienda sunt. Non fuit 24.1
recusandum in tanto civili bello, tanto animorum ardore et
armorum quin quassata res publica, quicumque belli even-
tus fuisset, multa perderet et ornamenta dignitatis et prae-
sidia stabilitatis suae, multaque uterque dux faceret armatus 5
quae idem togatus fieri prohibuisset. Quae quidem tibi
nunc omnia belli volnera sananda sunt, quibus praeter te
mederi nemo potest. Itaque illam tuam praeclarissimam et 25.1
sapientissimam vocem invitus audivi: 'Satis diu vel naturae
vixi vel gloriae.' Satis, si ita vis, fortasse naturae, addam
etiam, si placet, gloriae: at, quod maximum est, patriae
certe parum. Qua re omitte, quaeso, istam doctorum homi- 5
num in contemnenda morte prudentiam: noli nostro peri-
culo esse sapiens. Saepe enim venit ad meas auris te idem
istud nimis crebro dicere, satis te tibi vixisse. Credo, sed
tum id audirem, si tibi soli viveres aut si tibi etiam soli
natus esses. Omnium salutem civium cunctamque rem 10
publicam res tuae gestae complexae sunt; tantum abes a
perfectione maximorum operum ut fundamenta nondum
quae cogitas ieceris. Hic tu modum vitae tuae non salute
rei publicae, sed aequitate animi definies? Quid, si istud
ne gloriae quidem satis est? cuius te esse avidissimum, 15
quamvis sis sapiens, non negabis. Parumne, inquies, magna 26.1
relinquemus? Immo vero aliis quamvis multis satis, tibi
uni parum. Quicquid est enim, quamvis amplum sit, id
est parum tum cum est aliquid amplius. Quod si rerum
tuarum immortalium, C. Caesar, hic exitus futurus fuit ut 5
devictis adversariis rem publicam in eo statu relinqueres in
quo nunc est, vide, quaeso, ne tua divina virtus admirationis
plus sit habitura quam gloriae; si quidem gloria est inlus-
tris et pervagata magnorum vel in suos civis vel in patriam
vel in omne genus hominum fama meritorum. Haec igitur 27.1
tibi reliqua pars est; hic restat actus, in hoc elaborandum
est ut rem publicam constituas, eaque tu in primis summa
tranquillitate et otio perfruare: tum te, si voles, cum et
patriae quod debes solveris et naturam ipsam expleveris 5
satietate vivendi, satis diu vixisse dicito. Quid enim est
omnino hoc ipsum diu in quo est aliquid extremum?
Quod cum venit, omnis voluptas praeterita pro nihilo est,
quia postea nulla est futura. Quamquam iste tuus animus
numquam his angustiis quas natura nobis ad vivendum 10
dedit contentus fuit, semper immortalitatis amore flagravit.
Nec vero haec tua vita ducenda est quae corpore et spiritu 28.1
continetur: illa, inquam, illa vita est tua quae vigebit
memoria saeculorum omnium, quam posteritas alet, quam
ipsa aeternitas semper tuebitur. Huic tu inservias, huic te
ostentes oportet, quae quidem quae miretur iam pridem 5
multa habet; nunc etiam quae laudet exspectat. Obstu-
pescent posteri certe imperia, provincias, Rhenum, Ocea-
num, Nilum, pugnas innumerabilis, incredibilis victorias,
monumenta, munera, triumphos audientes et legentes tuos.
Sed nisi haec urbs stabilita tuis consiliis et institutis erit, 29.1
vagabitur modo tuum nomen longe atque late, sedem
stabilem et domicilium certum non habebit. Erit inter eos
etiam qui nascentur, sicut inter nos fuit, magna dissensio,
cum alii laudibus ad caelum res tuas gestas efferent, alii 5
fortasse aliquid requirent, idque vel maximum, nisi belli
civilis incendium salute patriae restinxeris, ut illud fati fuisse
videatur, hoc consili. Servi igitur eis iudicibus qui multis
post saeculis de te iudicabunt et quidem haud scio an in-
corruptius quam nos; nam et sine amore et sine cupiditate 10
et rursus sine odio et sine invidia iudicabunt. Id autem 30.1
etiam si tum ad te, ut quidam falso putant, non pertinebit,
nunc certe pertinet esse te talem ut tuas laudes obscuratura
nulla umquam sit oblivio.